Jump to content

ach ja, vroeger......

ijsengel
 Share

Recommended Posts

Eindelijk mijn oude verzameling jaren 60, 70 en 80 lp's weer eens van zolder gehaald.

Even afstoffen en hupla! op de platenspeler. Die plaatjes zien er nog als nieuw uit. Ben er ook altijd erg zuinig op geweest. Wat me nu eigenlijk het meeste opvalt is hoe vreselijk plat en weinig dynamisch een groot aantal voornamelijk (hard)rock Lp's klinken.

Er zit geen sprankje leven in die platen. wat een treurige producties. Heel jammer. Vroeger vond ik het allemaal fantastisch, kocht de platen alleen al omdat de hoes zo veelbelovend was (Iron Maiden, ja ja, ik weet het, maar je bent 14, he...) Of het toen voor mijn gevoel ook al zo klonk kan ik me niet meer herinneren.

Aan mijn platenspeler ligt het niet want die kan een heel aardig stukje muziek weergeven. Ik vrees dat het gros de draaitafel geen tweede keer zal zien.....

(Her)Kennen jullie dit nu ook?

nostagie *proest*

killers.jpg

Eindelijk mijn oude verzameling jaren 60, 70 en 80 lp's weer eens van zolder gehaald.

Even afstoffen en hupla! op de platenspeler. Die plaatjes zien er nog als nieuw uit. Ben er ook altijd erg zuinig op geweest. Wat me nu eigenlijk het meeste opvalt is hoe vreselijk plat en weinig dynamisch een groot aantal voornamelijk (hard)rock Lp's klinken.

Er zit geen sprankje leven in die platen. wat een treurige producties. Heel jammer. Vroeger vond ik het allemaal fantastisch, kocht de platen alleen al omdat de hoes zo veelbelovend was (Iron Maiden, ja ja, ik weet het, maar je bent 14, he...) Of het toen voor mijn gevoel ook al zo klonk kan ik me niet meer herinneren.

Aan mijn platenspeler ligt het niet want die kan een heel aardig stukje muziek weergeven. Ik vrees dat het gros de draaitafel geen tweede keer zal zien.....

nostagie *proest*

killers.jpg

niet met vinyl,maar wel met ouwe cd's.

sinds ik deze set heb staan luister ik geen cd meer van 20 jaar oud.

het klinkt voor geen meter meer,het meest mis ik de dynamiek (leven in de cd).

piet.

Ik herken dit zeker. Vlak nadat ik mijn eerste Thorens draaitafel had gekocht, heb ik werkelijk meters LP's gekocht (voor een prikkie). Veel van die albums kende ik nog uit m'n jeugd (jaren 80), maar vaak klinken ze zo vlak dat ik ze verbannen heb naar een kast met albums die ik niet meer draai. Met CD's is het vaak nog erger gesteld.

Muziek uit de jaren 70 (of eerder) kan vaak wel weer heel goed klinken. Zeker het oude werk van Pink Floyd.

Tegenwoordig koop ik meer LP's nieuw en je hoort duidelijk dat de opnametechniek in veel gevallen verbeterd is. Vinyl komt dan nog beter tot z'n recht (luister maar eens naar een Patricia Barber of Fiona Apple).

Van de nieuwe release vind ik de vinylversie mooier en ruimtelijker klinken dan de CD versie.

.....vind ik de vinylversie mooier en ruimtelijker klinken dan de CD versie.

Mijn idee! En zo hoort het ook! ;-)

Ik heb ook wel het vermoeden dat de productie bij de meeste bandjes uit die tijd in handen was van figuren die eigenlijk overal met de vingetjes zouden moeten afblijven.

Dat een productie van vandaag de dag totaal anders klinkt heeft ook met de tijdgeest te maken. Hoe een drumstel klinkt is daar vooral een mooi voorbeeld van. Luister maar eens naar een stukje van de eerste lp van Led Zeppelin en vergelijk dat eens met de sound van Porcupine Tree's laatste spruit. Da's andere koek.......

Alaaf! Het is andersom, althans zo zou het moeten zijn. Anders is er een misverstand.

Groet,

Jacco

Alaaf! Het is andersom, althans zo zou het moeten zijn. Anders is er een misverstand.

Groet,

Jacco

Oeps! Het was niet de bedoeling om er nu weer een "LP is beter dan CD of omgekeerd" draadje van te maken.....

Van een van mijn broers (ja, er lopen nog meer van die opgewekte figuren rond :rolleyes: ) kreeg ik ooit een cd met muziek van The Shadows. Van wie..?? The Shadows! De moeder/vader aller gitaarbands, uit eind jaren vijftig. Nooit van gehoord? Vraag uw vader of moeder.

Soms, als ik het jachtige leven niet denk aan te kunnen, en even terug wil naar de geborgenheid, overzichtelijkheid en gezellige kneuterigheid van mijn jeugd, dan luister ik er nog wel eens naar. En of het nu is ingeblikt, dito klinkt, of plat zonder warmte, zal mij op dat moment een zalige rotzorg zijn. Lekker in een hoekje van de bank, oogjes dicht en ik herleef de schoolfuifjes weer; petticoats, suikerspinnen, smalle pijpen en vetkuiven, eerste schuchtere versierpogingen :D:D

En dat de opnames uit die tijd bol staan van de mankementen, en naar hedendaagse maatstaven uit de prehistorie stammen, ach dat hoort ook zo. De tijd zelf was ook niet ideaal, verre van dat.

Dus laat het vooral zo blijven: een niet ideale tijd met niet ideale mogelijkheden. En, als gezegd, dat hoort ook zo ;)

Over een halve eeuw of daaromtrent denk men precies zo over ons, maakt u zich maar geen illusie :rolleyes:

Met opgewekte groet,

nostagie *proest*

killers.jpg

Back in Black van AC/DC blijft toch wel erg lekker op LP, dat is dan ook de enige want bijv. Saxon klinkt weer voor geen meter.......

Zeker.

Maar het lijkt mij dat productie erg tijd/mode-gebonden is.

Zo heb ik me lang lopen afvragen wat er nu bedoelt werd met die beroemde "wall of sound" producties van Phil Spector. Ik luisterde slechts hard rock en vond zijn producties daar nooit tussen, dus wat nou "wall of sound"?

Maar als je de jaren vijftig en vroege jaren zestig producties beluistert en vervolgens zo een van Spector dan hoor je het pas. Voor di

Heb laatst een 180grs. LP van Bon Jovi gekocht, Slippery When Wet! Geweldig!

Natuurlijk ontbreekt Maiden niet op vinyl, Killers, The Number of the Beast, Piece of mind, Powerslave weet ik nu zo even te noemen uit het blote hoofd....

heerlijk om af en toe bij weg te zwijmelen.

En ik krijg binnen kort het -bijna- completen ouvre van van Halen en Kiss op LP! B)

Van een van mijn broers (ja, er lopen nog meer van die opgewekte figuren rond :rolleyes: ) kreeg ik ooit een cd met muziek van The Shadows. Van wie..?? The Shadows! De moeder/vader aller gitaarbands, uit eind jaren vijftig. Nooit van gehoord? Vraag uw vader of moeder.

Soms, als ik het jachtige leven niet denk aan te kunnen, en even terug wil naar de geborgenheid, overzichtelijkheid en gezellige kneuterigheid van mijn jeugd, dan luister ik er nog wel eens naar. En of het nu is ingeblikt, dito klinkt, of plat zonder warmte, zal mij op dat moment een zalige rotzorg zijn. Lekker in een hoekje van de bank, oogjes dicht en ik herleef de schoolfuifjes weer; petticoats, suikerspinnen, smalle pijpen en vetkuiven, eerste schuchtere versierpogingen :D:D

En dat de opnames uit die tijd bol staan van de mankementen, en naar hedendaagse maatstaven uit de prehistorie stammen, ach dat hoort ook zo. De tijd zelf was ook niet ideaal, verre van dat.

Dus laat het vooral zo blijven: een niet ideale tijd met niet ideale mogelijkheden. En, als gezegd, dat hoort ook zo ;)

Over een halve eeuw of daaromtrent denk men precies zo over ons, maakt u zich maar geen illusie :rolleyes:

Met opgewekte groet,

Hoe herkenbaar...... :D;)

~ Hans ~

• Members

Natuurlijk ontbreekt Maiden niet op vinyl, Killers, The Number of the Beast, Piece of mind, Powerslave weet ik nu zo even te noemen uit het blote hoofd....

En ik krijg binnen kort het  -bijna- completen ouvre van van Halen en Kiss op LP!  B)

En wat dacht je van het oude ZZ-Top, helemaal geweldig, ik vond ze onlangs in de aanbieding op cd, 5 euro het stuk. Nou die redden het dus niet bij de vinyl versies (die ik gelukkig bijna allemaal heb). Maar wel leuk voor in de auto.

Het zelfde verhaal met Status Quo, dat moet je gewoon op vinyl draaien, het hele ritueel er om heen (inclusief tikken en krassen). Ik vond pas ook nog het cd'tje Battle Hymnes van Manowar. Dit is een van mijn hard-rock favorieten op vinyl, al het laag (en dat is er heel veel !) is verdwenen op de cd. Nou, als dat nu oppoetsen heet, laat dan maar zitten...

Jammer alleen dat dit genre op vinyl ook ineens zo prijzig aan het worden is, van de 5 die je er vindt, zijn er 4 in erbarmelijke staat. De vorige eigenaren waren meestal geen rustige nette studentjes...

Trouwens, beetje jaloers ben ik wel, Kiss en Van Halen zo goed als compleet...

ik herleef de schoolfuifjes weer; petticoats, suikerspinnen, smalle pijpen en vetkuiven, eerste schuchtere versierpogingen :D  :D

Je bent de buikschuivers vergeten. :rolleyes:

Maar dat van de Shadows heb ik ff nagevraagd en kreeg de Ventures als antwoord.

Vind trouwens ook de Spotnicks nog steeds leuk om af & toe `ns te draaien.

Ze waren toen eigenlijk al best ehh... heavy. B)

@ Arden, Als ik ze binnenheb, mag je best een keertje komen luisteren, hoor!!! :P

Over de Shadows, ik heb ook wat LP's van Sir Cliff Richard, met Hank B. Marvin en consorten, die ook heel af en toe nog wel eens het acryl van mijn Bluenote mag betasten... :rolleyes: blijft ongedwongen, lekkere muziek! En een beetje rock 'n roll is zo af en toe best wel lekker!! Move it, Bachelor Boy, Summer Holiday, Do you wanna dance etc.... Ik leefde toen nog niet, maar kan het wel appreci

(...)

Ik leefde toen nog niet, (...)

Ik wel, en behoorlijk ook :blink::blink::blink:

Met opgewekte groet,

Is het allemaal minder geworden, Dick? :lol:

Niet allemaal, jong vriend, niet allemaal :D:D:D

Wat wel minder is geworden is de druk die op je ligt, of liever, die je op je laat leggen.

Kijk, ik hoef geen carri

Bij die eerste kun je nog zwijmelen, maar van Maiden kan ik me dat niet voorstellen :rolleyes:

Toch wel, hoor!

Zet the rhyme of the ancient mariner, The prisoner, Still life of Alexander the great maar eens op!!!

Zo heb ik me lang lopen afvragen wat er nu bedoelt werd met die beroemde "wall of sound" producties van Phil Spector. Ik luisterde slechts hard rock en vond zijn producties daar nooit tussen, dus wat nou "wall of sound"?

Phil Spector was producer die er een handje van had om alle lege stukje,s op te vullen vandaar The Wall off Sound.

Doorgaans bombastische producties welke lang niet door iedereen gewaardeerd zoals Paul Mcarntey die Let it Be een aantal jaren geleden opnieuw uitbracht in een kalere versie.

Bij oa het nummer Instant Karma van John Lennon hoor je dit duidelijke productie werk van Phil Spector terug.

The Wall off Sound heeft dus niets met hard rock van doen.

Komt bij,en dat heb ik eens ergens gelezen,dat de mic's gewoon ook van alles mee namen,en dus ook van de buurman die niet achter een scherm stond tijdens een recording,en dus alles van de wanden af stuiterde de ruimte in op weg naar een of andere mic.

Hier heb je een versie van het gegeven The wall of sound:

>>>>> The wall of sound <<<<<

Of hier:

>>>>> klik <<<<<

~ Hans ~

Phil Spector was producer die er een handje van had om alle lege stukje,s op te vullen vandaar The Wall off Sound.

Doorgaans bombastische producties welke lang niet door iedereen gewaardeerd zoals Paul Mcarntey die Let it Be een aantal jaren geleden opnieuw uitbracht in een kalere versie.

Bij oa het nummer Instant Karma van John Lennon hoor je dit duidelijke productie werk van Phil Spector terug.

The Wall off Sound heeft dus niets met hard rock van doen.

Er kwam dan ook nog een stukje n