dekkersj Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 (edited) Intelligentie is wel eens gedefini Edited 26 maart 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Een voorbeeldje waarom het af en toe mis gaat:S000084 beweerde in het "een ander duur netsnoer" topic glashard dat hij in de concertzaal kon horen waneer het orkest 1 tot 2Hz te hoog speelde (hij heeft thuis immers een vleugel). Zeg eens irritant ventje zou je eens op je woorden willen letten. Ik ken talloze andere mensen die het ook kunnen. Het is trouwens helemaal niet moeilijk als je een absoluut gehoor hebt. Dan kun je de absolute nauwkeurigheid makkelijk binnen 0.5 % krijgen. Zeker als je heel vaak naar muziek luistert. Doe geen uitspraken over anderen. Als jij iets wellicht blijkbaar niet kan horen betekent het niet dat anderen dat ook niet kunnen. Toch wel erg vreemd als een violist zijn viool niet zou kunnen stemmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Ruud 13 beweerde dat er zoiets bestond als een gestandaardiseerde 'A' en ging over de rooie toen dat niet het geval bleek te zijn. Dat alles gecombineerd met het overdragen van het gevoel dat een ander maar een sukkel is, niet eens universitair opgeleid, van toeten noch blazen weet en het ook nooit zal weten, dat draagt niet bij aan discussie. Die bestaat zeker wel. In alle synthesizers die bijv. bij muziekproductie worden gebruikt, gigastudios, en allerhande soundlibraries wordt 440 Hz als een pitch van nul beschouwd. Per saldo is dit ook de frequentie die over alle periodes en alle musici gemiddeld verreweg het meest wordt gebruikt. Nogmaals: doe niet zo arrogant want het blijkt eerder dat je er zelf geen snars van weet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Kraus, Het was beter geweest als je een voorbeeld van mij had aangehaald. Zie je wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 in mijn ogen maakten al die mensen dezelfde fout: rechtstreeks mensen ver- of beoordelen in niet al te vriendelijke termen en zonder zich ooit maar op het forum ingelezen te hebben. Leuk om te zien dat jij je er uiteraard niet aan schuldig maakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Ruud 13 beweerde dat er zoiets bestond als een gestandaardiseerde 'A' en ging over de rooie toen dat niet het geval bleek te zijn. Dat alles gecombineerd met het overdragen van het gevoel dat een ander maar een sukkel is, niet eens universitair opgeleid, van toeten noch blazen weet en het ook nooit zal weten, dat draagt niet bij aan discussie. Die bestaat zeker wel. In alle synthesizers die bijv. bij muziekproductie worden gebruikt, gigastudios, en allerhande soundlibraries wordt 440 Hz als een pitch van nul beschouwd. Per saldo is dit ook de frequentie die over alle periodes en alle musici gemiddeld verreweg het meest wordt gebruikt. Nogmaals: doe niet zo arrogant want het blijkt eerder dat je er zelf geen snars van weet. Die bestaat zeker niet. Er zijn orkesten die hun 'A' stemmen op een andere frequentie dan 440. Het is een kwestie van smaak en wat past er beter bij een compositie. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 In een direct vergelijk klonk de zelfbouw nergens na, kleine afbeelding, niet open, gewoon goedkoop. De pen daarentegen beelde groot af en gaf een echt high end geluid. Afgezien van dat objectief vergelijk blind en over meerdere testpersonen / muzieksoorten zou moeten is 1 enkel geval natuurlijk niet representatief. Ten tweede geldt nog altijd zoiets als meten = weten, tenminste ten dele. Als je achteraf een eigen gebouwde afstemming niet doormeet, kun je ook nooit erachterkomen of je een halfkapotte condensator in 1 van je speakers hebt gestopt. Op zijn minst een sweep erdoor om de modulus van je frequentiecurve te bepalen kan wel helpen. Zelf bouwen --> zelf meten. Verder vind ik het jammer dat veel mensen geloven in allerlei heilig 'research naar de beste klank'. Een luidspreker is, om die term maar even te gebruiken, geen 'rocket science'. Je moet gewoon een aantal principes goed kennen, en die kunnen 'mappen' op je eigen persoonlijke smaak. En goed luchtdicht bouwen, frezen, bracen enz. is ook niet makkelijk. Echter als je dit kunt kun je ieder gewenst niveau halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Die bestaat zeker niet. Er zijn orkesten die hun 'A' stemmen op een andere frequentie dan 440. Het is een kwestie van smaak en wat past er beter bij een compositie. Wat is dat nou weer voor kolder! Sorry dat ik hier een beetje van over de schreef ga maar dit slaat werkelijk nergens op. Alsof persoonlijke smaak het mechanisme kan zijn wat ten grondslag ligt aan wat de 'referentie' is. Juist het hebben van een vaste referentie is voor muziek zeer bepalend geweest, door alle jaren heen. En dan maar weer (het lijkt de linkse europese politiek wel) de randvoorbeelden opzoeken. Tuurlijk zijn er orkesten die menen om commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Die bestaat zeker niet. Er zijn orkesten die hun 'A' stemmen op een andere frequentie dan 440. Het is een kwestie van smaak en wat past er beter bij een compositie. Wat is dat nou weer voor kolder! Sorry dat ik hier een beetje van over de schreef ga maar dit slaat werkelijk nergens op. Alsof persoonlijke smaak het mechanisme kan zijn wat ten grondslag ligt aan wat de 'referentie' is. Juist het hebben van een vaste referentie is voor muziek zeer bepalend geweest, door alle jaren heen. En dan maar weer (het lijkt de linkse europese politiek wel) de randvoorbeelden opzoeken. Tuurlijk zijn er orkesten die menen om commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Kraus, Het was beter geweest als je een voorbeeld van mij had aangehaald. Zie je wel. nu heb je volkomen gelijk gekregen. "irritant ventje", die stel ik zeer op prijs. Zeg nou zelf, dit was toch te verwachten? Ik had in eerste instantie ook een paar personen als voorbeeld willen aanvoeren die voor de hoofdprijs kunnen gaan in de categorie "snel aangebrand" en "opgeblazen audiofiel ego". Het leek me leuker om aan jou de eer te laten voor dit rondje Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Nee hoor, het is geen kolder. Er zijn orkesten die hun 'A' stemmen op 441, 442 of 443 Hz en waarschijnlijk nog meer varianten. Ik kan mij herinneren dat bepaalde composities van Bach daaronder vallen. Is al lang geleden dat ik dat gelezen heb. Dit is puur ontkennen van het feit dat een wiel rond is. Bach was trouwens baroktijd, en toen was de 'standaard' A ongeveer 4 procent lager. Die standaard geldt nu niet meer. Er zijn per saldo veel meer musici die deze werken vertolken in de huidige standaard. Hieruit concluderen dat er dan blijkbaar GEEN standaard is is gewoon hetzelfde als via omwegen een argument verzinnen om je stelling dat er g Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Ik ga de discussie niet over doen maar een standaard is er niet, is er nooit geweest en zal er ook nooit komen.Het KCO stemt op 442Hz. In de USA, daar gaan de meeste orkesten voor A = 440Hz maar die leven daar nu eenmaal in de illusie van de exactheid. Waarom stem jij je KCO dan niet op 342 Hz? Of op 100 THz? Er is toch geen standaard? Toch gek dat je verdacht dicht bij die 440 Hz zit, waarvan je zegt dat dat geen standaard is. Dat jij je niet houdt aan een standaard (dat is je van harte gegund overigens) betekent niet dat ie er niet is. Het is geen toeval dat bijv. het overgrote deel van de popmuziek zich wel aan de standaard houdt. CD's die zich er niet aan houden (ik ken er eentje, een nummer op de soundtrack Local Hero van de heer Knopfler) schieten er dan ook meteen uit. Met een stel getrainde oren hoor je het verschil als het verschil tussen een rijdende auto en een printende printer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Nee hoor, het is geen kolder. Er zijn orkesten die hun 'A' stemmen op 441, 442 of 443 Hz en waarschijnlijk nog meer varianten. Ik kan mij herinneren dat bepaalde composities van Bach daaronder vallen. Is al lang geleden dat ik dat gelezen heb. Dit is puur ontkennen van het feit dat een wiel rond is. Bach was trouwens baroktijd, en toen was de 'standaard' A ongeveer 4 procent lager. Die standaard geldt nu niet meer. Er zijn per saldo veel meer musici die deze werken vertolken in de huidige standaard. Hieruit concluderen dat er dan blijkbaar GEEN standaard is is gewoon hetzelfde als via omwegen een argument verzinnen om je stelling dat er g Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Als jij de 'A' wilt standaardiseren, ga je gang. Ik zeg alleen maar dat er verschillende 'A''s zijn qua frequentie en daar is niets mee. Binnen 1 % zal niemand daar over vallen. Audio is de place for taste en een standardisatie is just not done. Niemand geeft daar ook om, trouwens. Als het maar goed klinkt. Die 1 % zal er heus niet voor zorgen dat de hele tonale wereld in elkaar stort. Die 440 Hz kan best een standaard zijn, maar geeft geen absolutie. Integendeel, stukken die gecomponeerd zijn in tijden dat frequentie wellicht niet precies gemeten kon worden, zouden gereproduceerd moeten worden in de referentie van toen. Vergeet het maar rustig met die standaard-A. Dat je er nog steeds persoonlijke smaak bijhaalt, getuigt ervan dat je het probleem niet ziet. Ik kan ook wel zeggen dat een wiel standaard niet rond is omdat ik een vierkant wiel mooier vind. 1% verschil in toonhoogte is al een kwart van een halve secunde (interval van ongeveer 4% en dus muzikaal twee volledig verschillende noten). Stel dat ik er 4 procent naast zou mogen zitten dan is het 1e pianoconcert van Grieg nu ineens in b klein ipv A klein. Dacht het niet h Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Beste s000084; ga nu niet van alles beweren omdat je denkt iets zeker te weten; In een orkest vertonen de verschillende instrumenten tijdens de voorstelling een afwijking van 5 Hz van A 440 (als ze daarop gestemd hebben; en dan moet je nog hele goede musici hebben) en tijdens de voorstelling loopt dat door de zaalomstandigheden nog wel op tot 8 Hz. Niemand van die geoefende oortjes die alarm slaat en al zeker niet in het publiek. Meetinstrumenten registreren dat natuurlijk wel, dat absolute gehoor bakt er niks van. Ik meen, na vele ervaringen met student-musici en proffessionele musici tijdens vele repetities, dat men zeker binnen 1-2 Hz van de A afzit. Een afwijking van 5 Hz is bizar goed hoorbaar en iedere dirigent zou meteen roepen "stem jij je viool eens'. Maar goed instrumenten verlopen wellicht tijdens het spelen. 8 Hz is zeker een grapje. Dat is al een kwart toon ernaast en dus maximaal vals. Misschien dat je eens bij de lokale muziekschool wat theorielessen kunt volgen ofzo. Heb je wel eens een absoluut gehoor doorgemeten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Het toont aan dat die behoefte aan exactheid bepaald wordt door allerlei persoonlijke zaken en dat chaos ( en een chaos die te preferen is) wordt afgewezen. Behoefte aan exactheid is niet voorbehouden aan techneuten. In Den Haag en Brussel worden de gekste dingen exact gemaakt door eersteklas alfa-heikneuters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Wat het leukste is aan dit onderwerp is dat de techneuten hier soms volkomen onderuit gaan. Klein detail: ik ben musicus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Wat het leukste is aan dit onderwerp is dat de techneuten hier soms volkomen onderuit gaan. Klein detail: ik ben musicus. Dan zou jij als geen ander moeten weten dat er geen standaard-'A' bestaat! Anders ben je geen breed georienteerde musicus... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Wat het leukste is aan dit onderwerp is dat de techneuten hier soms volkomen onderuit gaan. Klein detail: ik ben musicus. Dan zou jij als geen ander moeten weten dat er geen standaard-'A' bestaat! Anders ben je geen breed georienteerde musicus... Groet, Jacco Ik weet als geen ander dat de referentie door de geschiedenis heen 'grofweg' opgeschoven is naar boven qua frequentie. Dat is iets anders dan geen referentie. Er worden niet voor niets toonsoorten gebruikt in de muziek. Wat wel zo is, is dat in het postmoderne tijdperk van de niet-pop muziek (sch Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Wat het leukste is aan dit onderwerp is dat de techneuten hier soms volkomen onderuit gaan. Klein detail: ik ben musicus. Dan zou jij als geen ander moeten weten dat er geen standaard-'A' bestaat! Anders ben je geen breed georienteerde musicus... Groet, Jacco Ik weet als geen ander dat de referentie door de geschiedenis heen 'grofweg' opgeschoven is naar boven qua frequentie. Dat is iets anders dan geen referentie. Er worden niet voor niets toonsoorten gebruikt in de muziek. Wat wel zo is, is dat in het postmoderne tijdperk van de niet-pop muziek (sch Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Maar ik stel popmuziek niet als referentie. Hoewel ik de technische reden wel begrijp. Een meer filosofisische vraag zou zijn, waarom niet 440,123456789 Hz, oid? Waarom moet het weer een veelvoud van die akelige 1 Hz zijn? Ik stel persoonlijk niet specifiek pop als referentie maar gewoon het overgrote deel van de nu geproduceerde of gespeelde muziek. Waarom niet een verschil van 0.1Hz? Aantal argumenten: 1. Dergelijk kleine afwijkingen (zwevingen) zijn nodig om juist een driesnarige toon van een piano een 'juiste' toon te geven. Zodoende zal een piano nooit op zulk grote nauwkeurigheid worden gestemd en als dat wel zo is, dan is ie na een week op de voornoemde zweving. Echter orde grootte 1 Hz is de zweving zeker niet; die zou hoorbaar worden en we zouden zeggen dat de piano vals is. 2. Er is een verschil tussen een Ais (half verhoogde A) en een Bes (half verlaagde B ) (zeg maar tussen relatieve frequentie (6+1/2) en (7-1/2), in de muziek zijn die niet exact gelijk). Op de piano spelen we daarvoor gewoon dezelfde noot, echter een strijkinstrument kan het verschil wel spelen. Dit zijn echter ook bij lange na niet verschillen in orde 1 Hz. 3. Dergelijk kleine zwevingen kunnen we, denk ik, zowiezo niet horen. ECHTER: 4. Een verschil van 1 Hz of meer kunnen we relatief (dus tussen twee instrumenten) makkelijk horen. Dat geeft dus zeker een relatieve ondergrens. EDIT: dit geldt dan niet voor zeer hoge frequenties. Stem maar eens een centrale C van een piano zodanig dat 1 snaar 1 Hz afwijkt. 5. Absoluut kun je een ondergrens geven door te stellen dat een componist wilt dat je zijn stuk in de juiste toonsoort speelt. Die zitten op een grid van 4% frequentieverschil (het kleinste interval, de kleine secunde). Dat is dus een maximale kwantisatiefout van 2% (componist wilt bepaalde toonhoogte, maar heeft een resulutie van 4% om mee te werken, dus hij kan er maximaal 2% naast zitten, wat lang niet altijd het geval hoeft te zijn natuurlijk). Stel dat je er dus zelf > 2% naast zit, dan zit je al echt niet meer op de gewenste toonsoort. En dat is onder alle omstandigheden fout; je speelt niet meer wat er staat. Er is dus wel degelijk een afschatting te maken van wat voor zwevingen w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 27 maart 2006 Author Report Share Posted 27 maart 2006 Dit topic heeft niet helemaal opgeleverd wat ik er van verwachtte We zijn enigszins afgedwaald van het onderwerp geloof ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Zo gaat dat hear . Gewoonlijk of helaas ? Jij mag 't zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Dit topic heeft niet helemaal opgeleverd wat ik er van verwachtte We zijn enigszins afgedwaald van het onderwerp geloof ik. Ik ben mede schuldig Maar aan de andere kant valt er nog weinig te melden, je hebt je keus gemaakt, speakers plaatsen is gelukt en je bent helemaal tevreden Kennelijk zijn er geen anderen met deze mooie speakers Het off-topic gedeelte vind ik redelijk interessant, dus laten we daar maar mee door gaan Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 28 maart 2006 Author Report Share Posted 28 maart 2006 Maar aan de andere kant valt er nog weinig te melden, je hebt je keus gemaakt, speakers plaatsen is gelukt en je bent helemaal tevreden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts