Jump to content

Wanneer hebben jullie last van je oren?

niels007
 Share

Recommended Posts

Het vermogen om spraak te 'horen' bij veel omgevingslawaai, heeft veel met de hersenen te maken. Ik zelf heb prima oren, maar ik ben redelijk slecht in staat om bijv. in een bar een conversatie te volgen. Dat heeft te maken met de filtering in je hersenen, die moeten bepalen welk deel van het binnenkomende signaal van je oren, belangrijk is om de aandacht op te vestigen.

Leuk voorbeeldje van deze filtering is het feit dat je heel makkelijk je naam opvangt, als iemand die gebruikt in een lawaaiige omgeving.

Hmmm interessant, heeft dat ook met concentratievermogen te maken?

Het ligt dus niet aan al dat concertbezoek: mijn hersens zijn dus de vernieling in :wacko:

Ik denk dat een gehoorbeschadiging ook in een bepaalde range kan zitten. Ouderdomsbeschadeging is inderdaad steeds meer hoogafval (ik hoor nog net 15 khz). Maar ik denk dat ik nu ook een (hopelijk tijdelijk) dipje heb bv tussen 5-6 khz.

Dat klopt wel, van die dip. Voor mensen die veel naar concerten en disco's gaan geldt geregeld dat ze een dip hebben bij 4000 Hz.

Ik hoop voor jou dat je dip tijdelijk is, ik vraag me dat echter af. Zelf dacht ik ook lange tijd dat het wel meeviel. Resultaat: een permanent heel licht fluitje in mijn linkeroor en een nog zachtere in mijn rechteroor: jawel, tinnitus. Toen ik dat bemerkte vond ik dat afschuwelijk. Nu ben ik er aan gewend.

Een gehoormeting wees uit dat ik voor mijn leeftijd een 'vrij normaal' gehoor had, of liever gezegd redelijk. Geen dip bij 4000 HZ, ook niet bij 5000 of 6000, wel de gebruikelijke terugval boven 8000 Hz. Kortom: een redelijke normale grafiek hoeft nog niet te betekenen dat er geen gehoorschade is opgetreden.

Voor wie denkt dat het allemaal wel meevalt en dat een zachte ruis in het oor bij stilte het stromen van het bloed is (of zoiets): ook dat is (het begin van) tinnitus, een gehoorbeschadiging dus.

Ik heb nu altijd op maat gemaakte oordoppen bij me, die volgens de fabrikant nagenoeg recht filteren. Ik heb twee filters, 15dB en voor noodgevallen als concerten die veel luider blijken te zijn dan verwacht 25 dB. De doppen werken. Het is net of ik de radio zachter zet.

Tsja, daar zit ik dan met mijn Behringer-equalizer. Kan ik in elk geval nog een beetje compenseren. :D

Zie voor meer informatie ook:

Popschool Maastricht