Medrah Posted 27 februari 2006 Author Report Share Posted 27 februari 2006 Nu heeft mijn moderne speaker een rendement van 85db bij 1m/2.83v en een impendantie van 8 ohm. Voorwaar een zware last voor deze receiver, maar hij geeft ook bij hoge volumes geen krimp in mijn kamer van 45 m2. Gewoon echte (geluids)kwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 februari 2006 Report Share Posted 27 februari 2006 Ik had begrepen dat de gemiddelde (high-end) speaker vroeger wat makkelijker was aan te sturen dan tegenwoordig. Klopt dat? Ja, kijk ook maar eens naar de vermogens van diverse oude versterkers, in de jaren 60 was 35 watt al enorm veel............................. Dan zijn de eisen dus toch wel veranderd inderdaad. Alleen als je inderdaad ook speakers aanschaft die lastig aan te sturen zijn..................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 omdat er nu hele andere eisen aan worden gesteld. En die verandering komt ook mede door de grotere (digitale) verscheidendheid van bronnen. Als je het qua bronnen zou vergelijken met middengolfradio oid dan geef ik je gelijk: dat heeft door de gebruikte techniek maar een beperkt frequentiebereik, maar over wat voor andere eisen heb jij het dan??? Je laat me wel erg denken aan de promotionele praatjes van de fabrikanten ten tijde van de introduktie van cd, sacd enz enz ik heb geen commerciele belangen dus, daar heeft t niks mee te maken. Ik ben van mening dat met het ontwerpen van de huidige versterkers meer rekening wordt gehouden, met de diversiteit van bronnen die er op aangesloten worden. En dan bedoel ik niet alleen meer ingangen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medrah Posted 1 maart 2006 Author Report Share Posted 1 maart 2006 Uiteindelijk gaat er toch gewoon analoog signaal naar de versterker? Ik zie het verschil niet. Tegenwoordig vind je nergens nog goede ingebouwde phonotrappen, klankregeling is er niet meer bij net als de mogelijkheid tot het afzonderlijk aansluiten van meerdere luidsprekers. Meer functionaliteit heeft een hedendaagse versterker volgens mij niet, en helaas profiteert de geluidskwaliteit ook nog eens niet van het weglaten van al die fratsen. Doe mij maar een mooie receiver uit de jaren 70, klinkt fantistisch, ik kan alles er op aansluiten en er zit ook nog eens een toptuner in. Diegene die zijn versterker van onder de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Uiteindelijk gaat er toch gewoon analoog signaal naar de versterker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Ik ben van mening dat met het ontwerpen van de huidige versterkers meer rekening wordt gehouden, met de diversiteit van bronnen die er op aangesloten worden. Hetwelk resulteert in een aantal gelijk(w)aardige lijningangen en - in het algemeen - weglaten van een phono-ingang ? Lijkt mij bijzonder divers................ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Ik had begrepen dat de gemiddelde (high-end) speaker vroeger wat makkelijker was aan te sturen dan tegenwoordig. Klopt dat? Ja, kijk ook maar eens naar de vermogens van diverse oude versterkers, in de jaren 60 was 35 watt al enorm veel............................. Dan zijn de eisen dus toch wel veranderd inderdaad. Rendement van de spiekerboxen is dus omlaag gegaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Ik ben van mening dat met het ontwerpen van de huidige versterkers meer rekening wordt gehouden, met de diversiteit van bronnen die er op aangesloten worden. Hetwelk resulteert in een aantal gelijk(w)aardige lijningangen en - in het algemeen - weglaten van een phono-ingang ? Lijkt mij bijzonder divers................ ja waarom ook niet:) als je zo nodig vinyl draait, koop je een losse phono trap. Kun je je keuze ook baseren op een goede phono, ipv de standaard meegeleverd in de versterker ( mits aanwezig ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Ik ben van mening dat met het ontwerpen van de huidige versterkers meer rekening wordt gehouden, met de diversiteit van bronnen die er op aangesloten worden. Hetwelk resulteert in een aantal gelijk(w)aardige lijningangen en - in het algemeen - weglaten van een phono-ingang ? Lijkt mij bijzonder divers................ ja waarom ook niet:) als je zo nodig vinyl draait, koop je een losse phono trap. Kun je je keuze ook baseren op een goede phono, ipv de standaard meegeleverd in de versterker ( mits aanwezig ) Tsja...dat zat er vroeger standaard op : een Phono-ingang, vaak zelfs twee. Maarja toen moest er zonodig in enen (om louter financieel gewin) het vinyl van het toneel verdwijnen. Nu gaat binnenkort de cd weer verdwijnen ( weer om financieel gewin) is n.l. zo lekker gemakkelijk te copie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Ik ben van mening dat met het ontwerpen van de huidige versterkers meer rekening wordt gehouden, met de diversiteit van bronnen die er op aangesloten worden. neem nu ff niet de gemakkelijke weg het zijspoor van die phonotrap, hoezo diversiteit ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 omdat er nu hele andere eisen aan worden gesteld. En die verandering komt ook mede door de grotere (digitale) verscheidendheid van bronnen. Als je het qua bronnen zou vergelijken met middengolfradio oid dan geef ik je gelijk: dat heeft door de gebruikte techniek maar een beperkt frequentiebereik, maar over wat voor andere eisen heb jij het dan??? Je laat me wel erg denken aan de promotionele praatjes van de fabrikanten ten tijde van de introduktie van cd, sacd enz enz ik heb geen commerciele belangen dus, daar heeft t niks mee te maken. Ik ben van mening dat met het ontwerpen van de huidige versterkers meer rekening wordt gehouden, met de diversiteit van bronnen die er op aangesloten worden. En dan bedoel ik niet alleen meer ingangen Dit schiet niet op zo... Ik stel je een vraag over je bewering, en tot twee keer toe kom je met precies dezelfde bewering, zonder het waarom uit te leggen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Ik ben van mening dat met het ontwerpen van de huidige versterkers meer rekening wordt gehouden, met de diversiteit van bronnen die er op aangesloten worden. neem nu ff niet de gemakkelijke weg het zijspoor van die phonotrap, hoezo diversiteit ? ik ben van mening dat de ontwerpfilosofie van de versterker veranderd is, mede doordat er meer soorten bronnen zijn. Even los van het feit of dit nu verbeteringen heeft opgeleverd, want daar zijn de meningen over verdeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medrah Posted 1 maart 2006 Author Report Share Posted 1 maart 2006 Hier gaan we niet uitkomen denk ik... Laat maar rusten. We kunnen beter praten over mooie apparatuur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 [...]ik ben van mening dat de ontwerpfilosofie van de versterker veranderd is, mede doordat er meer soorten bronnen zijn. [...] Dat er meerdere soorten bronnen zijn, heeft weinig inhoud. Ze hebben allemaal 2 Veff aan de uitgang (die bronnen) dus het maakt weinig uit. De enige verandering in een versterker is de komst van AD converters en/of schakelaars om die bronnen te routen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 ik ben van mening dat de ontwerpfilosofie van de versterker veranderd is, mede doordat er meer soorten bronnen zijn. Even los van het feit of dit nu verbeteringen heeft opgeleverd, want daar zijn de meningen over verdeeld. Gewoon weer een herhaling dus, je lijkt een beetje politicus op deze wijze,veel woorden nodig om niets te zeggen. Zowel in het verleden als tegenwoordig wordt een versterker voor het audiogebied ontworpen, hier is dus niet zo heel veel anders, wel wordt gebruik gemaakt van een aantal componenten die nieuw ontwikkeld zijn, IC's bijvoorbeeld. In tegenstelling tot wat jij beweert was in het verleden de diversiteit in bronnen beduidend groter, tapedecks, platenspelers en tuners hadden elk nogal uiteenlopende uitgangsspanningen, waardoor dus sprake was van een grote diversiteit vwb de ingangen van een versterker. leuk voorbeeld hiervan is de mogelijkheid ingangen aan te passen middels losse insteek printen zoals Quad oa toepaste. Tegenwoordig heeft men een en ander genormaliseerd, zodat er slechts 1 soort ingang over is gebleven, vergeet hierbij de reeds eerder genoemde phono toestanden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Hier gaan we niet uitkomen denk ik... Laat maar rusten. We kunnen beter praten over mooie apparatuur. Liefst met veel kleurige plaatjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Hier gaan we niet uitkomen denk ik... Laat maar rusten. We kunnen beter praten over mooie apparatuur. Geef 'm een beetje ruimte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 ik ben van mening dat de ontwerpfilosofie van de versterker veranderd is, mede doordat er meer soorten bronnen zijn. Even los van het feit of dit nu verbeteringen heeft opgeleverd, want daar zijn de meningen over verdeeld. Gewoon weer een herhaling dus, je lijkt een beetje politicus op deze wijze,veel woorden nodig om niets te zeggen. Zowel in het verleden als tegenwoordig wordt een versterker voor het audiogebied ontworpen, hier is dus niet zo heel veel anders, wel wordt gebruik gemaakt van een aantal componenten die nieuw ontwikkeld zijn, IC's bijvoorbeeld. In tegenstelling tot wat jij beweert was in het verleden de diversiteit in bronnen beduidend groter, tapedecks, platenspelers en tuners hadden elk nogal uiteenlopende uitgangsspanningen, waardoor dus sprake was van een grote diversiteit vwb de ingangen van een versterker. leuk voorbeeld hiervan is de mogelijkheid ingangen aan te passen middels losse insteek printen zoals Quad oa toepaste. Tegenwoordig heeft men een en ander genormaliseerd, zodat er slechts 1 soort ingang over is gebleven, vergeet hierbij de reeds eerder genoemde phono toestanden. ik heb het hier niet over de gevoeligheid van ingangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 ik heb het hier niet over de gevoeligheid van ingangen. Ook al niet over het aantal, wat houdt jou dan wel bezig ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 ik ben van mening dat de ontwerpfilosofie van de versterker veranderd is, mede doordat er meer soorten bronnen zijn. Even los van het feit of dit nu verbeteringen heeft opgeleverd, want daar zijn de meningen over verdeeld. Gewoon weer een herhaling dus, je lijkt een beetje politicus op deze wijze,veel woorden nodig om niets te zeggen. Zowel in het verleden als tegenwoordig wordt een versterker voor het audiogebied ontworpen, hier is dus niet zo heel veel anders, wel wordt gebruik gemaakt van een aantal componenten die nieuw ontwikkeld zijn, IC's bijvoorbeeld. In tegenstelling tot wat jij beweert was in het verleden de diversiteit in bronnen beduidend groter, tapedecks, platenspelers en tuners hadden elk nogal uiteenlopende uitgangsspanningen, waardoor dus sprake was van een grote diversiteit vwb de ingangen van een versterker. leuk voorbeeld hiervan is de mogelijkheid ingangen aan te passen middels losse insteek printen zoals Quad oa toepaste. Tegenwoordig heeft men een en ander genormaliseerd, zodat er slechts 1 soort ingang over is gebleven, vergeet hierbij de reeds eerder genoemde phono toestanden. ik heb het hier niet over de gevoeligheid van ingangen. Is het onbeleefd om te vragen wat je wel bedoelt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medrah Posted 1 maart 2006 Author Report Share Posted 1 maart 2006 Tijn is de verstandigste? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Tijn is de verstandigste? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 ik ben van mening dat de ontwerpfilosofie van de versterker veranderd is, mede doordat er meer soorten bronnen zijn. Even los van het feit of dit nu verbeteringen heeft opgeleverd, want daar zijn de meningen over verdeeld. Gewoon weer een herhaling dus, je lijkt een beetje politicus op deze wijze,veel woorden nodig om niets te zeggen. Zowel in het verleden als tegenwoordig wordt een versterker voor het audiogebied ontworpen, hier is dus niet zo heel veel anders, wel wordt gebruik gemaakt van een aantal componenten die nieuw ontwikkeld zijn, IC's bijvoorbeeld. In tegenstelling tot wat jij beweert was in het verleden de diversiteit in bronnen beduidend groter, tapedecks, platenspelers en tuners hadden elk nogal uiteenlopende uitgangsspanningen, waardoor dus sprake was van een grote diversiteit vwb de ingangen van een versterker. leuk voorbeeld hiervan is de mogelijkheid ingangen aan te passen middels losse insteek printen zoals Quad oa toepaste. Tegenwoordig heeft men een en ander genormaliseerd, zodat er slechts 1 soort ingang over is gebleven, vergeet hierbij de reeds eerder genoemde phono toestanden. ik heb het hier niet over de gevoeligheid van ingangen. Nee, maar waar je het wel over hebt, daar komen we ondanks onze vereende krachtinspanningen niet achter.. Zucht.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Ik denk dat je gewoon van geluk kan spreken. Ik heb namelijk ook wel oudere versterkers gehoord die gewoon slecht klinken. Althans voor de huidige maatstaven. T kan zijn de de hedendaagse versterkers aan hele andere eisen moet voeldoen ( CD-SACD) In de jaren 70 waren er hele andere principes op dat gebied. Ik weet bijv. dat ook de oudere Japanse luidsprekers niet in de smaak vielen in Europa, omdat de speakers waren ontworpen voor kleine kamers, omdat men in Japan hutje mutje woont. Ik denk dat jij een paar dingen door elkaar zit te halen. Jou zogenaamde "hedendaagse maatstaven" zijn echt niet strenger dan pakweg 20 of 30 jaar geleden. Toen wisten ze hele goede dingen te maken die de test met de huidige maatstaven echt wel aankunnen. Oud wil in de hifi wereld namelijk niet automatisch "rommel of bagger" zeggen he. Ik zou zeggen leer eerst je les en denk heel goed na alvorens niet zo slimme dingen te ventileren. Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Tijn, nu heb je al een kwartier zitten tikken, waar blijft jouw verhaal ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts