bentodicarmo Posted 26 februari 2006 Report Share Posted 26 februari 2006 Experts, het volgende: Ik heb een thorens 166 mk1, het apparaat speelt in principe prima alleen er is iets vreemds aan de hand. Als ik met mijn hand over de metalen delen ga (basisplaat en arm) voel ik een lekstroom. Het gekke is dat ik de lekstroom alleen voel als de platenspeler stil staat. Draai ik mijn stekker om in het stopcontact, dan voel ik de lekstroom alleen als het plateau draait. Op zich merk ik niet echt iets met spelen, maar ik ben bang dat de het nooit goed kan zijn. Ik heb ook het vermoeden dat het de statische lading beinvloed, ik voel nog weleens een schokje als ik een plaat op leg. Iemand ervaring met bovenstaand euvel of een oplossing (zou nog mooier zijn ). Bij voorbaat dank! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 26 februari 2006 Report Share Posted 26 februari 2006 Beste, De phase van je platenspeler meten met een universeelmeter , de kleinste waarde is de juiste stand. Dit ook doen met je phono pre en je versterker alsmede Cd speler en andere aangesloten apparaten. Wel allemaal afzonderlijk. Dan is het zeer wel mogelijk dat je ook de verbetering hoort die het kan geven. MvG, HAudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
bentodicarmo Posted 26 februari 2006 Author Report Share Posted 26 februari 2006 Dank voor de reaktie. Mijn cd speler en versterker hebben overigens een polariteit op de stekker dus die zitten wel goed. Hoe meet ik de phase? questie van de lekstroom meten? Zoja tov wat moet ik dan meten? De lekstroom daar heb ik bij de thorens overigens geen meter voor nodig, die voel ik heel duidelijk (is volgens mij al niet echt goed ). Alleen die voel ik dus alleen als het plateau draait of juist stil staat afhankelijk van hoe de stekker in het stopcontact zit, waarschijnlijk dus zo inpluggen dat er spelend geen lekstroom te voelen is. Alleen dan staat hij dus wel de hele tijd naar mijn phonobox en versterker te "lekken" als ik em niet gebruik. Ik kan me niet voorstellen dat dat de boel bevorderd. Ik denk dus ook dat er echt iets mis zit in de thorens. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn? dank matthew Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 26 februari 2006 Report Share Posted 26 februari 2006 Beste Matthew, Allereerst met een spanningzoeker kijken in welk gaatje het lampje gaat branden, dat is de phase van het stopkontakt. Dan alle verbindingskabels van de apparatuur verwijderen. Daarna de stekker in het stopkontakt en de spanning meten die van het chassis loopt naar de aarde, stekker omdraaien ,weer de spanning meten de laagste meetwaarde is de juiste. Dit bij alle apparaten doen , verbindingskabels er weer tussen , klaar. Veel plezier. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
bentodicarmo Posted 26 februari 2006 Author Report Share Posted 26 februari 2006 Thanks! Daar ga ik eens rustig een middagje voor op de knieen! Anyways, is die lekstroom normaal bij een thorens, heeft daar iemand ervaring mee? Voor mijn gevoel zou je die niet moeten kunnen voelen met de blote hand, toch? matthew Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 Het lek zit tussen de motor en de schakelaar. 1 fase zit aan niet geschakelde zijde, lekstroom gaat in uitstand via motor naar chassis 2 fase zit aan geschakelde kant, lekstroom gaat alleen bij ingeschakelde motor naar chassis. kijk eens naar de ontstoor condensatortjes als die er zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 Wat een goede site toch van Paul Zocht even wat uitleg over het fenomeen! http://www.audiopaul.nl/set/polariteit.html Bedankt Ivan10! En bedankt Paul! Ik heb nl. ook zo'n ding en wat extra info is steeds meegenomen! Trouwens makkelijk te downloaden, die page! Kan ik die rustig, in de praktijk, eens overlezen! THX, RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts