Jump to content

Zelfbouw DAC.


dekkersj
 Share

Recommended Posts

Ripple in de passband wordt zowel door FIR als IIR filters veroorzaakt en kan willekeurig klein gemaakt worden in een tradeoff met het aantal coefficienten en de woordlengte ervan. Hetzelfde geldt voor de reductie in de stopband.

 

Wil je een DAC zelf ontwerpen, dan kun je het beste gaan werken bij een bedrijf dat die dingen uit zand stampt. Anders krijg je misschien het digitale deel wel (tegen enorme complexiteit/dissipatie), maar zeker het analoge deel niet voor elkaar.

 

(speciaal voor jou: in de gang in WAY5 hangen breadboards van de '41 en de '47. De grootte daarvan zal je gauw van zelfbouw ideen afhelpen).

 

Een goed startpunt voor je theoretische verkenningen is de cursus tijddiscrete signaal bewerking van Naus.

Link to comment
Share on other sites

Ripple in de passband is een gevolg van hoever apart je de polen op de eenheidscirkel kiest. Type in matlab

 

help firpm

 

voor een uitleg over hoe de tradeoff geoptimaliseerd kan worden.

 

FIR en IIR kun je zelf in een DSP bouwen. Dat is wat Wadia en dCs doen.

 

In CMOS zul je nog wel een batterij aan truken uit de kast moeten halen om de hardware minimaal te houden. En daar zijn we weer terug bij je startpunt, want dat is wat Cirrus/AD ook gedaan heeft in je 963.

 

Analoog in CMOS18 is ook geen probleem hoor. Iedereen doet het.

Link to comment
Share on other sites

Zij hebben kennelijk een digitaal filter weten te maken dat veel beter zou zijn etc etc. Ook allerlei andere claims kwamen voorbij (de afwezigheid in hun filter van "rammelen" bij een blokvormig signaal) maar dat doet er niet toe.

Wat bedoel je nu met rammelen? Ook bij een FIR de coefficenten altijd goed vast schroeven hoor :lol: Ohw ja, er zijn hele boekwerken volgeschreven met methodieken over het vinden van die filtercoeffienten

 

Waar de crux meer in zit is bij het afronden van tussenresultaten van een FIR-filter van zeg 1000 taps.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Oh, op die manier UltrAnalog. Heb hier zo'n speler staan en niemand hoort het verschil tussen die filters, althans kan niet zeggen wat het beste klinkt. Zelfs mijn vrouw niet en die heeft kritische oortjes waar menig audiofiel jaloers op zou zijn.

 

;)

 

Jacco het Gibbs fenomeen is inherent aan steile filters of ze nu digtaal zijn of analoog. Als je die slingers niet wil zien moet je gewoon een Bessel filter nemen.

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad Jacco.

 

Er is niets nieuws onder de zon. Het is al tientallen jaren bekend dat als je de impulse response in het tijddomein wilt verfraaiien de frequency/phase response daaronder lijdt. Je eisen verleggen is niet echt iets 'nieuws' uitvinden en als het wel zo is, dan is het Wadia/Pioneer, die met de Legato generatie dit al begin jaren 90 deden.

 

Ter aanvulling: beide filtertypen gaan uit van een gewenste amplitudekarakteristiek. Minimum phase stelt daarenboven eisen aan de impulse response: non-anticipating, mag asymmetrisch.

Link to comment
Share on other sites

Er is maar een *correct* reconstructiefilter, en dat is Sinc(x). Dit is acausaal en het rammelt, maar het is de enige correcte oplossing. Voor wie dit niet gelooft: lees Shannons bewijs *aandachtig*.

 

Ondanks alle marketing, eerst van Wadia, nu van zowat iedereen, zijn niet-rammelende filters fout. Een DAC moet Sinc(x) maximaal benaderen. Dat is ietwat lastig,

want Sinc(x) heeft alle tijd van de wereld nodig, dus met 255 taps kom je er niet.

 

Chord gebruikt een 4095-taps Sinc-benadering. In vier groooote FPGAs.

 

 

Overigens is Sinc(x) voor AA-filtering in oversampelende ADCs dan weer grandioos fout. Dat heeft de industrie ook nog niet door.

Link to comment
Share on other sites

Nou ja, ik bedoel meer dat er vroegah de mening was dat fase totaal onbelangrijk is. Dat is een uiterste, en niet juist. Het is wel zo dat fase an sich niet zo veel zegt, het gaat om de groepslooptijd. Die mag een bepaalde waarde niet overstijgen. Dat is best een hoge waarde overigens, ik weet haar niet meer uit mijn hoofd. Een milliseconde oid? Conclusie: die fase mag best wat afwijken, maar niet te veel. Misschien kan ik daar wel een algoritme voor bedenken om een goed FIR filter te ontwerpen...

 

Groet,

Jacco

Als je het vanuit de optiek van groupdelay bekijkt dan is de absolute waarde daarvan niet relevant, die wordt bepaald door de fc en de orde van het filter. Belangrijker is dat het verloop ervan gelijkmatig is en geen bulten en dalen vertoont.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Omdat de ADC dan oversampled wordt, en het frontend dus een hogere FoM nodig heeft.

 

Komaan. Elke praktische audio ADC op dit ogenblik is een delta-sigma met

hoge oversampling en Sinc-filtering op de helft van de doel-samplerate.

Die filtering moet plaats maken voor iets met een zachtere afval die

start boven 20kHz. Dat is alles en dat is niet duurder. Integendeel zelfs.

 

Maar dit is natuurlijk academisch want het impliceert 96kHz of 192kHz

sampling en met het falen van DVD-A en SACD zit daar uiteindelijk niemand

meer op te wachten.

Link to comment
Share on other sites

Dat is precies wat ik bedoel, als je target 96/192 is wil je de DR van dat formaat halen. Dat betekent een hoger oversamplende ADC of een hoger aantal bits, hoe dan ook een hogere FoM.

 

Het alternatief is een 96/192 formaat met de informatie-inhoud van een 48k signaal, dat krijg je er niet door in een wereld waar elke bit energie kost.

 

P.S. noem eens een ADC/DAC die nog -echt- sinc doet?

Link to comment
Share on other sites

Alleen God kan 'echt Sinc doen', maar kom ...

 

PCM1804: bij 48kHz en 96kHz filtert die heel steil op fs/2.

Alleen bij 192kHz filtert hij zachter, maar je wilt die ADC niet

op 192kHz gebruiken want de noise shaper blaast alles op boven 50kHz.

 

Bij goedkope ADCs zoals van AKM en Cirrus is de AA filtering nogal

belabberd. Daar meet ik duidelijk aliasing, aliasing die volkomen

ontbreekt wanneer ik opneem aan hogere fs en dan decimeer

in Audition (wat overigens heel dicht bij pure Sinc zit).

 

 

Ken jij een ADC die wel competent is ontworpen en goedkoop genoeg

is om in low/mid-end studio-apparatuur te zitten?

 

--

 

Maar goed, dit wijkt nogal af want de oorspronkelijke vraag ging over

DAC-filters.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...