Jump to content

Opstelling meetmicrofoon


JanC
 Share

Recommended Posts

 

Stel je nou eens voor dat jij gelijk hebt en dat tegelijkertijd jouw meetmicrofoon een dip in de gevoeligheid heeft bij 1000 Hz. Jij weet dat niet en die UC ook niet. Dat dipje gaat die UC dus keurig corrigeren.

 

En jij je maar afvragen waarom het na "correctie" zo vreemd klinkt

Link to comment
Share on other sites

de frequentiekarakteristiek is zeker relevant. Echter houd wel in het achterhoofd dat je de afwijking van de microfoon (t.o.v. een ideaal recht verloop) in verhouding moet zien tot de akoestiek die je gaat meten. Een microfoon die bv 3dB afwijkt t.o.v. het ideaal is prima bruikbaar omdat de afwijkingen die je zult meten in je akoestiek al snel in de orde van 6-15dB zijn.

Link to comment
Share on other sites

de frequentiekarakteristiek is zeker relevant. Echter houd wel in het achterhoofd dat je de afwijking van de microfoon (t.o.v. een ideaal recht verloop) in verhouding moet zien tot de akoestiek die je gaat meten. Een microfoon die bv 3dB afwijkt t.o.v. het ideaal is prima bruikbaar omdat de afwijkingen die je zult meten in je akoestiek al snel in de orde van 6-15dB zijn.

Ja, tenzij het toevallig ongunstig uitvalt.

Link to comment
Share on other sites

de frequentiekarakteristiek is zeker relevant. Echter houd wel in het achterhoofd dat je de afwijking van de microfoon (t.o.v. een ideaal recht verloop) in verhouding moet zien tot de akoestiek die je gaat meten. Een microfoon die bv 3dB afwijkt t.o.v. het ideaal is prima bruikbaar omdat de afwijkingen die je zult meten in je akoestiek al snel in de orde van 6-15dB zijn.

Ja, tenzij het toevallig ongunstig uitvalt.

Wat bedoel je precies?

Link to comment
Share on other sites

de frequentiekarakteristiek is zeker relevant. Echter houd wel in het achterhoofd dat je de afwijking van de microfoon (t.o.v. een ideaal recht verloop) in verhouding moet zien tot de akoestiek die je gaat meten. Een microfoon die bv 3dB afwijkt t.o.v. het ideaal is prima bruikbaar omdat de afwijkingen die je zult meten in je akoestiek al snel in de orde van 6-15dB zijn.

Ja, tenzij het toevallig ongunstig uitvalt.

Wat bedoel je precies?

Voorbeeld: Kamer doet op de meetplek -6 dB bij 100 Hz, microfoon doet -3 dB bij 100 Hz UC "denkt" dat de kamer -9 dB doet en corrigeert +9 dB waardoor het 50 cm naast de meetplek niet klinkt.

Link to comment
Share on other sites

OK, duidelijk Ravon.

Echter in jouw voorbeeld is het na correctie dan in werkelijkheid dus +3dB, wal altijd nog weer dichter bij het ideaal zit dan -6dB.

Maar natuurlijk ben ik het met je eens dat een microfoon een zo klein mogelijke afwijking moet hebben. Het ging mij er alleen om duidelijk te maken dat ook met een microfoon die (beperkte) afwijkingen heeft nog prima resultaten zijn te behalen.

Link to comment
Share on other sites

OK, duidelijk Ravon.

Echter in jouw voorbeeld is het na correctie dan in werkelijkheid dus +3dB, wal altijd nog weer dichter bij het ideaal zit dan -6dB.

Maar natuurlijk ben ik het met je eens dat een microfoon een zo klein mogelijke afwijking moet hebben. Het ging mij er alleen om duidelijk te maken dat ook met een microfoon die (beperkte) afwijkingen heeft nog prima resultaten zijn te behalen.

Tuurlijk is +3 dB beter dan -6 dB en die microfoon mag best een afwijking hebben maar die afwijking zou bekend moeten zijn omdat ie in het correctiesysteem zit. Als je naar perfectie streeft zul je de frequentiekarakteristiek van de microfoon moeten weten.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...