rli Posted 19 februari 2006 Report Share Posted 19 februari 2006 Goedenmiddag, Ik vroeg mij af waar kun je het beste de waterpas leggen op de draaitafel om deze nauwkeurig waterpas te zetten? robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 19 februari 2006 Report Share Posted 19 februari 2006 Goedenmiddag, Ik vroeg mij af waar kun je het beste de waterpas leggen op de draaitafel om deze nauwkeurig waterpas te zetten? robin Beste RLI, Gewoon een zeer goede waterpas aanschaffen, is controleerbaar door de waterpas te draaien deze moet dan op elke stand hetzelfde aangeven. Verder gewoon op het plateau. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 19 februari 2006 Report Share Posted 19 februari 2006 Goedenmiddag, Ik vroeg mij af waar kun je het beste de waterpas leggen op de draaitafel om deze nauwkeurig waterpas te zetten? robin Op het draaiplateau? Kan je gelijk heel makkelijk draaien om te zien of alle 'richtingen' waterpas zijn. Lijkt mij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 19 februari 2006 Report Share Posted 19 februari 2006 Goedenmiddag, Ik vroeg mij af waar kun je het beste de waterpas leggen op de draaitafel om deze nauwkeurig waterpas te zetten? robin Op het draaiplateau? Kan je gelijk heel makkelijk draaien om te zien of alle 'richtingen' waterpas zijn. Lijkt mij Beste, Niet helemaal waar , want als de waterpas afwijkt dan weet je niets. Dus eerst de waterpas op een stabiele ondergrond testen en dan op het draaiplateau. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 februari 2006 Report Share Posted 19 februari 2006 Of met een "libelle", zo'n rond waterpasje met een luchtbelletje in het midden. Zit bij Benz meegeleverd of is voor een paar euri in de ijzerhandel te krijgen. Idd op het plateau maar ik haal meestal de mat er af. Die mat n.l. is niet altijd mooi vlak tov het kleine vlakje van zo'n libelle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 februari 2006 Report Share Posted 19 februari 2006 Bedenk wel dat het waterpasje niet te zwaar mag zijn. Bij een subchassistafel althans. Door het gewicht gaat de tafel dus juist scheef hangen. Dan weet je dus nog niks. Die kleine ronde van Benz doen het heel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 19 februari 2006 Report Share Posted 19 februari 2006 Of met een "libelle", zo'n rond waterpasje met een luchtbelletje in het midden. Zit bij Benz meegeleverd of is voor een paar euri in de ijzerhandel te krijgen. Idd op het plateau maar ik haal meestal de mat er af. Die mat n.l. is niet altijd mooi vlak tov het kleine vlakje van zo'n libelle. Hear wordt gemeten en op hoog niveau gecijfert maar wanneer het waterpas tersprake komt gebruikt men slechts een timmermansoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 20 februari 2006 Author Report Share Posted 20 februari 2006 oke een rond waterpasje positioneren naast de spindle en vervolgens alle richtingen controleren. Ik deed het dus altijd al goed Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 20 februari 2006 Report Share Posted 20 februari 2006 Ik gebruik een vrij klein geschapen plastieken "metsers-model" (?) waterpas van bij "Krak" of een andere "Blokker". Er zit nl zo een sleuf in die mooi over de spindle past; een keertje in noordzuid en een keertje in oostwest richting meten en klaar is Phil! Beste is wel om ALLES waterpas te zetten: eerst je rack, dan je base plates/betonsteen/stillpoints/etc...., dan het chassis en dan het loopwerk... mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 februari 2006 Report Share Posted 20 februari 2006 Ik gebruik een vrij klein geschapen plastieken "metsers-model" (?) waterpas van bij "Krak" of een andere "Blokker". Er zit nl zo een sleuf in die mooi over de spindle past; een keertje in noordzuid en een keertje in oostwest richting meten en klaar is Phil! Beste is wel om ALLES waterpas te zetten: eerst je rack, dan je base plates/betonsteen/stillpoints/etc...., dan het chassis en dan het loopwerk... mvg RastaPhil Je vergeet de armbase, stel dat die scheef gemonteerd is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 20 februari 2006 Report Share Posted 20 februari 2006 Beste, voor de arm-base gebruik ik dan weer een "libelle" mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 20 februari 2006 Report Share Posted 20 februari 2006 Als je dan toch helemaal zeker wilt zijn of de zaak waterpas staat, neem je een kleine machinewaterpas. Deze zijn geijkt. Tevens kun je per cm. de afwijking tot op de honderste mm. aflezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 februari 2006 Report Share Posted 20 februari 2006 Ik ben geen expert, maar die dingen zijn vrij zwaar en duur (geloof ik). De kleinste die ik vond (150 mm) woog 1 kilo. Die hieronder kost 85 euro excl btw. Ik heb ze ok gezien van 250 euro http://www.vdhbv.nl/Html/Images/waterpas1.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 20 februari 2006 Author Report Share Posted 20 februari 2006 oke een rond waterpasje positioneren naast de spindle en vervolgens alle richtingen controleren. Ik deed het dus altijd al goed Wanneer je met een rond waterpasje (zoals die van Benz Micro) in diverse richtingen verschillen constateerd, dan is er iets goed mis Natuurlijk ga ik er dan van uit dat het waterpasje goed is ja die verschillen constateerde ik wel toen ik de zuidgeorienteerde richting waterpas had staan en vervolgens naar het noorden draaide????? Misschien is het plateau van de Goldring GR1 niet helemaal vlak???? Ik gebruik zo'n clearaudio roonde waterpas dus ik neem aan dat deze goed is??? Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 20 februari 2006 Report Share Posted 20 februari 2006 Ik ben geen expert, maar die dingen zijn vrij zwaar en duur (geloof ik). De kleinste die ik vond (150 mm) woog 1 kilo. Die hieronder kost 85 euro excl btw. Ik heb ze ok gezien van 250 euro http://www.vdhbv.nl/Html/Images/waterpas1.jpg Prijs inclusief 19% BTW: 49,- / 89,- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 20 februari 2006 Report Share Posted 20 februari 2006 Beste Robin, Ik gebruik zo'n clearaudio roonde waterpas dus ik neem aan dat deze goed is??? ----------------------------------------------------------------------------------------------- Nogmaals, de waterpas van CA op een stabiele ondergrond plaatsen en ronddraaien en zien op hij op alle standen het zelfde aangeeft. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobT Posted 20 februari 2006 Report Share Posted 20 februari 2006 Ik heb mijn rack en apparatuur nog niet met een waterpas gecontroleerd. Zo'n grote timmermans waterpas is toch ook goed? Voor eenmalig gebruik ga ik geen vdh of een ca kopen. Rob. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 20 februari 2006 Author Report Share Posted 20 februari 2006 Ik heb mijn rack en apparatuur nog niet met een waterpas gecontroleerd. Zo'n grote timmermans waterpas is toch ook goed? Voor eenmalig gebruik ga ik geen vdh of een ca kopen. Rob. zo'n grote timmermans waterpas is volgens mij te grof en te onnauwkeurig om je apparatuur waterpas te zetten! Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 20 februari 2006 Author Report Share Posted 20 februari 2006 Ik ben geen expert, maar die dingen zijn vrij zwaar en duur (geloof ik). De kleinste die ik vond (150 mm) woog 1 kilo. Die hieronder kost 85 euro excl btw. Ik heb ze ok gezien van 250 euro http://www.vdhbv.nl/Html/Images/waterpas1.jpg Prijs inclusief 19% BTW: 49,- / 89,- Haudio, ja de clearaudio ronde waterpas is oke. Op een rechte stabiele ondergrond zie ik geen verandering van de bel als ik de waterpas draai!!! Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 februari 2006 Report Share Posted 20 februari 2006 Hoi Rli, Waarom zou je moeilijk doen? Het doel is toch om de boel waterpas te krijgen? En niet om de DT precies onder een bepaalde hoek te zetten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 20 februari 2006 Report Share Posted 20 februari 2006 Tonar had ook een geinige waterpas op de Analoogshow! Volgens mij nog iets goedkoper dan de Clearaudio... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts