Guest C J Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 Na het lezen van de advertentie van DeGroef Audio over het nut van die zogenaamde AHP modules, toch maar eens de instalatieautomaat van de audiogroep vervangen voor een klassieke zekeringhouder met normale schroefzekering. Een klusje van nog geen tien minuten. En, geeft het verbetering? Ja!!! Het geeft een dermate verbetering dat je zegt: h Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 Waarom geeft het verbetering? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 waarom klinkt een ander element soms beter? waarom zit er verschil tussen condensatoren? is toch allemaal plastic en metalen. waarom klinken luidsprekers verschillend. waarom wil ik met VdHul CS122 bekabeling het huis uit, en met de mijne de hele avond luisteren. waarom klinkt de set tegen 12 uur in de nacht beter. ik zou de antwoorden wel willen hebben. maar ik ben al blij dat ik het hoor. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 Wil je de antwoorden echt weten? En zijn er altijd wel verschillen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 ja graag. sja en of ze er altijd zijn. als iets niet bevalt en ik ga terug naar de oude situatie, en ben weer happy, ben ik wel zo eigenwijs toch nog even het alternatief weer te willen horen. niet over 1 nacht ijs dus. maar mijn mening dat je vaker eem goede of slechte match hebt dan een goed of slecht product. mijn huidige luidsprekerkabels doen het al 15 jaar prima bij mijn eindversterker en speakers. ik ben niet zo'n zoeker overigens die iedere maand wat anders wil. maar met een leen-versterker (mijne was kaduuk in 2005) klonken die kabels beroerd. andere kabels erop (Symo LS5-SX) en het was volkomen magisch. maar die klonken op mijn eigen herstelde versterker belabberd. huh .... dus mijn eigen ding er weer op. sooo happy weer. dat zijn geen kleine nuances. dat is het verschil tussen: ik zeg tegen mijn vriendin heb is niet om aan te horen, en ga TV kijken. of: ze moet me ervandaan trekken om nog even TV te kunnen kijken. maar een ander zal het wel verklaren als dat het allemaal in mijn hoofd zit. ook goed. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 En, geeft het verbetering? Ja!!! Het geeft een dermate verbetering dat je zegt: h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 waarom klinkt de set tegen 12 uur in de nacht beter. ik zou de antwoorden wel willen hebben. maar ik ben al blij dat ik het hoor. groet Pak eens een dB meter, meet eens vroeger op de avond het achtergrondgeruis, doe dit ook s'nachts nogeens en verbaas je over de verschillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 kijk, nu al een verklaring. zet er overdag een netfilter op en de boel klaart ook op. als je je versterkers niet afknijpt (ik hou het bij een paar simpele parallelfilters). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 waarom klinkt de set tegen 12 uur in de nacht beter. ik zou de antwoorden wel willen hebben. maar ik ben al blij dat ik het hoor. groet Pak eens een dB meter, meet eens vroeger op de avond het achtergrondgeruis, doe dit ook s'nachts nogeens en verbaas je over de verschillen. Nou die dB meter registreert dan toch echt alleen omgevinggeruis. Dat is overdag idd meer dan 's-nachts. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 Ik heb net alle zekeringen eruit gehaald. Wat een rust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 Ik heb net alle zekeringen eruit gehaald. Wat een rust! Hoe kun jij dan toch het Internet op? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 Ik heb net alle zekeringen eruit gehaald. Wat een rust! Hoe kun jij dan toch het Internet op? Groet, Jacco Rust verveelt snel. Ik heb ze maar gauw teruggezet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 Wat voor mij wel is bewezen, is dat die instalatieautomaten met hun magneetschakeling de boel behoorlijk verzieken. Tja, ondingen zijn het... Pff... Ps. alsof er enorme magneten in zo'n automaat zitten. Die dingen zijn kleiner dan het bovenste kootje van je pink... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 Wat voor mij wel is bewezen, is dat die instalatieautomaten met hun magneetschakeling de boel behoorlijk verzieken. Tja, ondingen zijn het... Pff... Ps. alsof er enorme magneten in zo'n automaat zitten. Die dingen zijn kleiner dan het bovenste kootje van je pink... Ja en dat stroomspoeltje heeft zo'n gigantische zelfinductie ... dat het gelijk als netfilter fungeert Je kunt ze dus maar beter laten zitten Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 Wat voor mij wel is bewezen, is dat die instalatieautomaten met hun magneetschakeling de boel behoorlijk verzieken. Tja, ondingen zijn het... Pff... Ps. alsof er enorme magneten in zo'n automaat zitten. Die dingen zijn kleiner dan het bovenste kootje van je pink... Bovendien, als het permanente magneten zijn, dragen ze geen sikkepit bij aan het elektromagnetisch spectrum dat zo een zekeringhouder omsluit. De doorgesneden flux loopt geen enkele vertraging op. Misschien een capacitieve lek? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 Ach Jacco, De automaten staan voorgespannen met een veer. Er zit helemaal geen permanente magneet in maar een heel klein palletje wat die veer lostrekt bij een flinke overstroom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 Ach Jacco, De automaten staan voorgespannen met een veer. Er zit helemaal geen permanente magneet in maar een heel klein palletje wat die veer lostrekt bij een flinke overstroom. Oh, ik begrijp het al. Net als bij die speakerkabels die een piezoelektrische effect hebben (het trillen van de vloer wekt een spanning op in de isolatie), zo is die veer ook opgeladen door het trillen door het geluid (hij resoneert natuurlijk op zijn natuurlijke frequentie). Daarom is ie dissonant met het geluid dat de set produceert. Dat induceert dan weer een tegen-emk die de voedingstrafo van troep voorziet. Doordat het common-mode is, is het desastreus voor het stereo-beeld. Logisch. We hebben immers geen differentiele 230 V. Daarbij komt nog dat de niet-lineairiteit (even orde harmonischen) een DC offset geeft, hetgeen het transformator blik in verzadiging stuurt bij gebrek aan een luchtspleet. Het Liefting-effect. De B-H kromme is ontregelt en het is afgelopen met high-end audio. Wapper-wapper, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 Je ziet het helemaal verkeerd Jacco. Die automaten zijn juist erg lineair. Het is juist de verandelijke weerstand van een smeltzekering tgv van de warmteontwikkeling door de stroom die een versterker trekt die zulke zekeringen een audiofiel karakter geven. Zo'n zekering moduleert juist op heel muzikale wijze de stroom naar de versterker. Kijk, een gewone smeltzekering kun je beschouwen als een Japanse productieviool maar die AHP zekeringen zijn dan wel de Stradivarussen onder de zekeringen. 'Tis ook hoe ouder ze worden, hoe beter ze gaan klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 Je ziet het helemaal verkeerd Jacco. Die automaten zijn juist erg lineair. Het is juist de verandelijke weerstand van een smeltzekering tgv van de warmteontwikkeling door de stroom die een versterker trekt die zulke zekeringen een audiofiel karakter geven. Zo'n zekering moduleert juist op heel muzikale wijze de stroom naar de versterker. Kijk, een gewone smeltzekering kun je beschouwen als een Japanse productieviool maar die AHP zekeringen zijn dan wel de Stradivarussen onder de zekeringen. 'Tis ook hoe ouder ze worden, hoe beter ze gaan klinken. Maar dan is het dus een combinatie van het juiste zand vinden dat zo'n smeltdraad omhult. Ik kan mij zo voorstellen dat je daar zand uit de Dominicaanse Republiek voor moet hebben. Geen rivierzand uit Bremen of brekerszand uit weet-ik-veel. Het moet zand zijn met een warme uitstraling. Klinkt logisch, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 maart 2006 Report Share Posted 8 maart 2006 Normaliter zit er zilverzand in, dat geeft een heel heldere klank. Eigenlijk moet er voor een warmere klank koperzand in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 9 maart 2006 Report Share Posted 9 maart 2006 typisch meetboeren gedoe hier. je zou je ook eens kunnen afvragen waarom zovelen melden dat ze een positief verschil waarnemen, en waarom jullie denkwijze daar niks mee aan kan. nee hoor, een hele bladzijde raaskallen in zelfbevestiging is wat er gebeurt. zo kom je wel verder jongens. de wereld is plat. want als je aan het strand staat en je kijkt links en rechts zie je een vlakke lijn. dat moet je wel zien. ook als lijkt die lijn een beetje af te buigen, wel een beetje rond, hij is plat. dat heb je geleerd. van mensen die weten dat hij plat is. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 maart 2006 Report Share Posted 9 maart 2006 Normaliter zit er zilverzand in, dat geeft een heel heldere klank. Eigenlijk moet er voor een warmere klank koperzand in. Zilverzand is toch speelbakkenzand? Heel fijn qua structuur? Zoe best audiofiel kunnen zijn. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 maart 2006 Report Share Posted 9 maart 2006 typisch meetboeren gedoe hier. je zou je ook eens kunnen afvragen waarom zovelen melden dat ze een positief verschil waarnemen, en waarom jullie denkwijze daar niks mee aan kan. nee hoor, een hele bladzijde raaskallen in zelfbevestiging is wat er gebeurt. zo kom je wel verder jongens. de wereld is plat. want als je aan het strand staat en je kijkt links en rechts zie je een vlakke lijn. dat moet je wel zien. ook als lijkt die lijn een beetje af te buigen, wel een beetje rond, hij is plat. dat heb je geleerd. van mensen die weten dat hij plat is. groet Ik ken ook mensen die een positief effect melden tov van een situatie die niet veranderd is. Hoezo wapper? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 maart 2006 Report Share Posted 9 maart 2006 Trouwens, welk soort zand is C-37 compatible? Dat zou de ultieme smeltzekering kunnen creeren. (en dan nog beweren mensen dat ik geen fantasie heb) Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 9 maart 2006 Report Share Posted 9 maart 2006 hm ja die reactie had ik al ondervangen: ik zei 'zovelen'. een hele horde mensen zegt wat positiefs over zekeringetjes. snel verder met zand met c37 erop. lachuh ga eens een boek lezen over wetenschapsfilosofie en krijg inzicht in de fase waarin jullie verkeren. strand en plat. zon om aarde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts