Jump to content

En de nieuwe eindversterker is geworden...

Raymond a
 Share

Recommended Posts

Ja....

ik weet het, ik was druk opzoek naar een eindversterker om mijn omega's mee aan te sturen. Ik had geluisterd naar een moon w3 en bij Hans naar de arrays.

En dan komt eindelijk de tijd daar dat het gespaarde geld genoeg is om eens verder te kijken. En dan.... hoor je een nottingham interspace terwijl je zelf een horizon hebt. Klinkt mooi.. meer rust vooral. En dan denk je ik ga mijn denon 110 vervangen door zo'n ace, dan wordt het ook beter en dat is betaalbaar.

Dan vraag je eens naar wat er nog boven die interspace ligt bij nottingham, het spacedeck, ben ik ook wel benieuwd naar, kan ik m eens luisteren? Met mijn horizon ernaast als vergelijk.

Dat klinkt goed, enne.. die horzon, kan die worden ingeruild? ja? ow... nu wordt het ineens erg aantrekkelijk. Maar ja, dan heb ik weer niet een eindversterker gekocht.

Wat krijg ik nog voor mijn horizon? compleet? Ja, want er komt dan een heel spacedeck voor terug met arm en element. Ik wou dat mijn auto zo waardevast bleek te zijn.

Dus om een lang verhaal iets korter te maken, ik heb de eindversterker even laten varen en heb afgelopen weekend een nottingham spacedeck besteld...

Kan niet wachten tot hij hier zijn rondjes draait.

en nu sparen voor een andere eindversterker :D

een totaal nutteloze post, ik weet het, maar hier zijn tenminste die het begrijpen dat je er helemaal entiousiast van kan worden, want in de echte wereld vinden ze me maar raar met mijn 'pickup'

groeten,

Raymond

Zolang je niet tegen bijv. collega's begint over CD's invriezen of snoertjes vervangen door goede voedingskabels is er toch niets aan de hand ;)

Iedere upgrade was er bij mij

Ha! ik liep daarstraks nog door de stad met zo van die 30cm grote lappen vinyl (een paar LP's dus) onder mijn arm... zie je die jeugd zo kijken... h

Hallo,

Ik heb vorige week eindelijk eens de tijd genomen om mijn pick up (een hele oude) te voorzien van een nieuw element (een vrij dure Goldring). Nou hij zit er al een tijdje op maar ik had het allemaal nog niet echt goed afgesteld.

Na een avondje experimenteren met de afstelling (VTA, overhang, naalddruk, dwarscompensatie en wat al niet), ja gewoon op het gehoor en wat globale handreikingen (ik heb geen naalddrukweger of andere meetdingetjes) vond ik het tijd voor een wedstrijd.

De CD tegen de LP. Ik heb een paar dezelfde CDs en LPs dus ik heb pickup en CD speler synchroon laten lopen. Zo kan ik met een druk op de knop schakelen van CD naar LP. Wat een mega verschil! De LP klinkt veel muzikaler. Het hoog is nadrukkelijk veel verfijnder zonder "zachter" te zijn en de dynamiek is veel explosiever dan van een CD. De LP geeft nadrukkelijk veel meer ruimtelijkheid weer en de instrumenten staan vrij in de ruimte (wat zeg ik in je kamer gewoon!). Tja als je het zo direct vergelijk is de CD speler nogal grof van geluid, minder verfijnd en geeft daardoor en wat minder ruimtelijk beeld.

Overigens heb je daar wel speakers voor nodig die dergelijke verschillen aankunnen. Met mijn oude DM220s hoor je het allemaal niet maar de 703 laat ieder verschilletje zich exact waarnemen.

Sinds vorige week is de hele LP verzameling weer opgesnord en worden die ouderwetse plaatjes weer gespeeld. Wat een genoegen!

Groet,

Gerrit

Mijn set:

B&W 703, NAD (CD C541i, voor- C160 en eind C270), Supra stekkerblok, Interlinks Opera Audio Billie Excel, Luidsprekersnoer is de Opera Audio Joplin bi-wire. O ja en de Pick up is een oude direct drive met S-arm AKAI AP-Q50, maar wel met een modern Goldring element (type 1042).

Hallo,

Ik heb vorige week eindelijk eens de tijd genomen om mijn pick up (een hele oude) te voorzien van een nieuw element (een vrij dure Goldring). Nou hij zit er al een tijdje op maar ik had het allemaal nog niet echt goed afgesteld.

Na een avondje experimenteren met de afstelling (VTA, overhang, naalddruk, dwarscompensatie en wat al niet), ja gewoon op het gehoor en wat globale handreikingen (ik heb geen naalddrukweger of andere meetdingetjes) vond ik het tijd voor een wedstrijd.

De CD tegen de LP. Ik heb een paar dezelfde CDs en LPs dus ik heb pickup en CD speler synchroon laten lopen. Zo kan ik met een druk op de knop schakelen van CD naar LP. Wat een mega verschil! De LP klinkt veel muzikaler. Het hoog is nadrukkelijk veel verfijnder zonder "zachter" te zijn en de dynamiek is veel explosiever dan van een CD. De LP geeft nadrukkelijk veel meer ruimtelijkheid weer en de instrumenten staan vrij in de ruimte (wat zeg ik in je kamer gewoon!). Tja als je het zo direct vergelijk is de CD speler nogal grof van geluid, minder verfijnd en geeft daardoor en wat minder ruimtelijk beeld.

Overigens heb je daar wel speakers voor nodig die dergelijke verschillen aankunnen. Met mijn oude DM220s hoor je het allemaal niet maar de 703 laat ieder verschilletje zich exact waarnemen.

Sinds vorige week is de hele LP verzameling weer opgesnord en worden die ouderwetse plaatjes weer gespeeld. Wat een genoegen!

Groet,

Gerrit

Mijn set:

B&W 703, NAD (CD C541i, voor- C160 en eind C270), Supra stekkerblok, Interlinks Opera Audio Billie Excel, Luidsprekersnoer is de Opera Audio Joplin bi-wire. O ja en de Pick up is een oude direct drive met S-arm AKAI AP-Q50, maar wel met een modern Goldring element (type 1042).

Bolnes? :o

• 3 weeks later...

Hai Marc,

ik heb m hier met een space arm en een benz ace. De laatste wordt binnenkort nog vervangen door een glider.

Ik draai er nu een klein weekje mee en wat geeft dit ding weer een hoop meer te horen dan zijn kleine broertje de horizon. Het is bij sommige platen bijna het verschil tussen de cd en de lp. Ook mijn laatste sacd die het kon winnen van de lp 'brothers is arms' heeft zich gewonnen moeten geven aan, in dit geval zijn 25 jaar oudere, lp uitvoering.

Ik hoor zoveel meer rust, nummers klinken minder gejaagd (en nee, hij draait niet langzamer dan de horizon deed) en je hebt veel meer de neiging om een tandje harder te spelen dan voorheen. volle muziek gedeelten waar je de term 'rommeltje'aan zou kunnen geven klinken ineens als elk instrument appart en dat dan tegelijk. maar het wordt geen brei.

ik heb meer detail in het hoog, mooier laag, stemmen mooi los van de instrumenten en de meeste stemmen hebben er wat 'lucht' bij gekregen.

Ik ben er dus, zoals je leest, erg blij mee en roep weer tegen iedereen 'de mooiste aankoop' en dat was zijn kleine broertje ook al 3 jaar terug..

groeten,

Raymond