spido Posted 9 april 2006 Report Share Posted 9 april 2006 (...)The essence of it is this: At high frequencies the speaker is radiating into "half space" i.e. it is only radiating into the forward hemisphere. No significant energy is radiated to the rear of the speaker. At low frequencies the speaker is radiating into both the forward hemisphere and the rear hemisphere.(...) Precies wat ik zei! De goede luidspreker "an sich" is daar qua frequentiekarakteristiek kaarsrecht bij. Wanneer je luisterruimte de lineariteit verstoort... doe d Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 9 april 2006 Report Share Posted 9 april 2006 spido durf je een paar van die klaas veenstra creaties in je kofferbak te gooien en deze naast de speakers van solid estate te zetten en dan een eerlijk vergelijk te maken zelfde ruimte , zelfde apparatuur als je op een dergelijk verzoek ingaat en eventueel door de mand valt ben je pas een echte vent, ik bedoel natuurlijk klaas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 9 april 2006 Members Report Share Posted 9 april 2006 spido durf je een paar van die klaas veenstra creaties in je kofferbak te gooien en deze naast de speakers van solid estate te zetten en dan een eerlijk vergelijk te maken zelfde ruimte , zelfde apparatuur als je op een dergelijk verzoek ingaat en eventueel door de mand valt ben je pas een echte vent, ik bedoel natuurlijk klaas Goed idee, de Perfect Performer heb ik ook nog nooit gehoord, heb ik 2 vliegen in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 april 2006 Report Share Posted 9 april 2006 (...)The essence of it is this: At high frequencies the speaker is radiating into "half space" i.e. it is only radiating into the forward hemisphere. No significant energy is radiated to the rear of the speaker. At low frequencies the speaker is radiating into both the forward hemisphere and the rear hemisphere.(...) Precies wat ik zei! De goede luidspreker "an sich" is daar qua frequentiekarakteristiek kaarsrecht bij. Wanneer je luisterruimte de lineariteit verstoort... doe d Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 9 april 2006 Report Share Posted 9 april 2006 voorwaarde natuurlijk wel dat alle speakers gewoon een eerlijke kans krijgen onder zelfde omstandigheden Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 april 2006 Report Share Posted 9 april 2006 spido durf je een paar van die klaas veenstra creaties in je kofferbak te gooien en deze naast de speakers van solid estate te zetten en dan een eerlijk vergelijk te maken zelfde ruimte , zelfde apparatuur als je op een dergelijk verzoek ingaat en eventueel door de mand valt ben je pas een echte vent, ik bedoel natuurlijk klaas Goed idee, de Perfect Performer heb ik ook nog nooit gehoord, heb ik 2 vliegen in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 april 2006 Report Share Posted 9 april 2006 Diffractie langs kastranden?Het verhaal van diffractieripples bij kastranden is broodje-aap. Flauwekulverhalen van hifijournalisten in de komkommertijd. Beste Spido, Valt mij dan toch wel tegen van Klaas Blokgolf dat hij met dit modelletje naar de pijpen van de recencenten danst: En die laag vilt op zijn "King" is dan zeker de garnering op zijn broodjes aap Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 april 2006 Report Share Posted 9 april 2006 BLOKGOLVEN! Door de toongenerator opgewekt, door de dubbelstraals oscilloscoop op kanaal A vertoond, door de versterker versterkt, door die nu al wereldberoemde luidspreker weergegeven, door de microfoon opgenomen, door de dubbelstraals oscilloscoop op kanaal B vertoond... Leuk dat je erover begint. Ik zou kanaal A van de oscilloscoop niet aan de blokgolfgenerator maar aan de uitgang van de versterker hangen, tenzij je er prijs op stelt dat van de op kanaal B getoonde trace niet bekend is hoeveel de negatieve bijdrage is van de blokgolfkarakteristiek van de versterker. Die kan best weleens heel erg tegenvallen, zeker bij lage frequenties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 9 april 2006 Members Report Share Posted 9 april 2006 voorwaarde natuurlijk wel dat alle speakers gewoon een eerlijke kans krijgenonder zelfde omstandigheden Moet te regelen zijn, toch..., het lijkt me in ieder geval een leuk alternatief voor die beurzen waar ''we'' het toch allemaal altijd niks vinden (zoals idd de VAD). Allemaal met dezelfde versterkers (Krell of Bryston?), bron, en bekabeling, de ultieme sessie-cd schijnt ook al te bestaan. Eerst maar eens zien of hier voldoende animo voor is, en dan maar eens kijken of de heren constructeurs hier iets voor voelen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 april 2006 Report Share Posted 9 april 2006 voorwaarde natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 9 april 2006 Members Report Share Posted 9 april 2006 Als het op een VAD show niet klinkt, waarom zou het in Oud Beijerland dan w Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 april 2006 Report Share Posted 9 april 2006 Als het op een VAD show niet klinkt, waarom zou het in Oud Beijerland dan w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 9 april 2006 Members Report Share Posted 9 april 2006 Als het op een VAD show niet klinkt, waarom zou het in Oud Beijerland dan w Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 9 april 2006 Report Share Posted 9 april 2006 sorry zal nog eens de knuppel in het hoenderhok gooien....... als hier bij voorbaat al mensen sceptisch over zijn komt het natuurlijk nooit van de grond, heb de eindeloze discussies gevolgd en dacht dat dit een nieuw licht op de zaak kon laten schijnen, ben zelf ook benieuwd naar beide speakers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 9 april 2006 Members Report Share Posted 9 april 2006 sorry zal nog eens de knuppel in het hoenderhok gooien....... als hier bij voorbaat al mensen sceptisch over zijn komt het natuurlijk nooit van de grond, heb de eindeloze discussies gevolgd en dacht dat dit een nieuw licht op de zaak kon laten schijnen, ben zelf ook benieuwd naar beide speakers Geeft niets hoor, dan zijn we nu al met z'n 2-en... Misschien als Kraus zich ermee gaat bemoeien dat de kans wat groter wordt, zijn naam gooit altijd wat meer gewicht in de strijd. Hij is zowiezo nodig voor de lokatie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 april 2006 Report Share Posted 9 april 2006 gewicht is hier zowiezo een belangrijk sleutelwoord. Niet iedereen kan/wil gaan lopen sjouwen met speakers van 150kilo+ Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 april 2006 Report Share Posted 9 april 2006 Als het op een VAD show niet klinkt, waarom zou het in Oud Beijerland dan w Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 9 april 2006 Report Share Posted 9 april 2006 Diffractie langs kastranden?Het verhaal van diffractieripples bij kastranden is broodje-aap. Flauwekulverhalen van hifijournalisten in de komkommertijd. Om te beginnen is er niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 9 april 2006 Report Share Posted 9 april 2006 Jongens, weten jullie dan niet hoe zo'n grote woofer klinkt? Daar heb je toch niet zo'n vergelijk voor nodig? Als je zo'n kast wilt kun je dat toch gewoon zelf bouwen? Het is allang bekend dat goed laag met veel konusoppervlak gemaakt moet worden, dus als je goed laag wilt moet je gewoon aan zo'n systeem als dat van Klaas of Kees. Ja, en die van Kees gaat zeker weten winnen. Heeft een grotere woofer met minimaal 50% meer konusoppervlak. Daar kan Klaas niet tegenop, ook niet met basreflex-blazendepoortenvervorming-truuken. Dat weet je toch van tevoren? Natuurwetten zijn niet te omzeilen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 9 april 2006 Report Share Posted 9 april 2006 Jongens, weten jullie dan niet hoe zo'n grote woofer klinkt? Daar heb je toch niet zo'n vergelijk voor nodig? Als je zo'n kast wilt kun je dat toch gewoon zelf bouwen? Het is allang bekend dat goed laag met veel konusoppervlak gemaakt moet worden, dus als je goed laag wilt moet je gewoon aan zo'n systeem als dat van Klaas of Kees. Ja, en die van Kees gaat zeker weten winnen. Heeft een grotere woofer met minimaal 50% meer konusoppervlak. Daar kan Klaas niet tegenop, ook niet met basreflex-blazendepoortenvervorming-truuken. Dat weet je toch van tevoren? Natuurwetten zijn niet te omzeilen. Geen mooier laag dan oppervlaktelaag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solid estate Posted 9 april 2006 Report Share Posted 9 april 2006 Ik heb nog niemand ontmoet die ook maar 1 echte aanmerking kon maken op ons topmodel...waarom zou dat zijn?? Kennelijk lees ik de 'review' van Geerdie anders als jij. ... maar om contact te leggen met serieuze mensen die dit soort kwaliteit kunnen waarderen... Volgens mij neem je jezelf te serieus Jammer Ik neem mezelf inderdaad serieus. Als ik dat niet zou doen, had ik nooit bereikt wat ik nu heb. Dus laten we dat zo houden.. Wat Geerdie zijn opmerkingen betreft; Geerdie zou ook niet voor een PA gaan luisteren omdat hij dat teveel laag vindt. Aangezien mijn setje dit aardig weet te re-genereren vindt hij dit dus OOK nu niet aangenaam. Lijkt mij logisch. Dit heeft niets te maken met de goede eigenschappen van de luidsprekers, want die doen ook alleen maar wat ze opgedragen krijgen. Als iemand dat niet kan waarderen om wat voor reden ook, daar kan ik niets aan veranderen. Ik kan moeilijk mijn boxen minder realistisch maken omwille van een individu. Voor wie zou ik dan moeten gaan bouwen?? Daarbij komt dat ik ook klanten heb die nog meer willen!!! DUS... 2 - Geluid kan NOOIT buiten de luidsprekers vandaan komen als je twee luidsprekers voor gebruikt. Blijkbaar is dit nieuw voor heel veel bezoekers van dit forum maar het is echt zo!!! Als je DENKT geluid buiten je luidsprekers te horen ben je slachtoffer van slechte fase opnamen zoals Chesky deze maakt, of als je het bij iedere opname hoort heb je een probleem met je (uit-fase filtering) boxen. Door apparatuur te gebruiken die psycho-acoustische effecten kan loslaten kun je dit soort verschijnselen krijgen. Doch goede luisteraars, op goede luidsprekers houdt je niet voor de 'gek'. Dit soort effecten slagen dan ook bij ons niet en vallen door de mand. Helaas........ 3 - Wat men bedoelt met 'plakken' aan de boxen????? Ik heb geen idee, en zo ook mijn blinde compagnon niet! Dus nee, ECHTE aanmerkingen heb ik nog niet gekregen... Kees... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 9 april 2006 Members Report Share Posted 9 april 2006 3 - Wat men bedoelt met 'plakken' aan de boxen????? Ik heb geen idee, en zo ook mijn blinde compagnon niet! Wat ik onder ''plakken'' versta, is dat je ziet dat het geluid uit de luidsprekers komt. Als je de luidsprekers ziet staan, maar het lijkt of er geen geluid uitkomt, dat het geluid er als het ware achterstaat, dan noem ik dit het loskomen van het geluid. Dit zal voor je compagnon spijtig genoeg niet uit te leggen zijn, maar mischien snap jij nu wel wat ik er mee bedoel. Anderen zullen er misschien een andere uitleg voor hebben, maar dit is voor mij wel een belangrijk iets, ik kijk hier ook veel films in surround, en ik gebruik geen center... PS, ik stuur je van de week een PB, kunnen we een afspraak regelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 9 april 2006 Report Share Posted 9 april 2006 Ik hou je aan een review. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 9 april 2006 Report Share Posted 9 april 2006 Dus nee, ECHTE aanmerkingen heb ik nog niet gekregen... Kees... Zo wordt het inderdaad gemakkelijk, als elke eventuele aanmerking wordt gedegradeerd tot geen ECHTE aanmerking. Dit lijkt sterk op zwelgen in zelfgenoegzaamheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 9 april 2006 Author Report Share Posted 9 april 2006 Volgens mij neem je jezelf te serieus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts