dekkersj Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Hoi Jacco, Sinds wanneer is de karakteristieke impedantie afhakelijk van de frequentie? De demping (dB/m) is frequentieafhankelijk en dat bepaalt hoofdzakelijk de kwaliteit als HF kabel. Beste Pjotr, Nee hoor. Karakteristieke impedantie is frequentieafhankelijk. Dit in tegenstelling tot wat de theorie ons doen wil geloven. Je kunt het nameten (dat heb ik gedaan) en wat mij ook opvalt is dat ie bijna nooit zuiver Ohms is. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Dat klopt, maar dat heeft niets te maken met de definitie er van maar met frequentieafhankelijke materiaaleigenschappen en andere zaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Dat klopt, maar dat heeft niets te maken met de definitie er van maar met frequentieafhankelijke materiaaleigenschappen en andere zaken. Ja, en die kunnen grote verschillen vertonen. Ik hecht veel waarde aan metingen en een varierende karakteristieke impedantie is waarschijnlijk wel uit te rekenen, maar veel makkelijker te meten. Praktische geleiders zijn verre van ideaal. Nu is dat op zich geen probleem, maar wel hoezeer deze afwijken van dat ideaal icm andere componenten. Een heel algemeen ouwehoer verhaal natuurlijk, maar bij digitale interlinks verwacht ik dat het icm slechte receivers mis kan gaan. Ik heb een kabel in mijn rugzak gestopt waarvan ik de karakteristieke impedantie van wil meten van de week. Ik kan het eigenlijk echt goed meten bij f > 45 MHz (HP8510 meetopstelling), maar we zullen zien. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 kijk dan ff op de site van Prefer test Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Ik heb hier nog een paar meter industri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 maart 2006 Author Report Share Posted 13 maart 2006 kijk dan ff op de site van Prefer test Groeten, Bas Geslaagd?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Hoi Jacco, Sinds wanneer is de karakteristieke impedantie afhakelijk van de frequentie? De demping (dB/m) is frequentieafhankelijk en dat bepaalt hoofdzakelijk de kwaliteit als HF kabel. Om nog een enigzins zwevend verhaal te verduidelijken, heb ik hier de karakteristieke impedantie op twee manier in de vorm van een plaatje. Het is een meting vanaf 2 GHz en daar is de golflengte klein tov de lengte van de transmissielijn (zeg 1 meter). De karakteristieke impedantie en de impedantie voor max. vermogensoverdracht zijn dan nagenoeg gelijk: Het gaat hier om een verdacht dure meetkabel en zoals je ziet is ie gemiddeld 50 Ohm. Afgezien van een imaginair gedeelte dat bij lage frequenties netjes capacitief is. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 kijk dan ff op de site van Prefer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 maart 2006 Author Report Share Posted 14 maart 2006 okay, dank voor de tip Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 17 maart 2006 Report Share Posted 17 maart 2006 karakteristieke impedantie is van belang bij grote kabellengtes en dan is het aanbevolen om ook karakteristiek aan te sluiten (110Ohm), Bij korte verbindingen geldt: zo laag mogelijke uitgangs impedantie en is karakteristiek afsluiten ook niet nodig. Kabelcapaciteit is al snel 100 tot 300pF per meter, en sommige linedrivers kunnen daar al moeite mee hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 Ik wil een paar 2 meter gebalanceerde interlinks maken voor naar mijn Crown K2. Is het gelukt? Ben best nieuwsgierig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 april 2006 Author Report Share Posted 17 april 2006 Sorry, ik ben er nog niet aan begonnen. Eerst nog even een verhuizing organiseren naar Schotland as weekend (niet voor mezelf). Dat houdt me nu even van de straat. Wel al de Marchand XM44 Xover voorzien van XLR connectoren. En net wel even de voeding van mijn (Crown K2) geschikt gemaakt voor 230V. Moet ook nog iets doen aan het netsnoer. Eigenlijk wil ik het bestaande vaste snoer (met US plug) niet kapotmaken (stel dat je het nog eens wilt verkopen) en ben ik op zoek naar een US connector voor verlengsnoeren. Iets als http://www.marinco.com/scpt/ProdPage.php?l...20Shore%20Power Maar probeer dat maar eens in NL te krijgen. Kosten gemiddeld $12, maar alle US webwinkels die ik gevonden hebben rekenen $45 shipping oid Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 Sorry, ik ben er nog niet aan begonnen. Eerst nog even een verhuizing organiseren naar Schotland as weekend (niet voor mezelf). Dat houdt me nu even van de straat. Wel al de Marchand XM44 Xover voorzien van XLR connectoren. En net wel even de voeding van mijn (Crown K2) geschikt gemaakt voor 230V. Moet ook nog iets doen aan het netsnoer. Eigenlijk wil ik het bestaande vaste snoer (met US plug) niet kapotmaken (stel dat je het nog eens wilt verkopen) en ben ik op zoek naar een US connector voor verlengsnoeren. Iets als http://www.marinco.com/scpt/ProdPage.php?l...20Shore%20Power Maar probeer dat maar eens in NL te krijgen. Kosten gemiddeld $12, maar alle US webwinkels die ik gevonden hebben rekenen $45 shipping oid Waarom zou je die US connector handhaven? Om het origineel te houden? Kun je het netsnoer en de connectoren niet als geheel vervangen door Europese waar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 april 2006 Author Report Share Posted 17 april 2006 Hm, het hele snoer vervangen lijkt me nogal een gedoe. Tis er best vol. closeup totaal Het netsnoer afknippen en er een Schuko opzetten ofzo ligt het meeste voor de hand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audioresearch Posted 23 april 2006 Report Share Posted 23 april 2006 informeer eens bij W$W.audio enschede.voor een us conecter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 mei 2006 Author Report Share Posted 18 mei 2006 Een aardige meneer op diyaudio heeft deze voor me gekocht en opgestuurd http://www.grainger.com/Grainger/wwg/itemD...emId=1611768586 Verzendkosten $3,50 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts