Haudio Posted 26 november 2000 Report Share Posted 26 november 2000 Ik wil graag meer weten over buizenversterkers. Ook wil ik vermelden dat ik al buizenliefhebber ben. Misschien zijn er transistor versterkers die net zo goed klinken. Met Vriendelijke Groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Marcel van mijnhifi Posted 28 november 2000 Report Share Posted 28 november 2000 Hallo Haudio, De keuze of een buizen- of transistorversterker wel of niet het meest geschikt is om aan iemands klankmatige wensen te voldoen is van een aantal dingen afhankelijk. Ten eerste: wat voor een luidsprekers worden er gebruikt? Indien die keuze vrij is kan gemakkelijker van een buizenversterker worden uitgegaan. Maar wie bijvoorbeeld een setje dikke Infinity`s heeft kan het met buizenversterkers eigenlijk wel schudden, tenzij het een hele zware is (Audio Research heeft wel een paar fijne krachpatsers in het pakket). Ga er vanuit dat hoe vlakker de impendantiekarakteristiek is, hoe hoger het rendement is, en hoe lager de noodzaak voor een hoge dempingsfactor, des te groter is het bereik aan buizenversterkers dat geschikt is om te gebruiken. En vice versa. Ten tweede is het wel of niet kiezen voor een buizenversterker afhankelijk van de smaak van de luisteraar. De strakheid van de bas zal altijd een beetje gecompromiteerd zijn, niet iedereen wil dat. Voor de rest kun je het met buizen prima voor mekaar krijgen, mits het juiste huwelijk versterker / luidspreker gesmeed wordt. Onze ervaring is dat wanneer je zo min mogelijk "fouten" in de weergave wil, je beter af bent met een transistorversterker. Echter, buizenversterkers hebben vaak iets magisch in de weergave, een gloedvolle klant, mooie ruimtelijkheid. Als dat mag prevaleren boven andere eigenschappen ben je prima met buizen bediend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts