Jump to content

Snony TA-N90es info gevraagd

muziekfreak
 Share

Recommended Posts

De tan80es heb ik ook..Ik had iid don al een pb gestuurt tot op heden nog niets vernomen.

Draait hij niet met de Synthese 1 (lastige jongen) zeker met de tan80es (hitteproblemen die amp) Maar klankmatig...klasse ;)

Henrie said:
Waar is Don van der Deijl als je 'm nodig hebt... ;) Die heeft toch deze versterkers (of had ie nou de TA-N80ES?)? Of zijn die inmiddels definitief doorgefikt? ;):D

De tan90es is het vlaggeschip van de es series is ook een stuk zeldzamer

Ik heb inmiddels specs

2x100w in 8ohm stabiel tot 2ohm oid

gewicht: 24kg oid kon ik elders vinden

Wat ik wel weet de tan90es is beter gebouwd als de 80es

guts1.jpg

Die elcos zijn tegrote van een colablikje :blink:

De tan80es is wel zwaarder iig 26kg in mono 1x610w rms in stereo 2x200w (beide gegevens in 8ohm) Maarja ook de mijne gaat morgen naar nijmegen hij is ook overleden :P Maar dat komt goed :D

Henrie said:
Waar is Don van der Deijl als je 'm nodig hebt... ;) Die heeft toch deze versterkers (of had ie nou de TA-N80ES?)? Of zijn die inmiddels definitief doorgefikt? ;):D

Ik heb inmiddels specs

guts1.jpg

De tan80es is wel zwaarder iig 26kg in mono 1x610w rms in stereo 2x200w (beide gegevens in 8ohm) Maarja ook de mijne gaat morgen naar nijmegen hij is ook overleden :P Maar dat komt goed :D

muziekfreak said:
  Henrie said:

Ik heb inmiddels specs

guts1.jpg

Hallo

Ik heb je pb niet gehad misschien dat je hem nog naar Don van der Deijl mailt dan kan dat kloppen want ik heb mijn naam moeten wijzigen omdat ik er niet meer op kwam.

De tan 90 ken ik niet van klank ik heb hem helaas nooit thuis kunnen beluisteren dus ik kan geen oordeel geven.

Duidelijk is wel dat er wat meer aandacht aan de warmte afvoer is gegeven en dat er naar mijn idee wat ik er zo van zie goede componenten inzitten.

Volgens velen klinkt de tan 80 stukke beter maar wat ik al zij dat weet ik dus niet zelf.

De tan 80 heb je staan defect?

Sommige reparateurs doen heel moeilijk met die dingen als zouden ze lastig te herstellen zijn hetgeen absoluut niet het geval is.

Bij mij doen ze het nog uit de kunst en in de 15 jaar dat ik ze nu heb hebben ze beide 2 keer de geest gegeven hetgeen in beide gevallen kwam door een verlopen van de bias instelling waardoor de versterker zo heet werd dat er sprake was van een ware meltdown.

De duurste onderdelen zoals de ring emitter trasnsistoren zijn gewoon bij de groothandel te verkrijgen orgineel van SANKEN evenals alle dirver transistoren van toshiba en nec.

De emitterweerstanden heb ik alleen bij sony kunnen krijgen evenals een aantal diodes in de schakeling van de bias en deze onderdelen zijn dus gewoon te duur bij sony en de vraag is of deze inmiddels nog wel leverbaar zijn.

De bias instelling kan je op div manieren stabieler krijgen door het gebruik van zwaardere metaal film weerstanden en een betere potmeter welke ik trouwens zelf nog steeds moet plaatsen.

Voorts is er een modificatie in de terug koppeling welke inhoudt een elco vervangen van 22 uf door een bipolair type van 100 uf hetgeen je een nog beter laag opleverd.

Gezien de leeftijd van een tan 80 is het raadzaam ook alle elco,s in de spanningversterker te vervangen door bijvoorbeeld panasonic .

Mijn versterkers spelen alweer enige jaren onder vaak zware omstandigheden en blijven gelukkig heel.

De tan 90 zal op een aantal punten waarschijnlijk zijn verbeterd met name de koeling echter het neemt niet weg dat het een massa product is welke niet echt goed is gesoldeerd en daar kan het mis gaan .

Mooi heb ik wat aan..op alle fronten gelijk behalve en ding de tan80 was een HEEL stuk goedkoper als de tan90es. De onderdelen vergeleken is dat niet echt onterecht ivm de tan80es zijn onderdelen. De 90es zie je zelden op de markt en ik kan me daar iets bij voorstellen.

De tan80es is een krachtpatser idd, ik vermoede al dat het een probleem zou zijn ik heb de mkII of is dat III versie overigens met de ringkernen. Dat ding levert 1x610w rms ik zag ook jou naam vallen (thevintageknob.org) Hij wordt door mr marantz morgen onder de loep genomen ik ga daar niet zelf aan klooien iig.

Ik moet even kwijt dat ik qua looks de tan80es een stuk mooier vind als de recht toe recht aan model 90es. Niettemin ik ben er erg content mee de tan family :D

MAar die hitte heb jij ooit geprobeerd die bak geforceerd tekoelen met fannetje oid?

muziekfreak said:
Mooi heb ik wat aan..op alle fronten gelijk behalve en ding de tan80 was een HEEL stuk goedkoper als de tan90es. De onderdelen vergeleken is dat niet echt onterecht ivm de tan80es zijn onderdelen. De 90es zie je zelden op de markt en ik kan me daar iets bij voorstellen.

De tan80es is een krachtpatser idd, ik vermoede al dat het een probleem zou zijn ik heb de mkII of is dat III versie overigens met de ringkernen. Dat ding levert 1x610w rms ik zag ook jou naam vallen (thevintageknob.org) Hij wordt door mr marantz morgen onder de loep genomen ik ga daar niet zelf aan klooien iig.

Ik moet even kwijt dat ik qua looks de tan80es een stuk mooier vind als de recht toe recht aan model 90es. Niettemin ik ben er erg content mee de tan family :D

MAar die hitte heb jij ooit geprobeerd die bak geforceerd tekoelen met fannetje oid?

Klopt ik heb het ook gezien dat de tan 90 voor heel wat meer over de toonbank gaat dan de tan 80 waar ook nog teveel voor betaald moet worden vind ik want laten we wel eerlijk zijn het gaat om oude versterkers.

De tan 90 maakt ook gebruik van mosfets mee ik orgineel van SONY hetgeen hem ook weer een stuk duurder maakt daar de transistoren in de tan 80 zoals ik al zij gewoon bij de groothandel zijn te krijgen.

Het hitte probleem bij de tan 80 is eigenlijk niet goed op te lossen simpel omdat de kast te klein is en de koeling .

Problemen kunnen echter verholpen worden door de bias instelling wat lager in te stellen zodat de versterker in rust niet meer zo heet wordt en zodoende gewoon kan blijven aanstaan.

Standaard wordt de tan 80 in rust behoorlijk heet.

Een halvering van de ruststroom levert alleen een wat onprettiger geluid het eerste half uur waar wel overheen te komen is vind ik.

Nu wordt de tan 80 bij langdurig belasten in brug op de synthese 1 nog steeds erg heet maar ik weet wanneer ik nu moet stoppen om een meltdown te voorkomen( ca 2 uur zeer luid spelen)

Het blijven dus versterkers met een gebruiksaanwijzing en zeker met geforceerde koeling zou het al veel beter zijn echter ik kom daar maar niet toe misschien als ze wederom uitfikken dat ik dan een ventilator inbouw maar nu vind ik het prima zo.

Het is bij mij echt zo dat ik ze nog steeds heb vanwege de zeer neutrale klank niets meer en niets minder want geloof me als 2 van die dingen in de fik gaan op een avond dan heb je het echt wel even gehad .

Kortom ik ben gewoon een beetje gehecht aan die oude dingen.