Jump to content

line array

gvy
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben op zoek naar nuttige info voor volgend project.

Voor mijn HT (nog in ontwerpfase) wil ik graag een set luidsprekers gaan bouwen.

Nu ben ik reeds lang ESL zelfbouwer. Ik dacht dus om een hybride ontwerp te creeren met volgende eigenschappen.

1. in ieder geval biampen (dus versterker voor ESL mid.hoog en versterker voor bas.)

2. ESL mid hoog ; lijnbron van 2.2m hoog en ong 20cm breed (hiervoor heb ik genoeg ervaring in huis om zelf verder uit te bouwen)

3. Bas line array met een 10 tal 6" woofertjes ( en hiervoor zoek ik dus info/hulp)

4. actieve filtering/equalizing met behringer dcx 2496.

opm: Het gaat om een Home cinema ruimte dus enige bas is wel vereist ( bij filmweergave in tegenstelling tot hifi moet een systeem nu eenmaal in het sublaag 30Hz in staat zijn om toch nog een behoorlijk aantal decibels te produceren) en het is eigenlijk niet de bedoeling om nog een apparte subwoofer te gaan inzetten.

Waarom het idee van een line array?

Uit ervaring zie ik het niet zitten om een full range ESL te gaan bouwen die ook het sublaag meeneemt op hoge SPL's. Ik wil hierover eigenlijk ook de discussie niet openen, het is gewoon mijn uitgangsstandpunt.

Dus, ik zoek een alternatief in de basregionen, met gelijkaardige afstraalkarakteristiek.

Daarbij denk ik dus aan een lijnbron opgebouwd uit een 10 tal woofertjes.

Mogelijkheden : een basreflexontwerp (zal vermoedelijk het diepste gaan )

een gesloten systeem (mijn voorkeur bij Hifi, maar met dergelijk kleine woofertjes zal ik nooit voldoende basweergave voor HT halen)

een dipole open systeem. Tja , dat sluit vermoedelijk best aan bij de ESL mid hoog. maar haal ik hiermee voldoende bas (phase cancelation is hier verantwoordelijk voor behoorlijk wat verlies en natuurlijk kan de behringer hiervoor bijpassen, maar de drivertjes hebben uiteraard hun beperkingen.

Graag uw input over geschikte units voor dit project:

Budget : tja eerlijk is eerlijk, als je 10drivers per luidspreker moet kopen, dan moet er van mijn kant toch een beetje naar de prijs per unit gekeken worden ook.

fs : Het zullen units moeten zijn met een zo laag mogelijke fs, wil ik ook sublaag halen.

Afijn : alle reacties of links die me kunnen helpen met het ontwerp van de bas line array zijn welkom.

Uiteraard ook op ervaring gefundeerde bedenkingen over de keuze van zo'n line array. Ik kan nog veranderen van gedacht.

alvast bedankt

Geert

Een erg mooi idee!!

Bij welke freq wil je filteren? Kun je niet beter 6 20/25cm units per kant nemen?

B.v. deze http://www.visaton.com/english/artikel/art_768_2_19.html De golflengte van de lage freq maakt dat de units niet precies aan elkaar hoeven te grenzen, dus je kunt er 6 verdelen over de lijn.

Een dipole U-profiel lijkt mij een mooie opzet!!