Jump to content

Wanneer hebben jullie last van je oren?

niels007
 Share

Recommended Posts

Waar begint het?

Ik was dit weekend voor het eerst sinds tijden weer eens 'uit' (als in verder dan de stamkroeg) en ookal was het nog helemaal geen mega herrie tent, en was het niveau van de muziek niet te hard, op het moment dat iemand iets tegen me wilde zeggen (waarbij, je kent het wel, de mond wat dichtbij het oor komt alvorens er een 'ouwehoer salvo' gelanceerd wordt) doet dat gewoon pijn. Nauja pijn, het voelt als trommelvliezen buiten hun lineare uitslag.. Ik kan mensen ook niet verstaan hoe hard ze 't ook proberen en na 1 woord wend ik m'n hoofd al een beetje af..

De 'rest' lijkt probleemloos in elkaars oren te kunnen brullen en het nog te kunnen verstaan ook..

Ik ga vrijwel nooit naar herrietenten, vooral omdat ik al snel last van de oren heb. Met gehoorbescherming kan ik de mensen wel verstaan in deze gelegenheden. Er is dus sprake van een soort pijnlijke vervorming.. Met voetbal op komst deze zomer moet ik ook zeker de oordopjes mee naar de kroeg nemen.. Een doelpunt kan ik niet verdragen!

Hoe zit het met jullie?

Hi,

De meeste decibelduwers (grote speakers) staan vrij ver open, ja dat klopt. Toch heb ik daar niet echt last van, zeker niet zodanig dat het echt pijn doet. Wel lastig om met mensen te communiceren, maar wat verderop de avond zijn we meestal zo lam dat eea toch niet meer uitgelegd (hoeft) te worden.

Een feestcafe bij ons maakt het wat mij betreft wel bont. Daar hadden ze eerst Quad versterkers en JBL decibelduwers. Welnu, die analoge, mooie versterkers vielen wel eens uit. Ze werden te warm. En dan moest de ventilator er weer op, maar dat kan niet in een feesttent. Daar moet geblazen worden. Nu hebben ze andere versterkers. Van die powerduwers, ik denk klasse D. Moeiteloos stampen die dingen de hele avond door en zijn verantwoordelijk voor hoge geluidsdruk. Mijn oren suizen na een kwartier als ik weer buiten sta. Maar niet pijn.

Groet,

Jacco

ookal was het nog helemaal geen mega herrie tent, en was het niveau van de muziek niet te hard, op het moment dat iemand iets tegen me wilde zeggen doet dat gewoon pijn. Ik kan mensen ook niet verstaan hoe hard ze 't ook proberen ..

De 'rest' lijkt probleemloos in elkaars oren te kunnen brullen en het nog te kunnen verstaan ook..

Ik ga vrijwel nooit naar herrietenten, vooral omdat ik al snel last van de oren heb. Met gehoorbescherming kan ik de mensen wel verstaan in deze gelegenheden. Er is dus sprake van een soort pijnlijke vervorming..

Hoe zit het met jullie?

Allemaal heel herkenbaar.

Ook mijn oren slaan al heel snel "dicht" en kan ik zgn. gesprekken maar met moeite volgen.

De mensen hard laten brullen helpt wel, maar verergert het dicht slaan wel.

Bandjes die met een complete PA installatie in de locale caf

Ik ben al een tijdje niet meer naar 'n concert geweest, maar heb vaak na afloop van een concert, (of na de maandelijkse Dance-Classics avond in discotheek/theater Diana in Assen) de volgende dag een lichte, hoge suistoon in m'n oren. Best wel irritant. (en kan nooit gezond zijn!)

Ik hoef dan op zo'n dag echt geen muziek te luisteren thuis, aangezien ik de hoge tonen dan vrij afgezwakt/dof hoor.

Weer 'n dag later is alles wel weer normaal.

Ik snap ook niet waarom 't soms zoooo knoeperhard moet.

(dat je nog amper kunt horen of er bijv. in Engels of andere taal word gezongen omdat 't 1 brei is en de vervorming toeslaat)

In de Oosterpoort en in Vredenburg Utrecht is 't geluid vrijwel altijd zeer goed vind ik.

Ik ging een keer naar een concert van de Engelse blues(y) band The Hoax.

Ik kreeg bij binnenkomst, van de gitarist een zakje met 2 oordopjes! :blink::unsure:

Ok, voorkomen is beter dan genezen, maar toch...

Groeten,

Alco

Een week of 6 geleden heb ik met een boormachine en polijstschijf alumium gepolijst op het balkon. Hoewel het geluid best mee leek te vallen en ik steeds met tussen pauzes (paar minuten polijsten, 10 minuten rust) gewerkt heb, was mijn rechteroor daarna erg gevoelig. Met name voor wat hogere tonen. Dat is nog steeds niet helemaal weg, hoewel het niet meer zo irritant is als eerst (gelukkig). Toen kon ik niet voor mijn plezier naar muziek luisteren.

Ik weet nog steeds niet of het nu het geluid was, of de kou/wind (was rond vriespunt).

Volgende keer wel een gehoorbeschermer dus voor de zekerheid.

Waar begint het?

Ik was dit weekend voor het eerst sinds tijden weer eens 'uit' (als in verder dan de stamkroeg) en ookal was het nog helemaal geen mega herrie tent, en was het niveau van de muziek niet te hard, op het moment dat iemand iets tegen me wilde zeggen (waarbij, je kent het wel, de mond wat dichtbij het oor komt alvorens er een 'ouwehoer salvo' gelanceerd wordt) doet dat gewoon pijn. Nauja pijn, het voelt als trommelvliezen buiten hun lineare uitslag.. Ik kan mensen ook niet verstaan hoe hard ze 't ook proberen en na 1 woord wend ik m'n hoofd al een beetje af..

Ik ga vrijwel nooit naar herrietenten, vooral omdat ik al snel last van de oren heb. Met gehoorbescherming kan ik de mensen wel verstaan in deze gelegenheden. Er is dus sprake van een soort pijnlijke vervorming.. Met voetbal op komst deze zomer moet ik ook zeker de oordopjes mee naar de kroeg nemen.. Een doelpunt kan ik niet verdragen!

Hoe zit het met jullie?

Heb je misschien al een (beginnende) gehoorbeschadiging? Mijn vader heeft namelijk precies hetzelfde probleem: hij kan mensen moeilijk verstaan als er veel omgevingslawaai is. Niet alleen op feestjes waar muziek hard aanstaat, maar ook als er veel mensen aan het praten zijn...

Nou heeft hij waarschijnlijk (weet ik wel zeker eigenlijk) een ergere gehoorbeschadiging dan jij (als jij die al hebt) maar toch, je symptomen deden me denken aan wat m'n vader ook heeft. Inmiddels heeft hij overigens hoorapparaten en gaat het een stuk beter om mensen te verstaan als er veel omgevingslawaai is...

Heb je misschien al een (beginnende) gehoorbeschadiging? Mijn vader heeft namelijk precies hetzelfde probleem: hij kan mensen moeilijk verstaan als er veel omgevingslawaai is. Niet alleen op feestjes waar muziek hard aanstaat, maar ook als er veel mensen aan het praten zijn...

Nu kan ik niet over Niels oordelen, maar volgens de laatste metingen, enkele maanden geleden bij de KNO-arts gedaan, zijn mijn oren nog uitstekend.

Dus die symptomen moeten niet gelijk op een gehoorbeschadiging duiden, lijkt me. De een heeft een hogere maximaal toelaatbare belasting dan de ander. Net als bij luidsprekerchassis. Heeft niks te maken met "goed of slecht", maar gewoon "anders", namelijk gevoeliger dan anderen.

:)

Aan de hand van de online luistertestjes (zijn hier ook nog gepasseerd meen ik) die er kort daarvoor heb uitgevoerd, waren mijn oren nog uitstekend (gezien mijn leeftijd "47"). Ik bezoek ook zelden disco's of andere luidruchtige gelegenheden en luister vrijwel nooit door een hoofdtelefoon.

Kennelijk kan een iets te hoge belasting op een smalle frequentie band (zeg rond 5000 hz) toch al snel kwaad doen. Eerder dan je verwacht zelfs, want het klonk echt niet zo hard.

Beetje verveldend/ironisch wel, wat het polijsten hield verband met het maken van een nieuw diy audiorack...

Beste,

Ach ik heb voor een paar jaren terug gewerkt in een jongerencentrum en daar was op vrijdagavond 'poppodium' met live-bands en op zaterdagavond disco.Op beiden avonden was het geluid ALTIJD knoert hard en een normaal gesprek voeren was er dan ook nooit bij.Regelmatig kwam ik op het einde van de avond thuis met een knetterende bonkend hoofd en met aangezichtspijn. De PA-versterkers konden een kleine 1600 Watt produceren. Ik had dan ook altijd op maandag ook nog last van pijn in mijn hoofd en gesuis.

Elke week kwam ik in de stafvergadering op dat harde geluid terug en nooit werd ik serieus genomen,totdat............ er een (halve) audiofiel kwam werken en wist hoe je het harde geluid kon dempen en helemaal niet hard hoefde te zetten om DB 's te produceren.Van deze techneut en die echt verstand had van geluid en gehoor kreeg ik later in stafvergaderingen WEL bijval en daarna werd het echt beter en ook met mijn gehoor en hoofdpijn.

Toch heb ik er iets aan overgehouden en dat is dat ik nu echt allergisch ben geworden voor teveel aan hoog.Bij het horen van dat te hoge of teveel aan hoog krijg ik heel snel dezelfde symtonen als hierboven beschreven.

Recentelijk was ik erweer en wederom was het geluid weer veels te hard :angry: en ben na 10 minuten maar weer weggegaan.Zonde van mijn concertkaartje,maar beschadigde oren is erger lijkt mij.

Overigens die techneut werkt er ook niet meer.Die heeft nu werk bij 1 van beste nederlandse rockbands. ;)

Overigens in kroegen en dan vooral de jongerencafe's is het ook vaak veels te hard.Maar ja ik ben dan ook geen jongeren meer,hooguit een oudere jongere. :D:lol:;)

In die jaren dat ik daar werkte kon ik nooit op zondag naar mijn installatie luisteren en was daar toendertijd altijd zeer verbolgen over.Heb zelfs in die periode vaak met de gedachte gespeeld om de hifihobby een schop te geven,totdat ik een zeer helder moment had en op zoek ben gegaan naar een andere baan en mijn grootste hobby daardoor wel kon voortzetten.

Met groet,

:cool2:

De reden van het posten was enige twijfel. Ik scoor 'goed' met de luistertestjes en kan zelfs 20khz nog horen, al is dat wel -xx db, ik wordt er goed naar van iig..

Maar ook met oud en nieuw had ik moeite in een vrij luide kroeg om het vrouwpersoon te verstaan. Mijn vader, inmiddels achterin de 60, is vrij doof en heeft moeite met het volgen van een gesprek tijdens een verjaardag thuis (zonder muziek).. Maar hij hoort boven een paar khz al heel weinig en ik hoor 17/18khz nog erg duidelijk.

Dus kan een beginnende gehoorbeschadiging samengaan met, voor mijn leeftijd, een nog goed gehoor bereik? Of is de combinatie van een redelijk gevoelig gehoor met het zuinig zijn op, en dus iets 'snel te hard' vinden omdat ik graag over 30 jaar ook nog wat hoge tonen wil horen...

Hmmm, gehoorbeschadiging <_<

Viel allemaal wel mee, een tijd terug. Okee, in de middelbare schooltijd behoorlijk wat naar walkmans e.d. geluisterd, maar niet zo hard dat je hele omgeving kan meegenieten. Ook ging ik graag naar concerten, maar ook niet overdreven vaak (mijn ouders dachten daar anders over :rolleyes: ). Allemaal niet echt goed voor je oren, maar het viel allemaal wel mee.

Maar nou speel ik sinds een paar jaar in een band, dus wekelijks repeteren, en naar het schijnt is het geluid in een oefenruimte het hardst :unsure: Klein hokje: het geluid kan nergens heen. Gisteren nog: vooral het geluid van de snare is het ergst :angry:

Uiteraard gebruik ik gehoorbeschermers, al zijn die niet ideaal: zo bij vlagen hoor ik niet goed genoeg wat er te horen valt. En dan nog voel ik het aan mijn oren na een paar uurtjes spelen.

Door die band ga ik ook veel meer naar optredens van interessante / bevriende bands: meer herrie..

En sinds een paar maanden fotografeer ik ook veel bands in opdracht, waardoor ik ook weer met meer lawaai in aanraking kom (Millionaire was

Ik denk dat een gehoorbeschadiging ook in een bepaalde range kan zitten. Ouderdomsbeschadeging is inderdaad steeds meer hoogafval (ik hoor nog net 15 khz). Maar ik denk dat ik nu ook een (hopelijk tijdelijk) dipje heb bv tussen 5-6 khz.

Ik denk dat een gehoorbeschadiging ook in een bepaalde range kan zitten.

Dat weet ik wel zeker. Bij mijn vader gaat het boven de 1000(?)Hz hard omlaag (bij 1 oor tot -100dB zelfs!) om bij 8000Hz weer wat omhoog te gaan. Boven de 12kHz is niet meer gemeten geloof ik. Is ook een minder nuttig gebied...

hoi .

misschien is het een kwestie van gewenning?

ik werk zelf in de bouw,heel veel hak en boor werk en ik draag bijna nooit gehoor beschermers(is vreselijk fout),maar ik kan iedereen overal goed verstaan zonder problemen of pijn in mijn oren ook na een dag hakken kan ik savonds gewoon muziek luisteren.

gr piet.

hoi .

ik werk zelf in de bouw,heel veel hak en boor werk en ik draag bijna nooit gehoor beschermers(is vreselijk fout),maar ik kan iedereen overal goed verstaan zonder problemen of pijn in mijn oren ook na een dag hakken kan ik savonds gewoon muziek luisteren.

gr piet.

Ja, nog wel... M'n vader (die is bijna 63) had vroeger ook nooit gehoorbescherming in/op en nu is ie voor hoge tonen compleet doof... Ook hij werkte (eerst) op de bouw en (later) in een timmerwerkplaats...

hoi .

gr piet.

Ik hoorde van een audicien (mooi woord) dat een kenmerk van zulke gehoorbeschadiging is dat je minder goed hoort of iets 'hard' is: je kunt minder dynamiek waarnemen. Dus gewenning is het niet :unsure:

Ga eens naar een drukke kroeg oid, of een intiem familiefeestje met 27 krijsende kleinkinderen op de achtergrond: kun je dan alles perfekt verstaan?

hoi .

gr piet.

Ja, nog wel... M'n vader (die is bijna 63) had vroeger ook nooit gehoorbescherming in/op en nu is ie voor hoge tonen compleet doof... Ook hij werkte (eerst) op de bouw en (later) in een timmerwerkplaats...

henrie.

ik moet je helemaal gelijk geven ;) ik weet ook heel goed dat het heel slecht voor je gehoor is (maar je bent toch een stoere loodgieter die hoeft dat toch niet )maar ik ben de laatste tijd er meer alert op dat waneer ik echt een paar uur moet hakken ik toch de beschermers pak .

je word ouder en wijzer :eek:

gr piet

hoi .

gr piet.

Ik hoorde van een audicien (mooi woord) dat een kenmerk van zulke gehoorbeschadiging is dat je minder goed hoort of iets 'hard' is: je kunt minder dynamiek waarnemen. Dus gewenning is het niet :unsure:

Ga eens naar een drukke kroeg oid, of een intiem familiefeestje met 27 krijsende kleinkinderen op de achtergrond: kun je dan alles perfekt verstaan?

niet van iemand 5 mtr verder op.

maar samen aan de bar :D:blink::blink: gaat toch wel goed en mijn oren gaan ook geen pijn doen.

gr piet.

Guest tubejack

Wanneer hebben jullie last van je oren?

Jullie hebben vast geen idee, hoeveel geluid 3 vrouwen kunnen produceren.

Meestal niet knoerthard, zodat je een gehoorbeschadiging van oploopt.... maar

toch :huh: Ze zijn wel lief hoor.... vooral als ze slapen :lol:

Ik was een maandje terug "verplicht" mee naar een musical

Jesus Christ Superstair. FF afgezien dat ik er minder dan 0,0% zin

in had viel het reuze mee! :)

Affijn langverhaal kort: opvallend goede band, geluid was erg goed maar

gewoon te hard. Ik had uit voorzorg watjes meegenomen en met

een klein plukje in het linker en rechter oor was het geluid precies goed.

Vriendelijke groet,

Jack

Het vermogen om spraak te 'horen' bij veel omgevingslawaai, heeft veel met de hersenen te maken. Ik zelf heb prima oren, maar ik ben redelijk slecht in staat om bijv. in een bar een conversatie te volgen. Dat heeft te maken met de filtering in je hersenen, die moeten bepalen welk deel van het binnenkomende signaal van je oren, belangrijk is om de aandacht op te vestigen.

Leuk voorbeeldje van deze filtering is het feit dat je heel makkelijk je naam opvangt, als iemand die gebruikt in een lawaaiige omgeving.