carl Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Een goede kennis van mij is geinteresseerd in Sugden versterkers (de 21 A). Hij is een beetje bang dat zo'n klasse A duur is in onderhoud. Heeft iemand ervaring met Sugden? Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Een goede kennis van mij is geinteresseerd in Sugden versterkers (de 21 A). Hij is een beetje bang dat zo'n klasse A duur is in onderhoud. Heeft iemand ervaring met Sugden? Groet, Carl Carl Ik heb jaren SUGDEN versterkers verkocht en nooit klachten gehad. Met name de 21A is een mooie versterker. Moet natuurlijk wel matchen met de speakers? Groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 februari 2006 Author Report Share Posted 24 februari 2006 Hij heeft Proacs. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 De versterker gewoon wat vaker dan normaal wegbrengen voor een servicebeurt. De onderdelen hebben natuurlijk wat meer ' last' van de warmte Link to comment Share on other sites More sharing options...
tompj Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Hallo Carl, Ik heb een keer Sugden op ProAc (weet niet meer welk type) gehoord (wordt vaker als combi gebruikt). Kwestie van smaak natuurlijk, maar ik vond het geweldig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Hij heeft Proacs. Carl Carl Volgens mij een goede match maar het divies is uitproberen. Ieder gehoor is verschillend en smaken ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 De versterker gewoon wat vaker dan normaal wegbrengen voor een servicebeurt.De onderdelen hebben natuurlijk wat meer ' last' van de warmte Die service beurt is echt niet nodig. Gewoon vrij zetten en niet opsluiten in een kast. Ik heb nooit een defecte versterker terug gezien dat zegt toch wel iets over de kwaliteit denk ik? Groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Hij is een beetje bang dat zo'n klasse A duur is in onderhoud. Duur in onderhoud kan ook betekenen dat het stroomverbruik wat hoger is. Als je hem constant aan laat staan zal dat zeker het geval zijn. Maar je bespaart weer wat op de gasrekening. Zet je hem een half uur aan voordat je gaat luisteren zal hij vast wel op temperaruur zijn op het moment van gebruik, niet vergeten weer uit te zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Hij is een beetje bang dat zo'n klasse A duur is in onderhoud. Duur in onderhoud kan ook betekenen dat het stroomverbruik wat hoger is. Als je hem constant aan laat staan zal dat zeker het geval zijn. Maar je bespaart weer wat op de gasrekening. Zet je hem een half uur aan voordat je gaat luisteren zal hij vast wel op temperaruur zijn op het moment van gebruik, niet vergeten weer uit te zetten. Stroomverbruik wat heeft dat te maken met onderhoud? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alva Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Wanneer een fabrikant zijn werk goed heeft gedaan, zijn er geen probelemen te verwachten qua levensduur. Bij de keuze van de gebruikte componenten is dan namelijk rekening gehouden met de bestandheid tegen hoge temperaturen. SUGDEN is een fabrikant met een zeer lange traditie (en grote kennis) in klasse A-ontwerpen ; er vallen dan ook geen probemen te verwachten. Voorwaarde is wel -zoals al geschreven- dat de versterker zijn warmte kwijt kan aan de omgevingslucht, dus volledig vrij plaatsen, en niet onder een afdakje . Ik weet een Musical Fidelity A120 staan die na 20 jaar nog steeds goed werkt (geeft 2x50W puur klasse A, en op de "bovengrill" kan je een eitje bakken). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Steward Tyler van ProAc gebruikt momenteel de hele grote en de hele kleine (Bijou) Sugdens voor zijn ontwikkelingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Wanneer een fabrikant zijn werk goed heeft gedaan, zijn er geen probelemen te verwachten qua levensduur. Bij de keuze van de gebruikte componenten is dan namelijk rekening gehouden met de bestandheid tegen hoge temperaturen.SUGDEN is een fabrikant met een zeer lange traditie (en grote kennis) in klasse A-ontwerpen ; er vallen dan ook geen probemen te verwachten. Voorwaarde is wel -zoals al geschreven- dat de versterker zijn warmte kwijt kan aan de omgevingslucht, dus volledig vrij plaatsen, en niet onder een afdakje . Ik weet een Musical Fidelity A120 staan die na 20 jaar nog steeds goed werkt (geeft 2x50W puur klasse A, en op de "bovengrill" kan je een eitje bakken). Heb zelf ook ervaringen met Musical fidelity klasse A versterkers. En daar zaten o.a ook 105 C condensators in. Bleken er toch 9(!) geheel of gedeeltelijk te zijn bezweken. Natuurlijk wordt er door de fabrikant rekening mee gehouden en kan ook jaren mee, mits je er goed mee om gaat. Daarom raad ik aan om de versterker vaker weg te brengen voor een servicebeurt, zodat je dure reparaties weet te voorkomen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alva Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Steward Tyler van ProAc gebruikt momenteel de hele grote en de hele kleine (Bijou) Sugdens voor zijn ontwikkelingen. Altijd gehoord dat hij Audio Research gebruikte?? Niet meer dus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Al lang niet meer. Die ARs zijn verkocht ;-) Tyler heeft een hele harem in zijn fabriek. Grote buizen McIntoshes, Jadis JA200 mono's (voor vermogenduurtests, niet eens om te luisteren), talloze topmodellen van concurrenten, ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
welluidend Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Dag Carl, speel zelf met een Sugden A21 sinds 3 jaar, nooit een probleem mee gehad in die tijd. De versterker wordt inderdaad wel heet; ik heb hem zelf opgesteld in een open rack, en ongeveer 20cm ruimte daarboven vrij gelaten. ook aan de zijkanten waar de koelribben zitten moet je ruimte vrijhouden. ik weet niet of het juist is, maar volgens mij is het ding beveiligd tegen oververhitting, dan schakelt hij uit. is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 25 februari 2006 Report Share Posted 25 februari 2006 De versterker gewoon wat vaker dan normaal wegbrengen voor een servicebeurt.De onderdelen hebben natuurlijk wat meer ' last' van de warmte Die service beurt is echt niet nodig. Gewoon vrij zetten en niet opsluiten in een kast. Ik heb nooit een defecte versterker terug gezien dat zegt toch wel iets over de kwaliteit denk ik? Groeten Wat ik aan wil geven is dat door de grote hitte ontwikkeling je meer risico's loopt. Hoe goed het ontwerp nu is, of je zult moeten werken met geforceerde koeling. Vooral de Elco's nemen in kwaliteit af. En omdat dit gelijdelijk gaat, heb je het ook niet zo snel door, dat ook de klankkwaliteit afneemt. En iedereen begrijpt dat je deze versterkers moet plaatsen, waar deze de warmte voldoende kwijt kunnen. Daarom zeg ik dat Klasse A versterkers, wat meer onderhoudsgevoeliger zijn. Uiteraard spreek ik uit persoonlijke ervaring,net als de meesten hier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Posted 26 februari 2006 Report Share Posted 26 februari 2006 heb in 1999 een 2e hands A21a gekocht. Eentje uit ongeveer 1992. Hij doet het subliem. Nooit iets aan gehad. Hij wordt inderdaad heel warm. Door de warmte trekt hij meer stof aan en in combinatie met het ontwerp van de gebruikte schakelaars valt soms bij lage volumes een kanaal weg omdat er stof in de schakelaars komt. Even aan de 'source-knop' draaien doet dan vaak wonderen. Ik had hem altijd op een plank aan de muur staan. Geheel vrij aan de bovenkant en aan beide zijden 10 cm. vrij. Niettemin zijn de rubber dopjes onder de pootjes aan de plank gesmolten. Die bleven daar (aan de plank, en helaas niet aan mijn versterker) netjes aan vast zitten toen ik de versterker er vorige week afhaalde. Nu staat ie in een kast; 15 centimeter ruimte aan alle kanten. Tot nu toe prima. Ik laat wel de deurtjes openstaan als ik speel..... Ik zet hem ook altijd uit als ik wegga. Als ik thuisben staat het altijd aan. Ondanks de warmte productie ben ik heel lovend over de A21a. Weet niet wat ik anders zou willen hebben.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 26 februari 2006 Report Share Posted 26 februari 2006 heb in 1999 een 2e hands A21a gekocht. Eentje uit ongeveer 1992. Hij doet het subliem. Nooit iets aan gehad. Hij wordt inderdaad heel warm. Door de warmte trekt hij meer stof aan en in combinatie met het ontwerp van de gebruikte schakelaars valt soms bij lage volumes een kanaal weg omdat er stof in de schakelaars komt. Even aan de 'source-knop' draaien doet dan vaak wonderen. Ik had hem altijd op een plank aan de muur staan. Geheel vrij aan de bovenkant en aan beide zijden 10 cm. vrij. Niettemin zijn de rubber dopjes onder de pootjes aan de plank gesmolten. Die bleven daar (aan de plank, en helaas niet aan mijn versterker) netjes aan vast zitten toen ik de versterker er vorige week afhaalde. Nu staat ie in een kast; 15 centimeter ruimte aan alle kanten. Tot nu toe prima. Ik laat wel de deurtjes openstaan als ik speel..... Ik zet hem ook altijd uit als ik wegga. Als ik thuisben staat het altijd aan. Ondanks de warmte productie ben ik heel lovend over de A21a. Weet niet wat ik anders zou willen hebben.... Kijk dat is nu wat ik bedoel deze versterkers hebben geen extra service nodig. Deze produkten werken altijd tot volle tevredenheid van de koper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts