BellaVista Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 De huidige generatie naaldjes is klein en dat is goed, want daardoor zakken ze dieper in de groef. Echter, een bijkomstigheid van deze errug kleine naaldjes is de relatief hoge lokale temperatuur, opgewekt door de wrijvingskracht. Op het web wordt zelfs een getal genoemd van 150 graden celsius. Deze temperatuur zou in staat moeten zijn om bepaalde kunststofcomponenten te laten verweken en mogelijk zelfs te laten smelten. Zelf bezondig ik mij er aan dat ik oude plaatjes 'ongewassen' draai. Potentieel is het daardoor mogelijk dat irreversibele schade ontstaat. Wat is jullie ervaring hear? Is het risico te groot of kan Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Waar ben je precies bang voor? Dat het vinyl even smelt, en het vuil er dan in gefixeerd wordt? Die temperatuur is me bekend, maar het koelt ook heel snel weer af tot kamertemperatuur. Het wordt warm door de naald die passeert, maar daarna gebeurt er niks meer mee, dus koelt het gewoon weer in zijn oude vorm af Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Ben je bang voor zgn. "inbranden" ? Ik denk dat het wel los zal lopen, maar hou je naald wel schoon!!! Ik heb bij H. te S. een vloeibare naaldreiniger gezien, die volgens mij erg goedkoop was en waar Rick Paap en consorten heel erg enthousiast over waren... Ik denk dat de naald zelf wel zo sterk moet zijn dat je niet direct bang hoeft te zijn voor schade... En anders toch een Okki-Nokki? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 24 februari 2006 Author Report Share Posted 24 februari 2006 Het 'vuil' in de groef is onder meer afkomstig van de plaat zelf en kan potentieel verweken en mogelijk zelfs smelten. Als dit vast komt te zitten gaat de nuance van een opname verloren, lijkt mij. Off topic: ik ben niet bang! (Elke dag calva! ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Ben je bang voor zgn. "inbranden" ? Ik denk dat het wel los zal lopen, maar hou je naald wel schoon!!! Ik heb bij H. te S. een vloeibare naaldreiniger gezien, die volgens mij erg goedkoop was en waar Rick Paap en consorten heel erg enthousiast over waren... Ik denk dat de naald zelf wel zo sterk moet zijn dat je niet direct bang hoeft te zijn voor schade... En anders toch een Okki-Nokki? Ik heb juist vernomen dat je nooit en te immer de naald moet reiningen met een vloeibaar middel want dat is slecht ivm corrosie van de naaldophanging. Ik gebruik zelf altijd zo'n koolstofborsteltje van Clearaudio. Daarnaast zou je eens in de zoveel tijd met een heel dun kwastje (eekhoorntjeshaar nr 1) bevochtigd met demi-water de naald kunnen reiningen. Voor het reiningen van platen kun je ook de "Poor mans approach" hanteren: gewoon een Knosti Disco Antistat met Quality Service Vinyl Cleaner. De plaat wordt hiermee goed schoon en antistatisch. Daarmee heb je ook geen last van residue aan je naald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Het 'vuil' in de groef is onder meer afkomstig van de plaat zelf en kan potentieel verweken en mogelijk zelfs smelten. Als dit vast komt te zitten gaat de nuance van een opname verloren, lijkt mij. Off topic: ik ben niet bang! (Elke dag calva! ) Vergat ik mijn eerste gedachte toen ik dit las: verbrand dat vuil niet gewoon bij die temperatuur?? Nou snap ik waarom mijn buren altijd de brandweer bellen als ik voor het eerst platen van de kringloop draai Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Demi-water is gedemineraliseerd water en daarnaast is het kwastje "eekhoorntjeshaar nr 1" ieniemienie, dus echt nat wordt het niet. Ik weet niet wat er allemaal in zo'n flesje met "naaldreiniger" zit met een relatief grote kwast. Ik verhalen gehoord van mensen waarbij de naaldophanging was geoxideerd omdat ze het element nat schoon maakten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Ik weet zo de smelttemperatuur van vinyl niet, maar het oppervlakte van die hete naald (150 graden) is zo klein is en raakt het vinyl constant op een andere plek, en verwarmt dus steeds een andere plek. Dus er wordt volgens mij nooit genoeg energie geleverd op 1 plek, om het vinyl te laten smelten... Vergelijk het met droog papier. Dat vliegt heel makkelijk is de fik. En toch kun je er best even een brandende lucifer onder houden. Het papier heeft namelijk even de tijd nodig om op de ontbrandingstemperatuur te komen. Zo zit het dus ook met de smelttemperatuur van vinyl. Die wordt volgens mij bij lange na niet berijkt, al is die naald loeiheet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Demi-water is gedemineraliseerd water en daarnaast is het kwastje "eekhoorntjeshaar nr 1" ieniemienie, dus echt nat wordt het niet. Ik weet niet wat er allemaal in zo'n flesje met "naaldreiniger" zit met een relatief grote kwast. Ik verhalen gehoord van mensen waarbij de naaldophanging was geoxideerd omdat ze het element nat schoon maakten. Ha, Gruiter!!! Haudio heeft toch echt wel dat spul in de verkoop, het punt is alleen dat je het diamantje moet voorzien van vloeistof, en niet het cantilever!! Anders begrijp ik wel dat er corrosie wordt gevormd!!! Er werd bij dat spul een flesje geleverd, met een klein kwastje erin, voor het aantippen van de naald. Mits je niet aan Parkinson of Korsakov lijdt, lijkt me dat verder geen probleem!!! En Haudio zou het niet verkopen als het niet goed zou zijn, nietwaar??? Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 De huidige generatie naaldjes is klein en dat is goed, want daardoor zakken ze dieper in de groef. Echter, een bijkomstigheid van deze errug kleine naaldjes is de relatief hoge lokale temperatuur, opgewekt door de wrijvingskracht. Op het web wordt zelfs een getal genoemd van 150 graden celsius. Deze temperatuur zou in staat moeten zijn om bepaalde kunststofcomponenten te laten verweken en mogelijk zelfs te laten smelten. Zelf bezondig ik mij er aan dat ik oude plaatjes 'ongewassen' draai. Potentieel is het daardoor mogelijk dat irreversibele schade ontstaat. Wat is jullie ervaring hear? Is het risico te groot of kan Link to comment Share on other sites More sharing options...
welluidend Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 ach, tweede hands lp's zijn vaak al zo mishandeld, daar valt niets meer aan te redden.. dan koop ik toch maar dezelfde uitvoering op cd Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 24 februari 2006 Author Report Share Posted 24 februari 2006 Door de betere slijpvorm is het raakvlak van het naaldje in de groef groter. Minder druk per cm2 dus ook minder warmte. Je lp's lopen dus minder gevaar. De elementen moeten wel beter ingesteld worden, want ze zijn wel 'scherper'. De temperatuur loopt natuurlijk op, maar zo snel als het naaldje er was is het ook weer weg. Dus niet lang genoeg voor schade. Geen zorg over de instelling van het naaldje: dat is gedaan in Sneek. Toch heb ik mijn twijfels als het gaat om druk per cm2 nu tov toen. In ieder geval lag het wrijvingsvlak toen hoger dan nu het geval is. Uiteraard ligt het voor de hand om alsnog de afwas te gaan doen, maar de meeste platen heb ik al verschillende keren gedraaid. Ook mijn gevoel is dat de tijd te kort is voor blijvende schade. Klaarblijkelijk heeft niemand hear negatieve ervaring betreffende dit onderwerp. Nix aan het handje dus... Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 24 februari 2006 Author Report Share Posted 24 februari 2006 In Sneek heb ik enkele platen laten wassen: deze klinken weer helemaal fris. Nix aan het handje dus... Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 24 februari 2006 Author Report Share Posted 24 februari 2006 In dit geval ben ik het niet 100% zeker, jij wel? Hoe is het btw afgelopen met het armpje voor je Leonardo? Al (iets) nieuws? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Door de betere slijpvorm is het raakvlak van het naaldje in de groef groter. Minder druk per cm2 dus ook minder warmte. Je lp's lopen dus minder gevaar. De elementen moeten wel beter ingesteld worden, want ze zijn wel 'scherper'. De temperatuur loopt natuurlijk op, maar zo snel als het naaldje er was is het ook weer weg. Dus niet lang genoeg voor schade. Geen zorg over de instelling van het naaldje: dat is gedaan in Sneek. Toch heb ik mijn twijfels als het gaat om druk per cm2 nu tov toen. In ieder geval lag het wrijvingsvlak toen hoger dan nu het geval is. Uiteraard ligt het voor de hand om alsnog de afwas te gaan doen, maar de meeste platen heb ik al verschillende keren gedraaid. Ook mijn gevoel is dat de tijd te kort is voor blijvende schade. Klaarblijkelijk heeft niemand hear negatieve ervaring betreffende dit onderwerp. Nix aan het handje dus... Een ACE heeft een hele andere slijpvorm dan de OC9, ook een andere naaldkracht trouwens Dat hij goed is afgesteld weet ik Grtn Marten Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Ben je bang voor zgn. "inbranden" ? Ik denk dat het wel los zal lopen, maar hou je naald wel schoon!!! Ik heb bij H. te S. een vloeibare naaldreiniger gezien, die volgens mij erg goedkoop was en waar Rick Paap en consorten heel erg enthousiast over waren... Ik denk dat de naald zelf wel zo sterk moet zijn dat je niet direct bang hoeft te zijn voor schade... En anders toch een Okki-Nokki? Ik heb juist vernomen dat je nooit en te immer de naald moet reiningen met een vloeibaar middel want dat is slecht ivm corrosie van de naaldophanging. Ik gebruik zelf altijd zo'n koolstofborsteltje van Clearaudio. Daarnaast zou je eens in de zoveel tijd met een heel dun kwastje (eekhoorntjeshaar nr 1) bevochtigd met demi-water de naald kunnen reiningen. Voor het reiningen van platen kun je ook de "Poor mans approach" hanteren: gewoon een Knosti Disco Antistat met Quality Service Vinyl Cleaner. De plaat wordt hiermee goed schoon en antistatisch. Daarmee heb je ook geen last van residue aan je naald. geen naaldreiniger toepassen, zal wel loslopen!!. Ik heb hier spul van audio technica en zal heus wel goed getest zijn. De naaldtip zal er na een aantal keren zeker niet van af pleuren. Toegeven ik heb een okki nokki platenwasser en de platen die ik er nu mee gewassen heb blijven heel lang antistatisch. Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 In Sneek heb ik enkele platen laten wassen: deze klinken weer helemaal fris. Nix aan het handje dus... Ze waren dan ook wel heel erg vies!!! Dan valt er een hoop eer aan te behalen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 25 februari 2006 Author Report Share Posted 25 februari 2006 Hoi Lestat! Tja, er moet nodig iets aan worden gedaan. Gelukkig zijn niet alle platen zo erg. Gezellige avatar btw... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 25 februari 2006 Report Share Posted 25 februari 2006 Hoi Lestat! Tja, er moet nodig iets aan worden gedaan. Gelukkig zijn niet alle platen zo erg. Gezellige avatar btw... Ach, ja! Je moet wat. Verder wil ik ook nog wel een Knosti Disco- Antistat aanschaffen, de gewassen platen klinken heel veel beter dan eerst!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 26 februari 2006 Report Share Posted 26 februari 2006 Het heeft wel iets het wassen van platen met een Disco Antistat. Alleen het wachten totdat ze droog zijn is wat minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 26 februari 2006 Report Share Posted 26 februari 2006 Het heeft wel iets het wassen van platen met een Disco Antistat. Alleen het wachten totdat ze droog zijn is wat minder. Ook jammer is dat de DA nogal wat troep achterlaat Ja, hou je platen onder de goede hoek tegen het licht: allemaal vieze opgedroogde druipstrepen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 februari 2006 Report Share Posted 26 februari 2006 Het heeft wel iets het wassen van platen met een Disco Antistat. Alleen het wachten totdat ze droog zijn is wat minder. Ook jammer is dat de DA nogal wat troep achterlaat Ja, hou je platen onder de goede hoek tegen het licht: allemaal vieze opgedroogde druipstrepen Die troep wordt dus bij het plaatjesdraaien weer lekker uitgesmeerd De zogenaamde "vinyl-liefhebber" die 'slechts' met een DA schoon maakt, kan ik met de beste wil dan ook NIET serieus nemen Eigenlijk zijn dat gewoonweg gore viespeuken Qua vinyl dan h Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 26 februari 2006 Report Share Posted 26 februari 2006 De zogenaamde "vinyl-liefhebber" die 'slechts' met een DA schoon maakt, kan ik met de beste wil dan ook NIET serieus nemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
timmikid Posted 26 februari 2006 Report Share Posted 26 februari 2006 Neem niet alles, anders zit je morgen weer aan de aspirine! (Zoals ik tijdens de AS show). Weduwe Joustra is veel te lekker... Haar drank bedoel ik, dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 26 februari 2006 Author Report Share Posted 26 februari 2006 @ Gruiter: tandartsbezoek is niet gaaf, zeker niet in het weekend. Sterkte ermee en neem nog een slok ( ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts