tjarda Posted 26 februari 2006 Report Share Posted 26 februari 2006 Heeft de marantz pm14 ingangscondensatoren ? Ik dacht dat alle versterkers wel een ingangscondensator zouden hebben maar je mag het kennelijk niet zo maar aannemen. Ik wil de condensatoren in de uitgangs-stage van de cd-speler verwijderen maar dan moeten ze wel in PM14 aanwezig zijn. M.v.g. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 26 februari 2006 Report Share Posted 26 februari 2006 Heeft de marantz pm14 ingangscondensatoren ? Ik dacht dat alle versterkers wel een ingangscondensator zouden hebben maar je mag het kennelijk niet zo maar aannemen. Ik wil de condensatoren in de uitgangs-stage van de cd-speler verwijderen maar dan moeten ze wel in PM14 aanwezig zijn. M.v.g. Beste Tjarda, Zie zitten op het pre-amp board die haaks gemonteerd zit achter de volume pot. Het zijn polare ELna Cerafine's. Die moet je echt vervangen voor non polare blackgates., Let wel de PM14 is een een drama om zover uitelkaar te halen dat je erbij kunt. Het hele front moet eraf, en straks echter het front zit op een subframe een 2e power suply. Ik zou zoeken of ik nog foto's heb zoja zet ik die hier even online om je te helpen Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjarda Posted 26 februari 2006 Author Report Share Posted 26 februari 2006 Hoi Bas, Ik heb de mini inbusjes gevonden en hem open gemaakt tis zeker een hele klus, ik wil dan ook niet bezuinigen op de componenten ik hoop hem maar 1 keer uit elkaar te halen. Wat zou de allermooiste oplossing zijn, een black gate non polar of een Super - E Cap met twee Blackgate Ns of NXs anti parallel of mogelijk een andere mooie signaal condensator ? Zijn er nog meer verbeteringen te realiseren dan haal ik hem gelijk helemaal uit elkaar het wemelt bijvoorbeeld van de de dunne draadbruggetjes in de eindtrap jij noemde het ooit nietjes als ik me niet vergis, is het de moeite om dit gelijk ook te verbeteren ? Als je de foto's nog kunt vinden, alle advies en hulp is welkom Bas ! Gr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 26 februari 2006 Report Share Posted 26 februari 2006 Hoi Bas, Ik heb de mini inbusjes gevonden en hem open gemaakt tis zeker een hele klus, ik wil dan ook niet bezuinigen op de componenten ik hoop hem maar 1 keer uit elkaar te halen. Wat zou de allermooiste oplossing zijn, een black gate non polar of een Super - E Cap met twee Blackgate Ns of NXs anti parallel of mogelijk een andere mooie signaal condensator ? Zijn er nog meer verbeteringen te realiseren dan haal ik hem gelijk helemaal uit elkaar het wemelt bijvoorbeeld van de de dunne draadbruggetjes in de eindtrap jij noemde het ooit nietjes als ik me niet vergis, is het de moeite om dit gelijk ook te verbeteren ? Als je de foto's nog kunt vinden, alle advies en hulp is welkom Bas ! Gr. Beste Tjarda, Ik zal de foto's erbij zoeken. echter kan dat pas dinsdag. hopelijk heb je even geduls tot dan. Dan kan ik concreet wat meer zeggen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjarda Posted 27 februari 2006 Author Report Share Posted 27 februari 2006 Bas als je de foto's niet meer kunt vinden dan is dat geen probleem alleen advies is ook welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 februari 2006 Report Share Posted 27 februari 2006 (edited) [...]of een Super - E Cap met twee Blackgate Ns of NXs anti parallel[...] Om een non polaire cap te maken moet je ze toch in serie (back-to-back) zetten? Groet, Jacco Edited 27 februari 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 27 februari 2006 Report Share Posted 27 februari 2006 Hoi Bas, Ik heb de mini inbusjes gevonden en hem open gemaakt tis zeker een hele klus, ik wil dan ook niet bezuinigen op de componenten ik hoop hem maar 1 keer uit elkaar te halen. Wat zou de allermooiste oplossing zijn, een black gate non polar of een Super - E Cap met twee Blackgate Ns of NXs anti parallel of mogelijk een andere mooie signaal condensator ? Zijn er nog meer verbeteringen te realiseren dan haal ik hem gelijk helemaal uit elkaar het wemelt bijvoorbeeld van de de dunne draadbruggetjes in de eindtrap jij noemde het ooit nietjes als ik me niet vergis, is het de moeite om dit gelijk ook te verbeteren ? Als je de foto's nog kunt vinden, alle advies en hulp is welkom Bas ! Gr. Beste Tjarda, Ik zal morgen even in mijntoen geschreven rapporten duiken zodat ik ik je precies kan vertellen waar ze zitten en wat ik heb gedaan. In mijn eigen prive apparatuur heb ik uitgebreid geeperimenteerd met ale soort blackgates en alle configuratie's. Om maar meteen ter zake te komen. het aller mooiste is een 47uF N-HIQ6,3 volt blackgate SUPER-E cap configuratie met twee N series. heb ik uitgeprobeerd in dezelfde applicatie in hetzelfde apparaat, maar was toch klankmatig beduidend minder dan een enkele kleine 47uF N-HIQ6,3. Deze laatst genoemde laat een resolutie, rust en diepte detailering horen die ongekend is met een rete strak zwart laag! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjarda Posted 27 februari 2006 Author Report Share Posted 27 februari 2006 Hoi Jacco. Ik had het ook maar gelezen, ben ook maar een mens hi. http://www.dhtrob.com/impressies/super_e_cap.htm Wat nu als de firma die zelf de WKZ produceert beweert dan het n Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 februari 2006 Report Share Posted 27 februari 2006 [...]"elkaars resonantie als gevolg van inductiviteit opheffen en de equivalente serie weerstand (ESR) nagenoeg nul is" Ik ben ook maar mens. Maar hoe zit het dan? Kunnen die twee elco's elkaar "zien" of zo? Ik bedoel, hoe kan de resonantie in de ene elco (ik neem aan mechanisch) nu de andere beinvloeden? Vreemd verhaal. Het zal wel iets doen met de ESR maar niet op de manier door BlackGate beschreven. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjarda Posted 27 februari 2006 Author Report Share Posted 27 februari 2006 Ik denk de electrische resonantie freq. een condensator is ook een serie kring als de res. freq. van beide condensatoren het zelfde zijn en 180 graden verschoven door het anti parallel schakelen dan zouden ze elkaar kunnen opheffen. Of lul ik nu, het is al zo'n tijd geleden mogelijk weet Bas het fijne, of iemand anders natuurlijk ! Gr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 februari 2006 Report Share Posted 27 februari 2006 Ik denk de electrische resonantie freq.een condensator is ook een serie kring als de res. freq. van beide condensatoren het zelfde zijn en 180 graden verschoven door het anti parallel schakelen dan zouden ze elkaar kunnen opheffen. Of lul ik nu, het is al zo'n tijd geleden mogelijk weet Bas het fijne, of iemand anders natuurlijk ! Gr. Dat kan volgens mij alleen als de spoelen magnetisch gekoppeld zijn. Maar dat lijkt me sterk. Alaaf, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 Beste tjarda, Bij deze kom ik mijn belofte na (mag de krant in ) en ben ik mijn fotoarchief in gedoken. Ik heb wat PM14 dingen gevonden. Echter meen ik wel dat wij hier alleen de KI versie's hebben gehad. De preamp module zit rechts overdwars op de lege plek. Je zult hem helaas zover moeten slopen om erbij te kunnen. Pas op met het demonteren van het frontapnel, want het is tricky met zeer korte draden naar het PCB-tje erachter. Dit is de eneige manier om de preamp PCB eruit te krijgen helaas Hier de (discrete) pre-amp module. De 6 elco's helemaal rechts zijn de vervangers. De 4 zwarte meest rechts zijn voor de voedingspanning en zijn Blackgate FK's. Die doen veel goeds hier en is een mod waard!. De twee rode zijn hier nog N series en deze zijn de DC ontkoppeling. die zit na de ingangskeuzeschakelaar in serie met het signaal. Later hebben we daar N-HQ's geplaatst die klinken echt nog een stap beter. Dit verschil moet je gehoord hebben om het te geloven. Het maakt deze amp 2 keer zo fraai vind ik! Verder (nuchter als ik ben) vind ik dat je weinig meer moet modden aan de amp. Wat wel de moeite loont is vanaf de emmitor weerstand direct een kwaliteits draad naar het LS. relaisboard te trekken. Nu gaat dat door vele gesoldeerde "nietjes". De LS bedrading is ook bud! In deze fotoe hebben we ze op verzoek van de klant vervangne voor Siltech. (de 8 zwarte draden met rode krimphous op de connector gesoldeerd) dit vervangen maakt vooral het laag massiever en strakker. Succes, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
daffy Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 Hallo Ik ben zelf ook in het bezit van een pm 14 ki en heb eigenlijk wel oren naar deze tweaks. Ik ben ook in het bezit van een gemodde cd 17 ki (Blackgate hier en daar,clockmod,bituum,mute torren verwijderd,ander netsnoer, andere bekabeling naar de cinchbussen) en weet dat blackgate's op de juiste plaats hele mooie dingen met het geluid kunnen doen. Helaas ben ik niet zo handig/technisch om dit zelf uit te kunnen voeren. Heeft Iemand enig idee wie dit wel zou kunnen / willen doen (tegen betaling natuurlijk) en wat dit grofweg zal kosten. (ik heb al goede ervaringen met art speak in ommeren maar dit is wel erg ver weg want ik woon in noord holland) m.vr.grtjzz Daffy Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjarda Posted 28 februari 2006 Author Report Share Posted 28 februari 2006 Bedankt voor de mooie en duidelijke info Bas De op270FZ's in de cd speler zijn nog niet op hun top het lijkt wel of het geluid nog steeds beter wordt zodra die groei eruit is neem ik de PM14 onder handen. Gr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 Bedankt voor de mooie en duidelijke info Bas De op270FZ's in de cd speler zijn nog niet op hun top het lijkt wel of het geluid nog steeds beter wordt zodra die groei eruit is neem ik de PM14 onder handen. Gr. Beste Tjarda, Ik vind het cool dat julie (jij en tubeman) de OP270FZ zo kunnen waarderen. Het is een opamp waar je zelden tot nooit iets over hoort in audiofiele kringen. Hopelijk wordt ie nu wat populairder Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 Hallo Ik ben zelf ook in het bezit van een pm 14 ki en heb eigenlijk wel oren naar deze tweaks. Ik ben ook in het bezit van een gemodde cd 17 ki (Blackgate hier en daar,clockmod,bituum,mute torren verwijderd,ander netsnoer, andere bekabeling naar de cinchbussen) en weet dat blackgate's op de juiste plaats hele mooie dingen met het geluid kunnen doen. Helaas ben ik niet zo handig/technisch om dit zelf uit te kunnen voeren. Heeft Iemand enig idee wie dit wel zou kunnen / willen doen (tegen betaling natuurlijk) en wat dit grofweg zal kosten. (ik heb al goede ervaringen met art speak in ommeren maar dit is wel erg ver weg want ik woon in noord holland) m.vr.grtjzz Daffy Beste Daffy, Helaas doen wij geen versterkers meer. sorry Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
daffy Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 Hallo Bas Dat je geen modificaties op versterkers meer uitvoerd was ik al van op de hoogte. (helaas) maar zou je eventueel iemand weten die dit wel zou kunnen doen ? (Liefst in (kop)noord-holland) m.vr.grtjzz Daffy ps. heb je toendertijd de originele waardes van Marantz aangehouden of hier en daar ook wat microfaradjes verhoogd. p.s.2 ben nog steeds erg nieuwschierig naar je ervaringen met de diverse merken rca pluggen en hun invloed op de geluidskwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 Voor modificatie van de versterker kun je terecht bij de Audiofabriek in Haarlem. www.deaudiofabriek.nl Wat RCA pluggen betreft, laten met name bullet plug en Nextgen overtuigende verbetering horen. Het is duidelijk dat het systeem waarmee de verbinding wordt gemaakt hier de bepalende factor is, Bulletplug is mechanisch wel de mindere dan WBT maar dat komt ook in de prijs tot uiting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daffy Posted 2 maart 2006 Report Share Posted 2 maart 2006 Voor modificatie van de versterker kun je terecht bij de Audiofabriek in Haarlem. www.deaudiofabriek.nl Wat RCA pluggen betreft, laten met name bullet plug en Nextgen overtuigende verbetering horen. Het is duidelijk dat het systeem waarmee de verbinding wordt gemaakt hier de bepalende factor is, Bulletplug is mechanisch wel de mindere dan WBT maar dat komt ook in de prijs tot uiting. hallo Mr. tube Bedankt hier kan ik wat mee (gelukkig niet zo ver als Ommeren) Ik heb zelf al goede ervaringen met de bulletpluggen (zie topic van bas) die bij mij en voor mijn smaak een verbetering geven t.o.v andere rca pluggen. Maar ik blijf benieuwd naar bas zijn ervaringen (altijd leuk om te lezen) m.vr grtjzz daffy Link to comment Share on other sites More sharing options...
daffy Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 @ Mr.tube Hallo De modificatie aan de marantz door de audiofabriek bevalt goed,wat hoofdzakelijk opvalt is het strakkere en massievere laag (zoals bas reeds vermeld had) en een breder geluidsbeeld, alles klinkt losser en meer open. wat alleen nog een beetje aan me knaagt is of het vervangen van de bekabeling vanaf de emitter naar de l.s. terminals en het vervangen van de elna,s in de voedingsspanning door blackgate's i.pv. een bypass met de vishays niet een nog beter resultaat had gegeven. m.vr.gr Daffy Link to comment Share on other sites More sharing options...
pa0hba Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Hoi Daffy, Fijn dat de modificatie aan je PM14 goed bevalt weet je toevallig ook wat ze er aan hebben verbeterd ? M.v.g. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daffy Posted 7 mei 2006 Report Share Posted 7 mei 2006 Hallo pa0hba De modificatie aan mijn pm 14 Ki staat op de vorige pagina beschreven door bas. Bij mij zijn alleen de elna's in de voedingsspaning niet vervangen door blackgates maar gebypassed met vhishay roederstein. De elna's in het signaalpad zijn wel vervangen door blackgates alleen weet ik niet of dit de N-HQ's zijn. ook is de bekabeling naar de l.s. terminal niet vervangen. Toch is de modificatie absoluut de moeite waard geweest en klinkt de versterker evenwichtiger, het laag krijgt meer OOOHMP en controle. Tevens lijkt het wel of de versterker sneller is geworden: meer ritme en betere timming zeg maar. m.vr.grtjzz Daffy Link to comment Share on other sites More sharing options...
pa0hba Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 Hoi Daffy, Ik had het stukje van bas al gelezen maar ik was benieuwd of de Audiofabriek zelf mogelijk nog wat andere of aanvullende verbeteringen had toegepast. m.v.g. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daffy Posted 12 mei 2006 Report Share Posted 12 mei 2006 hoi pa0hba Niet waarvan ik op de hoogte ben. (of voor betaald heb) grtjzz Daffy Link to comment Share on other sites More sharing options...
denniz Posted 12 mei 2006 Report Share Posted 12 mei 2006 Goh, wat een mooie versterker! vg Dennis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts