CableTalk Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 Mijn Croft Micro voorversterker heeft 3 ECC83 buizen. Als ik die zou vervangen, heb ik eerlijk gezegd geen idee wat een ideale vervanger zou zijn. Ik zoek een combinatie van beste klankeigenschappen, minimale microfonie en zo laag mogelijk ruisniveau. Budget: 't mag best wat kosten maar moet wel leuk blijven! Iemand suggesties? Link to comment Share on other sites More sharing options...
audioresearch Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 philips miniwat. telefunke. mullard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 JJ lekker goedkoop, goed verkrijgbaar en verrassend goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 siemens, sovtek Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 Telefunken vind ik persoonlijk erg fraai klinken. Ik heb er 1 op de kop kunnen tikken(het was overigens een EEC82) voor slechts 12 euro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 Ik las laatst ergens een getuigenis van iemand die zijn ECC83's (weet niet meer wat voor) had vervangen door Telefunkens. Als het over ECC83 gaat dan heeft men het steeds weer over Telefunken, en deze kerel beaamde dat volmondig, de man was in de wolken. Persoonlijk heb ik alleen ervaring met JJ en ouwe Philips Miniwattjes. De versterker waar ik ze in gebruik had ik lang niet gebruikt, en ik was erg opgetogen over de JJ. Maar voor de gein ben ik toch eens gaan vergelijken met zo'n Philips. Conclusie: de JJ is erg goed, erg 'duidelijk' en 'helder', maar toen de Philips ingeprikt was bleek dat toch al snel de winnaar. Niet dat het veel scheelt, maar die Philips is wat 'muzikaler' en m Link to comment Share on other sites More sharing options...
audioresearch Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 heb mijn sovtec vervangen door philips miniwat. philips was duidelijk de betere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjarda Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 Je zou ook de ECC83S kunnen toepassen deze heeft een verguld rooster, en klinkt daardoor anders maar wel zeer muziekaal ! Gr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 Je zou ook de ECC83S kunnen toepassendeze heeft een verguld rooster, en klinkt daardoor anders maar wel zeer muziekaal ! Gr. Ja maar daarvan krijgen sommige hier ernstig pijn in de beurs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjarda Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 Dat valt ruze mee ! http://www.harpdepot.com/productdetail/~Model/ECC83S~/d.html http://www.harrysguitarshop.com/Merchant2/..._Code=JJ-ECC83S Gr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 28 februari 2006 Author Report Share Posted 28 februari 2006 Dank allemaal voor de suggesties zover, ik denk dat ik eerst eens een setje JJ's aanschaf, deze heb ik meerdere mensen "horen" noemen. Prijs staat mij ook wel erg aan moet ik zeggen. ECC83S of ECC803S ben ik nog niet helemaal uit; mij lijkt de ECC803 de beste keuze van deze twee - daaraan wordt een nog lager ruisniveau toegeschreven. Mocht ik toch nog meer willen, dan kan ik altijd nog eens een paar exoten op de kop tikken. BTW: de bezetting is: 1x ECC83 Phono-L (Philips Gold-Pin) 1x ECC83 Phono-R (Philips Gold-Pin) 1x ECC83 uitgang (GE 12AX7) Zou het veel uitmaken als ik voor de uitgang een ECC82 inzet i.p.v. ECC83/ECC803? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 Dank allemaal voor de suggesties zover, ik denk dat ik eerst eens een setje JJ's aanschaf, deze heb ik meerdere mensen "horen" noemen. Prijs staat mij ook wel erg aan moet ik zeggen. ECC83S of ECC803S ben ik nog niet helemaal uit; mij lijkt de ECC803 de beste keuze van deze twee - daaraan wordt een nog lager ruisniveau toegeschreven. Mocht ik toch nog meer willen, dan kan ik altijd nog eens een paar exoten op de kop tikken. BTW: de bezetting is: 1x ECC83 Phono-L (Philips Gold-Pin) 1x ECC83 Phono-R (Philips Gold-Pin) 1x ECC83 uitgang (GE 12AX7) Zou het veel uitmaken als ik voor de uitgang een ECC82 inzet i.p.v. ECC83/ECC803? Ha die Cable Talk, Van alle stuurbuizen die ik gehoord heb waren de Telefunken 803 S de mooiste alleen is de prijs tegenwoordig ongehoord. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 Zou het veel uitmaken als ik voor de uitgang een ECC82 inzet i.p.v. ECC83/ECC803? Een ECC82 heeft een hogere versterking, dus dat lijkt me niet... Klinkt ook niet zo mooi als een 83. (Of vergis ik me nu? ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
timmikid Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 Telefunken vind ik de mooiste. ecc 83 voor ongeveer Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 Waarom wil je ECC83 anyway? Er zijn toch wel mooiere buizen te krijgen of kan dat niet in het ontwerp. Die ECC83 heeft een hoge mu en mij is altijd verteld dat dat niet audiofiel is. Beter een ECC88 of 6N1P of 6922. Deze laatste gaat langer mee. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 1 maart 2006 Author Report Share Posted 1 maart 2006 Die ECC83 zit er nu in (eigenlijk 12AX7 maar da's het USA-tweelingzusje) en ik kan wel uit deze familie (12A*7) uitwisselen maar niet zomaar een ECC88 o.i.d. insteken. Dat zou diverse aanpassingen in het circuit vergen. Ik wil dat circuit juist zo origineel mogelijk houden qua waardes. Als ik betere componenten (zoals elco's) plaats dan neem ik ook waardes die zo dicht mogelijk bij het orgineel liggen. Zodoende deze "beperking" mijnerzijds. Overigens: kan een 6N1P of 6922 dan wel zonder meer met een ECC83 uitgewisseld worden, zonder het circuit te moeten wijzigen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Waarom wil je ECC83 anyway? Er zijn toch wel mooiere buizen te krijgen of kan dat niet in het ontwerp. Die ECC83 heeft een hoge mu en mij is altijd verteld dat dat niet audiofiel is. Beter een ECC88 of 6N1P of 6922. Deze laatste gaat langer mee. Groet, Jacco Alsof een ECC88 wel audiofiel is ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Overigens: kan een 6N1P of 6922 dan wel zonder meer met een ECC83 uitgewisseld worden, zonder het circuit te moeten wijzigen? Dit zijn replacements voor de ECC 88........................... hier wat vervangers voor de ECC 83 Close or identical 12AX7, 12AX7R Different rating or performance 12AX7A, 12AX7S, 12AX7WA, 5751, 5751WA, 6057, 6681, 6L13, 7025, 7382, 7494, 7729, B339, CK5751, CV10319, CV4004, CV4017, CV492, CV8156, CV8222, CV8312, E2164, E83CC, ECC803, ECC803S, ECC863, M8137, QB339 Different filament voltage 20EZ7, 6AX7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
timmikid Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 http://forums.klipsch.com/forums/696193/ShowPost.aspx Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Waarom wil je ECC83 anyway? Er zijn toch wel mooiere buizen te krijgen of kan dat niet in het ontwerp. Die ECC83 heeft een hoge mu en mij is altijd verteld dat dat niet audiofiel is. Beter een ECC88 of 6N1P of 6922. Deze laatste gaat langer mee. Groet, Jacco Alsof een ECC88 wel audiofiel is ... Jazeker. Het is een rf buis, of althans wat men er toen onder verstond. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 1 maart 2006 Author Report Share Posted 1 maart 2006 @ Jitze: dank voor de uitvoerige lijst met alternatieve types, daar ga ik verder mee rondzoeken, wie weet tik ik zo een paar mooie NOS-buisjes op de kop? @ de overigen: dank allemaal voor de input, jullie bijdragen hebben mij veel nuttige achtergrondinformatie opgeleverd. De verwijzing naar het Klipsch-forum vind ik wel grappig: daar is eigenlijk dezelfde discussie aan de gang als hier. De huidige buizen hebben nu wel hun beste tijd gehad; ik ga dus in ieder geval een set JJ ECC803 aanschaffen: kostentechnisch verantwoord en hoog ingeschat alhier. Mochten er nog nadere suggesties zijn dan houd ik mij natuurlijk van harte aanbevolen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Hallo allen, Ik zal even in de voorraad kijken, wellicht heb ik wat NOS ECC83 Telefunken. RCA ieder geval, netzo als Philips en Mullard... Ik heb er echt niet veel dus niet allemaal roepen nu... Link to comment Share on other sites More sharing options...
timmikid Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Hoi heb geprobeerd te emailen, maar geweigerd. IIG: Ik weet niet of iedereen nu aan het roepen is, maar ik heb er nog een paar nodig. Had je een prijs in gedachte? Heb je ze getest? Als ze zgan testen ben ik geinterresseerd. Je kan me mailen op tderks@xs4all.nl. Groeten uit Den Haag. Tim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 maart 2006 Report Share Posted 2 maart 2006 Mochten er nog nadere suggesties zijn dan houd ik mij natuurlijk van harte aanbevolen Beetje laat misschien, absolute aanrader is de JJ ECC83S Ik vind hem nog iets mooier, dan de fijn klinkende JJ 803S (komt misschien het door de relatief kleine anode) en gebruik ze in mijn MC-riaa. Ik heb met een vriend eens een testje gedaan en deze goedkope buizen (o.a. bij AE Schagen te koop) en wij vonden en vinden dat ze zeker niet onder doen voor toppers zoals Telefunken longplates. Mullards en Philips buisjes. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
timmikid Posted 3 maart 2006 Report Share Posted 3 maart 2006 Arg!!! http://cgi.ebay.com/Mullard-Master-10M-12A...1QQcmdZViewItem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts