Members Arden Posted 1 maart 2006 Members Report Share Posted 1 maart 2006 Zoals jullie misschien hier en daar wel tussen de regels door hebben kunnen lezen, leefde het idee al een tijdje om eens een betere voeding voor de Benz Lukaschek PP 1 te bemachtigen. Nu deze standaard niet leverbaar is, en ik zelf nu niet bepaald ben voorzien van een technisch inzicht, kwam het aanbod van Sodejuu om hier eens in te duiken. Na de nodige PB's en E-mails was het gisteren dan eindelijk zover... Na de geijkte autorit kwam ik rond een uur of 11 aan in Roermond, waar ik zeer gastvrij werd ontvangen door Sodejuu. Na eerst eens kennis gemaakt te hebben met zijn set, zeer schoon en open, moest ik toch ook mijn antipathie tegen ''kleine'' woofertjes bijstellen. Groots met fundament, niets van enige ''boemerigheid'' terug te vinden. Een half uurtje na mij kwam ook Geerdie binnen, gewapend met een Cambridge cd-speler. Na een kwartiertje verhalen delen/ophalen werd het dan tijd om de Lukaschek met nieuwe voeding te installeren. Sodejuu speelt geheel gebalanceerd, dus een kleine handicap was aanwezig in de vorm van een brom, daar aarding nu niet mogelijk was, maar er was muziek, en hoe... Iedere keer weer verbaas ik me over de schoonheid van dit kleine trapje, maar nu ging dit ook nog vergezeld van een zeer krachtig laag. Voor mij was het experiment dus eigenlijk al geslaagd, maar wat bleek... Na terugschakelen naar de originele voeding, leek het allemaal ineens een stuk platter, schraler, met de bekende S'en. Dat er in schoonheid nog zoveel te winnen was, zeker bij een Lukaschek overtrof mijn stoutste verwachtingen. Tel hier bij op een echt geweldig uitziende voeding (zou zo voor een fabrieksmodel door kunnen gaan), en mijn persoonlijke referentie op phonotrappen-gebied is geboren... Na deze openbaring (voor mij dan) werden we getrakteerd op de diversen pizza's (met dank aan mamma Sodejuu), en met een volle maag begonnen we aan een ontdekkingsreis in de wereld van de muziek. Uiteraard vond ik weer een te gek album, deze keer van Bluezeum, genaamd Portrait Of A Groove, die ik absoluut moet hebben. Tussendoor werd de cd-speler van Geerdie nog even opengeschroefd voor een foto-sessie, die in een ander draadje is terug te vinden, en toen werd het voor mij tijd om de terugreis aan te vangen(spits en dat @#$*% Rotterdam)... Het is voor mij een zeer leerzame en gezellige dag geworden, met als bonus een Benz Lukaschek PP1 die nu voor mij de boeken in mag als de SE... Sodejuu, nogmaals enorm bedankt, en ik hoop jou en Geerdie (ongelooflijk gezellige kerel) nog eens tegen te komen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Heb je 'm ook al op je eigen set beluisterd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 1 maart 2006 Author Members Report Share Posted 1 maart 2006 Heb je 'm ook al op je eigen set beluisterd Pas een klein uurtje, gisteren geen tijd meer gehad, eten bij schoonouders etc... Vanmiddag in mijn set aangesloten, en vooralsnog dezelfde conclusies. Normaal als ik er echt voor ga zitten, haal ik de fronten van de Arden's zodat het geheel iets opener klinkt, dat is nu eigenlijk niet meer nodig. Maar het belangrijkste van al... hij heeft echt meer slamm, niet dat ik dat nu tekort kwam, maar het is ook schoner, het is vooralsnog een verbetering op alle gebieden geworden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Zoals jullie misschien hier en daar wel tussen de regels door hebben kunnen lezen, leefde het idee al een tijdje om eens een betere voeding voor de Benz Lukaschek PP 1 te bemachtigen. Nu deze standaard niet leverbaar is, en ik zelf nu niet bepaald ben voorzien van een technisch inzicht, kwam het aanbod van Sodejuu om hier eens in te duiken.Na de nodige PB's en E-mails was het gisteren dan eindelijk zover... Na de geijkte autorit kwam ik rond een uur of 11 aan in Roermond, waar ik zeer gastvrij werd ontvangen door Sodejuu. Na eerst eens kennis gemaakt te hebben met zijn set, zeer schoon en open, moest ik toch ook mijn antipathie tegen ''kleine'' woofertjes bijstellen. Groots met fundament, niets van enige ''boemerigheid'' terug te vinden. Een half uurtje na mij kwam ook Geerdie binnen, gewapend met een Cambridge cd-speler. Na een kwartiertje verhalen delen/ophalen werd het dan tijd om de Lukashek met nieuwe voeding te installeren. Sodejuu speelt geheel gebalanceerd, dus een kleine handicap was aanwezig in de vorm van een brom, daar aarding nu niet mogelijk was, maar er was muziek, en hoe... Iedere keer weer verbaas ik me over de schoonheid van dit kleine trapje, maar nu ging dit ook nog vergezeld van een zeer krachtig laag. Voor mij was het experiment dus eigenlijk al geslaagd, maar wat bleek... Na terugschakelen naar de originele voeding, leek het allemaal ineens een stuk platter, schraler, met de bekende S'en. Dat er in schoonheid nog zoveel te winnen was, zeker bij een Lukaschek overtrof mijn stoutste verwachtingen. Tel hier bij op een echt geweldig uitziende voeding (zou zo voor een fabrieksmodel door kunnen gaan), en mijn persoonlijke referentie op phonotrappen-gebied is geboren... Na deze openbaring (voor mij dan) werden we getrakteerd op de diversen pizza's (met dank aan mamma Sodejuu), en met een volle maag begonnen we aan een ontdekkingsreis in de wereld van de muziek. Uiteraard vond ik weer een te gek album, deze keer van Bluezeum, genaamd Portrait Of A Groove, die ik absoluut moet hebben. Tussendoor werd de cd-speler van Geerdie nog even opengeschroefd voor een foto-sessie, die in een ander draadje is terug te vinden, en toen werd het voor mij tijd om de terugreis aan te vangen(spits en dat @#$*% Rotterdam)... Het is voor mij een zeer leerzame en gezellige dag geworden, met als bonus een Benz Lukaschek PP1 die nu voor mij de boeken in mag als de SE... Sodejuu, nogmaals enorm bedankt, en ik hoop jou en Geerdie (ongelooflijk gezellige kerel) nog eens tegen te komen... Het genoegen was wederzijds. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Leuk verhaal Arden, zeker na zondag de Lukaschek bij Kraus gehoord te hebben. Dat was al een openbaring. Doorgaans geeft bij zoiets een dikkere voeding geen verbetering, het is geen powerversterker. Wat houdt de betere voeding nu in precies in? Niet kwa geluid want dat is duidelijk, maar kwa materiaal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Dit bewijst dus weer eens hoe belangrijk de voeding is! Een voeding moet schoon en stabiel zijn, dat geldt niet alleen voor de gelijkspanning maar ook het HF gedrag is hier van toepassing. De welbekende 78xx en 79xx zijn dat in elk geval niet en met name de 79xx is onbelast gewoon instabiel. De LM317 en LM337 is een veel betere keuze maar nog beter is een shunt regeling of een combinatie darvan, bij het ontwerpen van een voeding is het belangrijk om ook eens te kijken hoe deze zich bij 200KHz gedraagt of bij 1MHz. Ik ben wel eens een Phonotrap tegen gekomen (akoustech PH1) welke was uitgerust met zo'n 47000uF aan afvlakking via een CRCRCRCRCRC netwerk (4x) en dat voor 4 opampjes. Geen stabilisatie verder, wel zeners....dus het kan ook simpel! De geluidskwaliteit van deze Phonotrap was zeer verrassend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Hallo Mr tube, Nou die voeding die er standaard in zit liegt er niet om hoor: Maar zie ik daar nu zo'n 3 potige regulator zitten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 1 maart 2006 Author Members Report Share Posted 1 maart 2006 Ik ben wel eens een Phonotrap tegen gekomen (akoustech PH1) welke was uitgerust met zo'n 47000uF aan afvlakking via een CRCRCRCRCRC netwerk (4x) en dat voor 4 opampjes. Geen stabilisatie verder, wel zeners....dus het kan ook simpel! De geluidskwaliteit van deze Phonotrap was zeer verrassend. He, da's toevallig, mijn vorige pre was een AcousTech PH1, en ik wist nooit te kiezen welke nu mijn voorkeur had, de PH1 was krachtiger, de PP1 verfijnder. Deze modificatie is ontstaan doordat ik de verfijning van de PP1 wilde combineren met de kracht van de PH1. Hoe de voeding trouwens in elkaar steekt, geen flauw idee, zal je aan Sodejuu moeten vragen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Hoe de voeding trouwens in elkaar steekt, geen flauw idee, zal je aan Sodejuu moeten vragen... Dat lijkt me vanzelfsprekend Misschien weet ie dan ook wel hoe de voeding in het PP kastje in elkaar steekt. Als dat een enkelzijdige voeding is van alleen plus 25V zou het nog wel eens kunnen lonen om hem uit een 28V loodaccu te voeden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Zeg Sodeju, als je nog meer van die dingen gaat maken, dan houd ik me aanbevolen. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Ik zal het maar uit de doeken doen. Het stelt nl niks voor. Tijdens de platenspeler-/phonotrap-/elementtestdag bij Hobo vorig jaar had Arden de Pp1 en de Acoustech bij zich. De Acoustech klonk niet bijzonder omdat deze te lang van de stroom was geweest en de accu's toch wel ruim een dag nodig hebben om vol te geraken. De PP1 klonk tijdens die meeting het mooist. Arden vertelde dat hij een zwak heeft voor de PP1 maar dat hij net een beetje punch mist en daarom de Acoustech op dat moment boven de PP1 verkiest. ik heb 'm toen verteld dat een betere voeding daar wel voor kan zorgen Een tijdje terug kwam Arden dan ook metd e vraag of ik iets aan de voeding van de PP1 wil doen. Ik heb wat op het internet gezocht en daarna heb ik om wat foto's gevraagd. Arden heeft me daarna een aantal foto's gestuurd waarit blijkt dat de adapter niet meer dan een trafo is. De voeding zit in de PP1 zelf. Nu is dat bijgeleverd trafootje een ding van 6VA. De PP1 vraagt minimaal 3VA. Ik vind dat aan de lage kant. Daarom heb ik gewoon een 30VA ringkerntrafo netjes in een kastje gebouwd, gezorgd voor degelijke aansluitingen en een ferrietkraal om de toevoer naar de PP1 (dus niet op de netstekker). een kind kan de was doen. Uit persoonlijke ervaring weet ik dat zelfs deze "onnozele" tweak bij dergelijke apparaatjes al werkt. Nog mooier zou het worden als ik de PP1 zelf onderhanden zou kunnen nemen, maar Arden wilde eerst eens horen wat dit ging doen. Het valt dus niet tegen. Het was duidelijk te horen dat met de 30VA trafo het allemaal veel losser klonk en ook meer druk in het laag aanwezig was. Precies dus wat Arden zocht/zoekt. Met de ouwe trafo er weer op was het geluid dunner en bleef meer aan de speakers plakken. Bovendien kreeg de sss een vervelende fluittoon mee. Er is nog wel wat uit de PP1 te peuren, maar dat heeft geen haast. Dat ding speelt werkelijk fantastisch. Aan de klankkleur is niks veranderd, dus dat is ook weer een pre. De phonotrap die in mijn voorversterker zit klinkt anders, gemoedelijker. Voor mij iig niet minder, maar voor wie de voorkeur geeft aan drive en swing, is de PP1 de betere keuze (en goedkoper ). Het enige echte nadeel aan de Lukaschek PP1 is dat deze niet aanpasbaar is, zonder er aan te gaan solderen. Hij is specifiek gemaakt voor MC met een lage output en een hoge impedantie. Sluit je er iets anders op aan is de PP1 niet bruikbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Dit bewijst dus weer eens hoe belangrijk de voeding is! Een voeding moet schoon en stabiel zijn, dat geldt niet alleen voor de gelijkspanning maar ook het HF gedrag is hier van toepassing. De welbekende 78xx en 79xx zijn dat in elk geval niet en met name de 79xx is onbelast gewoon instabiel. De LM317 en LM337 is een veel betere keuze maar nog beter is een shunt regeling of een combinatie darvan, bij het ontwerpen van een voeding is het belangrijk om ook eens te kijken hoe deze zich bij 200KHz gedraagt of bij 1MHz. Ik ben wel eens een Phonotrap tegen gekomen (akoustech PH1) welke was uitgerust met zo'n 47000uF aan afvlakking via een CRCRCRCRCRC netwerk (4x) en dat voor 4 opampjes. Geen stabilisatie verder, wel zeners....dus het kan ook simpel! De geluidskwaliteit van deze Phonotrap was zeer verrassend. Kun je eens uitleggen wat die 200KHz en 1MHZ er mee te maken hebben, kan ze niet plaatsen in het hele audioverhaal:blink: gr., Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Er zit idd een enkelvoudige voeding in zoals je op de foto kunt zien. Welke regulator gebruikt is weet ik helaas niet. Ik heb de PP1 niet open gehad. Ik ga er wel vanuit dat er geen LM7823 of zo in zit, maar eerder een LM317 of een LT1085 oid. Een loodaccu kan, maar ik zou het niet doen. Met een loodaccu wordt de klank vaak "traag" en dan breek je de essentie van deze phonotrap af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Een loodaccu kan, maar ik zou het niet doen. Met een loodaccu wordt de klank vaak "traag" en dan breek je de essentie van deze phonotrap af. Niet per definitie, zeker niet met zo'n uitgebreide en zorgvuldige filtering en stabilisatie als in die PP zit. Ieder trapje is nog eens apart gestabiliseerd en dat is dan uiteindelijk verantwoordelijk voor de snelheid. De driepoter is een voor-regulator, de eigenlijke stabilisatie zit bij de phono trapjes zelf volgens de site van Benz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Bijna ongelooflijk dat een fabrikant van zulke mooie en dure elementen niet zelf met de mogelijkheid van een upgrade komt. Succes, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 Bijna ongelooflijk dat een fabrikant van zulke mooie en dure elementen niet zelf met de mogelijkheid van een upgrade komt. Succes, Carl Upgrade? Zoiets moet er eigenlijk standaard bij zitten Op dat bedrag mag je best wel een trafo van Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 1 maart 2006 Report Share Posted 1 maart 2006 [...](met dank aan mamma Sodejuu) en... [...] Op dit moment is Madonna op met haar nieuwe single. Maar mamma Sodejuu vind ik geweldig. Complimenten. Leuk verhaal trouwens. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 2 maart 2006 Author Members Report Share Posted 2 maart 2006 Vanochtend nog even de oude trafo teruggeplaatst. Het verschil is iets minder groot als bij Sodejuu in zijn set (wat betreft S'en en schraalheid) maar de winst in kracht onderin is van die mate dat ik na 10 minuten mooi weer teruggreep naar de nieuwe. Als je ziet wat deze modificatie alles bij elkaar heeft gekost, zou dit idd gewoon standaard moeten zijn !!! Zo ziet hij er trouwens uit... ...alles bij elkaar blijven het dus 2 kleine kastjes, die dus nog steeds makkelijk zijn weg te werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 4 maart 2006 Report Share Posted 4 maart 2006 Dit bewijst dus weer eens hoe belangrijk de voeding is! Een voeding moet schoon en stabiel zijn, dat geldt niet alleen voor de gelijkspanning maar ook het HF gedrag is hier van toepassing. De welbekende 78xx en 79xx zijn dat in elk geval niet en met name de 79xx is onbelast gewoon instabiel. De LM317 en LM337 is een veel betere keuze maar nog beter is een shunt regeling of een combinatie darvan, bij het ontwerpen van een voeding is het belangrijk om ook eens te kijken hoe deze zich bij 200KHz gedraagt of bij 1MHz. Ik ben wel eens een Phonotrap tegen gekomen (akoustech PH1) welke was uitgerust met zo'n 47000uF aan afvlakking via een CRCRCRCRCRC netwerk (4x) en dat voor 4 opampjes. Geen stabilisatie verder, wel zeners....dus het kan ook simpel! De geluidskwaliteit van deze Phonotrap was zeer verrassend. Kun je eens uitleggen wat die 200KHz en 1MHZ er mee te maken hebben, kan ze niet plaatsen in het hele audioverhaal:blink: gr., Jeroen Dat heeft alles te maken met interferenties en stabiliteit, gaan we uit van een 78xx IC dan weten we dat bij hogere frequenties de stabiliserende werking 0,0 is. Condensatoren (Elco's) hebben ook niet de eigenschap om hoge frequenties dood te slaan, een goede bypass condensator doet dan al wonderen. Opamps maar ook discreet opgebowde electronica hebben een voorbeeldige openlop gain van 100dB of meer maar dat geldt alleen voor DC, bij 100KHz is daar nog maar 40 a 60dB van over. Dat betekent dat storingen op de voeding van deze frequenties en hoger gemakkelijke in het signaal terecht komen en weer interferenties veroorzaken met mengproducten die hoorbaar zijn. Een mooi voorbeeld is de GSM telefoon! welk audiosysteem kan 900MHz of 1800MHz laten horen? Wat ik bedoel is dat in gebieden waar de electronica niet meer goed werkt de storingen vrij spel krijgen, dit kunnen we op twee manieren verbeteren: Door de zaak van buitenaf ongevoelig te maken voor de hoogste frequenties d.m.v. filtering en door de electronica met een zo hoog mogelijke bandbreedte te ontwerpen zodat deze in staat is om zelf ook HF storingen dood te slaan. Bij voorkeur heb ik een voeding welke over een grote bandbreedte een lage uitgangsimpedantie heeft, zeg maar tot 1MHz. Dit kan met condensatoren gerealiseerd worden vanaf een bepaalde frequentie, maar voor het zover is komt daar nogal wat bij kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 5 maart 2006 Report Share Posted 5 maart 2006 Dat heeft alles te maken met interferenties en stabiliteit, gaan we uit van een 78xx IC dan weten we dat bij hogere frequenties de stabiliserende werking 0,0 is. Condensatoren (Elco's) hebben ook niet de eigenschap om hoge frequenties dood te slaan, een goede bypass condensator doet dan al wonderen. Opamps maar ook discreet opgebowde electronica hebben een voorbeeldige openlop gain van 100dB of meer maar dat geldt alleen voor DC, bij 100KHz is daar nog maar 40 a 60dB van over. Dat betekent dat storingen op de voeding van deze frequenties en hoger gemakkelijke in het signaal terecht komen en weer interferenties veroorzaken met mengproducten die hoorbaar zijn. Een mooi voorbeeld is de GSM telefoon! welk audiosysteem kan 900MHz of 1800MHz laten horen? Wat ik bedoel is dat in gebieden waar de electronica niet meer goed werkt de storingen vrij spel krijgen, dit kunnen we op twee manieren verbeteren: Door de zaak van buitenaf ongevoelig te maken voor de hoogste frequenties d.m.v. filtering en door de electronica met een zo hoog mogelijke bandbreedte te ontwerpen zodat deze in staat is om zelf ook HF storingen dood te slaan. Bij voorkeur heb ik een voeding welke over een grote bandbreedte een lage uitgangsimpedantie heeft, zeg maar tot 1MHz. Dit kan met condensatoren gerealiseerd worden vanaf een bepaalde frequentie, maar voor het zover is komt daar nogal wat bij kijken. Bedankt voor de uitleg. Dat van die GSM's was mij ook al opgevallen, wist alleen niet hoe dat kwam. Jeroen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 4 augustus 2006 Report Share Posted 4 augustus 2006 Ik ben vandaag bij Sodeju geweest om de "Sodeju" Lukaschek trafo op te halen. Na het positieve verhaal van Arden heb ik contact gehad met Sodeju en hij wilde er wel eentje voor mij in elkaar zetten: vandaar nu het bestaan van serienummer 2. Na een reis van ruim 2 uur van omgeving Rotterdam via het vanwege files beruchte Eindhoven (en inderdaad: file) aangekomen in Roermond en daar welkom geheten door Sodeju. Het bleek dat we elkaar al eens eerder ontmoet hebben in Den Bosch bij de phonotrap bijeenkomst. Daar waren we ons tot vandaag niet van bewust. Voor iemand die in technisch totaal niet onderlegd is, was het aardig te zien hoe de trafo in elkaar gezet werd. Vanwege de gebalanceerde ingangen op de voorversterker konden we de Lukaschek helaas niet uitproberen, maar dit weerhield ons er niet van om naar muziek te gaan luisteren op Sodeju zijn set. Eerst draaiden we Picture book van Simply Red op LP. Wat direct opviel was het muzikale gemak waarmee de set speelde. Deze LP kan wat aan de scherpe kant klinken waarbij het geluid "typisch jaren 80" en vlak aandoet. De B&W's (en de rest van de set) hebben hier in het geheel geen last van. Het hoog is sprankelend, maar absoluut niet scherp of agressief. Alles klonk mooi in balans met een zeer breed en ruimtelijk geluidsbeeld. Sodeju zei dat er een dip in het frequentieverloop zit, maar ik kon het niet ontdekken. Daarna Annie Lennox van CD gedraaid, waarbij we de CD speler in 2 verschillende standen lieten spelen. Sodeju moet nog maar eens uitleggen wat de verschillen waren, ik ben het vergeten. Ik meen dat in de 2e situatie alle stroom via de Tent clock liep, maar mischien kraam ik nu wel onzin uit. In ieder geval klonk het geluid in de 2e situatie losser en ruimtelijker. Helaas moest ik ivm andere verplichtingen weer tijdig huiswaarts. Sodeju, nogmaals bedankt voor het werken aan de trafo en voor de sympathieke gastvrijheid. Ik vond het erg leuk vandaag. Als mijn platenspeler goed is afgesteld, zal ik mijn bevindingen over de nieuwe trafo hier wel posten. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 4 augustus 2006 Report Share Posted 4 augustus 2006 Leuk verhaal Marc Veel plezier met de trafo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 4 augustus 2006 Report Share Posted 4 augustus 2006 vandaar nu het bestaan van serienummer 2. Pas maar op de belastingdienst. Veel plezier ermee, Marc. Ik heb het genoegen gehad snr 1 te kunnen beluisteren en er was inderdaad een verbetring in het laag te horen. Mooi trapje,zo'n Lukaschek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 5 augustus 2006 Author Members Report Share Posted 5 augustus 2006 Ik heb het genoegen gehad snr 1 te kunnen beluisteren en er was inderdaad een verbetring in het laag te horen. Snr 1 speelt hier dan ook nog steeds naar veel genoegen, met de aangepaste voeding is deze Lukaschek SE dan ook nog steeds mijn persoonlijke referentie. Snr 3 was geloof ik al een soort van gereserveerd ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts