Jump to content

CD-speler....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Beste Edwin,

Ok geef het een eerlijke 2e kans. Hij kwam net uit de doos, ik laat hem nu maar een weekje warm draaien met een test cd. Hoewel ik vrij nuchter ben erken ik wel het inspelen van nieuwe componenten. Ook is mijn eigen luisterruimte nog niet optimaal (nog steeds in verbouweing en mis ik wat referentie's. Dus ik kom er zeker op terug!.

Misschien ben ik wel heel erg verwend met de apogee.

Groeten,

Bas

Beste Edwin,

Ok geef het een eerlijke 2e kans. Hij kwam net uit de doos, ik laat hem nu maar een weekje warm draaien met een test cd. Hoewel ik vrij nuchter ben erken ik wel het inspelen van nieuwe componenten. Ook is mijn eigen luisterruimte nog niet optimaal (nog steeds in verbouweing en mis ik wat referentie's. Dus ik kom er zeker op terug!.

Misschien ben ik wel heel erg verwend met de apogee.

Groeten,

Bas

Hoi Bas

De speler klinkt nieuw uit de doos wat dun in het hoog, en een tikkeltjke rauw in het midden en hoog. Na een nachtje spelen moet dit toch wel verdwenen zijn en een stukje losser klinken en vloeiender en schoon in het hoog.

Een speler moet wel gelijk aanslaan, anders wordt het niks is mijn ervaring. Als een nieuwe speler je de eerste minuten niet raakt, dan kun je hem beter gelijk weer proberen te verkopen. Ik luister hier soms versterkers, die ik na een paar minuten alweer uitzet en terugbreng naar de winkel. Is het in begin niks, dan wordt het ook nooit wat. De meeste versterkers klinken bij de eerste tonen al te warm en te zwoel, en te traag en ingetogen. En dan zet ik 'm gelijk al uit en gaat ie weer in de doos.

Deze HK vond ik direkt uit de doos een openbaring zelfs. Zo mooi. Ik wist meteen dat ik 'm niet meer weg deed. Toen ben ik naar mijn broer gegaan en heb 'm daar neergezet, en hij was er ook meteen weg van. Wij hebben dan wel exact dezelfde smaak voor geluid. :)

Toen ik de CD-17 weer terugplaatste was gelijk de "magie" van het geluid verdwenen. Het was er niet meer. De Sony had datzelfde vlakke geluidsbeeld als de CD-17. Het leefde niet meer en klonk qua klankkleur vlak. Ook geen galmende ruimte's meer en de acoestiek van de ruimte meer te horen.

Het is net alsof deze CD-speler op maat voor mij is gemaakt. :) Elke keer heb ik weer het gevoel dat ik na een peperdure CD-speler aan het luisteren ben. En dan is het goed. :)

De HK is ook geen CD-speler die gitzwart klinkt, vanuit de diepte. Ook klinkt de HK niet drukvol in het laag, maar daartegenover wel heel gecontroleerd vind ik. Het geluidsbeeld klinkt heel losjes gedetaileerd, breed en levendig, met volop klankkleuren van stemmen en instrumenten. En dat is het geluidsbeeld wat ik heel lang zocht, maar nooit kon vinden. Meeste spelers vind ik te warm klinken en te traag en te zwaar aangezet in het laag, en al helemaal niet losjes en levendig. Tot de HK in beeld kwam.

Maar ik merk nu steeds meer, dat met alles wat ik zeg, het allemaal heel persoonlijk is. Je denkt in gedachten dat een ander het ook zo zou horen als jij het hoort, en dan blijkt telkens weer in de praktijk dat het totaal niet overeenkomt met wat jij hoort. Dat maakt de hobby behoorlijk eenzaam. En dan denk je enthousiast te zijn over een apparaat, maar dan blijkt die enthousiasme alleen maar voor jou persoonlijk te gelden. En eigenlijk kun je dan tot de conclusie komen, dat geen enkel apparaat eigenlijk goed te noemen is, maar alleen goed is als het apparaat in jouw belevingswereld {persoonlijke smaak} past.

En dat maakt de audiohobby eigenlijk een hobby die niet met elkaar te delen is. Je kunt hoogstens wat audiofielen proberen te vinden die dezelfde smaak en belevingswereld hebben als jijzelf hebt.

Wat dat betreft heb ik Audio altijd een rothobby gevonden. Er valt niks te delen, behalve als je toevallig een paar "zielsverwanten" hebt gevonden die hetzelfde horen als jij. Die kicken op hetzelfde geluidsbeeld als jij doet.

Wat dat betreft kun je beter een review in de spiegel voorlezen. Dan praat je tenminste nog met een "zielsverwant" die hetzelfde ervaart en even enthousiast is.

Dat is de reden dat ik ook nog nooit een review heb geschreven, want je schrijft 'm tegen jezelf. En een ander mag bekijken hoe jij het geluid ervaren hebt, maar je hebt er uiteindelijk niks aan. :D

Ik was dit keer iets te enthousiast over een CD-speler, en wou mensen overtuigen, terwijl ik al jaren weet dat dat nooit zal lukken. Maarja, in je enthousiasme vergeet je dat weleens, en word je weer met beide benen op de grond gezet. :)

Groeten

Edwin

Beste Edwin,

Nou misschien moet ik ook relativeren (en dat vergeet ik soms weleens) Ik hou er niet van om met prijzen te gooien, maar de Apogee PSX-100 was nieuw 6200 euro. En dat mag je natuurlijk nooit vergelijken met een cd speler van 300 euro.

Een zeer goede referentie voor mij is de cd Jarreau uit 1984 en dan track 6 Black and Blues. In het refrein komt de waanzinngie blazerssectie van Jerry Hey. In deze is in deze cd zo droog en perfect opgenomen. Op de gemiddelde dac cd speler klinkt het als een "TET!" en niet zoals het moet zijn. Met de Apogee en een bepaalde DAC van dCS kan ik letterlijk de trombonist, de flugelhoorn de alt sax en de trompet horen, hoe ze afzetten de weerkaartsing van hun koper tegen de wanden van het opname hok en dan na de TET! de harmonische gloed erachter. En daar kick ik op want dat komt zo dicht in de buurt als dat ik zelf speel. Met eindversterkers testen precies hetzelfde. Er zijn er maar enkele die dat goed doen met koper.

Digitaal is een moeilijk issue en bijna alles op cd speler en dac gebied vind ik gewoon matig tot slecht.

Het klinkt cliche maar ik hou echt van een zo natuurgetrouw klankbeeld. De Apogee voegt niets toe en laat niets weg. Hij laat een extreem inzicht in de opname en ruimte horen, en heeft de gave om vanuit de absolute stilte toch een enorme stage op te bouwen waarin alles gebeurd. En ook dat komt me zo dicht bij de werkelijkheid. Dit zijn overigens aspecten die een goede draaitafel of spoelen recorder met gemak kunnen bieden.

Als ik het van de anderkant bekijk. Is er denk ik onder de 1000 a 1500 euro niets wat de HK verslaat. Ik denk ook dat de HK beter klinkt dan bijv. een Sony XA-50ES.

De Apogee PSX-100 was overigens altijd al een droom Object voor me. Al lang voordat meneer van ES erover schreef op hifi.nl hing dit paarse geval al in elke serieuze studio. Daar al was ik elke geschokt van de kwaliteiten van deze dac, zeker als we vergeleken emt andere DAC's. Ik heb hem 3 jaar lang al willen hebben. Het enige wat denk ik echt fundamenteel beter is, is de dac van Prism sound, of van daniel Weiss maar die kan ik helaas niet betalen

Groeten,

Bas

Beste Edwin,

Je hebt er nog een stukje bijgescheven. Maar je hebt wel een punt. Als jij of ik op een bepaald moment een ultieme kick met een apparaat beleven is dat nauwelijks tot niet over te brengen aan de ander. Ik maak die frustratie regelmatig mee :D Daarom houd ik ook steeds meer voor mezelf. Het is zo moeilijk te delen.

In dit geval denk ik dat het probleem echt bij mij ligt en dat ik te verwend cq fanatiek ben geworden. Mede door mijn werk krijg ik de kans bijna alles op hifi gebied wel een keer thuis te horen. Ik heb mening verstker en cd speler versleten. Je kunt op een gegeven moment tever doordraaien en bij mij is dat dan ook het geval.

Nogmaals ik laat de HK een week warm draaien ga er weer helemaal frist voor zitten en laat hem een tijdje in de set. Verkopen doe ik voorlopig nog niet, want daar vind ik hem te bijzonder voor. De looks zijn in het echt ook veel mooier dan de foto's doen vermoeden ;)

Groeten,

Bas

Beste Edwin,

Je hebt er nog een stukje bijgescheven. Maar je hebt wel een punt. Als jij of ik op een bepaald moment een ultieme kick met een apparaat beleven is dat nauwelijks tot niet over te brengen aan de ander. Ik maak die frustratie regelmatig mee biggrin.gif Daarom houd ik ook steeds meer voor mezelf. Het is zo moeilijk te delen.

Naar is dat, h

Nou misschien moet ik ook relativeren (en dat vergeet ik soms weleens) Ik hou er niet van om met prijzen te gooien, maar de Apogee PSX-100 was nieuw 6200 euro. En dat mag je natuurlijk nooit vergelijken met een cd speler van 300 euro.

Dat kun je inderdaad ook niet met elkaar vergelijken. Voor het geld van

Beste Edwin,

Hwahwa ik ben dus niet helemaal apogee idolaat. Want die mini dac vind ik dus ook niets. Zelfs de door ons gemodifceerde variant vind ik nog steeds niet goed.

Maar wat vertel je me nou.. is van Es weg bij hifi.nl? dat verbaast me... :( Goed of slecht hij paste wel echt bij hifi.nl vind ik.

Terug naar de HK. Ik ga hem na het warm draaien serieus een week in de set laten. Daarna (ja kan het niet laten daar heb ik hem ook voor verkocht) ga ik kijken of en hoe ik hem nuchter kan verbeteren. En om je te bewijzen dat ik niet zo heel positief schrijf vanwege commerciele redenenen, zal ik je alle eventuele mod's met uitleg en tekeningen doormailen tegen die tijd zodat je alles voor reltief weinig zelf kunt doen ;)

Tot dusver heb ik de kap er nog nieteens afgehaald.. zo druk heb ik het :(

Groeten,

Bas

Hwahwa ik ben dus niet helemaal apogee idolaat. Want die mini dac vind ik dus ook niets. Zelfs de door ons gemodifceerde variant vind ik nog steeds niet goed

Dat wist ik niet. :D Ik meende dat rene van Es hem wel goed vond klinken. Hij heeft ook wel meerdere kleine dacs gestest, die zelfs achter de PC's gebruikt werden, maar toch in zijn oren goed klonken.

Ik las op Hifi.nl dat Rene van Es hifi.nl ging verlaten omdat hij het niet zich kon vinden met het beleid van hifi.nl. Nu begrijp ik dat best goed, want wie kon het nou w

Terug naar de HK. Ik ga hem na het warm draaien serieus een week in de set laten. Daarna (ja kan het niet laten daar heb ik hem ook voor verkocht) ga ik kijken of en hoe ik hem nuchter kan verbeteren.

Vooral op elco gebied zijn er al veel verbeteringen mogelijk volgens mij. Moet je maar eens kijken straks, als je de kap eraf haalt, dan zie je 4 mooie grote voedingselco's van 4700UF.35volt, maar op de Dac zelf zie je goedkope versie's zitten. als je die zou vervangen voor betere, dan zal het geluid in ieder geval al een heel stuk anders klinken denk ik. Of het beter is, is maar de vraag denk ik. In ieder geval nog schoner.

Dan nog een klok van Guido Tent erin met aparte voeding. een dubbele trafo voor gescheiden digitaal en analoog, dan moet het toch al heel anders gaan klinken. :)

Groeten

Edwin

Terug naar de HK. Ik ga hem na het warm draaien serieus een week in de set laten. Daarna (ja kan het niet laten daar heb ik hem ook voor verkocht) ga ik kijken of en hoe ik hem nuchter kan verbeteren.

Vooral op elco gebied zijn er al veel verbeteringen mogelijk volgens mij. Moet je maar eens kijken straks, als je de kap eraf haalt, dan zie je 4 mooie grote voedingselco's van 4700UF.35volt, maar op de Dac zelf zie je goedkope versie's zitten. als je die zou vervangen voor betere, dan zal het geluid in ieder geval al een heel stuk anders klinken denk ik. Of het beter is, is maar de vraag denk ik. In ieder geval nog schoner.

Dan nog een klok van Guido Tent erin met aparte voeding. een dubbele trafo voor gescheiden digitaal en analoog, dan moet het toch al heel anders gaan klinken. :)

Groeten

Edwin

Zou het niet verstandiger zijn om eerst vast te stellen hoe goed of slecht de HK klok is alvorens te vervangen door een andere? misschien zit er wel een hele goede in?

Groeten

Edwin

Die HK is toch zo'n goede speler die veel spelers van 3/4/5x zo duur makkelijk wegspeelt, waarom dan al die verbouwingen? Beetje tegenstrijdig hoor. <_<

Overigens: 't is een beetje jammer dat dhr. Snoek hier heel druk bezig is voor zichzelf zijn keuze voor die HK te verdedigen, met al dan niet steekhoudende argumenten.

Cognitieve dissonantie wordt dat ook wel genoemd.

Dit terwijl er iemand was die suggesties zocht voor een nieuwe CD-speler.... De oorspronkelijke poster is waarschijnlijk letterlijk al lang de draad kwijt.

Dit terwijl er iemand was die suggesties zocht voor een nieuwe CD-speler.... De oorspronkelijke poster is waarschijnlijk letterlijk al lang de draad kwijt.

Dat valt wel mee hoor..... ;)

Ik draai hear al effe langer mee.

Die HK heeft dan ook 'n avond in m'n set gestaan. Mijn ervaringen leidde tot deze discussie (die ik wel amusant vind.... :D ).

Morgen gaat de Consonance terug.... Of ik hou hem.....????

:)

Morgen gaat de Consonance terug.... Of ik hou hem.....????

:)

Volgens mij begon de "ellende" met deze vraag :D

Ben je soms weegschaal qua sterrenbeeld?

Och.... ik wig en ik weeg.... na verloop van tijd is er een keuze.

Mijn schoonvader zei vroeger:

God schiep de wereld maar over haast werd niet gesproken.....

Geld uitgeven kun je n.l. maar

Die HK is  toch zo'n goede speler die veel spelers van 3/4/5x zo duur makkelijk wegspeelt, waarom dan al die verbouwingen?  Beetje tegenstrijdig hoor. <_<

Als je met een modificateur aan de praat bent, dan begint het te kriebelen. :D

Maar ik verbouw niks, want ik ben uiterst tevreden zo. Elke keer als ik de speler aan zet, dan denk ik weer: "Wat klinkt het toch prachtig" :)

Ik laat het mooi zo als het is. ^_^

Ik ben een tevreden mens. ^_^

Groeten

Edwin

Ik las op Hifi.nl dat Rene van Es hifi.nl ging verlaten omdat hij het niet zich kon vinden met het beleid van hifi.nl.

Kan dat nergens vinden op hifi.nl :confused::confused: Ben ik zo scheel aant kijken :s of is ie plots van gedachten veranderd :D

Ik kan het ook nergens meer terug vinden. Misschien is Rene dan toch van gedachten veranderd. Dat moet dan wel van zijn kant zijn gekomen, want JP geeft geen krimp. :D

Groeten

Edwin