Jump to content

Nieuw nederlands luidsprekermerk!

Sebastiaan de vries
 Share

Recommended Posts

3 - Wat men bedoelt met 'plakken' aan de boxen????? Ik heb geen idee, en zo ook mijn blinde compagnon niet!

Als je zo'n vraag stelt luisteren jullie kennelijk nooit naar andere speakers dan je eigen baksels.

Plakken is als het geluid uit maar 1 box lijkt te komen als je ook maar even naast de sweetspot luistert. Het geluid "plakt" dan ahw aan de box vast en het hele stereobeeld valt om. Menig zich high end noemend speaker heeft dat. Bij goed ontworpen speakers kun je vrij ver heen en weer lopen. Het stereobeeld valt dan weliswaar wat scheef maar niet om, de ruimtelijke afbeelding blijft vrij goed in tact dan.

;)

3 - Wat men bedoelt met 'plakken' aan de boxen????? Ik heb geen idee, en zo ook mijn blinde compagnon niet!

Als je zo'n vraag stelt luisteren jullie kennelijk nooit naar andere speakers dan je eigen baksels.

Plakken is als het geluid uit maar 1 box lijkt te komen als je ook maar even naast de sweetspot luistert. Het geluid "plakt" dan ahw aan de box vast en het hele stereobeeld valt om. Menig zich high end noemend speaker heeft dat. Bij goed ontworpen speakers kun je vrij ver heen en weer lopen. Het stereobeeld valt dan weliswaar wat scheef maar niet om, de ruimtelijke afbeelding blijft vrij goed in tact dan.

;)

Beste Pjotr,

Ik ben dus geen speaker bouwer en weet ook niet hoe dat fenomeen technisch te verklaren, maar ben het met je eens. Bij sommige systemen blijft het stereobeeld als ene rost overeind, en kun je er zowat doorheenkijken of het "vastpakken" zo voelt het dan. Heeft ongetwijfeld te maken met Fase reinheid etc.. Het zou voor Kees en mij zeker de moeite lonen in zijn ruimte eens wat meer te experimenteren met de plaatsing van zijn speakers.

Dinsdag gana we mijn monoblokken proberen dus dat wordt ook weer spannend... ;)

Groeten,

Bas

Wel grappig die uitleg over 'uit fase' :D

De PP's (beroemd om bepaalde eigenschappen :ph34r: ) zouden dus uit fase spelen (door slechte filtering of door foute opnames?) :huh:

Ik vind het ook wel leuk dat de Chesky opnames fasefouten zouden bevatten, ik lees veel over Chesky opnames maar d

En waar.

39.gif

In Apeldoorn? :)B)

Ik zou bijna zeggen in HILVERSUM!!, maar jullie zijn al geweest!

Groeten Kees.. :D:D:D:D

Ik wil graag nog eens een keer langs komen. :)

(....) Kun je metingen laten zien van niet-lineaire vervorming, van uitslingergedrag, watervaldiagrammen enzo? (...)

;) Mag ik een suggestie doen in het kader van "enzo"?

BLOKGOLVEN! :P

Door de toongenerator opgewekt, door de dubbelstraals oscilloscoop op kanaal A vertoond, door de versterker versterkt, door die nu al wereldberoemde luidspreker weergegeven, door de microfoon opgenomen, door de dubbelstraals oscilloscoop op kanaal B vertoond...

Diffractie langs kastranden?

Het verhaal van diffractieripples bij kastranden is broodje-aap. Flauwekulverhalen van hifijournalisten in de komkommertijd.

Om te beginnen is er niet

Wat ik onder ''plakken'' versta, is dat je ziet dat het geluid uit de luidsprekers komt.

Als je de luidsprekers ziet staan, maar het lijkt of er geen geluid uitkomt, dat het geluid er als het ware achterstaat, dan noem ik dit het loskomen van het geluid. Dit zal voor je compagnon spijtig genoeg niet uit te leggen zijn, maar mischien snap jij nu wel wat ik er mee bedoel. Anderen zullen er misschien een andere uitleg voor hebben, maar dit is voor mij wel een belangrijk iets, ik kijk hier ook veel films in surround, en ik gebruik geen center...

PS, ik stuur je van de week een PB, kunnen we een afspraak regelen.

Oke, dat is plakken...

Nou daar hebben de Menhirs geen last van hoor... wees gerust. Misschien als je zo'n 'zweverige' audiofiele luidspreker gewend bent bent, maar anders niet.

Arden we bellen....

Nou daar hebben de Menhirs geen last van hoor... wees gerust. Misschien als je zo'n 'zweverige' audiofiele luidspreker gewend bent bent, maar anders niet.

Je begint op Spido te lijken.

Doe jij toevallig ook blokgolftestjes?

En wie was jij??

Oh ja, die jongen die niets wilde leren...

Je begint op Spido te lijken.

Doe jij toevallig ook blokgolftestjes?

En wie was jij??

Oh ja, die jongen die niets wilde leren...

Ja, je begint op Spido te lijken.

spido durf je een paar van die klaas veenstra creaties in je kofferbak te gooien en

deze naast de speakers van solid estate te zetten en dan een eerlijk vergelijk te maken

zelfde ruimte , zelfde apparatuur

als je op een dergelijk verzoek ingaat en eventueel door de mand valt ben je pas een echte vent, ik bedoel natuurlijk klaas :ph34r:

Beste Ralf,

Iedereen is (op afspraak) altijd welkom bij Klaas Feenstra thuis om te luisteren naar de Perfect Performer luidsprekers, en iedereen mag altijd ter vergelijking de beste, duurste, grootste, geweldigste, fenomenaalste en meest plakvrije speakers meebrengen die hij kent.

In het verleden zijn er al diverse vergelijkingssessies geweest, ondermeer met Magnepan 3.5 van Ron Lindemans (hoe g

Beste Ravon,

Waarom moet je altijd zo op de man spelen? beperk je a.u.b tot zijn speakers. Je lijkt wel zo'n gefrustreerd mannetje man... :(;)

Groeten,

Bas

Bagger?

Haha!

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Het is niet toevallig dat het geluid van natuurlijke muziekinstrumenten zowel qua toonomvang als qua luidheid valt binnen de grenzen waarin het menselijk gehoor kwalitatief betrouwbaar kan onderscheiden.

Overdosering van geluid is een vorm van verdoving - letterlijk! - en een teken van geestelijke ongezondheid. Bovendien gaat het ten koste van de dynamiek...