ravon Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Beste Jeroen-D, Het lijkt me wat riskant voor je om namens Ravon uitspraken te doen! Zo nu en dan - hoewel soms ook weer niet... - geeft hij er immers blijk van een behoorlijke natuurkundige scholing te hebben genoten. Maar zelfs de grootste genie Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Beste Ravon, Om van een boek te kunnen profiteren, moet je kunnen lezen... Heb jij ergens in mijn bijdragen iets gelezen over geluidsdruk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Beste Erik, Leuke animatie! De originele (lopende) geluidsgolf wordt stilgezet door interferentie met zijn eigen reflectie. Omgekeerd kun je een staande golf geforceerd in beweging zetten door een luidspreker (buik) in z'n knoop te plaatsen. Maar door dit idee zullen sommigen hear geestelijk in de knoop raken, vrees ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Beste Ravon, Om van een boek te kunnen profiteren, moet je kunnen lezen... Heb jij ergens in mijn bijdragen iets gelezen over geluidsdruk? Ja. De volgende tekst is van jou: Een buik (anti-node) is in een geluidsgolf de plaats van maximale snelheid van de luchtdeeltjes en minimale druk; een knoop (node) is de plaats van minimale snelheid van de luchtdeeltjes en maximale druk. Precies verkeerd om dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Omgekeerd kun je een staande golf geforceerd in beweging zetten door een luidspreker (buik) in z'n knoop te plaatsen. Dat lijkt me een leuke audiofiele uitdaging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Beste Ravon, Om van een boek te kunnen profiteren, moet je kunnen lezen... Heb jij ergens in mijn bijdragen iets gelezen over geluidsdruk? Ja. De volgende tekst is van jou: Een buik (anti-node) is in een geluidsgolf de plaats van maximale snelheid van de luchtdeeltjes en minimale druk; een knoop (node) is de plaats van minimale snelheid van de luchtdeeltjes en maximale druk. Precies verkeerd om dus. Beste Ravon, Geluiddruk is afhankelijk van de mate van beweging van luchtdeeltjes en is daardoor maximaal in de buiken (grootste beweging) en minimaal in de knopen (geringste beweging). In knopen kan je met een drukgradi Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Even terug in mijn Natuurkunde boek gedoken. geluidsdruk p = v*rho*c, waarbij c = voortplantingssnelheid van het geluid in een medium, rho = dichtheid van het medium en v = trillingssnelheid van de luchtdeeltjes. Bovendien, v = du/dt, met u = de momentele waarde van de uitwijking = A*sin(omega*(t-x/c)). Hieruit volgt: v = omega*A*cos(omega*(t-x/c)). Ofwel, p is het grootst bij de nuldoorgangen van de sinus. Dit had sneller aangetoond kunnen worden doordat p ~ v en v = d sin()/dt = cos(), dus waar de sin() een top heeft, heeft v (en dus p) een nuldoorgang. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Spido, je bent dwalende. Zo ongeveer het enige wat je hoeft te doen om die toestand op te heffen is jouw perceptie van de begrippen buik en knoop om te draaien. http://www.kettering.edu/~drussell/Demos/R...es/driving.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Even terug in mijn Natuurkunde boek gedoken. geluidsdruk p = v*rho*c, waarbij c = voortplantingssnelheid van het geluid in een medium, rho = dichtheid van het medium en v = trillingssnelheid van de luchtdeeltjes. Bovendien, v = du/dt, met u = de momentele waarde van de uitwijking = A*sin(omega*(t-x/c)). Hieruit volgt: v = omega*A*cos(omega*(t-x/c)). Ofwel, p is het grootst bij de nuldoorgangen van de sinus. Dit had sneller aangetoond kunnen worden doordat p ~ v en v = d sin()/dt = cos(), dus waar de sin() een top heeft, heeft v (en dus p) een nuldoorgang. Groet, Jacco je vergeet dat p ~ v' Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Even terug in mijn Natuurkunde boek gedoken. geluidsdruk p = v*rho*c, waarbij c = voortplantingssnelheid van het geluid in een medium, rho = dichtheid van het medium en v = trillingssnelheid van de luchtdeeltjes. Bovendien, v = du/dt, met u = de momentele waarde van de uitwijking = A*sin(omega*(t-x/c)). Hieruit volgt: v = omega*A*cos(omega*(t-x/c)). Ofwel, p is het grootst bij de nuldoorgangen van de sinus. Dit had sneller aangetoond kunnen worden doordat p ~ v en v = d sin()/dt = cos(), dus waar de sin() een top heeft, heeft v (en dus p) een nuldoorgang. Groet, Jacco je vergeet dat p ~ v' Ik bedoel dat het evenredig is met de snelheid v, maar ook evenredig met u'. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Even terug in mijn Natuurkunde boek gedoken. geluidsdruk p = v*rho*c, waarbij c = voortplantingssnelheid van het geluid in een medium, rho = dichtheid van het medium en v = trillingssnelheid van de luchtdeeltjes. Bovendien, v = du/dt, met u = de momentele waarde van de uitwijking = A*sin(omega*(t-x/c)). Hieruit volgt: v = omega*A*cos(omega*(t-x/c)). Ofwel, p is het grootst bij de nuldoorgangen van de sinus. Dit had sneller aangetoond kunnen worden doordat p ~ v en v = d sin()/dt = cos(), dus waar de sin() een top heeft, heeft v (en dus p) een nuldoorgang. Groet, Jacco je vergeet dat p ~ v' Ik bedoel dat het evenredig is met de snelheid v, maar ook evenredig met u'. Groet, Jacco Ik bedoel dat er een faseverschil tussen p en v is. Kenmerk van een resonantie is dat effort en flow in tegenfase zijn. Dit spul heb ik helaas niet paraat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Even terug in mijn Natuurkunde boek gedoken. geluidsdruk p = v*rho*c, waarbij c = voortplantingssnelheid van het geluid in een medium, rho = dichtheid van het medium en v = trillingssnelheid van de luchtdeeltjes. Bovendien, v = du/dt, met u = de momentele waarde van de uitwijking = A*sin(omega*(t-x/c)). Hieruit volgt: v = omega*A*cos(omega*(t-x/c)). Ofwel, p is het grootst bij de nuldoorgangen van de sinus. Dit had sneller aangetoond kunnen worden doordat p ~ v en v = d sin()/dt = cos(), dus waar de sin() een top heeft, heeft v (en dus p) een nuldoorgang. Groet, Jacco je vergeet dat p ~ v' Ik bedoel dat het evenredig is met de snelheid v, maar ook evenredig met u'. Groet, Jacco Ik bedoel dat er een faseverschil tussen p en v is. Kenmerk van een resonantie is dat effort en flow in tegenfase zijn. Dit spul heb ik helaas niet paraat. Waar komt die fase vandaan? Volgens mij is er geen faseverschil. eens ff kieken. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Even terug in mijn Natuurkunde boek gedoken. geluidsdruk p = v*rho*c, waarbij c = voortplantingssnelheid van het geluid in een medium, rho = dichtheid van het medium en v = trillingssnelheid van de luchtdeeltjes. Bovendien, v = du/dt, met u = de momentele waarde van de uitwijking = A*sin(omega*(t-x/c)). Hieruit volgt: v = omega*A*cos(omega*(t-x/c)). Ofwel, p is het grootst bij de nuldoorgangen van de sinus. Dit had sneller aangetoond kunnen worden doordat p ~ v en v = d sin()/dt = cos(), dus waar de sin() een top heeft, heeft v (en dus p) een nuldoorgang. Groet, Jacco je vergeet dat p ~ v' Ik bedoel dat het evenredig is met de snelheid v, maar ook evenredig met u'. Groet, Jacco Ik bedoel dat er een faseverschil tussen p en v is. Kenmerk van een resonantie is dat effort en flow in tegenfase zijn. Dit spul heb ik helaas niet paraat. Waar komt die fase vandaan? Volgens mij is er geen faseverschil. eens ff kieken. Groet, Jacco Welja, ga er tijd insteken. Die malloot uit A'scha die buik en knoop verwisselt lacht zich krom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Een gunstig aspect van die hooggeplaatste woofer in een gesloten doos is natuurlijk wel dat ie de verticale ruimteresonanties veel minder aanstoot dan een laaggeplaatste woofer of een woofer met een laaggeplaatste BR opening. Mijn kamer is 2,48 meter hoog en zo te zien zit die woofer ongeveer op de helft en staat dus tegen de knoop van de eerste verticale resonantie te toeteren. Dat levert in mijn beleving mooiere bas dan een sub die op de grond ligt te bonken en die zo'n beetje alle resonanties aanstoot. Ravon, helemaal correct wat je stelt. Maarrrr, die tweede resonantie zit w Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 In knopen kan je met een drukgradi Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Een gunstig aspect van die hooggeplaatste woofer in een gesloten doos is natuurlijk wel dat ie de verticale Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Een gunstig aspect van die hooggeplaatste woofer in een gesloten doos is natuurlijk wel dat ie de verticale ruimteresonanties veel minder aanstoot dan een laaggeplaatste woofer of een woofer met een laaggeplaatste BR opening. Mijn kamer is 2,48 meter hoog en zo te zien zit die woofer ongeveer op de helft en staat dus tegen de knoop van de eerste verticale resonantie te toeteren. Dat levert in mijn beleving mooiere bas dan een sub die op de grond ligt te bonken en die zo'n beetje alle resonanties aanstoot. Ravon, helemaal correct wat je stelt. Maarrrr, die tweede resonantie zit w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Die golden ratio kende ik nog niet. Is toch al een heel oud begrip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Wat heeft die sectio divina er nu weer mee te maken? Dat heeft toch alleen een optisch effect? Maar wordt toch ook in de muziek gebruikt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Die golden ratio kende ik nog niet. Is toch al een heel oud begrip. Het principe van de gulden snede is het belangrijkste werk van Theano, de vrouw van Pythagoras. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Wat heeft die sectio divina er nu weer mee te maken? Dat heeft toch alleen een optisch effect? Maar wordt toch ook in de muziek gebruikt? Ik ken het meer uit de architectuur. Gebouwen zouden er prettig uitzien als ze volgens bepaalde verhoudingen gebouwd zijn. Toen ik mijn speakers zelf bouwde, heb ik ze ook volgens die verhouding gemaakt. Deels omdat ik dacht dat dat de beste verhouding (vwb reflecties etc) zou zijn. De natuur plant zich ook zo voort. Later kwam ik er achter dat er nog andere optima bestonden en ben niet meer in in dat concept gaan geloven. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Plaats in een programma dat diffractie simuleert (zoals The Edge) eens een tweeter op een lange smalle baffle. Je zult zien dat je de minste diffractierippel hebt als je hem volgens 1:1.618 uit het midden plaatst. Of bijvoorbeeld 1:2.618. Maar je hoeft het niet te geloven hoor, er spelen inderdaad nog wel wat andere zaken een rol bij optimale plaatsing van luidsprekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 maart 2006 Report Share Posted 23 maart 2006 Spido, je bent dwalende. Zo ongeveer het enige wat je hoeft te doen om die toestand op te heffen is jouw perceptie van de begrippen buik en knoop om te draaien. http://www.kettering.edu/~drussell/Demos/R...es/driving.html http://nl.wikipedia.org/wiki/Staande_golfEen staande golf is een golfverschijnsel veroorzaakt door interferentie van twee golven met gelijke frequentie en amplitude maar tegengestelde voortplantingsrichting. Daardoor ontstaat een regelmatig patroon van punten die stilstaan, de knopen, en punten die maximale uitslag vertonen, de buiken. De afstand tussen de buiken bedraagt de halve golflengte van de interfererende golven. (...) Beste Ravon, Je verwart geluidsdruk met pneumatische druk. In de knopen is de lucht het meest samengeperst, en daardoor het minst in beweging. In de buiken is de lucht het minst samengeperst, en daardoor het meest in beweging. In de tekeningetjes die Erik liet zien, wordt de mate van samenpersing van luchtdeeltjes in knopen (bijna zwart van de luchtdeeltjes!) en buiken (veel minder luchtdeeltjes bij elkaar!) mooi duidelijk gemaakt. Kijk daar maar eens goed naar, Ravon! Beste Jeroen-D, Goed opletten, hoor: ik had het over de drukgradi Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 23 maart 2006 Report Share Posted 23 maart 2006 Spido, je bent dwalende. Zo ongeveer het enige wat je hoeft te doen om die toestand op te heffen is jouw perceptie van de begrippen buik en knoop om te draaien. http://www.kettering.edu/~drussell/Demos/R...es/driving.html http://nl.wikipedia.org/wiki/Staande_golfEen staande golf is een golfverschijnsel veroorzaakt door interferentie van twee golven met gelijke frequentie en amplitude maar tegengestelde voortplantingsrichting. Daardoor ontstaat een regelmatig patroon van punten die stilstaan, de knopen, en punten die maximale uitslag vertonen, de buiken. De afstand tussen de buiken bedraagt de halve golflengte van de interfererende golven. (...) Beste Ravon, Je verwart geluidsdruk met pneumatische druk. In de knopen is de lucht het meest samengeperst, en daardoor het minst in beweging. In de buiken is de lucht het minst samengeperst, en daardoor het meest in beweging. In de tekeningetjes die Erik liet zien, wordt de mate van samenpersing van luchtdeeltjes in knopen (bijna zwart van de luchtdeeltjes!) en buiken (veel minder luchtdeeltjes bij elkaar!) mooi duidelijk gemaakt. Kijk daar maar eens goed naar, Ravon! Beste Jeroen-D, Goed opletten, hoor: ik had het over de drukgradi Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansr Posted 23 maart 2006 Report Share Posted 23 maart 2006 Jongens, wordt het niet eens vervelend om altijd maar te spotten met andermans ideen? Komt er een qua filosofie en ontwerp een super luidspreker langs, gaan we zeuren dat ie groot en log is. Door alleen de luidspreker maar te zien, weten we gelijk hoe dit klinkt en gaan we daarover discusseren!. Sorry maar ik vind het niveau van dit forum echt dalen. Gaan we richting het ex-forum van Hifi.nl? Denk hier maar eens over na! Informatieve stukjes alsook discussies kunnen best leerzaam zijn. Het zou alleen mooi zijn als alles wat objectiever wordt bekeken. Dat we niet gelijk een ander z'n product afkraken omdat het er log uitziet! of omdat je buurman het niet mooi vind. Dit forum kan heel mooi zijn, als mensen meer gaan discusseren op basis van eigen ervaringen en hun stellingen kunnen onderbouwen met goede argumenten. Als je wel je mening wilt geven, laat het dan overkomen als een mening, niet dat je mening als absolute waarheid wordt bekeken. Dat moest ik even kwijt. Verder, Mooi ontwerp speakers! Lijkt mij een klasse product dat zeker een toekomst verdiend! Je kunt merken dat de bouwer een passie voor geluid heeft en dat hij zijn ideale geluid probeert te benaderen zonder heel veel rekening te houden met de grootte van de speakers of enige designregels. Dit spreekt mij erg aan! Ik denk dat je op deze manier een speaker krijgt die bijna compromisloos speelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now