Jump to content

Nog weinig besproken...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Leuk... een kabeltopic. :(

Maar nu over phonokabels. :huh:

Mijn LP12 was al die jaren voorzien van de orginele Linn phonokabel. Dat ding stond me van de eerste dag eigenlijk al niet aan, maar is maar blijven zitten.

Op zich viel het ook niet tegen. Mensen die de platenspeler gehoord hebben zullen dat beamen.

Maar nu met m'n nieuwe zelfgemaakte kabel....... :o

Ik wist dus niet dat dit zoveel verschil zou maken.

Ongeloofelijk wat een detail laat dat ding door.

Ik vroeg me zomaar af of jullie wel eens geexperimenteerd hebben met phonokabels....???

Daar is ECHT heel veel winst te halen.

:)

(PS. of het moet aan die geweldige stekker van Siep liggen natuurlijk).

Heb je weer eens een (heel dun) vlechtwerkje gemaakt ? :rolleyes:

Met dit soort signaalniveaus kan een stekkertje best veel invloed uitoefenen op het geluid, elke mV telt tenslotte. (ik zet maar een . i.p.v. een smiley, anders krijg ik off topic commentaar :lol: )

Andr

Guest Kraus vonBentinck

Even een fotootje Hans want ik ben heel nieuwsgierig naar hoe de nieuwe kabel er uit ziet.

Ik heb zelf 2 phonokabels, de Cardas Neutral Reference in XLR uitvoering (beetje warm wollig, bevalt niet zo goed) en een 2x zo dure Dynavector kabel die veel neutraler, helderder is.

Ik zou graag ook aan de zelfbouw willen (2x cinch/5-polig SME) maar kan de goede kabel niet vinden; ik weet alleen dat je zo laag mogelijke capaciteit moet hebben en een goede afscherming.

Soms hoor je weer alles is geschikt, soms hoor je weer dat je voor een phonokabel heel specifieke kabel moet gebruiken. Welke dat zou kunnen zijn is mij volstrekt onduidelijk.

Ik zoek eigenlijk een lekkere soepele, heldere en snelle kabel.

Jij bent met gewoon proberen kennelijk een heel eind gekomen.

Hoe lastig was trouwens het solderen van die SME plug?

(PS kun je die kabel als bekijks meenemen op 1 April?)

Overigens is er wel een mooie recensie van een phonkoabel door Sodejuu

Ben in het bezit van een aantal oudere kabels, welke aardig tegen vallen, ooit eens een Monster kabeltje gehoord dat ook niet erg veel indruk maakte en de M

'n vlechtwerkje van 6 awg 30 draadjes.

Niks afschermen als het even kan. Klinkt veel mooier.

Hoe dun zijn deze draadjes?

Zitten deze 6 draadjes nu ook in je armbuis?

In de armbuis zitten nog de orginele.

De draadjes zijn van verzilverd koper met een geleiderdiameter van 0,2 mm (0,05 mm2). De isolatie is Kynar (ozi), dat is een soort van teflon met kennelijk goede dielectrische eigenschappen.

Zonder afscherming zou inderdaad beter zijn. Maar met een draaitefel kun je daar beter niet aan beginnen. De kans dat je storingen oppikt zijn zelfs met gevlochten kabels erg groot. Ik heb dit n.l. al eens geprobeerd. Een dimmer die 2 m verderoplag gaf nog storing. Bovendien reageerde hij op de GSM van de buurman.... :rolleyes:

'n vlechtwerkje van 6 awg 30 draadjes.

Niks afschermen als het even kan. Klinkt veel mooier.

Hoe dun zijn deze draadjes?

Zitten deze 6 draadjes nu ook in je armbuis?

In de armbuis zitten nog de orginele.

De draadjes zijn van verzilverd koper met een geleiderdiameter van 0,2 mm (0,05 mm2). De isolatie is Kynar (ozi), dat is een soort van teflon met kennelijk goede dielectrische eigenschappen.

Zonder afscherming zou inderdaad beter zijn. Maar met een draaitefel kun je daar beter niet aan beginnen. De kans dat je storingen oppikt zijn zelfs met gevlochten kabels erg groot. Ik heb dit n.l. al eens geprobeerd. Een dimmer die 2 m verderoplag gaf nog storing. Bovendien reageerde hij op de GSM van de buurman.... :rolleyes:

Je vorige kabel was waarschijnlijk litze?

Je winst in dynamiek (en schoner Laag?) komt uit de massieve draad die je nu gebruikt. ;)

Demp de pluggen op de arm eens met een ferme klodder Blue Tag. ;)

Hoor later wel eens wat je dat oplevert. :)

Lijkt me een goed plan, lang geleden dat ik Brabant gezien heb.................... ;)

Je bent welkom.... :)

Mag m'n Takkekabeltje dan ook mee ?

:rolleyes:

Lijkt me een goed plan, lang geleden dat ik Brabant gezien heb.................... ;)

Je bent welkom.... :)

Mag m'n Takkekabeltje dan ook mee ?

:rolleyes:

Uiteraard mag dat mee, alleen is zo'n phonokabel bij 'n LP12 lastig te verwisselen.

Handiger zou 'n complete draaitafel zijn (om te vergelijken).

Dat dit een verbetering ging geven had ik wel verwacht.

Linn zelf heeft immers ook een upgrade voor hun standaard lp12 phono kabel ,namelijk de T-Kable.

Die schijnt ook een enorme verbetering te geven.

Ben van plan dat ook te laten doen.

Trouwens Hans,ik ben een hele tijd niet aktief geweest op dit forum wegens tijdgebrek,maar jij draaide eerst toch met een Benz micro Gold element??

Ik zie dat je nu een Ace hebt,is dit een grote verbetering tov de Gold?

Ik heb namelijk ook een LP12 , Akito II , Benz Gold.

Ik ga komende week wel de Lingo voeding ipv de Valhalla laten ombouwen dat is een gigantische verbetering.

Ik heb bij een dealer een tweedehands voor een hele goede prijs kunnen kopen.

Dit is een upgrade die ik je echt kan aanraden.

Linn zelf heeft immers ook een upgrade voor hun standaard lp12 phono kabel ,namelijk de T-Kable.

Trouwens Hans,ik ben een hele tijd niet aktief geweest op dit forum wegens tijdgebrek,maar jij draaide eerst toch met een Benz micro Gold element??

Ik ga komende week wel de Lingo voeding ipv de Valhalla laten ombouwen dat is een gigantische verbetering.

Ik vraag me af of je dat geld voor die voeding niet beter in een beter element en kabel kunt steken. Je weet werkelijk niet wat er uit zo'n Linn kan komen. Zelfs met valhalla voeding.

Het Ace element is inderdaad beter dan de Gold. Het is verfijnder en nauwkeuriger. Hierdoor komen instrumenten natuurlijker over. Dit ben ik pas echt gaan horen nadat de kabel is vervangen.

En de eerste de beste,.. die zegt,.. dat een Linn niet dynamisch te krijgen is,.. moet maar eens komen luisteren.... :o

Ik vraag me af of je dat geld voor die voeding niet beter in een beter element en kabel kunt steken. Je weet werkelijk niet wat er uit zo'n Linn kan komen. Zelfs met valhalla voeding.

Het Ace element is inderdaad beter dan de Gold. Het is verfijnder en nauwkeuriger. Hierdoor komen instrumenten natuurlijker over. Dit ben ik pas echt gaan horen nadat de kabel is vervangen.

En de eerste de beste,.. die zegt,.. dat een Linn niet dynamisch te krijgen is,.. moet maar eens komen luisteren.... :o

Ik weet helaas wel maar al te goed wat er uit zo'n LP12 kan komen zeker met de Linn Ekos arm en het Linn Akiva element maar ja dat zit boven m'n budget.

Maar even terugkomend op die Lingo voeding,dat is toch echt een aanrader.

Ik durf zelfs te stellen dat de verbetering die ik voor dit geld gemaakt heb,voor dat geld met een beter element niet gaat lukken.

Als je zoiets eens op de kop kan tikken,gelijk doen.

Ook bij meerdere Linn dealers kreeg ik het advies dat dit een van de beste upgrades voor een LP12 is.

En ik zit nu voor het eerst te luisteren met de Lingo voeding en kan het hier alleen maar mee eens zijn

Ik betwijfel absoluut niet je kundigheid .

Echter sommige dingen die kan ik ook niet altijd verklaren maar gebeuren toch.

In dit geval zegt mijn gehoor meer als dat ik het kan verklaren waar dit in zit of dat het meer effect heeft dan een verbetering in de signaalweg.

Een keer vergelijken van de Linn's is natuurlijk leuk echter ik heb een Gold ipv een Ace

In dit geval zegt mijn gehoor meer als dat ik het kan verklaren waar dit in zit of dat het meer effect heeft dan een verbetering in de signaalweg.

Een keer vergelijken van de Linn's is natuurlijk leuk echter ik heb een Gold ipv een Ace

Dat maakt de vergelijking nog interessanter.

Wat werkt beter... een beter element en kabel, of een betere aandrijving...???

Dat maakt de vergelijking nog interessanter.

Wat werkt beter... een beter element en kabel, of een betere aandrijving...???

Gaan we een keer doen.

Jij bent al eens bij mij geweest ,kom ik gewoon een keer naar jouw toe.