Guest Kraus vonBentinck Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Wat een feest! Nieuwe speakers van eigen bodem aan het uitproberen. Kost een paar uurtjes slaap maar vooruit maar. In the universe size is everything; een paar centimeter extra bij de woofer is ook al een heel verschil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 21 februari 2006 Members Report Share Posted 21 februari 2006 Ja, maar Kraus heeft nu wel Eton-laag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Wat een feest! Nieuwe speakers van eigen bodem aan het uitproberen.Kost een paar uurtjes slaap maar vooruit maar. In the universe size is everything; een paar centimeter extra bij de woofer is ook al een heel verschil. Laat ons even meegenieten. Over welke heb je het? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Doumois Reference, produkt van Nederlandse bodem. Ze zijn mijn Chario Academy's duidelijk de baas; meer "full-range" met een dieper, maar ook minder boemerig laag en dus minder warm. Het chassis is ook aanzienlijk duurder met de Scanspeak-ringradiator (Chario heeft de revelator) en een 17cm woofer ipv de 13 cm Chario's. Qua eerste indruk zijn ze ook iets makkelijker plaatsbaar. Het is altijd makkelijk om enthousiast te zijn over iets nieuws, maar ik heb en neem de tijd. Mogelijk zit er in de Chario's toch een iets beter (gekozen) wisselfilter want ik had een keer de indruk dat je de tweeter apart hoorde. Voor zulke conclusies is het nog te vroeg en dat is het voordeel van thuis proberen zonder direct te hoeven beslissen. Dan kun je kritisch blijven. Zondag krijg ik hulp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Gelukkig kun je die winst van een paar centimeter met de UC prima terugregelen Je bent wel een beetje een kruisridder Ruud, bij de pkatendraaier gebruik ik de UC helemaal niet en ik doe nou eenmaal weinig anders dan platendraaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Leuk dat je iets op proef hebt dat qua naamsbekendheid wellicht wat minder is, maar kwalitatief zeer zorgvuldig is ontworpen. Is het de Reference I, II of III? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Het is een prototype meen ik want er zit helemaal nog geen plaatje op; behalve de prijs heb ik de op de site in de beschrijvingen eigenlijk geen verschil kunnen ontdekken tussen de II en de III. Hij is voor een weekje te gast via Arden, die de bouwer of distributeur kent naar ik meen. De afwerking is zeer fraai en gedegen en het voelt allemaal heel solide aan, wat dat betreft weinig verschil met de Chario's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 21 februari 2006 Members Report Share Posted 21 februari 2006 Het gaat het nieuwe top-model worden, dus eigenlijk de Reference, maar dan met de Scan-speak revelator ringradiator ipv de ''gewone'' revelator. Wel dezelfde Eton woofer. Kraus heeft het uitgekristalliseerde prototpe nu staan, vandaar dat het typeplaatje er ook nog niet opzit, en dus ook geen serienummers. Dit zouden de 020601 en 020602 moeten worden. De prijzen op de site kloppen trouwens ook niet, moet allemaal nog bijgewerkt worden, die Kraus nu heeft staan gaan rond de 2500 euro de set kosten. Verschil tussen de II en de III is trouwens de woofer, die is bij de II een Eton, bij de III niet... BTW Kraus, ben je misschien een hoed en een sjaal kwijt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Sh*t, nu ineens wel. En het wordt kouder, ik moet naar Sneek en >70% van de warmte verlaat het lichaam via het hoofd, zeker in ons beider geval ( maar ik meen met andere achtergrond ik heb in ieder geval geen keuze ) Bij lage temperaturen functioneert het brein toch minder; slapen doet het echter nooit maar laat de drager af en toe wel flink in de steek. Tot zondag dan maar het reservehoedje. Dat is het meest praktisch. Het is een Borsalino, je loopt er niet mee voor schut dus misschien is het hogere gerechtigheid dat ik als deze week de luidsprekers probeer, jij de hoed test Link to comment Share on other sites More sharing options...
tompj Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Hallo Kraus, vergelijk jij die nieuwe speakers nu met Academy 1 of 2? Ik heb zelf namelijk Academy 2 en zit daarom geinteresseerd mee te lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Ik heb de 1; altijd heel mooie speakers gevonden qua geluid en afwerking en nog steeds trouwens. Enige lastige vond ik altijd de mate waarin ze afhankelijk waren van de ruimte. Dit zijn monitors die toch erg gebaat zijn bij een flinke kamer. Ergens in de komende 12 maanden zullen ze na 6 jaar trouwe dienst eens plaats moeten maken. In vergelijking met de Doumois is de Chario tamelijk warm en vol maar ik moet nog wel wennen aan het diepere laag; ik draai graag op een beetje volume en dan is wat minder bas vaak helemaal niet zo gek. De ringradiators zijn, maar dat had ik al eens gehoord, inderdaad een slagje fraaier dan de revelators. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 De ringradiators zijn, maar dat had ik al eens gehoord, inderdaad een slagje fraaier dan de revelators. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 februari 2006 Report Share Posted 27 februari 2006 De Doumois zijn weer terug naar de eigenaar. Een klein weekje luisteren is weliswaar zeer goed bevallen en de conclusie dat deze luidsprekers inderdaad een slag beter/volwassener zijn dan de Chario's is wel overeind gebleven. Maar ook de gevolgtrekking dat een dieper laag zich wel moet verdragen met de ruimte en dat de ruimte waar ik mijn luisterplezier moet beleven, zich beter verdraagt met de Chario's dan met het nieuwe topmodel van Doumois. Uit een klein luisterpaneltje kwam als punt van kritiek dat de ringradiators ook wat te direct zijn (persoonlijk vond ik dat niet onplezierig maar daarmee is inderdaad wel voorzichtigheid geboden) en dat de sweetspot tamelijk beperkt is. (Mogelijk is met meer schuiven en experimenteren met de opstelling daar een oplossing voor te vinden). Iha was toch de opvatting dat de Doumois niet een verbetering bracht ten opzichte van de Chario's maar eeerder problemen vergrootte. Er kwam een conclusie uit die mij toch eigenlijk ook maar matig beviel: nog eens kijken naar een andere phonopre zou meer winst opleveren dan zoeken naar andere boxen. De vernieuwde Lukaschek PP1 gaf mijn buizenpre helaas duidelijk het nakijken met een veel ontspannener weergave. Ook daar echter een bemerking: weliswaar geeft de PP1 een onvervormde maar ook een veel te hoge spanningsafgifte waardoor bij het miniem opendraaien van de volumeknop al gauw gevaarlijke toestanden ontstaan. Arden superbedankt voor het beschikbaar stellen van de fraaie Doumois speakers en aan Pjotr de dank voor het lenen van een willig oor, dat opvallend snel hoort wat er aan de hand is. Het was een leerzaam weekje + bijeenkomst doordat je weer eens iets anders leert dan je verwacht had en dus ook iets nieuws. Beter beslagen ten ijs ploeter ik verder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 februari 2006 Report Share Posted 27 februari 2006 Hoi, Was een gezellige middag gisteren. De Lukachek phono pre is echt een heel fraai klinkend dingetje met een heel mooi doortekend stereobeeld wat ook een veel neutraler geluid neer zet dan de buizen pre. Echt zo'n ding uit de categorie kopen, aansluiten en niet meer naar omzien. Komt voor jouw VV wel te veel sap uit Kraus, maar daar weet Bas wel een verzwakkerkabeltje voor te maken. Nu kun je PP's en speakers niet met elkaar vergelijken maar vond toch ook dat die Lukachek een betere investering is dan de Doumois speakers op dit moment als je tussen die twee zou moeten kiezen, althans in Kraus zijn situatie. Persoonlijk liggen die gehoorde Doumois monitor speakers mij niet. Voor mijn gevoel zijn ze gewoon nog niet af. Er zitten schitterende units in en de afwerking is ook heel fraai en tot in de puntjes verzorgd. Midden en laag is erg fraai en mooi doortekend maar het hoog is te fel naar mijn smaak en mist duidelijk aansluiting met het midden/laag. Net of het hoog en midden/laag een verschillend geluidsbeeld neer zetten. Ze klinken heel direct en de sweetsspot is erg smal, je hoeft je hoofd maar een halve meter te bewegen of het geluid plakt gelijk aan 1 box vast. Voor even klinkt het indrukwekkend maar mij gaat zoiets ook snel vermoeien. Nu kun je schuiven met speakers tot je een ons weegt maar een smalle sweetspot is toch echt een eigenschap van de speakers zelf. Kraus zijn Chario's klinken eigenlijk heel anders, terughoudender. Maar wel veel harmonischer en ook ontbreekt daar het typisch "plakken" van het geluid aan de boxen als je even niet precies op de sweetspot zit. Denk dat je best betere speakers kunt gebruiken Kraus waar ook meer laag uit komt. Maar dan moet je wat aan de resonantie van de kamer gaan doen zoals bv basstraps in de hoeken gaan plaatsen. Maar of je vrouw daarmee accoord gaat ... Al met al een geslaagde en leerzame middag. En Kraus, jij bedankt voor je gastvrijheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts