Jump to content

Zelfbouw DAC......

Hoppy-59
 Share

Recommended Posts

Beste,

Zo even gestruind over de site en het ziet er indrukwekkend uit. Zoiets met een apart digitaal filter wil ik ook wel. Misschien een betere receiver, nou ja. Maar wat schetst mijn verbazing: als lijntrap een buizentrap. Veel vervorming dus. Kijk maar naar figuur 11: op de pagina. En als ik het goed begrijp, was deze daarvoor op -92 dBc. Het analoge gedeelte mag beter zou ik zeggen.

Oh ja, ik mis de DSD input ;)

Groet,

Jacco

Hoi hoppy,

Ik was hem ook al tegen gekomen

en ben ook benieuwd naar ervaringen van bouwers.

Gido is niet de eerste de beste, dus ik verwacht er niet veel slechts van.

En als je toch iets wilt veranderen dan is dat mogelijk

een bouwpakket is altijd een prijs afweging

er zijn mogelijk wat betere buisjes en condensatoren in omloop voor de uitgang.

We wachten het af, ik hoop dat er reacties komen.

Gr.

Op dit moment zie ik graag de mogelijkheid om met meerdere samplerates te werken, met name 96K en 192K zijn erg interessant. Nadeel is dat reclocking met de Guido Tent truuc niet echt opgaat, of je moet er minimaal twee VCXO's in zetten met de nodige omschakel electronica. De genoemde DAC is een uitstekend ontwerp trouwens, met name de jitterbestrijding is erg slim aangepakt.

Op dit moment denk ik nu aan een upsampler zoals de AD1896 met 4x PCM1704 als DAC, De CS8416 als receiver en een DF1704. Nu kun je de zaak op en vaste kristal frequentie laten lopen waarmee je de laagste jitter krijgt.

Ik heb kennis gemaakt met deze samplerate converter via de Benchmark DAC1 en was erg onder de indruk hoe analytisch deze was ondanks het feit dat deze DAC in muzikaliteit wel wat achterblijft. Dat laatste werd stukken beter na een modificatieslag in het analoge cirquit, er zit erg veel reut in met maar liefst een stuk of tien opamps (NE5532).

Nederlands product !

Of is alles wat van ver is lekkerder, mooier..... beter????

Nee, natuurlijk niet. Maar je moet wel aan strenge eisen voldoen. 0.25 % THD veroorzaken betekent "not done" en is onacceptabel. Period.

Groet,

Jacco

0,25% 2de orde harmonische vervorming is absoluut, maar dan ook absoluut onhoorbaar. Period ;) . Aangezien de hogere orde harmonischen volledig ontbreken, niks mis mee lijkt me zo.

Nee hoor, niet in alle gevallen. Laat een zanger of zangeres een toon langere tijd aanhouden en die 0.25 % harmonische vervorming zal zich manifesteren als "ongewenst". 0.25 % is een factor 5 te veel. In gewone, alledaagse gevallen zal het echter geen enkel probleem opleveren.

Groet,

Jacco