Jump to content

Advies over aanpassen set

lighting strikes
 Share

Recommended Posts

Die Epos 11 zijn dat gesloten kasten ? lijkt mij wel zo te zijn, in dat geval kun je ze vwb het laag een duidelijke steun in de rug geven door gebruik te maken van de hoeken in je kamer.

Daarnaast zou ik deze problemen eens voorleggen aan Sebastiaan de Vries, het lijkt me dat aanpassing van de cd speler ook nog eens een groot deel van de ongemakken zou kunnen wegnemen.

:blink:

Denk niet dat een NADC542 een goede keuze is als je "minder scherp hoog" wil: die heeft een Crystal DAC en klinkt Amerikaans: nadruk op het laag en fel in het hoog. Klinkt niet slecht, maar is denk ik voor jou niet in de goede richting.

Die Meridian mag dan wel 15 jaar oud zijn, maar volgens mij nog steeds wel een fijn ding om naar te luisteren.

Ik denk ook toch eerder aan een probleem met de Audio Innovations, eventueel in combinatie met kabels: buizenversterkers zijn nogal eens gevoelig voor kabels. Zeker de MIT staat bekend om kleuring, de ingebouwde fasecorrectie zorgt misschien ook voor onbedoelde effecten. Die is in mijn optiek dan ook verdachte no. 1. Koper of verzilverd koper van 4-6mm is gewoon goed genoeg en kleurt het minste.

Bij veel VandenHul kabels is de afscherming aan

Peter,

Hoewel ik jouw luisterruimte niet ken vermoed ik dat je in verbetering van de akoestiek toch echt de oplossing moet zoeken. Bij veel 'audiofielen' waar ik over de vloer kom is de akoestiek te 'hard' om een echt goede weergave te verkrijgen. En omdat jij zelf je akoestiek al als hard omschrijft vermoed ik dat dit dus ook het probleem bij jou is.

Vergeet dus voorlopig de aanschaf van andere componenten en richt je op akoestiekverbetring. Andere speakers kunnen misschien nog een klein verschil maken in je huidige akoestiek, maar andere cd speler kabels etc is echt gerommel in de marge waar ik me pas op zou richten als je al voor 90% tevreden bent met de weergaven.

De afgelopen 15 jaar heb ik in een aantal behoorlijk van elkander verschillende woningen vertoefd, van knetterhard beton in de Bijlmer, naar beton/giboblokken nieuwbouw in het centrum van Amsterdam en nu een huisje uit 1880 wat een paar jaar geleden volledig over de kop is getrokken.

Dit alles levert voor elk pand een eigen soort akoestiek op, waar je maar betrekkelijk weinig aan kunt veranderen, echter in al deze toch wel heftig van elkaar verschillende omgevingen heb ik heel aardig muziek kunnen maken/reproduceren dus, het karakter van de ruimte maakt dat het overal een beetje anders klinkt.

Ook in zalen is dit het geval, het concertgebouw, muziekcentrum vredenburg, de harmonie of de oosterpoort, allemaal zalen met een eigen karakter, en.............toch niks mis mee ?

Zolang je de reflecties aardig onder controle hebt - zeker in een harde ruimte - is er niet zo heel erg veel aan de hand.

Laagproblemen is een compleet ander verhaal, hier spelen naast de kwaliteit van de apparatuur zaken mee die bepaald worden door maat en vorm van de ruimte, in het algemeen durf ik te stellen dat hoe accurater het laag wordt weergegeven snel, gedetailleerd - kan zelfs als erg dun worden beleefd - hoe kleiner ook deze problemen zullen zijn.

:o

met name dit strakke laag is een gegeven waarvoor je w

Een nadeel wat ik nu ondervind is dat een strakker laag minder vol klinkt en soms (afhankelijk van de opname) als "te dun" en "met weinig fundament" worden aangemerkt.

Er zijn inderdaad opnamen die weinig fundament erg dun lijken te zijn, echter hiervoor moet je niet naar de installatie kijken, mogelijk zit je gewoon dichter bij de werkelijkheid of is het probleem te wijten aan het afmixen van de opname.

Opnamen die gewoon goed zijn laten een schokkend diep laag horen, opnamen die het laag overdrijven zijn ook niet om aan te horen, jammer dan, het gaat om het grote geheel.

:huh:

Een nadeel wat ik nu ondervind is dat een strakker laag minder vol klinkt en soms (afhankelijk van de opname) als "te dun" en "met weinig fundament" worden aangemerkt.

Er zijn inderdaad opnamen die weinig fundament erg dun lijken te zijn, echter hiervoor moet je niet naar de installatie kijken, mogelijk zit je gewoon dichter bij de werkelijkheid of is het probleem te wijten aan het afmixen van de opname.

Opnamen die gewoon goed zijn laten een schokkend diep laag horen, opnamen die het laag overdrijven zijn ook niet om aan te horen, jammer dan, het gaat om het grote geheel.

:huh:

Ook hier heb je een heel goed punt. Klipsch speakers zijn heel "eerlijke" speakers. Het kan daarom soms super klinken, maar soms ook erg slecht (afhankelijk van de opname). Meestal zit het hier ergens tussen in en is daardoor heel goed te pruimen en waardoor ik erg lang achter elkaar naar de muziek kan luisteren zonder dat het vermoeiend is.

Juist omdat de goede opnames super klinken is het voor mij een reden dat ik de Klipschen eigenlijk nog niet wil vervangen ondanks dat ik er op bepaalde aspecten wel op vooruit zou kunnen gaan. Ik weet welke winst er nog te behalen is door mijn CD-speler van een Kimber KS1030 te voorzien (laag blijft strak, maar wel voller en de totale klank wordt verfijnder en ruimtelijker; zie ook het luisterbezoek van Ren

ondanks dat ik er op bepaalde aspecten wel op vooruit zou kunnen gaan.

Dit maakt nieuwsgierig, mij dan toch :rolleyes:

Ik heb ooit Diapasons gehoord en die klonken een stuk ruimtelijker dan mijn Klipsch en hadden wel wat meer body als ik het me goed herinner. Ook Dynaudio's die ik ooit heb mogen beluisteren zetten een heel mooi holografisch plaatje neer.

ondanks dat ik er op bepaalde aspecten wel op vooruit zou kunnen gaan.

Dit maakt nieuwsgierig, mij dan toch :rolleyes:

Ik heb ooit Diapasons gehoord en die klonken een stuk ruimtelijker dan mijn Klipsch en hadden wel wat meer body als ik het me goed herinner. Ook Dynaudio's die ik ooit heb mogen beluisteren zetten een heel mooi holografisch plaatje neer.

Je zou er eens een week of twee mee moeten draaien.......................

Ik denk dat je bedoelt dat iedere speaker z'n onhebbelijkheden heeft en dat je die dus pas na langer luisteren ontdekt. Helemaal mee eens.

Voor mij dus een nog een reden om nog een tijdje met de Klispch te blijven spelen, maar ik ben best benieuwd hoe zo'n Diapason (Adamantes of Karis) het op mijn set en in mijn kamer doet. Dus als ik de gelegenheid zou krijgen om ze eens uit te proberen, zou ik geen 'Nee' zeggen. Al is het alleen maar ter bevestiging dat de Klipschen de ideale match zijn in mijn set. Klinken ze wel beter, dan ben ik meteen overtuigd van een toekomstige speaker upgrade (ben ik nu dus niet). In de verre toekomst heb ik wel plannen om naar een buizenversterker uit te kijken (bijv. Unison Research S6) en hier zou Klipsch ook weer mooi mee kunnen matchen.

Ik moet wel zeggen, dat Bluenote Reales ook heel erg mooi kunnen klinken. Hoewel ze op de AS dagen in Sneek (ze stonden pal naast de Thiels) misschien niet helemaal uit de verf kwamen, heb ik ze in een andere ruimte echt supermooi horen klinken (alles was in balans). Het zijn (voor mij) helaas vloerstaanders, dus in mijn ruimte 'not applicable'.

Groeten,

Gerald

Gerald, ik blijf het zeggen, probeer eens een gesloten vloerstaander!!!!!

Veel beter te plaatsen, en voor mensen met jouw akoustische problemen volgens mij een uitkomst! Ik heb de vorige keer bij Henk een kalnt ontmoet, die de T+A buizenversterker heeft staan die Henk ook heeft, en daarop de Diapasons ( adamantes II ), en die toch ook laag miste! Hij ging zelfs kijken naar een subwoofer erbij... Bezint eer ge begint!! :blink:

gelukkig ben je bij AS altijd verzekerd van het feit dat als iets niet goed klinkt bij je thuis, je het gerust mag ruilen.... :rolleyes: ( Mits eerder overeengekomen, voordat iedereen nu bij henk apparaten gaat "lenen" :ph34r: )

Groetjes,

Lestat

Gerald, ik blijf het zeggen, probeer eens een gesloten vloerstaander!!!!!

Veel beter te plaatsen, en voor mensen met jouw akoustische problemen volgens mij een uitkomst! Ik heb de vorige keer bij Henk een kalnt ontmoet, die de T+A buizenversterker heeft staan die Henk ook heeft, en daarop de Diapasons ( adamantes II ), en die toch ook laag miste! Hij ging zelfs kijken naar een subwoofer erbij... Bezint eer ge begint!!

In jouw geval zou ik ook zeker niet aan een sub moeten denken!!!

We spreken nog wel eens af dat ik met mijn MA's jouw kant op kom! Luisteren kan altijd, nietwaar? Ik ben ook wel benieuwd wat ze doen op de Unison!

De Magnepans waren mij inderdaad iets te steriel, ik miste de warmte of zo je wilt de " romance " in het geluid. Allemaal persoonlijke smaak!

Greetz,

E

In jouw geval zou ik ook zeker niet aan een sub moeten denken!!!

We spreken nog wel eens af dat ik met mijn MA's jouw kant op kom! Luisteren kan altijd, nietwaar? Ik ben ook wel benieuwd wat ze doen op de Unison!

De Magnepans waren mij inderdaad iets te steriel, ik miste de warmte of zo je wilt de " romance " in het geluid. Allemaal persoonlijke smaak!

Greetz,

E

Inderdaad, luisteren kan altijd!

Ik wil natuurlijk ook nog een keertje bij jou komen luisteren.

Die Kimberkabels lsp. en interlink, zijn die echt zo bijzonder ? Wat vinden anderen hiervan ? Van zowel de interlink als de lsp-kabel ? Wat is het karakter ervan ?

Mijn Van den Hul D 102 mk 2 interlink werd me aangeraden als heel mild.

De MIT Terminator 3 lsp. kabel geeft me meer links/rechts en midden. Dit in tegenstelling tot mijn Linn 20, die een wat vager beeld (geleidelijker overgang tussen links rechts en midden) geeft met meer nadruk op stemmen.

Ik voel ook steeds meer voor een wat grotere speaker als een 2e-hands Epos ES 14. Weet iemand die te koop ?

Mag ik je ten eerste zeggen je bezit een mooie set en dat NAD idee (ik ben ermee begonnen) Zou ik niet snel doen. Persoonlijk ervaar ik nad als een fel merk (lees schel) Maargoed dat is subjectief zoals de rest van deze posting zal zijn ;)

Ik lees een paar postings waar ik redelijk hetzelfde mondjesmatig tevoorschijn zie komen. Ik ben namelijk een groot voorstander van je acoustiek grondig aanpakken. Je kunt eventueel eens proberen een paar basstraps tebouwen. Een goedkoop en makkelijk alternatief voor you problemen (die ik aan acoustiek problemen koppel) Je koopt een rol kippegaas maak ereen cylinder van en vul dat op met bitumen,rockwool,pritex whatever en plaats die eens achter je speakers of strategisch in je kamer mits je de ruimte ervoor hebt.

Eventueel een wandkleed aan de muur,dat heeft veel van het slisprobleem toen bij mij opgelost. Er is veel tedoen voor weinig geld! Zoek eens op google na tweaksites soms kom je volstrekte bizarre dingen tegen qua mods. Maar soms kom je echt logische dingen tegen aan tweaks en hints. Uiteraard bepaal je dit voor jezelf.

MBT interlinks...tja ik draai met mit's ls kabel ook binnekort ik ben er tevreden mee. Van den hul vind ik dus ook gewoon een zeer goede kabel gezien de prijs al helemaal. Netjes afgeschermd enz zoals het hoort geen voodoo voor 100erde euros en beloftes.

Veel suc6 ermee iig

Muziekfreak

Heren,

Een grappige tussentijdse wending krijgt mijn draadje.

Ik heb echter eerder te weinig laag. En vooral dus scherpe s-en. Ik zit steeds meer te denken aan een wat mildere versterker. En dan toch maar weer een transistorbak, die geven ook wat krachtiger laag. Ik denk aan een 2e hands Camtech 8000a (Audiolab 8000a). Of een Mosfet-versterker. Aan de akoestiek kan ik niet veel meer doen omdat ik de inrichting niet verder wil veranderen, behalve dan ooit eens het schuren, en kaal laten van de vloer. Dat helpt beslist!

Ik heb vandaag (ter uitproberen) de gehele dag zitten luisteren naar een:

steroid_sig_4994.jpg

Bluenote S1

De eerste indrukken zijn positief. Ten eerste is er meer laag en body aanwezig, maar het geheel klinkt wel iets minder open dan met de Unico P. Ik denk dat dit een kwestie is van inspelen omdat ik het idee heb dat het nu iets meer open klinkt dan vanmorgen. Verder klinkt de versterker retestrak. Ook hele drukke rockmuziek wordt zonder enkel probleem weergegeven. De Unico P "verdrinkt" hier nog wel eens in.

Een ander pluspuntje is dat het volume heel nauwkeurig (met kleine stapjes) is in te stellen met de afstandbediening die ik ook erg fraai vind.

tablerem1.jpg

De Kimber 8TC heb ik nu ook in huis om uit te testen: aangesloten op de Unico P geeft hij een dieper laag weer dan m'n huidige speakerkabel (maar absoluut niet bonkerig), maar de totaalklank is wel wat frisser en nog opener (analytischer).

Helaas kan ik hem nog niet uitproberen op de Bluenote omdat de kabel niet afgemonteerd is en de uiteinden van de kabel niet in de gaatjes van de terminals passen. Op koopavond maar eens kijken naar plugjes hiervoor (tips?).

steroid_sig_4994.jpg

Bluenote S1

De eerste indrukken zijn positief. Ten eerste is er meer laag en body aanwezig, maar het geheel klinkt wel iets minder open dan met de Unico P. Ik denk dat dit een kwestie is van inspelen omdat ik het idee heb dat het nu iets meer open klinkt dan vanmorgen. Verder klinkt de versterker retestrak. Ook hele drukke rockmuziek wordt zonder enkel probleem weergegeven. De Unico P "verdrinkt" hier nog wel eens in.

Een ander pluspuntje is dat het volume heel nauwkeurig (met kleine stapjes) is in te stellen met de afstandbediening die ik ook erg fraai vind.

tablerem1.jpg

De Kimber 8TC heb ik nu ook in huis om uit te testen: aangesloten op de Unico P geeft hij een dieper laag weer dan m'n huidige speakerkabel (maar absoluut niet bonkerig), maar de totaalklank is wel wat frisser en nog opener (analytischer).

Helaas kan ik hem nog niet uitproberen op de Bluenote omdat de kabel niet afgemonteerd is en de uiteinden van de kabel niet in de gaatjes van de terminals passen. Op koopavond maar eens kijken naar plugjes hiervoor (tips?).

Na een dag afzien op het werk, zojuist even een CDtje van Herman van Veen beluisterd via dit zwarte monster.

Kippenvel.....

(hij gaat steeds lekkerder klinken)

• 2 weeks later...

steroid_sig_4994.jpg

Bluenote S1

tablerem1.jpg

Na een dag afzien op het werk, zojuist even een CDtje van Herman van Veen beluisterd via dit zwarte monster.

Kippenvel.....

(hij gaat steeds lekkerder klinken)

We zijn nu ruim een week verder en het is weer tijd voor een update:

De S1 is de afgelopen dagen nog opener gaan klinken, maar toch miste ik wat aan detail in stemmen (zoals slikken, ademen, kuchjes). Groot pluspunt blijft de mate waarin de S1 de zaak onder controle heeft en ik heb nu ook minder last van de slechte akoestiek.

Vandaag kwamen de WBT spades binnen en kon ik eindelijk de Kimber 8TC uitproberen op de S1.

Wat een verschil: veel meer diepte (zelfs met CD) en een flinke toename in openheid en detail waardoor ook de stemweergave mooier over komt. Voor mijn gevoel klopt het nu helemaal.

Het geheel klinkt heel levendig en rijk en ik vind de klank ook heel erg mooi. Kortom er komt echt muziek uit!

De Bluenote S1 en de Kimber 8TC zijn wat mij betreft weer een goede stap vooruit ten opzichte van de situatie van een paar weken geleden: klankmatig in orde, maar ik miste wat body. Ik dacht dat het gebrek aan body aan de speakers lag, maar voorlopig blijf ik m'n Klipschjes lekker houden.