Jump to content

Nieuw nederlands luidsprekermerk!

Sebastiaan de vries
 Share

Recommended Posts

Ik werd hier dus erg nieuwsgierig van en heb zo snel mogelijk een afspraak gemaakt met Kees.

Zelf zien en beluisteren zijn de belangrijkste ingredienten om een gefundeerde mening te vormen, vind ik.

Zaterdagochtend werd ik dus aan de Kerklaan al opgewacht door Kees. (Waar was jij nou, Bas? :rolleyes: )

Na een hartelijke ontvangst met een bakkie koffie, hebben we eerste lekker gepraat over het ontstaan van en de research naar de Menhir.

Welke componenten zijn geprobeerd en uiteindelijk toch afvielen. Ook over de wisselfilters hebben we gepraat. Niet in de laatste plaats door mijn zelfbouwverleden.

Kees stelt ook aan dit filter hoge eisen.

Het ontwerp begint uiteraard met het bij elkaar zoeken van de speakerunits die zowel bij elkaar moeten passen, maar ook in het hele systeem optimaal moeten presteren.

Over het fabrikaat van de speakerunits hebben we het niet gehad. Is volgens mij ook niet zo interessant. De specificaties spreken voor zich.

En geloof me

Als je goed leest, kun je dat ook uit mijn relaas opmaken.

Ik heb ook het idee geopperd dat een demonstratie op een andere locatie/beurs een heel andere uitslag geeft.

Maar dat veranderd niets aan het karakter van de kasten...

Ik heb ook het idee geopperd dat een demonstratie op een andere locatie/beurs een heel andere uitslag geeft.

Luidsprekers klinken naar wat je ze aanbiedt. :) Je kunt er spullen aan hangen, waardoor de muziek aan de speakers blijft hangen, terwijl ze met andere volledig kunnen verdwijnen. ;)

Luidsprekers klinken naar wat je ze aanbiedt. :) Je kunt er spullen aan hangen, waardoor de muziek aan de speakers blijft hangen, terwijl ze met andere volledig kunnen verdwijnen. ;)

En wat dan nog :confused: .

Er veranderd nog steeds niets aan het karakter.

Ok, het stereobeeld wordt misschien wat dieper en de ruimtelijkheid wat beter.

De impact :D wordt er niet minder om.

Of denk je van wel?

Heb jij ze ook op deze locatie gehoord, CJ?

En wat dan nog :confused: .

Er veranderd nog steeds niets aan het karakter.

Ok, het stereobeeld wordt misschien wat dieper en de ruimtelijkheid wat beter.

De impact :D wordt er niet minder om.

Of denk je van wel?

Heb jij ze ook op deze locatie gehoord, CJ?

Ja, ik heb ze ook daar gehoord. En ik was behoorlijk onder de indruk. :) Ik weet dus een beetje waar ik het over heb. ;)

29hz-20khz binnen 2 db is ook niet slecht. Zo klein zijn ze trouwens niet (30 kilo/stuk)

Maar je zal naar Duitsland moeten om ze te horen, daar zit de dichtsbijzijnde dealer.

O ja, het is natuurlijk logisch dat je dit soort monitors niet in een kamer van 80 m2 gaat zetten.

Ons model (Milestones) hebben dezelfde specs 27Hz - 25 Khz

(...) een truc is ALTIJD hoorbaar...

Alleen gesloten is geen truc.... (...)

Beste Kees,

Gesloten kasten... worden die nog steeds gemaakt, dan? :o

Ik dacht dat zo langzamerhand iedereen wel doorhad dat je dan nodeloos het rendement in het diepste laag vermindert - waardoor je de kasten even nodeloos extra groot moet maken om dit verlies enigszins te compenseren - en je veel van die energie opslaat in de luchtmassa en de panelen... wat je later dan weer als vertraagde resonantie voor je kiezen krijgt.

E

(...) een truc is ALTIJD hoorbaar...

Alleen gesloten is geen truc.... (...)

Beste Kees,

Ik dacht dat zo langzamerhand iedereen wel doorhad dat je dan nodeloos het rendement in het diepste laag vermindert - waardoor je de kasten even nodeloos extra groot moet maken om dit verlies enigszins te compenseren - en je veel van die energie opslaat in de luchtmassa en de panelen... wat je later dan weer als vertraagde resonantie voor je kiezen krijgt.

E

Heb je nu zo'n hekel aan die mensen;(?) ze doen werkelijk geen vlieg kwaad. :blink:<_<

Want als ze moeten luisteren naar wat de Menhirs aan vollume in huis hebben, zijn ze voor de rest van hun leven doof! :unsure::blink:;)

[quote/Beste Kees,

E

[quote/Beste Kees,

E

Voordat dit hele topic ontspoort:

Hebben er nog mensen een afspraak gemaakt met Kees?

We hebben nou al 14 pagina's volgeouweh***d en alleen ik, CJ en Bas zijn bij Kees geweest. :rolleyes:

Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind dat die man een goed systeem heeft gebouwd.

• Members

Op het moment dat ik weer wat meer tijd over heb, wil ik ze inderdaad eens gaan beluisteren, maar zoals het op het ogenblik gaat...

Benieuwd ben ik in ieder geval wel, zeker naar het laag, want daar ben ik in mijn geval al redelijk mee verwend (300 liter kasten met 38 cm laagweergevers).

Op het moment dat deze systemen mijn Ardens in het laag voorbijgaan, en het middenhoog een openbaring blijkt, zou het wel eens een serieuze optie kunnen zijn.

Wat de WAF betrefd, als ze maar wit of rood zijn, dus daar zie ik zowiezo geen problemen.

Moet nog een keer met Bas contacten over mijn Jungson, dus misschien valt het dan gelijk te combineren.

In ieder geval, wordt vervolgd...

Benieuwd ben ik in ieder geval wel, zeker naar het laag, want daar ben ik in mijn geval al redelijk mee verwend (300 liter kasten met 38 cm laagweergevers).

Hoi Arden,

klinkt interessant!!!

Wat voor een set heb je nu dan? Zo te lezen behoorlijk groot..

Maar.....ook gesloten?

Heb je misschien een fotootje??

Laat even wat van je horen, dat vind ik leuk....

Groeten Kees....

• Members

Hoi Arden,

klinkt interessant!!!

Wat voor een set heb je nu dan? Zo te lezen behoorlijk groot..

Maar.....ook gesloten?

Heb je misschien een fotootje??

Laat even wat van je horen, dat vind ik leuk....

Groeten Kees....

Het zijn Tannoy Arden's, een 38 cm dual-concentric, met een behuizing van

1.00 m hoog, 0.66 m. breed, en 0.38 m. diep.

Er zit niet

Een afspraak moeten we inderdaad maar een keer maken, maar zoals ik al eerder aangaf, druk, druk, druk.

Over een paar weken moet het echter wel lukken, alleen hoop ik nog steeds dit met Bas te combineren, dus het zou een soort driehoeks-afspraak moeten worden...

KIJK, eindelijk iemand die een serieus formaat kan waarderen.

Ik denk ZEKER dat het een goed idee is voor jou om eens langs te komen..

Wat jouw versterker betreft ben ik bang dat Bas niet zoveel voor je kan doen om redenen die Bas al duidelijk heeft gemaakt.

Wat jouw Tannoy's betreft; dit zijn nu niet echt sub 'monsters' en omdat het hoog niet in orde is overheerst ie in het laag, (hoormatig).

Baspoorten laten nu eenmaal de resonantie uit de kast horen die je kunnen laten denken dat het sub is, maar in werkelijkheid is het 1 frequentie die heel hard staat,

met als nadeel dat deze de muziek een (slecht) karakter geeft, wat jij aanduid als 'vet'.

Als een box een klank heeft, zoals 'vet', 'analytisch', 'opvallend mid of hoog', of wat dan ook voor karakter die in de 'testen' worden toegedicht, dan is er iets mis, oftewel is ie niet harmonisch in balans. Dit geldt overigens ook voor alle apparatuur en kabels. Een goede box hoor je niet werken..... - .

Een goed gebouwde box blinkt nergens in uit doch doet het hele spectrum evenredig geweldig!!

DAT zijn de boxen die wij bouwen!!!! Wees welkom......

Groeten Kees...