lighting strikes Posted 20 februari 2006 Report Share Posted 20 februari 2006 Hallo, Mijn set bestaat uit: CD-speler: Meridian 206B Versterker: Audio Innovations Classic 25 (is ongeveer Audio Innovations 700) Luidsprekers: Epos ES-11 Interlink: Van den Hul D 102 mk II Luidsprkerkabels: MIT Terminator 3 Ik ervaar de volgende problemen: - Te scherpe s-klanken in vocalen. - Een wat kaal geluid met weinig laag. Wel heel ruimtelijk, en veel detail! De kabels staan bekend als mild. Mijn akoestiek is vrij hard: kaal, gelakte, houten vloer. Zelf denk ik dat ik 1, of meerdere, van de componenten moet vervangen, omdat de set niet bij elkaar lijkt te passen. Oplossingen: 1. Een mildere CD-speler. Hij is immers al 15 jaar oud en er moeten nu voor veel minder geld betere zijn. Zou de NAD C542 iets voor me zijn ? 2. Een versterker met een wat minder uitgesproken middengebied. Dat uitgesproken middengebied lijkt de kwaliteit te zijn van alledrie de componenten. En dat is wat teveel van het goede. 3. De Epos speakers hebben veel kwaliteit, maar door het wat magere laag is een wat grotere speaker als de Epos ES 14 (2e hands) een goeie optie. Of B+W 805 N of S (ook 2e hands). Wie heeft er advies voor mij c.q. heeft ervaring met dezelfde problemen ? Ik wil graag een oplossing voor weinig geld! Reacties, graag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 februari 2006 Report Share Posted 20 februari 2006 Tja, reacties. Wat ik je ga vertellen, is waarschijnlijk niet hetgeen je wilt horen. Ik ga er wel vanuit dat je tweeters in orde zijn. Die scherpe s-klanken horen bij het origineel. Leer er maar mee leven. Zo worden tegenwoordig de meeste cd's afgemixt. Niets aan te doen. Set's die elkaar matchen of juist niet, zijn een utopie. Houd vast aan je eigen waarneming, voorzover heb je de juiste te pakken: scherpe s-klanken, duidelijke t's en veel meer andere voor in de mond liggende klanken. Zij zijn nadrukkelijk aanwezig: precies zoals het bedoeld is. Of je het mooi vindt, is een heel ander verhaal. Als je het niet waardeert, probeer eens een multichannel sacd weergave. Of dvd-a mch. Die zijn meestal wat mooier afgemixt.` Er zijn een hele berg zweefmolens die je de mooiste dingen beloven, mn die interlink wel en die niet. Vaak is het onzin. Je probeert tenslotte iets te verbloemen wat gewoon bij de weergave hoort. Scherpe s-klanken zijn niet een digitaal artifact, maar meestal een close miking probleem, gecombineerd met een enthousiaste master engineer met dove tweeters. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Misschien valt het mee met die Slisssssende syblilanten. Het is vaak een kwestie van verbinding. Schone contacten, goed aandraaien van terminals (luidspreker), goede tulpstekkers (WBT), goede kabels (ik ben een fan van Siltech) en bovendien alles solderen. Ook / Juist aan de binnenkant van de doosjes. Veel is met lintkabel / snelmontage stekkertjes in elkaar gezet. Afhankelijk van de kwaliteit van de tulp aansluitingen op de doosjes (vaak zeer slecht) vervangen door betere. Hoeft niet eens zo duur te zijn, een behoorlijke onderdelenboer levert voor een knaak per stuk prima spullen. Let erop dat je het goed kunt vastzetten (bij voorkeur een borgje). Ook het filter en de units van je speakers (behalve de tweeters, daar wordt de draad naar de spreekspoel te makkelijk te heet). Het is wat werk, maar wat betreft budget beslist te overzien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Begin maar eens met het neerleggen van een vloerkleed, bij voorkeur een hoogpolige. Wedden dat dat voor een aanzienlijk deel je problemen verminderd en misschien wel oplost. Jouw probleem is volgens mij heel herkenbaar en ligt waarschijnlijk meer in de akoestiek dan in je set. Dus haal maar eens een kleedje ergens voor niet al te veel geld en probeer dit uit. Daarnaast kun je misschien je kamer nog wat "aankleden" met e.e.a. om nog wat extra te doen. Met wat mazzel ben je voor minder dan 100 euro klaar. Conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
rocco Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Ik herken zeker de klachten van LS. In mijn geval dacht ik ook eerst aan de match der componenten, totdat ik mij voor het eerst pas echt goed bewust werd van de factor akoestiek. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat overal de oorzaak is van ieder probleem maar in mijn geval van sissense ss-en en ttts zeker wel. Zeer dankbaar las ik het leesvoer van de site: www.soundscapes.nu Ik had bijvoorbeeld nooit mijn speakers echt waterpas gezet, met de spikes. Daarvoor had ik klachten vergelijkbaar met die van LS, daarna een enorme klankverbetering! Verder schuiven met de speakers, indraaien, een dik wollen vloerkleed neergelegd, en als resultaat een ander geluid: totale voldoening zal ik niet zeggen, ik denk omdat je altijd beperkt ben door de akoestiek van de luisterruimte - je huiskamer dus voor de meesten. Maar ik luister graag en veel nu, voor mij een teken dat het goed zit. Er blijven in sommige nummers nog wel bekkens bijvoorbeeld waarvan de aanslag nog beter zou kunnen, maar het niveau is zeker goed te noemen. En dat voor niks eigenlijk. Dus: eerst de akoestiek zo goed mogelijk krijgen en dan pas weer naar je spullen kijken. Geld zolang ff lekker op zak houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Inderdaad! Niet gelijk je geld uitgeven! Het kan immers maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
lighting strikes Posted 21 februari 2006 Author Report Share Posted 21 februari 2006 Bedankt allemaal voor jullie reacties zover! Goed dat jullie er zo kritisch over zijn. Een andere inrichting heb ik er niet voor over. Ik heb 2 lakens tegen het plafond die de galm dempen. De vloer zou ik nog wel willen schuren. Graag zelfs, wil ik ongelakt hout. Dat zal zeker nog wat uitmaken. Het is echter een beste klus. Een kleed heb ik eerder gehad maar beviel me niet. Iets verder aankleden wil ik wel overwegen. Voor de rest zie ik alleen maar iets in een soort van demping van het scherpe geluid, d.m.v. andere component. Ik zal echter kritisch zijn. Een wat meer analoog klinkende CD-speler ? In ieder geval spreekt 2e hands apparatuur me aan. Groet, Peter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Persoonlijk vind ik met jouw set niets mis. In jouw plaats zou ik zeggen verander de wereld begin bij de bron Men zegt van Meridian dat er in deze spelers een slank laag zit. Dusss... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Ik heb 2 lakens tegen het plafond die de galm dempen. De vloer zou ik nog wel willen schuren. Graag zelfs, wil ik ongelakt hout. Dat zal zeker nog wat uitmaken. Het is echter een beste klus. Een kleed heb ik eerder gehad maar beviel me niet. Iets verder aankleden wil ik wel overwegen. Een paar lakens tegen het plafond, galmt dat veel minder? Lijkt mij een klein verschil. Een ongelakte vloer t.o.v. een gelakte? Lijkt mij ook een klein verschil Als je achter die lakens nou eens van dat geluidsdempende schuim plakt (Gamm Link to comment Share on other sites More sharing options...
tompj Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Kan me inderdaad voorstellen dat aanpassingen in akoestiek veel helpen, hoewel ik daar zelf geen ervaring mee heb. Ik denk echter ook dat een verandering van componten kan helpen. Ik denk dan niet in eerste instatie aan de CD speler, maar aan de speakers. Jouw speakers geven nu eenmaal niet heel veel laag weer. Overstap naar de B&W's zal dat denk ik niet echt verhelpen. Ook de schepe S-klanken zullen niet verminderen (B&W's hebben een tamelijk harde metalen tweeter). Ik zou eerder eens iets als een (tweede hands) Sonus Faber o.i.d. proberen met een veel zachter klinkende tweeter. Samen met jouw versterker zou zoiets best wel eens heel mooi kunnen klinken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Je hebt mooie spullen waarvan waarschijnlijk alleen de CD speler verouderd is. Als je je ruimte niet wilt aanpassen en toch van muziek wilt genieten adviseer ik een goede hoofdtelefoon. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Als ik het probleem lees denk ik ook gelijk aan de speakers, je beschrijft echt de voor- en nadelen van de monitoren. Ik denk echt niet dat je dat probleem kan oplossen met andere componenten of kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Ook de schepe S-klanken zullen niet verminderen (B&W's hebben een tamelijk harde metalen tweeter) Dat gaat dan niet op voor de metalen Nautilus tweeter. Heb vorig jaar een set N805's thuis kunnen proberen (en in een winkel) en wat me erg opviel/stoorde is dat 't hoog erg terughoudend/soft was. Totaal geen sprankeling, bijna alsof er een doekje o.i.d. overheen hing. Ik had 'm daarom bewust al met Van den Hul Clearwater aangesloten, wat op zich al een vrij fel klinkende kabel is. Kabels van MIT of Transparent geven een veel rustiger/smoother klank in 't hoog. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Ook de schepe S-klanken zullen niet verminderen (B&W's hebben een tamelijk harde metalen tweeter) Dat gaat dan niet op voor de metalen Nautilus tweeter. Ach, volgens mij associ Link to comment Share on other sites More sharing options...
tompj Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Hmm Alco, da's interessant. Ik heb de 805 van B&W ook een paar keer beluisterd en de 804 (zelfde tweeter) 4 jaar zelf gehad. Ik heb ze weggedaan omdat ik de tweeter uiteindelijk vrij hard vond (bij sommige opnames wat onaangenaam). misschien dat dat weer aan mijn combinatie lag. Heb nu weer soft dome tweeter en ben weer een blij mens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lighting strikes Posted 22 februari 2006 Author Report Share Posted 22 februari 2006 Alweer iedereen bedankt. Stof genoeg om iets te proberen. Die lakens helpen echt trouwens! Een ongelakte vloer t.o.v. een gelakte geeft een aardig verschil. Hout dempt nl. best goed. Voor de Audio Innovations had ik een Harman Kardon versterker PM 665 VXi. Dat gaf geen scherpe s-en, maar een heel onaangenaam directe harde klank. Vreemd die tegengestelde meningen over metal dome tweeters (van B + W). Groet, Peter Link to comment Share on other sites More sharing options...
pieters Posted 22 februari 2006 Report Share Posted 22 februari 2006 ik moet zeggen dat ik jouw cd speler niet ken, maar ik heb nog nooit een Meridian cd speler (ik heb er diverse beluisterd vanaf het model 506-20) gehoord die hard klonk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rene59 Posted 22 februari 2006 Report Share Posted 22 februari 2006 Versterker: Audio Innovations Classic 25 (is ongeveer Audio Innovations 700) Dit is toch een buizenversterker?, misschien moet je het daar in zoeken. Wissel eens buizen uit of probeer eens een paar andere luidsprekers. Niet alle luidsprekers zijn geschikt voor een buizenversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 22 februari 2006 Report Share Posted 22 februari 2006 Ben het met de meesten eens dat het primair een akoestisch probleem lijkt te zijn. Tegelijkertijd moet me van het hart dat de genoemde interlink een allesvreter lijkt maar het niet is. Ik had voorheen een later type hiervan (D102 MK3) en ook die gaf een dunne bas en een overgedetailleerd geluid. Kwestie van match. Zet er eerst eens gewoon een dropveter tussen, kijken wat dat oplevert aan verschillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 22 februari 2006 Report Share Posted 22 februari 2006 Een ongelakte vloer t.o.v. een gelakte geeft een aardig verschil. Hout dempt nl. best goed. Niet om je af te kraken hoor, maar wat is je argument? De vloer was dus hout en blijft hout, bedoel je dat de lak voor minder demping zorgt? Wat zit er trouwens Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 22 februari 2006 Report Share Posted 22 februari 2006 Een ongelakte vloer t.o.v. een gelakte geeft een aardig verschil. Hout dempt nl. best goed. Niet om je af te kraken hoor, maar wat is je argument? De vloer was dus hout en blijft hout, bedoel je dat de lak voor minder demping zorgt? Misschien is het die lak die ook voor kabels e.d. wordt gebruikt, die belachelijk dure? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 22 februari 2006 Report Share Posted 22 februari 2006 Een ongelakte vloer t.o.v. een gelakte geeft een aardig verschil. Hout dempt nl. best goed. Niet om je af te kraken hoor, maar wat is je argument? De vloer was dus hout en blijft hout, bedoel je dat de lak voor minder demping zorgt? Misschien is het die lak die ook voor kabels e.d. wordt gebruikt, die belachelijk dure? D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 23 februari 2006 Report Share Posted 23 februari 2006 Versterker: Audio Innovations Classic 25 (is ongeveer Audio Innovations 700) Dit is toch een buizenversterker?, misschien moet je het daar in zoeken. Wissel eens buizen uit of probeer eens een paar andere luidsprekers. Niet alle luidsprekers zijn geschikt voor een buizenversterker. Is de bias nog wel goed? Oftewel, is de buizenversterker goed afgesteld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
lighting strikes Posted 24 februari 2006 Author Report Share Posted 24 februari 2006 Tsja, wordt vervolgd zou ik zeggen. Overigens hou ik best wel van de humor over de lak. Een gelakte vloer heeft een gladder oppervlak, dan een ongelakte. Dat betekent dat een ongelakte de hoge frequenties beslist meer absorbeert c.q. minder weerkaatst. De buizenversterker heeft een zlfinstellende bias. Andere buizen, en andere modificaties heb ik al geprobeerd. Daar werd het geluid alleen maar harder van. Ik had begrepen dat mijn interlink juist heel soft klonk. Heeft iemand daar een idee over ? Welke ander merk evt. ? Personeel uit hifiwinkels vond de eerste generaties Meridians aan de harde kant. Dat lijkt me een goed startpunt. Uit (Engelse) vakbladen las ik dat een installatie waarin alle componenten heel open klinken, teveel kan benadrukken. Samen met de wat harde akoestiek is dat waarschijnlijk teveel van het goede. De Epos-speakers kunnen wat kaal klinken omdat er niet zo veel (strak) laag uit komt. Kortom: volgende week heb ik er pas tijd voor, dan ga ik e.e.a. proberen. Dank aan alle (leuke) reacties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Als ik het probleem lees denk ik ook gelijk aan de speakers, je beschrijft echt de voor- en nadelen van de monitoren. Ik denk echt niet dat je dat probleem kan oplossen met andere componenten of kabels. Ben het hier mee eens. Vond Epos erg mooi in het midden, maar wat slank. Je mist wat impact. Voor de rest is tweaken wel een goed iets. Goede interlinks en vergeet de netstekkers niet. Beiden kunnen er voor zorgen dat je niet meer naar een set luistert maar naar muziek. Wel goed dat je dit onderwerp zo post. Succes met je verdere zoektocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts