ijsengel Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Haai faai genoten, Kan het kwaad om je stereosetje voor de verwarming te zetten? Niet te dicht erop, maar op een afstand van zeg 30 cm, Iemand enig idee wat het met het geluid zal/kan doen? (by the way, mijn setje staat altijd aan, de eindversterker wordt van zichzelf warm maar niet in extremis) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Nou, ik zo hem ( zeker 's winters als de kachel aanstaat ) niet dichterbij dan een meter zetten! Anders wordt het geheel wel erg warm... Of het kwaad kan weet ik niet, maar gezond lijkt het me ook niet! Of bedoelen audiofanaten d Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Nou, ik zo hem ( zeker 's winters als de kachel aanstaat ) niet dichterbij dan een meter zetten! Anders wordt het geheel wel erg warm... Of het kwaad kan weet ik niet, maar gezond lijkt het me ook niet! Of bedoelen audiofanaten d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Haai faai genoten, Kan het kwaad om je stereosetje voor de verwarming te zetten? Niet te dicht erop, maar op een afstand van zeg 30 cm, Iemand enig idee wat het met het geluid zal/kan doen? (by the way, mijn setje staat altijd aan, de eindversterker wordt van zichzelf warm maar niet in extremis) Mijn set staat ook vlak voor de verwarming. Warme lucht stijgt vooral op, dus voor een verwarming lijkt me minder erg dan boven de verwarming. Er staan bij mij nog wel twee glazen deurtjes achter m'n kastje (waar m'n set in staat), maar die zullen niet veel warmte tegenhouden. Die deurtjes horen overigens bij het kastje, maar passen er niet meer in, omdat de versterker 'te diep' is... Ik heb overigens een temperatuursensor op 1 van de koelblokken van de eindversterker geplakt. Gewoon om eens te kijken hoe heet ie wordt (in bedrijf en in 'idle mode'). Het blijkt dat ie in de winter (als de verwarming aan staat dus) zo rond de 40 graden is. In de zomer wordt ie veel heter (tot wel 55 graden, bij extreem heet weer). Dat komt vooral doordat ik een beroerd geisoleerde (studenten)kamer heb. Ik woon namelijk net onder het (beroerd geisoleerde) dak en heb slechts enkel glas. De temperatuur kan hier 's zomers oplopen tot 30+ graden M'n versterker is (als ie aan staat) overigens eigenlijk altijd zo'n 15 a 20 graden warmer dan de omgevingstemperatuur... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ijsengel Posted 24 februari 2006 Author Report Share Posted 24 februari 2006 Mijn set staat ook vlak voor de verwarming...... Merk je ook dat het iets met je geluid doet, Henrie? Of bedoelen audiofanaten d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Mijn set staat ook vlak voor de verwarming...... Merk je ook dat het iets met je geluid doet, Henrie? Hoe bedoel je dat precies? Ik weet in ieder geval dat de versterker niet of nauwelijks warmer wordt als ie voor een warme verwarming staat. Niet warmer dan wanneer de verwarming uit is en het net zo warm is in mijn kamer. Ik zou niet weten hoe dit dan iets met het geluid zou moeten doen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
welluidend Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Kan het kwaad om je stereosetje voor de verwarming te zetten? geef je setje een dekentje, scheelt stookkosten en je hebt in de zomer ook warm geluid Link to comment Share on other sites More sharing options...
ijsengel Posted 25 februari 2006 Author Report Share Posted 25 februari 2006 Hoe bedoel je dat precies? Ik bedoel of het klankmatige verschillen oplevert of je je set voor de radiator zet. Klaarblijkelijk is er daar bij jou geen sprake van. Overigens heb ik ook een draaitafeltje bovenop staan. Zou daarvoor iets anders gelden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 25 februari 2006 Report Share Posted 25 februari 2006 Ik zou me toch eerder druk maken om de invloed van de hitte op kunststof delen e.d. dan om de klank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 februari 2006 Report Share Posted 25 februari 2006 Ik zou me toch eerder druk maken om de invloed van de hitte op kunststof delen e.d. dan om de klank. Dat lijkt mij ook... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Hoi, de stralings warmte van een radiator is niet zo hoog. De radiator zelf wordt max 70 graden celcius, dus niet eens genoeg om water te koken. Een radiator werkt volgens het principe van circulaire warmte. Het moet kort gezegd het huis vullen op de lucht stroom. Een houtkachel daarintegen werkt op stralingswarmte en wordt dan ook wel 250 graden. Dat is wel schadelijk voor je setje. Wat je eens kan proberen, hang eens een thermometer aan de achterkant van je set. Als deze nou helemaal uit zijn panty gaat dan is het te warm. Maar ik denk het niet. Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 2 maart 2006 Report Share Posted 2 maart 2006 Zolang de ventilatieopeningen van de versterker niet geblokkeerd zijn en er een behoorlijke luchtstroom langs kan, zal het allemaal wel loslopen (of je moet een 2x 50w klasse A hebben ;-) ) ijsengel Geplaatst op 25 Feb 2006, 09:21:00Overigens heb ik ook een draaitafeltje bovenop staan. Zou daarvoor iets anders gelden? Die draaitafel zal er wel geen last van krijgen maar zorg wel dat 'ie op dempers, pootjes, spikes o.i.d. staat zodat er voldoende tussenruimte voor ventilatie ontstaat (zie hierboven) Zelfde geldt trouwens voor elk ander apparaat dat je op de versterker zet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ijsengel Posted 2 maart 2006 Author Report Share Posted 2 maart 2006 Dank voor de reacties tot nu toe. Ik heb inmiddels mijn setje al een dag of 4 op ongeveer 40 cm afstand van de radiator staan en ondervind geen ongewenste (neven)effecten. De temperatuur van de onderdelen onderling worden volgens mij ook niet warmer dan voorheen. Ze hebben dan ook voldoende "ademruimte". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts