carl Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Drie dingen: - een forum is net een kroeg je moet niet discusieren met mensen die je niet zit zitten want anders krijg je ruzie. - luidsprekers maken is een vak en daarvoor heb je kennis en kunde nodig naast liefde voor het vak. Dat hebben ze zeker niet allemaal. Zo'n Spido mag wel een eigenwijze zak zijn op zijn tijd maar die heeft die kenmerken bijvoorbeeld wel. - ik ben diverse keren bij bekende DIY zaken geweest. Ik vond het zeer matig. Ik zou er niet aan beginnen. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 11 april 2006 Report Share Posted 11 april 2006 Ik concludeer hier wel uit dat iedere commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 11 april 2006 Report Share Posted 11 april 2006 Heb je wel eens een absoluut gehoor doorgemeten? Het klinkt misschien bizar, maar s0000884 kan echt een 440Hz opgorgelen. Ik heb het 'm zien doen (met een frequentieteller ernaast). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 april 2006 Report Share Posted 11 april 2006 Heb je wel eens een absoluut gehoor doorgemeten? Het klinkt misschien bizar, maar s0000884 kan echt een 440Hz opgorgelen. Ik heb het 'm zien doen (met een frequentieteller ernaast). Beste Ultranaloog, Ik ga met jou de uitdaging aan, dat ik dat ook kan zonder stemvork of referentie toon Elke toon die je maar wilt... tevens durf ik ook de uitdaging aan dat ik beblinddoekt elke toon kan opnoemen die jij laat horen. voor een goed glas bier of wat anders. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 12 april 2006 Report Share Posted 12 april 2006 Dat is dus niet nodig Bas. s0000884 kon de teller niet zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 12 april 2006 Report Share Posted 12 april 2006 Ik open hiervoor even een nieuw topic: A = 440Hz Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 12 april 2006 Report Share Posted 12 april 2006 Elke toon die je maar wilt... tevens durf ik ook de uitdaging aan dat ik beblinddoekt elke toon kan opnoemen die jij laat horen. Bas, je maakt geen schijn van kans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 april 2006 Report Share Posted 12 april 2006 Elke toon die je maar wilt... tevens durf ik ook de uitdaging aan dat ik beblinddoekt elke toon kan opnoemen die jij laat horen. Bas, je maakt geen schijn van kans. toch wel, iemand met een absoluut gehoor kan dat , Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 12 april 2006 Report Share Posted 12 april 2006 Ik ken iemand die dat kan. Zat ik mee in een bandje. Da's minder leuk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 12 april 2006 Report Share Posted 12 april 2006 In het kader van 'dit topic is toch al vervallen tot borrelpraat'... Was het niet zo dat alle Chinezen een absoluut gehoor hebben? Omdat in die taal slechts de toonhoogte het verschil maakt tussen bv. 'goedemiddag' en 'je moeder is een $%^&' en dat dus ook een absoluut gehoor slechts ergens tussen je 2e en 6e levensjaar makkelijk valt aan te leren, de leeftijd waar je je moedertaal aanleert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 12 april 2006 Report Share Posted 12 april 2006 Dat is dus niet nodig Bas. s0000884 kon de teller niet zien. Klein detail toevoegen: ik zong 220 Hz (octaaf lager, omdat mijn stem niet zo hoog komt). Zonder referentie en feedback zat ik binnen 1 procent maar dat kwam door zwevingen van mijn stem (ik ben geen zanger, ik hoor wat ik fout doe maar kan het niet verbeteren). Ik ken mensen die dit ongetwijfeld veel beter kunnen dan ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 12 april 2006 Report Share Posted 12 april 2006 Was het niet zo dat alle Chinezen een absoluut gehoor hebben? Omdat in die taal slechts de toonhoogte het verschil maakt tussen bv. 'goedemiddag' en 'je moeder is een $%^&' Een relatief gehoor dat genoeg training krijgt wordt (bijna) net zo goed als volledig absoluut. Dit is bij vele musici het geval. Chinezen zullen dan ook d.m.v. hun taal dergelijke training krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 april 2006 Report Share Posted 12 april 2006 Dat is dus niet nodig Bas. s0000884 kon de teller niet zien. Beste Ultra-analoog, Ik zeg ook geblindoekt Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 april 2006 Report Share Posted 12 april 2006 Elke toon die je maar wilt... tevens durf ik ook de uitdaging aan dat ik beblinddoekt elke toon kan opnoemen die jij laat horen. Bas, je maakt geen schijn van kans. Beste Ravon, en waarom zou dat zijn? Weet jij verder ook maar iets van mij? Ik durf om 1000 euro met jou te wedden, Dat ik ik elke toon exact kan op blerren geblindoekt, en dat ik elke toon die jij aanslaat direct kan benoemen, ook geblindoekt.. En als je nou echt een vent bent dan ga je de weddenschap aan! Ik zal er zijn!! Zelfs als jij 4 tonen tegelijk op een piano aanslaat zal ik ze geblindoekt een voor een benoemen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 12 april 2006 Report Share Posted 12 april 2006 Elke toon die je maar wilt... tevens durf ik ook de uitdaging aan dat ik beblinddoekt elke toon kan opnoemen die jij laat horen. Bas, je maakt geen schijn van kans. Beste Ravon, en waarom zou dat zijn? Weet jij verder ook maar iets van mij? Ik durf om 1000 euro met jou te wedden, Dat ik ik elke toon exact kan op blerren geblindoekt, en dat ik elke toon die jij aanslaat direct kan benoemen, ook geblindoekt.. En als je nou echt een vent bent dan ga je de weddenschap aan! Ik zal er zijn!! Zelfs als jij 4 tonen tegelijk op een piano aanslaat zal ik ze geblindoekt een voor een benoemen. Groeten, Bas Nu al 4 posts hetzelfde. OOO wat vind je het belangrijk om dit te etaleren zeg, niet te geloven. Wat ben je toch goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 april 2006 Report Share Posted 12 april 2006 In het kader van 'dit topic is toch al vervallen tot borrelpraat'... Was het niet zo dat alle Chinezen een absoluut gehoor hebben? Omdat in die taal slechts de toonhoogte het verschil maakt tussen bv. 'goedemiddag' en 'je moeder is een $%^&' en dat dus ook een absoluut gehoor slechts ergens tussen je 2e en 6e levensjaar makkelijk valt aan te leren, de leeftijd waar je je moedertaal aanleert. Beste Ultranaloog, Dat betwijfel ik. Ik leerde het pas op mijn 12e. Het begint met eenr eferentietoon die je altijd onthoudt. In mijn geval was dat de C. Dan ga je overal en alles om je heen wat je hoort in je hoofd terug tellen naar die C. Dan ga je ineens ook de E onthouden (een terts hoger) en dan daarboven weer een kwint boven de E de B. En als je dat lang genoeg blijft trainen krijg je steeds meer referentie tonen. Nu heb ik alle 11 tonen in mijn hoofd, en dat maakt het een stuk makkelijker. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 april 2006 Report Share Posted 12 april 2006 Elke toon die je maar wilt... tevens durf ik ook de uitdaging aan dat ik beblinddoekt elke toon kan opnoemen die jij laat horen. Bas, je maakt geen schijn van kans. Beste Ravon, en waarom zou dat zijn? Weet jij verder ook maar iets van mij? Ik durf om 1000 euro met jou te wedden, Dat ik ik elke toon exact kan op blerren geblindoekt, en dat ik elke toon die jij aanslaat direct kan benoemen, ook geblindoekt.. En als je nou echt een vent bent dan ga je de weddenschap aan! Ik zal er zijn!! Zelfs als jij 4 tonen tegelijk op een piano aanslaat zal ik ze geblindoekt een voor een benoemen. Groeten, Bas Nu al 4 posts hetzelfde. OOO wat vind je het belangrijk om dit te etaleren zeg, niet te geloven. Wat ben je toch goed. it's a gift... Maar dat is natuurlijk gelul. er is niets goeds aan, en elke boerenlul kan dat leren. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 12 april 2006 Report Share Posted 12 april 2006 Dat betwijfel ik. Dat betwijfel ik niet. Ik leerde het pas op mijn 12e. Het begint met eenr eferentietoon die je altijd onthoudt. In mijn geval was dat de C. Dan ga je overal en alles om je heen wat je hoort in je hoofd terug tellen naar die C. Dan ga je ineens ook de E onthouden (een terts hoger) en dan daarboven weer een kwint boven de E de B. En als je dat lang genoeg blijft trainen krijg je steeds meer referentie tonen. Nu heb ik alle 11 tonen in mijn hoofd, en dat maakt het een stuk makkelijker. Representatief? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 12 april 2006 Report Share Posted 12 april 2006 Maar dat is natuurlijk gelul. er is niets goeds aan, en elke boerenlul kan dat leren. In mijn geval was het wel een gift; ik heb nooit zonder absoluut gehoor rondgelopen. Ik heb er dan ook nul moeite voor hoeven doen. Echter gehoortraining maakt de boel wel n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 april 2006 Report Share Posted 12 april 2006 Dat betwijfel ik. Dat betwijfel ik niet. Ik leerde het pas op mijn 12e. Het begint met eenr eferentietoon die je altijd onthoudt. In mijn geval was dat de C. Dan ga je overal en alles om je heen wat je hoort in je hoofd terug tellen naar die C. Dan ga je ineens ook de E onthouden (een terts hoger) en dan daarboven weer een kwint boven de E de B. En als je dat lang genoeg blijft trainen krijg je steeds meer referentie tonen. Nu heb ik alle 11 tonen in mijn hoofd, en dat maakt het een stuk makkelijker. Representatief? Beste s0000884, Niet in absolute zin representatief, maar als mensen in staat zijn het op hun 12e te leren dan zegt dat toch wel iets. En ik ben daar natuurlijk niet de enige in. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 april 2006 Report Share Posted 12 april 2006 Maar dat is natuurlijk gelul. er is niets goeds aan, en elke boerenlul kan dat leren. In mijn geval was het wel een gift; ik heb nooit zonder absoluut gehoor rondgelopen. Ik heb er dan ook nul moeite voor hoeven doen. Echter gehoortraining maakt de boel wel n Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 12 april 2006 Report Share Posted 12 april 2006 Elke toon die je maar wilt... tevens durf ik ook de uitdaging aan dat ik beblinddoekt elke toon kan opnoemen die jij laat horen. Bas, je maakt geen schijn van kans. Beste Ravon, en waarom zou dat zijn? Weet jij verder ook maar iets van mij? Ik durf om 1000 euro met jou te wedden, Dat ik ik elke toon exact kan op blerren geblindoekt, en dat ik elke toon die jij aanslaat direct kan benoemen, ook geblindoekt.. En als je nou echt een vent bent dan ga je de weddenschap aan! Ik zal er zijn!! Zelfs als jij 4 tonen tegelijk op een piano aanslaat zal ik ze geblindoekt een voor een benoemen. Groeten, Bas Nu heb je het plotseling weer over een toon die ik zou moeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 april 2006 Report Share Posted 12 april 2006 Beste Ravon, hwahwahwa ok. Ik moet nu sportief zijn. Nu heb je me.... Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 april 2006 Report Share Posted 12 april 2006 Dat betwijfel ik. Dat betwijfel ik niet. Ik leerde het pas op mijn 12e. Het begint met eenr eferentietoon die je altijd onthoudt. In mijn geval was dat de C. Dan ga je overal en alles om je heen wat je hoort in je hoofd terug tellen naar die C. Dan ga je ineens ook de E onthouden (een terts hoger) en dan daarboven weer een kwint boven de E de B. En als je dat lang genoeg blijft trainen krijg je steeds meer referentie tonen. Nu heb ik alle 11 tonen in mijn hoofd, en dat maakt het een stuk makkelijker. Representatief? Beste s0000884, Niet in absolute zin representatief, maar als mensen in staat zijn het op hun 12e te leren dan zegt dat toch wel iets. En ik ben daar natuurlijk niet de enige in. Groeten, Bas zelfs ik kan het ( al moet ik eerlijk toegeven dat ik alleen de C herken ) maar dat komt omdat die maffe orgelleraar altijd maar zat te hameren:"Duim op de C!!" en dan gaf ie meteen een mep op de betreffende toets. een ander makkelijk voorbeeld is dat de C groot in maassluis enorm resoneerd in de kerk. misschien als ik eens door oefen dat ik ook andere tonen kan benoemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 12 april 2006 Report Share Posted 12 april 2006 Dat is dus niet nodig Bas. s0000884 kon de teller niet zien. Beste Ultra-analoog, Ik zeg ook geblindoekt Groeten, Bas Waarom zou ik met jou een weddenschap aangaan, als ik al eens heb gezien dat ik die ga verliezen? (of zit je gewoon verlegen om bier...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts