maximonster Posted 7 maart 2006 Report Share Posted 7 maart 2006 Ik ga as donderdag een thorens platenspeler ophalen ( met openbaar vervoer) en vroeg me af of het mogelijk is om deze,na de schijf er wel eerst van afgehaald te hebben, op zijn kant te dragen ?? Een andere vraag is wat ik voor de aankoop zeker even moet checken ? Groet Max Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 7 maart 2006 Report Share Posted 7 maart 2006 Plateau er af halen, contragewicht er af halen en de arm goed vast zetten (in de normale houder - klemmen of klipje afhankelijk van het model) Waar je onder meer op dient te letten is: Gelijkloop en jank: testen met een stroboscoopschijf of testplaat - constante toon mag niet in hoogte vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 7 maart 2006 Report Share Posted 7 maart 2006 Een Thorens heeft een aantal - transport - schroeven waarmee je het subchassis kunt vastzetten, zowel binnen als buiten plateau afnemen en afzonderlijk inpakken, daarna is vervoer in een boodschappentas geen enkele bezwaar. wees ook een beetje voorzichtig met de arm, zover mogelijk demonteren en inpakken lijkt me wenselijk. Groet jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 7 maart 2006 Author Report Share Posted 7 maart 2006 Edwin en jitze.... bedankt voor de tips/het advies ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 7 maart 2006 Report Share Posted 7 maart 2006 graag gedaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 7 maart 2006 Report Share Posted 7 maart 2006 My pleasure, graag gedaan hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 7 maart 2006 Report Share Posted 7 maart 2006 Beste, Bij controle letten of de spindellager goed is , eerst of er nog olie in zit, er zal wel nieuwe in moeten. Als er geen olie in zit controleren of er geen deukje onder in het lagerbed zit zo ja draaitafel laten staan. Met een zaklamp die een kleine lichtbundel heeft is dat te controleren, ik weet het het is moeilijk om zoiets bij een ander te controleren, maar het is jou geld. Verder mag er geen speling in de arm zitten. Als je het buitenplateau omdraait kun je zien en horen hoe alles loopt en of dat goed is. Een originele Thorens snaar het de juiste viscositeit voor een lange levenduur en muzikaal genoegen, op de snaar staat Thorens op gedrukt. Ook zou het mooi zijn als je een 2 punts binnenmicrometer hebt om de eventuele onrondheid van het lager te meten. Het plateau mag nergens aanlopen, het binnenchassis mag nergens aanliggen tegen het buitenchassis dus binnenchassis naar boven en onderen bewegen of hij aanligt. Indien er een element in zit kijken of het cantilever recht is en geen deuken vertoond, ziet op het oog de naalddrager en omgeving er schoon en netjes uit of juist niet. Onder de microscoop zie je vaak heel verassende dingen. Neem een stroboscoopschijf mee dan kun je de snelheid controleren wel grof maar toch. Schommelt het plateau , heen en weer op op en neer, platenspeler laten staan. Etc. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 7 maart 2006 Report Share Posted 7 maart 2006 hear staat een aardige beschrijving waar je op moet letten. Ik ga er morgen een ophalen dan wil ik hetgeen beschreven staat op die site gaan controleren. Ik neem aan dat die pagina er gekomen is met jouw input haudio, nietwaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 7 maart 2006 Report Share Posted 7 maart 2006 hear staat een aardige beschrijving waar je op moet letten. Ik ga er morgen een ophalen dan wil ik hetgeen beschreven staat op die site gaan controleren. Ik neem aan dat die pagina er gekomen is met jouw input haudio, nietwaar? Beste, Klopt helemaal MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 7 maart 2006 Report Share Posted 7 maart 2006 Het lijkt me gezien de geringe belasting waaraan een platenspelerlager onderhevig is enigszins overtrokken om micrometers in te zetten om afwijkingen te meten, dezen zullen er zeker zijn, echter als een speler in schone olie goed loopt zal een kleine afwijking ook voor de toekomst geen problemen opleveren. De Thorens lagers kunnen beslist een nieuwe eigenaar overleven, dit geldt overigens voor zeer veel andere spelers evenzeer, Technics, Micro Seiki, Dual, Lenco, AR en zelfs voor allerlei spelers van merken als JVC, CEC, Marantz, Sansui, Pioneer welke vaak als minderwaardig worden afgedaan. Soms is de praktijk een stuk werkbaarder dan ge/bedacht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 7 maart 2006 Author Report Share Posted 7 maart 2006 Thanks ..laatste twee "posters " Kom er zeker nog op terug mocht ik m gekocht hebben want er valt zo te zien ook nog wel wat aan te "rommelen" ( leuk ! ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 7 maart 2006 Report Share Posted 7 maart 2006 Ik ga as donderdag een thorens platenspeler ophalen ( met openbaar vervoer) en vroeg me af of het mogelijk is om deze,na de schijf er wel eerst van afgehaald te hebben, op zijn kant te dragen ??Een andere vraag is wat ik voor de aankoop zeker even moet checken ? Groet Max Overschakelen tussen snelheden. Kromme motoras. Verticale wiebel in plateau- rand. Arm- lagerspeling. Hoe lang duurt het voor het normale toerental is bereikt? Bij dwarsdrukcompensatie met gewichtjes: zitten de 2 gewichtjes erbij? Is het originele set Thorens- schroefjes en malletjes nog aanwezig? Scharnieren van kap in orde? Transport: headshell eraf, kontragewicht eraf. Plateau eraf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 (...) Transport: headshell eraf, kontragewicht eraf. Plateau eraf. ...en de drie transportschroeven vastdraaien, waarmee het (normaal: zwevende) subchassis aan de bovenplaat wordt gefixeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 Schommelt het plateau , heen en weer op op en neer, platenspeler laten staan. Ben het met deze opmerking eens, echter een kleine nuance: Bij veel Thorens-modellen (zoals mijn TD145 mkII) is de opening van het buitenplateau ongeveer net zo groot als een CD en ligt het buitenplateau niet volledig maar slechts met een smal randje op het binnenwiel. Nu gebeurt het wel eens dat het buitenplateau er dan niet helemaal goed op ligt, door dat smalle randje is het redelijk kritisch. Dan lijkt het plateau te schommelen, maar is de tafel wel gewoon goed op dit punt. Check in een dergelijk geval dus eerst even of dat buitenplateau er wel goed op ligt door even met je vinger over de overgang tussen binnenwiel en buitenwiel te strijken en door op oogoogte naar een draaiend plateau te kijken. Zie foto van draaitafel zonder buitenplateau, let op de rand van het binnenwiel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 ...en let vooral ook op de twee bedieningsknoppen links en rechts vooraan op de bovenplaat: de linkerknop (aan/uit en toerental) moet aan de linkerkant zitten, en de rechterknop (lift) rechts! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 (...) Transport: headshell eraf, kontragewicht eraf. Plateau eraf. ...en de drie transportschroeven vastdraaien, waarmee het (normaal: zwevende) subchassis aan de bovenplaat wordt gefixeerd. Vergeten.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 9 maart 2006 Author Report Share Posted 9 maart 2006 Ok lui .. heb zojuist de thorens geinstalleerd. Verkeert , inzoverre ik het kan beoordelen, in een uitmuntende staat ! Geen originele snaar weliswaar. Wel met het oorspronkelijk (?) meegeleverde Ortofon ff15 xe mkII element. Snel even geluisterd en ben verbijsterd over het geluid ! Had hiervoor een opgevoerde lenco 75 en een project debut met een Ortofon om 30 super maar verbleken beide bij deze Thorens. Wellicht de ff15 ook een goed element ?? Morgen ga ik m schoonmaken en olien, indien nodig. Wat me opvalt zijn de enorm lange sinaalkabels; is dat wel zo goed ?? Groet max Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 maart 2006 Report Share Posted 9 maart 2006 Gefeliciteerd ! Die lange kabels zou je indien niet nuttig best in kunnen korten, ook zou je eens kunnen experimenteren met een " beter " kabeltje, of cinch uitgangen op de speler monteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 9 maart 2006 Report Share Posted 9 maart 2006 Ok lui .. heb zojuist de thorens geinstalleerd. Verkeert , inzoverre ik het kan beoordelen, in een uitmuntende staat ! Geen originele snaar weliswaar.Wel met het oorspronkelijk (?) meegeleverde Ortofon ff15 xe mkII element. Snel even geluisterd en ben verbijsterd over het geluid ! Had hiervoor een opgevoerde lenco 75 en een project debut met een Ortofon om 30 super maar verbleken beide bij deze Thorens. Wellicht de ff15 ook een goed element ?? Morgen ga ik m schoonmaken en olien, indien nodig. Wat me opvalt zijn de enorm lange sinaalkabels; is dat wel zo goed ?? Groet max Een Project Debut met OM30 zou niet zoveel mogen schelen met dit ding. OM 30 is niet voor de poes! Is een moderner ontwerp dan de F15. Hoewel een van zijn varianten in mijn HFChoice- boekjes er prima tussenuit kwam. Ik heb zelf een VMS 10E MkII van het zelfde merk en ik luister er graag naar. Een van mijn plezierigste elementen. Kwam er in Mijn HF ForPleasure- verzamelboekje prima uit. Ik denk trouwens dat ik de enige in Nederland ben die dat boekje heeft. Van de signaal kabels is de lengte wel een parameter die invloed heeft, maar wat vind je lang? Sommige kabels gooien roet in het eten omdat het van die krakkemikkige dingen zijn en uit infrerieur materiaal gemaakt is. Misschien zijn de soldeerpunten in de pluggen rubbish, of is het overal rubbish. De originele Torens - signaalkabels kan je het beste een opstelling in de vrije natuur geven. Gewoon een goie interlinkkabel aanbrengen, mi. beter direct aangesoldeerd. De aarding is bij Torens meestal ook niet correct. Kan je beter ook wijzigen voor het beste resultaat. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 9 maart 2006 Report Share Posted 9 maart 2006 Beste Jan, Ik denk trouwens dat ik de enige in Nederland ben die dat boekje heeft. Dat denk ik niet , want ik heb ook nog van die mooie kleine boekjes, waar veel leuke dingen instaan. Maar ik denk dat er inderdaad niet veel meer zijn en die van mij zijn al behoorlijk oud. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 9 maart 2006 Report Share Posted 9 maart 2006 Beste Jan, Ik denk trouwens dat ik de enige in Nederland ben die dat boekje heeft. Dat denk ik niet , want ik heb ook nog van die mooie kleine boekjes, waar veel leuke dingen instaan. Maar ik denk dat er inderdaad niet veel meer zijn en die van mij zijn al behoorlijk oud. MvG, Haudio Ja, maar heb je die van HF For Pleasure? Deze dus: http://www.vinylengine.com/phpBB2/album_pa...54e30e5977df4f7 Lijkt me niet. Werd hier niet verkocht, denk ik. Dit is er ook eentje, die niet na twee jaar uit elkaar viel. Uniek dus. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts