Jump to content

zelfbouw platenspeler

tube 300
 Share

Recommended Posts

Nu ben ik wel verplicht om ook te reageren :D Van de week heb ik versie 1.1 van mijn zelfbouwdraaitafel gemaakt. B) Het ziet er nog niet zo mooi uit, maar het is nog steeds experimenteren met materialen..

Ben benieuwd. Leuk h

Hoi Buizenbart

zet je foto's erop dat is leuk!

De motor behuizing heb ik ook zelf gemaakt

van alluminium uit 1 stuk gedraaid.

Bij het maken van de draaitafel heb ik voor gewicht gekozen hij weegt een stuk meer dan de originele scheu

en gebruikt gemaakt van zoveel mogelijk verschillende legeringen

het element staat ook nog niet goed.

daar gaat Sodejuu voor zorgen volgende week

dat komt dus wel goed.

Maar wat ik nu al hoor is een enorme precisie en rust

ik hoor nu uitstervende tonen dubbel zolang dan met de sub chassis draaitafel met SME arm die ik eerst had.

En er loopt niets in elkaar door dat is toch het karakter van een massa loopwerk

denk ik.

De muziek word niet versmeerd.

gr Robert

Robert,

Ik vind het een Beauty! Ik kom gauw een keer langs om het eens te bekijken en beluisteren. Een massaloopwerk klinkt inderdaad veel rustiger als een sub-chassis loopwerk. Maar ik denk dat het verschil in geluid ook aan de mooie Scheu Classic 1-punt arm ligt. Ik ben jaloers!

Veel luistergenot ermee

Ton

Sodejuu heeft mijn combinatie ook op punt gezet en daar ben ik heel erg over te spreken.

Onlangs verhuist en de draaitafel is op een Ikea meubel terechtgekomen, een solied tv-meubel met 4 grote wielen eronder. Vloer is parket.

Zit 5 hoog op een appartement, de leefruimte bestaat uit meer dan 1/3 glas.

Ik heb ondertussen gevoerde overgordijnen in bestelling.

Het klinkt nu al zeer goed, ik verwacht dat de overgordijnen er de scherpe kantjes een beetje gaan afhalen.

Succes met je mooie projekt.

Henri

@Buizenbart

Loopt je phono voorversterker, of voorversterker misschien niet tegen zijn max aan? Als je er alleen vervorming hoort bij luide passages lijkt me dat de oorzaak, wellicht dat je je phone pre nog in kunt stellen? Of zou je de arm-element combinatie misschien kunnen resoneren bij te grote uitslag van de naald? Ik weet niet of je compliantie armgewicht verhouding goed is? Ben ook beniewd naar fotos!!

@tube3000

Het wordt echt steeds indrukwekkender! Echt in serie gaan bouwen die dingen!

groet,

Matthew

@Buizenbart

Loopt je phono voorversterker, of voorversterker misschien niet tegen zijn max aan? Als je er alleen vervorming hoort bij luide passages lijkt me dat de oorzaak, wellicht dat je je phone pre nog in kunt stellen? Of zou je de arm-element combinatie misschien kunnen resoneren bij te grote uitslag van de naald? Ik weet niet of je compliantie armgewicht verhouding goed is? Ben ook beniewd naar fotos!!

Pre tegen de max denk ik niet, het is een high output MC en de pre staat daarom op MM, verder valt er niets in te stellen.

Of zou je de arm-element combinatie misschien kunnen resoneren bij te grote uitslag van de naald? Ik weet niet of je compliantie armgewicht verhouding goed is?

:unsure::unsure::unsure: Ik zit een paar klassen lager in de draaitafelschool geloof ik.. Voor wie het wel weet: het gaat om een Pro-ject 9 arm, met daarin een Sumiko Blue Point Special. De effektieve massa van de arm is 11 gram, en wat ik net effe heb opgezocht combineert dat prima met het element..

Bij voorbaat dank. ;)

Gisteren is Sodejuu langsgeweest

en heeft de puntjes op de i gezet

ik had het gewoon op gevoel al vrij aardig staan

de fouthoek stond goed

de vta moest wel wat bijgesteld worden

en de antiskating.

De boutjes van het element had ik ook niet helemaal vast gedraaid

Ik had geen naald druk meter en had het gewoon op gevoel ingesteld

het element moest op 2,5 gram staan en ik had hem op 2,46 gezet B)

Toen kwam er een test plaat tevoorschijn en werd de scoop erbij gehaald

op de test plaat staan 4 tracks met overgemoduleerd signaal

(ik ben vergeten wat het precies was)

hierbij bleef het signaal ook intact

zelf de 4de groef 18db overgemoduleerd was nog bijna perfect

1 topje van een kanaal was wat ingezakt.

Nu kon het luisteren beginnen..........

het was al mooi maar door de perfecties die Roger aanbracht

is het in 1 keer af ,gewoon klaar :)

De muziek is een geweldig mooi bijna gestoken plaatje

een zuivere weergave die staat als een huis

En ja hoor ik ben overtuigd, ik had nooit gedacht dat ik het geluid van mijn cd speler(waar ik erg tevreden over ben) zou overtreffen dat was ook mijn verwachting niet

Maar de draaitafel gaat nog een stapje verder .

Ik ben erg Tevreden met het resultaat :rolleyes::)

en geniet ook erg van mijn oude lp's die ik weer van zolder heb gehaald.

Dit bracht me weer tot mijn volgende project

een ultrasonische platen was machine.

Roger had me bij hem thuis al eens een demonstratie gegeven met de Okki Nokki.

Wow :o

Zo ik ga dr weer eens een plaat op gooien.

gr Robert

Gisteren is Sodejuu langsgeweest

en heeft de puntjes op de i gezet

ik had het gewoon op gevoel al vrij aardig staan

de fouthoek stond goed

de vta moest wel wat bijgesteld worden

en de antiskating.

De boutjes van het element had ik ook niet helemaal vast gedraaid

Ik had geen naald druk meter en had het gewoon op gevoel ingesteld

het element moest op 2,5 gram staan en ik had hem op 2,46 gezet B)

Nu kon het luisteren beginnen..........

het was al mooi maar door de perfecties die Roger aanbracht

is het in 1 keer af ,gewoon klaar :)

De muziek is een geweldig mooi bijna gestoken plaatje

een zuivere weergave die staat als een huis

En ja hoor ik ben overtuigd, ik had nooit gedacht dat ik het geluid van mijn cd speler(waar ik erg tevreden over ben) zou overtreffen dat was ook mijn verwachting niet

Maar de draaitafel gaat nog een stapje verder .

Ik ben erg Tevreden met het resultaat :rolleyes::)

en geniet ook erg van mijn oude lp's die ik weer van zolder heb gehaald.

Dit bracht me weer tot mijn volgende project

een ultrasonische platen was machine.

Roger had me bij hem thuis al eens een demonstratie gegeven met de Okki Nokki.

Wow :o

Zo ik ga dr weer eens een plaat op gooien.

gr Robert

Gooien? :huh:

Die platedraaiert speelt werkelijk machtig, en dat met een DL103 en dropveterbekabeling. Enig nadeel op dit moment is de gemeten ongelijkloop. Die is te wijten aan de te laag lopende aandrijfsnaar en het spiksplinternieuwe lager. We laten het een tijdje inlopen (met de snaar op een betere hoogte) en daarna neem ik de scoop nog maar eens een keer mee op pad om die gelijkloop nog eens te meten.

BTW, het loopwerk en plateau zijn zo zwaar dat die ongelijkloop niet hoorbaar is (dus geen jengelende piano's oid). Je ziet de sinus van de testplaat iets heen en weer over het scoopscherm fietsen, maar het is geen lopende sinus van links naar rechts of andersom. Als dat het geval was geweest klopt het toerental niet.

De muziek is strak en staat als een huis.

Al met al heeft Robert een perfect stukje huisvlijt afgeleverd B)

Wow, dat lukt mij bij lange na niet, de naald kan de groef bijna niet eens volgen bij de vierde track :huh:

Als ik naar de draaitafel kijk zie ik een mooi afgewerkt apparaat, ik twijfel er niet aan dat Robert erg kundig is, maar gewoon uit interesse, wat zou je hier voor conclusie aan willen verbinden: is het niet zo heel erg moeilijk (rocket science) om een goed loopwerk te bouwen/ontwerpen of heeft het meer te maken met de kundigheid van Robert?

hoi Jeroenhog

Het is niet iets wat je even thuis kunt maken.

Het is techniek, je hebt er machines voor nodig en je moet er mee kunnen omgaan.

Als je de beschikking hebt en de kennis over de machines stelt het niets voor

het kiezen van materialen is ook niet zomaar gedaan

over elk onderdeel is nagedacht hoe dit in verhouding staat tot de rest.

Verder was mijn insteek MASSA en een unipivot arm om er geen dooie boel van te maken.

dat hoor ik meestal als ik een massa loopwerk beluister.

Mijn vak is machines en apparaten bedenken en bouwen.

gr Robert

Wow, dat lukt mij bij lange na niet, de naald kan de groef bijna niet eens volgen bij de vierde track :huh:

Als ik naar de draaitafel kijk zie ik een mooi afgewerkt apparaat, ik twijfel er niet aan dat Robert erg kundig is, maar gewoon uit interesse, wat zou je hier voor conclusie aan willen verbinden: is het niet zo heel erg moeilijk (rocket science) om een goed loopwerk te bouwen/ontwerpen of heeft het meer te maken met de kundigheid van Robert?

Eigenlijk beiden. Robert is een pietje precies. Het is idd geen rocketscience, maar een stuk fijnmechanica van de bovenste plank. "Net niet" is hier dus "compleet ernaast" om het goed te krijgen. Het feit dat de combi de 18dB track met glans doorstaat geeft aan dat loopwerk, arm en element prima op elkaar afgestemd zijn.

Dat bij jou het ement de 18dB track niet kan volgen kan ook aan het element liggen :rolleyes:

hoi Jeroenhog

Het is niet iets wat je even thuis kunt maken.

daar was ik al bang voor ;)

Het is techniek, je hebt er machines voor nodig en je moet er mee kunnen omgaan.

Als je de beschikking hebt en de kennis over de machines stelt het niets voor

het kiezen van materialen is ook niet zomaar gedaan

over elk onderdeel is nagedacht hoe dit in verhouding staat tot de rest.

dat is wel vaker zo ja, het leek even zo, zie jouw eerste post, dat je er net aan was begonnen te denken, niets bleek minder waar :D

mooi apparaat hoor! wil je met ons delen wat e.e.a. zo ongeveer gekost heeft ?

Edit: eerste post is trouwens, zie ik nu pas, ook alweer van februari dit jaar

Eigenlijk beiden. Robert is een pietje precies. Het is idd geen rocketscience, maar een stuk fijnmechanica van de bovenste plank. "Net niet" is hier dus "compleet ernaast" om het goed te krijgen. Het feit dat de combi de 18dB track met glans doorstaat geeft aan dat loopwerk, arm en element prima op elkaar afgestemd zijn.

En daar gaat mijn hoop ooit zelf eens een mooie draaitafel te maken die ook nog eens goed klinkt :D

Dat bij jou het ement de 18dB track niet kan volgen kan ook aan het element liggen :rolleyes:

Kan in mijn geval overal aan liggen hoor, het betreft in mijn geval een niet zon spectaculaire Thorens 166MkII met Grado prestige Red element.

Vervoming is zo af en toe goed hoorbaar, het moet dus beter, maar ik twijfel, een goede arm kopen + element of meteen een nieuwerwetse platenspeler met de laatste inzichten....

Die TD166Mk2 is zo slecht nog niet. Ook de arm is denk ik niet verkeerd. Welke headshell heeft ie? Die met dat blikken geval voorp, op de zwarte headshell? De 2e is nl iets beter (minder/geen rammelende onderdelen) dan de 1e.

Ik heb een hele tijd met een zwaar verbouwde Thorens TD166Mk2 gespeeld en dat tot grote tevredenheid. Ik heb 'm nu in de verkoop (al adverteer ik er (nog) niet mee :rolleyes: ) Ik had 'm eerst in een zware kersenhouten plint gebouwd, maar daar zit nu een TD160B MK2 in. De TD166MK2 is verhuisd naar de plint van de TD160B. Daar zit nu een Grado Green in en daarmee haal ik die 18dB ook niet. Ook deze heeft de neiging eruit te springen.

Als het bij jou toch scherp klinkt, zal de instelling idd niet helemaal optimaal zijn. Als je een meetplaat hebt (veel gebruikt is die van Hifi NEWS), kun je het zelf naar een acceptabel niveau brengen.

Die TD166Mk2 is zo slecht nog niet. Ook de arm is denk ik niet verkeerd. Welke headshell heeft ie? Die met dat blikken geval voorp, op de zwarte headshell? De 2e is nl iets beter (minder/geen rammelende onderdelen) dan de 1e.

De zwarte headshell zit erop, dus dat is een opsteker :D

Als het bij jou toch scherp klinkt, zal de instelling idd niet helemaal optimaal zijn. Als je een meetplaat hebt (veel gebruikt is die van Hifi NEWS), kun je het zelf naar een acceptabel niveau brengen.

Niet zozeer scherp, maar bij luide passages met veel dynamiek, eigenlijk die track 4 dus, dan gaat het allemaal niet zo lekker meer.

Hij is wel goed afgesteld denk ik, idd met dat sjabloon van die hifinews lp, het enige wat ik nog niet gedaan heb is de "vering" helemaal waterpas gezet, maar of dat zoveel uithaald ? hij staat toch behoorlijk waterpas, het rack waar de speler op staat is wel helemaal waterpas.

Ik twijfel echter aan de staat van de motor pulley, deze lijkt nl een beetje te wiebelen, en ook hier weer, zou dat veel uitmaken? Onze oosterburen verkopen nieuwe RVS pulleys, maar die kosten maar liefst 110 euro exclusief verzending.

Ook de antiskating, staat mijns inziens een beetje vreemd ingesteld, voor het beste resultaat heb ik het "tweede" gewichtje eraf moeten halen en op een van de eerste inkepingen moeten zetten. Een instelling die ik nog nooit op een of andere foto heb gezien?

Pietje :confused::D

En dan een plaatje van mijn draaiert :P

DT2.jpg

kun je er wat meer over vertellen (techniek, onderdelen)? En, hoe klinkt dat?

Effe terugbladeren, jij! ;) :

Ik heb ook spul van Scheu gebruikt, te weten het lager, het plateau (en dat lijkt als twee druppels water op het plateau op de foto's hierboven-al is het van acryl, of is dat hetzelfde?) en de motor. Ik heb er niet die mooie motorbehuizing van Scheu bij weliswaar. De arm is een Pro-ject 9 met een Sumiko Blue Point Special. De huidige plint bestaat uit twee lagen meranti multiplex, eentje van 12 en een van 16 mm van verschillende dichtheden.

Dat multiplex klinkt inderdaad een beetje dof, ik ga toch weer neigen naar acryl, of toch proberen om een stuk hardhout te pakken te krijgen...

DT2.jpg

Ik heb ook spul van Scheu gebruikt, te weten het lager, het plateau (en dat lijkt als twee druppels water op het plateau op de foto's hierboven-al is het van acryl, of is dat hetzelfde?) en de motor. Ik heb er niet die mooie motorbehuizing van Scheu bij weliswaar. De arm is een Pro-ject 9 met een Sumiko Blue Point Special. De huidige plint bestaat uit twee lagen meranti multiplex, eentje van 12 en een van 16 mm van verschillende dichtheden.

Dat multiplex klinkt inderdaad een beetje dof, ik ga toch weer neigen naar acryl, of toch proberen om een stuk hardhout te pakken te krijgen...

Bart hardhout heeft ook weer zijn eigen resonantie. Zoek naar massa en resonantievrij of in elk geval arm. ;)

DT2.jpg

Bart Hardhout, heeft ook weer zijn eigen resonantie. Zoek naar massa en resonantievrij of in elk geval arm. ;)

Beste,

Bart Hardhout met een d of met een t :lol:;)

MvG,

Haudio

Hardhout dus.................

promotionc_1_lg.jpg

Diverse testers hebben rreeds aangegeven dat er beslist geen verschil is - klankmatig - met de acryl modellen.

;)