Jump to content

Nieuw nederlands luidsprekermerk!

Sebastiaan de vries
 Share

Recommended Posts

Maar als je je daar zo nodig op voor moet staan als in deze post heb je blijkbaar NIETS bereikt.

;)

Nee daar heb je gelijk in. Ik gaf jullie ook het voordeel van de twijfel maar,

helaas...is het triest..

Doei

smiliez.de_1354.gif

Mensen die het niet eens zijn met Kees zijn allemaal sukkels, Henk. Snap je dat nou n

Maar als je je daar zo nodig op voor moet staan als in deze post heb je blijkbaar NIETS bereikt.

;)

Nee daar heb je gelijk in. Ik gaf jullie ook het voordeel van de twijfel maar,

helaas...is het triest..

Doei

smiliez.de_1354.gif

Mensen die het niet eens zijn met Kees zijn allemaal sukkels, Henk. Snap je dat nou n

(...) Iedereen is (op afspraak) altijd welkom bij Klaas Feenstra thuis om te luisteren naar de Perfect Performer luidsprekers, en iedereen mag altijd ter vergelijking de beste, duurste, grootste, geweldigste, fenomenaalste en meest plakvrije speakers meebrengen die hij kent.

(...) Ook een vergelijking met de luidsprekers van Kees wordt niet uit de weg gegaan... ook als zijn die veel groter en duurder.

(...) Wat de locatie betreft: in principe zou Klaas de vergelijking 't liefst in zijn eigen woonkamer houden.

(...) Klaas heeft voor de confrontatie diverse versterkers beschikbaar, waaronder Bryston, en een Marantz CD80 (ongemodificeerd, dus nog steeds in orde!)

Maar als Kees graag zijn eigen spullen meebrengt: geen bezwaar!

B) 't Is stil

aan de overkant...

Zo stil

aan de overkant...

(...) Iedereen is (op afspraak) altijd welkom bij Klaas Feenstra thuis om te luisteren naar de Perfect Performer luidsprekers, en iedereen mag altijd ter vergelijking de beste, duurste, grootste, geweldigste, fenomenaalste en meest plakvrije speakers meebrengen die hij kent.

(...) Ook een vergelijking met de luidsprekers van Kees wordt niet uit de weg gegaan... ook als zijn die veel groter en duurder.

(...) Wat de locatie betreft: in principe zou Klaas de vergelijking 't liefst in zijn eigen woonkamer houden.

(...) Klaas heeft voor de confrontatie diverse versterkers beschikbaar, waaronder Bryston, en een Marantz CD80 (ongemodificeerd, dus nog steeds in orde!)

Maar als Kees graag zijn eigen spullen meebrengt: geen bezwaar!

B) 't Is stil

aan de overkant...

Zo stil

aan de overkant...

Je zou kunnen telefoneren met de overkant. Ook kun je een pbtje naar de overkant sturen. ;)

Hai Scat,

Denk je dat je veel aan muziekbeleving mist onder de 40 Hz ? Ik weet het niet, ik heb veel demonstraties meegemaakt en nooit de idee gehad dat ik thuis veel miste aan laag. Met uitzondering van een demonstatie jaren geleden van Ensembles met subs eronder. Die Ensembles had ik eerder gehoord en vond ik schitterend maar met subs hoorde ik allemaal rare bromgeluiden die ik nog nooit live had gehoord. Ik vroeg of ze ter vergelijking de sub eens af konden zetten. Dat kon natuurlijk niet om religieuze redenen.

Overigens altijd de idee gehad een sub zelf te bouwen. Wat ik op internet aan DIY zie is echter altijd HT spul.

Groet,

Carl

Beste Carl,

Subs erbij zetten garanderen geen strak fullrange laag tot 20Hz.! integendeel.

Groeten,

Bas

Hai Bas met 30 HZ via een DIY sub ben ik al tevreden. Maar verklaar u nader zijn er echt geen subs die het echt goed doen in een "high end"set?

Carl

Beste Carl,

Al heb je een sub die van huisuit echt strak en recht is, meestal wordt dat een drama in de gemiddelde kamer. Staande golven en cancelation's zorgen vaak voor een onevenwichtie laagweergeve. Veelal valt er een heel gebied tussen 20 en 35Hz. weg en zitten er grote pieken daarboven. Dit is wel in eht ergste geval natuurlijk.

Ik blijf erbij dat een echt goed subwoofer systeem digitaal gecorigeerd wordt. En dan nog het liefst met een Tact systeem.

Tact zegt: Zet de subwoofers in de hoeken van de kamer en trek de boel daarna recht.

De audiofiel denkt dat kan nooit goed zijn! en toch werkt dat wel. Een subwoofer half in de kamer zal veel cancelations veroorzaken., Je hebt een directe golf en veel indirecte golven die via de wanden uitfase weer terug komen en bepaalde tonen opheffen. Zet je de sub in de hoek dan wordt de hele ruimte bijna tegelijkertijd aangestoten. Wel werkt de wand natuurlijk als acoustische spiegel. Echter nu hoeft een Tact alleen nog maar pieken weg te halen, maar amper dips te boosten. Het maakt een fenomenale laagweergave mogenlijk.

In ons studiogedeelte werken we ook met monitors en een sub. Na veel proberen werkte hij in de hoek absoluut het beste. Nu met de Behrigner rechtgetrokken tot 20Hz. en dat dus binnen 0,5 dB. De laagweergave is fenomenaal.

Nu zijn er natuurlijk ook mensen die wel gezegend zijn met een gunstige acoustiek. en daar kan het zonder digitale correctie veel beter werken. Meetr 9 van de 10 keer werkt een sub erbij zetten niet.

Groeten,

Bas

Hoi Sebastiaan,

Welk voordeel heeft een groot full range systeem ten opzichte van een sub? Ik zie niet in dat met een groot full range systeem de problemen die je met een sub hebt plotseling verdwenen zijn.

Hai Scat,

Denk je dat je veel aan muziekbeleving mist onder de 40 Hz ? Ik weet het niet, ik heb veel demonstraties meegemaakt en nooit de idee gehad dat ik thuis veel miste aan laag. Met uitzondering van een demonstatie jaren geleden van Ensembles met subs eronder. Die Ensembles had ik eerder gehoord en vond ik schitterend maar met subs hoorde ik allemaal rare bromgeluiden die ik nog nooit live had gehoord. Ik vroeg of ze ter vergelijking de sub eens af konden zetten. Dat kon natuurlijk niet om religieuze redenen.

Overigens altijd de idee gehad een sub zelf te bouwen. Wat ik op internet aan DIY zie is echter altijd HT spul.

Groet,

Carl

Beste Carl,

Subs erbij zetten garanderen geen strak fullrange laag tot 20Hz.! integendeel.

Groeten,

Bas

Hai Bas met 30 HZ via een DIY sub ben ik al tevreden. Maar verklaar u nader zijn er echt geen subs die het echt goed doen in een "high end"set?

Carl

Beste Carl,

Al heb je een sub die van huisuit echt strak en recht is, meestal wordt dat een drama in de gemiddelde kamer. Staande golven en cancelation's zorgen vaak voor een onevenwichtie laagweergeve. Veelal valt er een heel gebied tussen 20 en 35Hz. weg en zitten er grote pieken daarboven. Dit is wel in eht ergste geval natuurlijk.

Ik blijf erbij dat een echt goed subwoofer systeem digitaal gecorigeerd wordt. En dan nog het liefst met een Tact systeem.

Tact zegt: Zet de subwoofers in de hoeken van de kamer en trek de boel daarna recht.

De audiofiel denkt dat kan nooit goed zijn! en toch werkt dat wel. Een subwoofer half in de kamer zal veel cancelations veroorzaken., Je hebt een directe golf en veel indirecte golven die via de wanden uitfase weer terug komen en bepaalde tonen opheffen. Zet je de sub in de hoek dan wordt de hele ruimte bijna tegelijkertijd aangestoten. Wel werkt de wand natuurlijk als acoustische spiegel. Echter nu hoeft een Tact alleen nog maar pieken weg te halen, maar amper dips te boosten. Het maakt een fenomenale laagweergave mogenlijk.

In ons studiogedeelte werken we ook met monitors en een sub. Na veel proberen werkte hij in de hoek absoluut het beste. Nu met de Behrigner rechtgetrokken tot 20Hz. en dat dus binnen 0,5 dB. De laagweergave is fenomenaal.

Nu zijn er natuurlijk ook mensen die wel gezegend zijn met een gunstige acoustiek. en daar kan het zonder digitale correctie veel beter werken. Meetr 9 van de 10 keer werkt een sub erbij zetten niet.

Groeten,

Bas

Hoi Sebastiaan,

Welk voordeel heeft een groot full range systeem ten opzichte van een sub? Ik zie niet in dat met een groot full range systeem de problemen die je met een sub hebt plotseling verdwenen zijn.

Beste Jeroen D,

meer nadelen zelfs dan voordelen in mijn opinie. Met losse subs kun je meer experimenteren (bijv. subs in de hoek en corrigeren, en mid hoog wel uit de hoeken).

Een fullrange systeem kopen verzekerd dus geen strakke laagweergave tot 20

Hz. verre van dat :(. Vele uitdovingen en pieken doen de laagweergave onevenwichtig worden.

sommige mensen hebben geluk, en hebben bij toeval een huiskamer met gusntige indeling, of gusntige verhoudingen, en daar kan het ineens waanzinnig klinken.

Om die reden ben ik nu de hele acoustiek aan het aanpassen (basstraps etc.) om het toch voor elkaar te krijgen. Uiteraard zal ik ook digitaal blijven corrigeren, maar liefst zo min mogelijk.

Groeten,

Bas

Ok, dan zijn we het helemaal eens :lol:

Beste Jeroen,

Ik heb het in treuren en kleuren meegemaakt. Heb oa. het IRS 1B en IRS beta systeem toendertijd gekocht, omdat ik in de showroom zo kickte op het laag. Maar bij mij thuis was het nooit goed, door een grote piek tussen 80 en 120Hz. (die het echte sub maskeerd!). Als een Bassist bijv. een E aanslaat. (bijna 40Hz.) dan hoor ik alleen maar de 2e harmonische van 80Hz. om die zo wordt versterkt door de ruimte. De echte grondtoon ontbreekt van voor je gevoel.

Het ben het nooit goed gehad todat de Uc er was, en ik mijn grote piek kon weg equalizen. Nu wil ik nog verder en het echt goed doen, en dus de acoustiek zelf aanpassen zo drastisch als het maar kan. Basstraps (maar dan wel de juiste!) gaan hier hopelijk oplossing bieden. In de studio's doen ze het geweldig altijd, en daar is zeer goed laagweergave mogelijk in de controle kamer.

Groeten,

Bas

Beste Bas,

Heb je wel eens een goede dipoolbas met dynamische drivers gehoord?

Kijk, als een monopool bas in mijn huiskamer speelt heb ik ook problemen in de gebieden die jij noemt. Als er een echte contrabas speelt vreemd genoeg geen problemen. En als ik mijn dipoolbas die contrabas laat weergeven ook geen problemen :D , terwijl er, in tegenstelling tot een ESL, wel voldoende drive en fundament in zit. Ik vind dat persoonlijk een veel prettiger oplossing. Je kunt ze gewoon in je huiskamer zetten, je hoeft niet een studio te bouwen vol met tube traps en andere dempingsmaterialen. Eenvoudige middeltjes volstaan dan om het midden en hoog wat rustiger te krijgen.

Beste Bas,

Heb je wel eens een goede dipoolbas met dynamische drivers gehoord?

Kijk, als een monopool bas in mijn huiskamer speelt heb ik ook problemen in de gebieden die jij noemt. Als er een echte contrabas speelt vreemd genoeg geen problemen. En als ik mijn dipoolbas die contrabas laat weergeven ook geen problemen :D , terwijl er, in tegenstelling tot een ESL, wel voldoende drive en fundament in zit. Ik vind dat persoonlijk een veel prettiger oplossing. Je kunt ze gewoon in je huiskamer zetten, je hoeft niet een studio te bouwen vol met tube traps en andere dempingsmaterialen. Eenvoudige middeltjes volstaan dan om het midden en hoog wat rustiger te krijgen.

Beste Jeroen,

Je bent nu al de zoveelste die dat zegt, en ik neem het direct van jullie aan. Echter zelf weet ik nog niet goed wat ik me daarvan moet voorstellen, omdat voor mijn gevoel in en uitfase elkaar opheffen. Het is voor mij moeilijk voor te stellen dat je dan nog laag hebt.

Maar nogmaals ik geloof jullie. Nu moet je niet lachen, maar Jamo heft een nieuw referentie model ls. gebouwd, en ja hoor het is dipool laag (dipool alles), en de reacties die ik heb gehoord waren overweldigend. Ik zou ze graag eens beluisteren.

R909-side_med.jpg

Groeten,

Bas

Beste Jeroen,

Je bent nu al de zoveelste die dat zegt, en ik neem het direct van jullie aan. Echter zelf weet ik nog niet goed wat ik me daarvan moet voorstellen, omdat voor mijn gevoel in en uitfase elkaar opheffen. Het is voor mij moeilijk voor te stellen dat je dan nog laag hebt.

Maar nogmaals ik geloof jullie. Nu moet je niet lachen, maar Jamo heft een nieuw referentie model ls. gebouwd, en ja hoor het is dipool laag (dipool alles), en de reacties die ik heb gehoord waren overweldigend. Ik zou ze graag eens beluisteren.

R909-side_med.jpg

Groeten,

Bas

Hier is er nog eentje, een commercieel verkrijgbaar zelfbouwpakket. Lijkt sterk op de Jamo qua bas, maar het midden en hoog is met een breedbander gedaan.

quasar02.jpg

Zie http://www.bd-design.nl , ze zitten in Nunspeet.

Je hebt wel grote woofers nodig zeg, 2x15" per kant aan het typenr te zien :huh:

Wel leuk dat ze deze units zelf ontwikkeld hebben :)

Ik vraag me af waarom het bouwpakket incl. eindversterkers is, kan je ze niet passief filteren :unsure:

Andr

Volgens mij is het voordeel dat je de ongeveer helft van je kamer akoestische problemen kwijt bent. Het laag straalt effectief alleen nog maar naar voren en achteren. Alles wat naar de zijkant (en onder/bovenkant) wordt verspreid, wordt door de akoustische kortsluiting ge-elimineerd.

Daarom heb je ook zoveel conus oppervlak nodig. Ook datgene wat naar voren gaat wordt deels ge-elimineerd (4.8 db minder begrijp ik).

op http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm zegt Siegfried

My hypothesis is that three effects combine to produce the greater bass clarity:

1 - An open baffle, dipole speaker has a figure-of-eight radiation pattern and therefore excites fewer room modes.

2 - Its total radiated power is 4.8 dB less than that of a monopole for the same on-axis SPL. Thus the strength of the excited modes is less.

3 - A 4.8 dB difference in SPL at low frequencies is quite significant, due to the bunching of the equal loudness contours at low frequencies, and corresponds to a 10 dB difference in loudness at 1 kHz.

Thus, bass reproduced by a dipole would be less masked by the room, since a dipole excites fewer modes, and to a lesser degree, and since the perceived difference between direct sound and room contribution is magnified by a psychoacoustic effect.,

Klopt wat je zegt, maar die 4.8 dB slaat op 4.8 dB betere verhouding direct/indirect geluid. Een zuivere dipool heeft een 8-vormig afstraalpatroon, de grootste geluidsdruk naar voren en achteren dus. Hierin zie je die richtwerking terug. Het mooie is dat deze 8-vorm gehandhaafd blijft, hoe laag je ook komt en hoe groot de golflengte ook is.

Bas, zie mijn dipoolproject op zelfbouwaudio als je er meer over wilt weten: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1742

En deze link met de vraag wat de beste parameters zijn voor dipoolbas levert ook veel info op: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi...=asc&highlight=

Op pagina 13 van dit draadje heb ik wat vragen beantwoord over de plaatsing van dipoolbas, die je niet stijf tegen de achterwand of in een hoek moet zetten. Stijf tegen de zijwand is geen enkel probleem in het geval van een dipoolsubwoofer.

Maar omdat het hear hear is en geen zelfbouwaudio, even een tekstje van mijzelf hier neergeplakt:

Het gaat er bij dipool om, om twee bronnen te maken met tegengestelde polariteit die zoveel mogelijk identiek zijn. Zoiets heb je automatisch met open baffle omdat het naar achteren afgestraalde geluid tegengesteld in fase is met het naar voren afgestraalde geluid. Vooral bij de wat lagere frequenties doet het verschil in vorm tussen voor en achterkant van de luidspreker er niet zoveel toe en kun je de tegengestelde signalen verder als identiek aan elkaar beschouwen.

Als je precies aan de zijkant van de baffle zit, hebben deze twee signalen dezelfde amplitude maar zijn tegengesteld in fase, geen geluid dus opzij en naar boven. Hoe meer je voor of achter de baffle luistert, hoe meer geluid je krijgt. Als je niet precies aan de zijkant van de luidspreker zit, is er een weglengteverschil tussen het voorwaarste signaal en het achterwaartse signaal zodat de akoestische kortsluiting niet volledig is. De breedte en dikte van de baffle helpen mee aan dit weglengteverschil.

Maar die akoestische kortsluiting van de twee tegengestelde signalen werkt wel door naar het laag toe, hij wordt steeds erger omdat bij lagere frequenties de golflengte groter is en het faseverschil (dat door het weglengteverschil ontstaat) steeds kleiner. Hoe lager in frequentie, hoe meer akoestische kortsluiting dus. Op de luisteras heeft dit systeem daarom een oplopende karakteristiek die stijgt met 6 dB per octaaf. Dat moet je voor een vlakke respons corrigeren met een 6 dB/oct laagdoorlaatfilter dat al erg laag inzet. Ik heb een woofer (Peerless SLS-315) met een eigenresonantie van 28 Hz en gebruik daarom een laagdoorlaatfilter op 28 Hz voor deze correctie. Je zult begrijpen dat dit systeem lastig is te realiseren met passieve filters. Het kan wel, maar actieve filtering is bij dipoolbas sterk aan te bevelen anders ben je beperkt in de keuze van de drivers. De rendementen moeten dan zorgvuldig op elkaar worden aangepast.

Beste,

Maar wat is nou het grote voordeel (buiten geen kastkleuring) van dipool laag?

Ben je dan echt van je problemen af?

Groeten,

Bas

Nee, je bent niet van al je problemen af. Ook bij een dipoolbas kunnen staande golven ontstaan als je pech hebt met je luisterruimte. Maar dat zijn er vaak slechts enkele zodat er niet teveel gecorrigeerd hoeft te worden. En de beter en natuurlijker klinkende bas blijft, ook met staande golven. Ikzelf heb blijkbaar geluk thuis, want EQ is niet nodig.

Goede uitleg Jeroen. Iets voor een volgend projectje.

Neem aan dat er ook meer of minder geschikte units zijn (voor open baffle), maar daar loopt vast al een draadje over op zelfbouwaudio

Oeps die had je al genoemd :unsure::D

Beste Jeroen,

Dank je voor alle info.. Heel interessant ik ga alle 14 pagina's van het DIY forum eerst eens doorlezen.

Wel grappig trouwens dat een commercieel merk als Jamo met een dipool systeem op de markt komt. Ik vind dat erg innovatief van ze, en wellicht een goede stap. Die speakers moet en zal ik een keer horen!

Groeten,

Bas

Beste,

Sinds twee dagen met de Bryston 7BSST monoblokken op Kees systeem. En dat was me toch wel een machtige beleving....

Groeten,

Bas

Ja dat was het zeker,

deze Bryston's zijn ongetwijfeld de beste eindtrappen die er bij mij hebben gespeeld!!

Reden voor een nieuwe aanschaf binnenkort..

PS de noodzaak van een evt. servo op een gesloten systeem is hiermee de wereld uit..

Groet en bedankt Bas,

Kees.. : :D:D:D:D