Medrah Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Ik heb hier een oude versterker staan. Een receiver eigenlijk. Van een merk dat niet eens High-End is, Kenwood, begin jaren 70. Hoe kan het dat dit zo verschrikkelijk goed klinkt, beter dan veel hedendaagse versterkers. Ik zou vandaag de dag denk ik niet met eur. 3.000,- op pad kunnen en een versterker vinden die beter klinkt dan veel apparatuur uit die tijd. Waar zijn wij de weg kwijt geraakt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Geef mij maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medrah Posted 24 februari 2006 Author Report Share Posted 24 februari 2006 Nou, met die eur. 3.000 weet ik wel leukere dingen te doen dan ze aan jouw te geven. Maar ik ben echt verbaasd dat die oude versterkers zo verschrikkelijk goed klinken. Wel eens zo iets gehoord Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Op welke gebieden vind je je receiver superieur klinken? Ik kan me voorstellen dat de versterker bepaalde eigenschappen heeft die jou als luisteraar aanspreken. Wellicht klinken de hedendaagse versterkers jou niet als muziek in de oren, doordat je op zoek bent naar bepaalde eigenschappen. Als er nu 10 gebieden zijn waar een versterker op kan scoren. Geen enkele verterker zal op alle 10 het volledig aantal punten halen, omdat er altijd concessies gedaan moeten worden. Versterker A scoort bijv minder goed op 3 punten, maar voor de rest erg goed. Versterker B is juist weer superieur op die 3 punten en laat op andere gebieden weer punten liggen. Punten klinkten misschien wat abstract, maar het leek mij goed te gebruiken als voorbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medrah Posted 24 februari 2006 Author Report Share Posted 24 februari 2006 Op welke gebieden vind je je receiver superieur klinken? Ik kan me voorstellen dat de versterker bepaalde eigenschappen heeft die jou als luisteraar aanspreken. Nou, wat me opvalt is dat het heel ruimtelijk en los klinkt, dat het heel veel zeg maar punch, drive en dynamiek heeft en dat er een bepaalde natuurlijkheid in stemmen, strijkers en koper e.d. in zit. Allemaal zaken die je juist bij moderne versterkers zou verwachten. Eigenlijk onbegrijpelijk want het vermogen van versterkers lag in die tijd echt laag. Toch klinkt het ook op hoge volumes erg stabiel en ik heb zeker geen makkelijk aan te sturen luidsprekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Ik denk dat je gewoon van geluk kan spreken. Ik heb namelijk ook wel oudere versterkers gehoord die gewoon slecht klinken. Althans voor de huidige maatstaven. T kan zijn de de hedendaagse versterkers aan hele andere eisen moet voeldoen ( CD-SACD) In de jaren 70 waren er hele andere principes op dat gebied. Ik weet bijv. dat ook de oudere Japanse luidsprekers niet in de smaak vielen in Europa, omdat de speakers waren ontworpen voor kleine kamers, omdat men in Japan hutje mutje woont. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medrah Posted 24 februari 2006 Author Report Share Posted 24 februari 2006 Er zullen in die tijd inderdaad zeker ook slechte versterkers gebouwd zijn. Ik heb gewoon al drie keer een goede ervaring met ouder spul. Beter dan met nieuw spul. Ik zoek ze ook wel uit hoor, het is niet zo dat ik zo maar iets uit die tijd koop. Maar het frustreerd me wel een beetje als ik geen moderne versterker kan vinden die ik zo goed vind klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Er zullen in die tijd inderdaad zeker ook slechte versterkers gebouwd zijn. Ik heb gewoon al drie keer een goede ervaring met ouder spul. Beter dan met nieuw spul. Ik zoek ze ook wel uit hoor, het is niet zo dat ik zo maar iets uit die tijd koop. Maar het frustreerd me wel een beetje als ik geen moderne versterker kan vinden die ik zo goed vind klinken. Goed toch dan spaar je geld als je maar tevreden bent of niet soms? Ik speel al 9 jaar met een buizenbak en heb geen behoefte om te wisselen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medrah Posted 24 februari 2006 Author Report Share Posted 24 februari 2006 Ik spaar mijn geld maar het is heus niet met plezier. Ik heb toch een beetje het gevoel dat ik in de steek gelaten word door de serieuze fabrikanten van nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Ik heb toch een beetje het gevoel dat ik in de steek gelaten word door de serieuze fabrikanten van nu. Serieuze fabrikanten hebben als hoofdoel het verdienen van zo veel mogelijk geld, het plezieren van de afnemer is hieraan volledig ondergeschikt............. Overigens vind ik dat je in grote lijnen gelijk hebt, de afgelopen decennia is de kwaliteit van de aangeboden apparatuur beslist achteruit gegaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Ben ik niet met je eens. Vind het wel erg kort door de bocht. Je kunt natuurlijk stellen dat een verandering niet altijd een verbetering hoeft te zijn. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de Cd speler, kun je wel constateren dat die wel een behoorlijke vooruitgang heeft gehad qua klank door de jaren heen. En niet elke nieuwe techniek wordt zomaar voor lief aangenomen door de consument, denk maar aan SACD of DVD-A Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Kijk nu eens hoe simpel een aantal nieuwkomers zich een plaats op de markt weten te verwerven, door het alleen maar een beetje beter te doen dan de gevestigde "high-end" fabrikanten en dat ook nog eens tegen bijzonder concurerende prijzen................... Dit heeft echt niet alleen te maken met de lagere lonen in China, bedenk ook maar eens waar de grote Europese en Amerikaanse fabrikanten het arbeidsintensieve deel van de productie laten uitvoeren. In de US of EU ontwerpen en/of laten assembleren maakt het zeker geen Amerikaans of Europees product. NB productiekosten- parts en labour- maken maar een bijzonder klein deel uit van de prijs die jij/wij in de winkel zouden moeten betalen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 we hebben het hier over de kwaliteit van moderne apparatuur. En of dat wel of niet voldoende is om de huidige consumenten tevreden te stellen. Uiteraard zijn er fabrikanten bij die zich voor doen als ' high end' en die deze titel niet verdienen. Maar er zijn ook genoeg waarbij wel een streven is om de klant te voorzien van een hoogstaand produkt. Uiteraad moet er winst gemaakt worden, anders zal de fabrikant het niet overleven. Dus zijn deze ook genoodzaakt om de produktie elders onder te brengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 we hebben het hier over de kwaliteit van moderne apparatuur. en de vergelijking hiervan met oudere apparatuur, welke verbazend vaak beter blijkt te presteren..................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 beste medrah .. ik heb precies dezelfde ervaring als jij met ook een oude receiver van Pioneer. Deze verslaat alle vorige versterkers ( rond de 500 euro gem. ) die ik gehad heb met gemak. Het eerste wat mij opviel toen ik m aansloot was vooral "punch en drive " maar ook detaillering en diepte in/van het geluid. Het enige minpuntje wat ik kan noemen is dat de receiver soms met gesproken woord wat muffig en bruin kan klinken maar gek genoeg hoor ik dat met muziek niet terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Ik vind dit nogal een subjectieve stelling:) sommige mensen rijden ook liever in oldtimers, maar dit zegt natuurlijk niet dat deze ook werkelijk beter rijden. Het is de beleving die dat bepaald. En deze is nooit objectief Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 T kan zijn de de hedendaagse versterkers aan hele andere eisen moet voeldoen ( CD-SACD) Dat vind ik geen argument. Kijk naar de vinyl-opleving van de laatste jaren. Een versterker moet de muziek gewoon goed weergeven, en dat heeft niks met de bron te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medrah Posted 25 februari 2006 Author Report Share Posted 25 februari 2006 De ochtend besteed aan luisteren. Mijn eerdere opmerkingen blijven staan. Echt heel oprecht kippevel gehad van Miles Davis - Kind of Blue, hoe lang was dat voor mij al weer geleden? Radioheads Amnesiac het laatste nummer zo hard meegezongen, zo heb ik het echt nog nooit gevoeld. Ik ben er blij mee hoor, maar vraag me tegelijkertijd wel af in welke put ik de afgelopen jaren mijn geld heb lopen storten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 25 februari 2006 Report Share Posted 25 februari 2006 T kan zijn de de hedendaagse versterkers aan hele andere eisen moet voeldoen ( CD-SACD) Dat vind ik geen argument. Kijk naar de vinyl-opleving van de laatste jaren. Een versterker moet de muziek gewoon goed weergeven, en dat heeft niks met de bron te maken. Ik wil alleen maar aangeven dat de techniek niet stilstaat. En uiteraard worden versterkers anders gebouwd dan vroeger, omdat er nu hele andere eisen aan worden gesteld. En die verandering komt ook mede door de grotere (digitale) verscheidendheid van bronnen. Of je die verandering nu wel of niet een verbetering vindt, is een tweede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 25 februari 2006 Report Share Posted 25 februari 2006 Ik wil alleen maar aangeven dat de techniek niet stilstaat. En uiteraard worden versterkers anders gebouwd dan vroeger, omdat er nu hele andere eisen aan worden gesteld. En die verandering komt ook mede door de grotere (digitale) verscheidendheid van bronnen. Of je die verandering nu wel of niet een verbetering vindt, is een tweede Techniek staat inderdaad niet stil, maar erg veel nieuwe technieken op het gebied van geluidsversterking zijn er niet. Ook richt men zich in de audiowereld nog steeds op het hoorbare gebied zo tussen de 20 en plm 20.000 Hz, domweg omdat ook ons gehoor nog niet heeft kunnen profiteren van de stormachtige ontwikkelingen in de moderne wetenschap,en techniek. Wel worden enorme hoeveelheden energie in marketingverhalen gestoken, ook reviews dienen hieronder te worden verstaan, echter praatjes maken een apparaat niet goed. Wel verbazingwekkend is de goedgelovigheid van de consument, deze lijkt een soort afwikkeling door te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 februari 2006 Report Share Posted 26 februari 2006 De techniek van zo'n apparaat zal misschien niet verbeteren. Met computers e.d. kan je nu wel veel beter onderdelen paren dan nu. Of dat tot hoorbare betere kwaliteit leidt? Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 27 februari 2006 Report Share Posted 27 februari 2006 omdat er nu hele andere eisen aan worden gesteld. En die verandering komt ook mede door de grotere (digitale) verscheidendheid van bronnen. Als je het qua bronnen zou vergelijken met middengolfradio oid dan geef ik je gelijk: dat heeft door de gebruikte techniek maar een beperkt frequentiebereik, maar over wat voor andere eisen heb jij het dan??? Je laat me wel erg denken aan de promotionele praatjes van de fabrikanten ten tijde van de introduktie van cd, sacd enz enz Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 februari 2006 Report Share Posted 27 februari 2006 Ik had begrepen dat de gemiddelde (high-end) speaker vroeger wat makkelijker was aan te sturen dan tegenwoordig. Klopt dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 februari 2006 Report Share Posted 27 februari 2006 Ik had begrepen dat de gemiddelde (high-end) speaker vroeger wat makkelijker was aan te sturen dan tegenwoordig. Klopt dat? Ja, kijk ook maar eens naar de vermogens van diverse oude versterkers, in de jaren 60 was 35 watt al enorm veel............................. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 februari 2006 Report Share Posted 27 februari 2006 Ik had begrepen dat de gemiddelde (high-end) speaker vroeger wat makkelijker was aan te sturen dan tegenwoordig. Klopt dat? Ja, kijk ook maar eens naar de vermogens van diverse oude versterkers, in de jaren 60 was 35 watt al enorm veel............................. Dan zijn de eisen dus toch wel veranderd inderdaad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts