Jump to content

leuke set

tuur
 Share

Recommended Posts

ik wil graag binnenkort een leuke audioset aanschaffen. alleen wil ik me niks aan laten smeren door de verkopers.

wie weet welke set, of combinatie van verschillende merken, ik het beste kan kiezen? en aangezien ik nog student ben, moet het wel betaalbaar blijven!

en met een set bedoel ik versterker, cd-speler (of dvd-speler met HD) en boxen.

tuur

Grappig!

Laat je je dan wel iets "aansmeren" op dit forum dan?

Iedereen zal je waarschijnlijk zijn of haar eigen setje "aansmeren". Gewoon omdat zij dat het beste vonden in hun oren.

Ga naar een goede Hifi zaak en ga gewoon zelf luisteren! Je eigen oren bedriegen je heus niet.

En jij moet het zelf goed vinden. Wat een ander daarvan vindt?

pff, boeit niet!

Succes

O ja , welkom hear

Grappig!

Laat je je dan wel iets "aansmeren" op dit forum dan?

Iedereen zal je waarschijnlijk zijn of haar eigen setje "aansmeren". Gewoon omdat zij dat het beste vonden in hun oren.

Ga naar een goede Hifi zaak en ga gewoon zelf luisteren! Je eigen oren bedriegen je heus niet.

En jij moet het zelf goed vinden. Wat een ander daarvan vindt?

pff, boeit niet!

Succes

O ja , welkom hear

Bedenk hoeveel je uit wil geven. Dealers in occasions niet vergeten. Luisteren. Niet direct zwichten voor zgn. spectaculaire aanb. uit kranten. etc.... SUCCES

Overdrijf het niet..

Verkopers willen je graag doen geloven dat duurder beter is, en soms gaan ze zo ver dat je zeker xx% van het bedrag aan kabels moet besteden etc etc.. Ik ben niet positief over de gemiddelde hifi winkel. In de meeste gevallen een laag waarheidsgehalte.

Vertrouw ook niet teveel op je oren, veel mensen zijn gevoelig voor enthousiaste verhalen dus je zal geneigd zijn een verkoper te beamen als hij zegt 'luister, dit klinkt meer zus/zo/beter' .. Edit: of hij vraagt jou iets, je denkt 'goh ik moet toch iets zeggen' en komt met "wat meer helderheid" wat de verkoper vervolgens zal beamen etc etc.. Dat had hij overigens ook gedaan als je had gezegd dat het wat 'doffer' klonk..

Veel belangrijker is om eens naar je kamer te kijken. Is alles van steen? Of alles tapijt / boekenkasten / gordijnen? Schuif je de speakers ergens in een hoek achter het gordijn of kan je echt een luisterdriehoek maken met de speakers ver van achter/zij wanden? De ruimte en opstelling doen veel meer dan versterker of cd speler..

Wees kritisch en ga niet uit van wat de verkoper zegt, ook al doe ik hiermee onrecht aan het (waarschijnlijk kleine) deel goede /eerlijke verkopers..

/N

Guest Kraus vonBentinck

Kies een paar goed passende luidsprekers voor je kamer, cd en versterker komen vanzelf, eventueeel tweedehands.

wie weet welke set, of combinatie van verschillende merken, ik het beste kan kiezen? en aangezien ik nog student ben, moet het wel betaalbaar blijven!

Wat versta je onder betaalbaar?

Aangezien hij student is, en ik daarin ervaringsdeskundige ben ;) gok ik op een budget van

ik ben ook al (te lang maar het eind is in zicht..) student. De cd speler komt van m'n broer, voor nop, maar ik moet zeggen dat deze 12kg wegende Denon behalve wat gebruiks functies niet echt anders klinkt dan mijn vorige Technics MASH speler van destijds 250 gulden.. De versterker is een 2e hands Rotel RA971 voor ik meen 200 euro alweer de nodige jaren terug. Speakers zijn zelfbouw volgens een kit van Visaton (alto2-g (dus niet de gewone alto2, das een erg matige speakert door de slechte tweeter)). Per stuk kost deze speaker ongeveer 120 euro.

Ik wil maar aangeven dat je niet veel hoeft uit te geven om al een heel behoorlijk geluid te krijgen. Ik verdiep me momenteel meer in allerlei nieuwe bands dan in nieuwe apparatuur. Er is eigenlijk nooit sprake van 'ergenis' tijdens het luisteren, dat is een goed teken..

Aangezien hij student is, en ik daarin ervaringsdeskundige ben ;) gok ik op een budget van

ik ben ook al (te lang maar het eind is in zicht..) student. De cd speler komt van m'n broer, voor nop, maar ik moet zeggen dat deze 12kg wegende Denon behalve wat gebruiks functies niet echt anders klinkt dan mijn vorige Technics MASH speler van destijds 250 gulden.. De versterker is een 2e hands Rotel RA971 voor ik meen 200 euro alweer de nodige jaren terug. Speakers zijn zelfbouw volgens een kit van Visaton (alto2-g (dus niet de gewone alto2, das een erg matige speakert door de slechte tweeter)). Per stuk kost deze speaker ongeveer 120 euro.

Ik wil maar aangeven dat je niet veel hoeft uit te geven om al een heel behoorlijk geluid te krijgen. Ik verdiep me momenteel meer in allerlei nieuwe bands dan in nieuwe apparatuur. Er is eigenlijk nooit sprake van 'ergenis' tijdens het luisteren, dat is een goed teken..

Maar je hebt dan ook een heel mooie verterker voor dat budget :-)

Rotel veel kwaliteit voor weinig geld..... :D

Wellicht ook wel een tip voor deze topicstarter...

een mooie (2ehands) rotel ra971/972 of wellicht een rc970 en rb971 voor-, eindversterker combinatie....

Kijken of je een 2e hands linn mimik cdspeler kan vinden (rond de 400/500 euro) paar b&w speakers erbij.... welicht uit de 600 serie.....

dan heb je een mooie stereo set voor (betrekkelijk)weinig...

Behalve het geld, is ruimte ook een probleem van de hedendaagse student. Voor mijn dochter heb ik laatst een Denon geintegreerd ding en Visonik David speakers gekocht. Heel aardig voor de pakweg 600 euro.

Als het wat groter mag zou ik denk kiezen voor tweede hands.

Carl

Behalve het geld, is ruimte ook een probleem van de hedendaagse student.

De keuze van soort speakers is in ieder geval afhankelijk van de ruimte.

Dat klopt, al zou die keuze vooral moeten bestaan uit wel/geen basspoort, plaatsing van de basspoort, plaatsing van woofers enz. De keuze tussen een zuilspeaker of een monitor heeft weinig met de ruimte te maken. Ze slokken allebei ongeveer even veel ruimte op, aangezien een monitor vaak op een stand wordt geplaatst (ja, er zijn natuulijk ook enorme zuilen die veel meer ruimte opslokken). En lage tonen kunnen ook prima in een kleine kamer...

Of een leuke bijbaan of een goede spaarder zijn :rolleyes:

Anyway ben het met de rest geheel eens er bestaat niet zoiets als een standaard student. Immers zijn we allen verschillend in smaak en gehoor,en dat is maar goed ook ;)

Ga eens wat beluisteren op je gemak als je iets treft wat je bevalt. Weet je precies wat je dan moet aanschaffen (logica ik weet het) Zo simpel is het gelukkig ook tenslotte moet jij je eigen oren plezieren en niet die van andere.

En lage tonen kunnen ook prima in een kleine kamer.

Nee.

kijk, lekker duidelijk antwoord ... :D

al zou een onderbouwing wel wat prettiger zijn...... :ph34r:

Toch even kort reageren. Bas in een kleine kamer is, tenzij je het helemaal uitregelt op je luisterpositie, een utopie. Staande golven zijn er in overvloed omdat in een kleine kamer de schroeder frequentie veel te hoog ligt. Spleten zoals onder de deur of ventilatie vernachelen je roomgain. Een slechtere ruimte voor laagweergave is niet te krijgen. De auto heeft roomgain en is dus zeer geschikt. Hoofdtelefoons hebben altijd propagatielengtes naar het oor van minder dan labda/16 en dus zijn er niet eens staande golven mogelijk, en daar mee ook geschikt. Grote ruimtes hebben lagere Schroeder frequenties en zijn dus makkelijk te corrigeren omdat het verloop dan al veel minder grillig is. De referentie vormt het weiland met nul reflecties. De kleine kamer is verreweg de slechtste ruimte voor laagweergave.

Wat betreft aankoop advies. Koop nou alsjeblieft niet alles in een keer. Zeker geen onzin als CD-spelers/netfilters/dure kabels. Als je begint aan een nieuwe set, dan heb je nog een lelie-blanke ziel die niet verziekt is met allerlei geloof zoals die van talloze audiofielen. Dan kun je nog rationeel nadenken en tot de conclusie komen dat je beter het overgrote deel van je geld kunt stoppen in een stel goede luidsprekers en een goede akoestiek. De rest komt later wel. Ik ben het volledig eens met de eerder genoemde referentie naar WWW.BREEM.NL

Dan is het de vraag wat belangrijker is. Een kleine ruimte met vloerbedekking / gordijnen / boekenkast of een grote ruimte met een harde houten vloer en vrij kale inrichting. In mijn 12m2 luister ik veel liever naar lage tonen dan bij de buurman in een veel grotere maar vrij harde huiskamer.

Dan is het de vraag wat belangrijker is. Een kleine ruimte met vloerbedekking / gordijnen / boekenkast of een grote ruimte met een harde houten vloer en vrij kale inrichting. In mijn 12m2 luister ik veel liever naar lage tonen dan bij de buurman in een veel grotere maar vrij harde huiskamer.

Precies! Mijn kamertje van 2,90m x 4,65m staat stampensvol en is dus goed gedempt. Een grote kamer met weinig meubels en een parketvloer klinkt waarschijnlijk een stuk minder fijn...