Jump to content

breem site

rienberends
 Share

Recommended Posts

Mooi gekloot  :D

Ik probeer het goed te krijgen maar het wil niet lukken. :(

O ja voor het geval er weer wordt gezegd dat ik LP liefhebbers niet serieus neem: Ik heb tig platenspelers gehoord (ook achtelijk dure). Met mooi schoongehouden haardvuurvrije platen op netfilters met kabelhouders en alles erop en eraan.

Ik maak LP liefhebbers niet belachelijk. Het medium LP is anno 2006 wel belachelijk. Wat helemaal belachelijk is is dat je de illusie hebt dat ik een mooi uitziend en perfect geimplementeerde versie van een 100% achtelijk concept kan waarderen, als dit al tientallen jaren achterhaald is. Ik ga NIET onder de indruk zijn van jouw platen speler. Zelfs als dit een Transrotor Gravita is van 120.000,00 euro. Zelfs DIE volledig niet onderbouwde en uiterst voorbarige stelling torpedeer je als absoluut feit:...

Hmmm... in welke discussie heb ik de relatie tussen vinyl en dommigheid al eerder gehoord :confused:

Verder klinkt dit verhaal als een enorme self fulfilling prophecy!

Beste S000

Ik zeg niet dat Breem niet wetenschappelijk op dit gebied is onderlegd maar dat zegt hij zelf. Ik citeer van zijn site:

"Mijn naam is Jan. Ik woon ergens in de Betuwe.

Ik ben een elektronica techneut met een jarenlange ervaring in het professioneel ontwerpen van elektronische schakelingen (niets met geluidsweergave te maken)."

Je probeert wel degelijk me belachelijk te maken terwijl daar geen enkele reden voor is. Het enige wat ik vertelde is dat ik verschillende phonotrappen in huis heb gehad die anders klonken en voor de rest geen enkele technische verklaring van mijn kant (ik zou het niet kunnen). Ik citeer de tekst waar je probeert me belachelijk te maken:

"Nee inderdaad. Het heeft van doen met het compenseren (=gestoord versterken) voor een achtelijke uitgangsspanning van een achtelijke transducent die meer vervormt dan 100000 CD spelers bij elkaar. Ik kan me dan voorstellen dat het moeilijk is om te kiezen tussen verschillende [censuur-piep]. EEUUh ik bedoel.. Die belangrijke taak van het spanningversterken en het impedantietransformeren van het uiterst delicate volledig analoge muziek-signaal is een moeilijk te implementeren functie. Alleen de allerbeste fabrikanten kunnen dit goed. Dat kost tijd om uit te zoeken."

Ik vraag je helemaal niet onder de indruk te zijn van mijn platenspeler. Het enige wat ik stelde is dat ik zeker weet dat je paf zou staan als je mijn platenspeler hoort. Dit in relatie tot het feit dat als je het niet weet, je in eerste instantie zou denken dat het CD is. Ik zei daar overigens duidelijk bij dat ik nog nooit beweerd heb dat LP beter is dan CD wel dat ik veel plezier met mijn platenspeler heb. Wat is daar fout aan en waarom reageer je dan zo beledigend. Ik citeer:

" Wat helemaal belachelijk is is dat je de illusie hebt dat ik een mooi uitziend en perfect geimplementeerde versie van een 100% achtelijk concept kan waarderen, als dit al tientallen jaren achterhaald is. Ik ga NIET onder de indruk zijn van jouw platen speler."

Tot slot:

- Je voelt je aangevallen terwijl je geen reden hebt je aangevallen te voelen;

- Je reageert zonder goed te lezen en een ander in zijn waarde proberen te laten;

- Of je verstand van audio hebt weet ik niet, (fatsoenlijk) communiceren is in ieder geval niet je sterkste punt. Ik zal heus niet de eerste zijn in jouw leven die dit opvalt;

- Overigens als je Jan Breem bent neem ik je nog steeds technisch inhoudelijk serieus zoals ik al eerder stelde. Ik zeg niet dat Breem gek is maar alleen dat hij veel te stellig is en de waarheid niet in pacht heeft (en wie wel ?).

Carl ,

Wat maakt het allemaal uit.

Jij bent blij met je vinyl draaier ..overigens ik ook, maar ...dan met mijn speler.

s0000884 heeft een andere mening mooi toch.

Het zal saai worden als we allemaal hetzelfde dachten , dezelfde Speakers kochten en van dezelfde .... :rolleyes:

Hai Dais,

Het gaat me er niet om dat S000 een andere mening heeft maar de manier waarop hij reageert op een ander. Bij voorbaat al in de verdediging gaan door aan te vallen. Op een andere manier krijg je een veel zinniger gesprek en wordt je er allemaal een beetje beter van. Dat is toch het doel van dit forum?

Overigens ben ik hem vergeten te vragen wat hij zou doen als hij van zijn oud -tante 1000 LP's kreeg met zijn lievelingsmuziek. Vol verachting de zaak in de vuinisbak gooien of toch maar het beste eruit halen? Zo is iedereen hier toch met

vinyl begonnen.

Groet,

Carl

Hij zal die LP's niet weggooien maar... ook niet zelf draaien, wel weggeven hear op hear dat weet ik zeker .......denk ik. :blink:

Tja het gaat soms nergens meer over maar op zo,n forum zal iemand anders reageren dan in een groep. Het zal allemaal niet zo zwart wit zijn vermoed ik.

Laten we dit onderwerp , hetgeen ik overigens zelf startte, maar rusten. Iedereen zijn eigen mening, iedereen zijn eigen oren etc., etc. Wat je niet hoort, zul je ook nooit horen. Dont worry, be happy. Oh ja , nog even voor Ravon: Ik schaamde me zo voor mijn Dameswagentje, dat ik vanmiddag maar een Deux Chevaux 1961 gekocht heb.

Overigens ben ik hem vergeten te vragen wat hij zou doen als hij van zijn oud -tante 1000 LP's kreeg met zijn lievelingsmuziek.

Op een LP kan schitterende muziek staan. Dat zou voor mij meteen reden zijn de boel op CD's te fikken zodat ik niet iedere keer nadat ik de plaat gedraaid heb er meer stof op zit dan wel meer slijtage bevat. EDIT: zoals DaisZeta al zei, daarna zou een ieder van hear de platen mogen komen afhalen.

Wat betreft communicatieve vaardigheden. Ik ben niet het typ wat graag mensen beledigt, maar wel het typ dat graag een spiegel voorhoudt. Die site is niet tot in de puntjes perfect afgewerkt, dan wel met alle mogelijke wiskundige hulpstellingen wetenschappelijk helemaal sluitend gemaakt. Echter kun je daarvoor wel terugvallen op gezond verstand, electronica leer, EMC, digitale en analoge signaaltheorie, en eigenschappen van ons gehoor (cursus met medisch tintje). Op EMC na zitten al deze zaken in mijn curriculum en ik kan niet anders concluderen dan dat Jan Breem alles op zijn site goed heeft. Als ik dat fout heb en iemand toont het aan dan ben ik de eerste die mijzelf verbeter. Echter als jij zomaar ineens zegt dat

Audio is zijn hobby en meer ook niet. Hij is wetenschappelijk op dit gebied evenmin onderlegd als ik of veel anderen hier.

nadat Breem toch echt, denk ik, veel werk in zijn site gestoken heeft en absoluut deskundig is, dan getuigt dat niet van meer communicatieve vaardigheden dan die ik doelbewust in mijn posts laat zien. Aan de ene kant zeggen dat wijsheid inhoud dat je niet zomaar absolute waarheden kunt verkondigen, om vervolgens jezelf er wel aan schuldig te maken is 1 ding. Een tweede zaak is dat in wetenschap nu eenmaal veel absolute waarden zitten. De impedantie van een speakerkabel bijvoorbeeld. Waaruit feilloos op te maken valt dat de kabel nog niet de geringste invloed heeft op de geluidskwaliteit als deze een minimale dikte heeft.

de relatie tussen vinyl en dommigheid

Kijk dit vind ik nu zo jammer. Als het lijkt alsof ik insinueer dat mensen die LP's draaien dom bezig zijn dan trek ik die insinuatie meteen in want dat is de bedoeling van mijn posts helemaal niet. Smaken verschillen en wie vinyl luistert heeft daar een zeer goede legitieme reden aan. Echter dat het medium zoveel de hemel in geprezen wordt is zo ontzettend inconsequent. De casetteband is verketterd, audio opnames op videobanden doet men niet aan (en dat levert toch echt, meen ik, zeer goede geluidskwaliteit op). Maar de tuners worden soms de hemel ingeprezen ook al draait het radiostation de door dezelfde doelgroep verketterde MP3 bestanden, gooit die door een compressor/limiter en dat gaat door allerlei modulatoren om de prut op een carrier te krijgen. Hetzelfde kun je zeggen voor LP's met alle inherente vervormingsbronnen. Echter ik heb zelf ook talloze ervaringen dat ik meer genoot van een radiouitzending dan hetzelfde op CD. Dat is smaak.

nadat Breem toch echt, denk ik, veel werk in zijn site gestoken heeft en absoluut deskundig is...

Dat jij Breem deskundig vindt, wil toch niet zeggen dat hij deskundig

Breem is het bewijs dat de wereld rond is....

Indertijd waren erook BREEM figuren die beweerde dat de aarde plat was :P

Nee hoor, dat waren audiofielen. Alleen wisten ze nog niet dat ze het waren omdat audiofilie toen nog een volstrekt onbekende aandoening was

Laten we dit onderwerp , hetgeen ik overigens zelf startte, maar rusten. Iedereen zijn eigen mening, iedereen zijn eigen oren etc., etc. Wat je niet hoort, zul je ook nooit horen. Dont worry, be happy. Oh ja , nog even voor Ravon: Ik schaamde me zo voor mijn Dameswagentje, dat ik vanmiddag maar een Deux Chevaux 1961 gekocht heb.

Ah, een upgrade.

"Alles is relatief" die stelling levert natuurlijk wel een filosofisch dilemma op want het is een absolute stelling. Daar heb je dus helemaal gelijk in S0000.

We zijn behoorlijk tegen elkaar tekeer gegaan en laten we er maar zand over doen. Als jurist en techneut hebben we ook wel een hele andere achtergrond.

Overigens denk je echt dat phonotrappen gehoormatig niet van elkaar verschillen? Natuurlijk niet makkelijk te vergelijken want die impedanties zijn natuurlijk niet allemaal precies recht te trekken en ook de versterkingsfactor is natuurlijk niet 100% gelijk. Dat maakt direkte A/B niet mogelijk. Ik luister meestal een uur naar de een en dan een uur na de ander. Vervolgens draai ik een week het leenexemplaar en zet dan weer over (als het zolang volhoudt). Als ik het gevoel heb dat het echt een verbetering is waar ik het geld voor over heb dan ben ik bereid het te kopen. Misschien niet allemaal wetenschappelijk verantwoord maar het werkt wel. Overigens laat ik mijn vrouw wel eens apparatuur overzetten. Soms krijg ik wel eens iets voor de gein mee.

Toch is het allemaal niet zo simpel. In de audio wereld krijg je tegengestelde berichten. Ik heb eens een fabrikant gemaild met de vraag waarom hij geen SF op zijn voortrap had. Met literatuurverwijzing beweerde hij dat afkappen in het laag invloed had op het niet afgekapte deel. Hij is kennelijk niet de enige die dat beweert. Ik heb vervolgens AvO en AvdW (neem ik zeer serieus) ter verficatie gemaild en die beweerde dat dat echt onzin was.

Ik kan de tekst van die fabrikant Graham Slee niet meer vinden jammer genoeg. Eigenlijk wil ik ook niet zonder SF.

Groet,

Carl

Overigens denk je echt dat phonotrappen gehoormatig niet van elkaar verschillen? Natuurlijk niet makkelijk te vergelijken want die impedanties zijn natuurlijk niet allemaal precies recht te trekken en ook de versterkingsfactor is natuurlijk niet 100% gelijk.

Dit is heel goed mogelijk. Als bijv. RIAA correctie is ingebouwd heb je voor sommige frequenties gigantische versterkingsfactoren (1000 maal). Klik eens hier om te kijken wat er bijv. fout kan gaan. In die tabel kun je zien dat er al orde grootte dB's verschil kan zitten tussen de manier waarop stage A corrigeert voor RIAA en hoe stage B ervoor corrigeert.

Nogmaals: het genieten van muziek rechtvaardigt iedere uitgave. Ik heb muziek thuis waar ik achteraf wel 200 euro voor in de winkel had betaald als ie niet goedkoper te krijgen was. Het maakt totaal niet uit of dit door objectieve kwaliteit tot stand komt of door smaak.

Laten we dit onderwerp , hetgeen ik overigens zelf startte, maar rusten. Iedereen zijn eigen mening, iedereen zijn eigen oren etc., etc. Wat je niet hoort, zul  je ook nooit horen. Dont worry, be happy. Oh ja , nog even voor Ravon: Ik schaamde me zo voor mijn Dameswagentje, dat ik vanmiddag maar een  Deux Chevaux 1961 gekocht heb.

Ah, een upgrade.

Gekocht ,als mijn MG niet wil starten. Het ga je goed

Overigens ben ik hem vergeten te vragen wat hij zou doen als hij van zijn oud -tante 1000 LP's kreeg met zijn lievelingsmuziek. Vol verachting de zaak in de vuinisbak gooien of toch maar het beste eruit halen? Zo is iedereen hier toch met vinyl begonnen.

Nou nee hoor, ben dan wel van bouwjaar 1971 maar kocht flink LP's voordat de CD uitgevonden was. Die heb ik nimmer weggedaan en tot op de dag van vandaag wordt die collectie steeds meer uitgebreid.

(dat dan ook wel weer dankzij dergelijke gulle gevers ;););) )

Kijk dit vind ik nu zo jammer. Als het lijkt alsof ik insinueer dat mensen die LP's draaien dom bezig zijn dan trek ik die insinuatie meteen in want dat is de bedoeling van mijn posts helemaal niet. Smaken verschillen en wie vinyl luistert heeft daar een zeer goede legitieme reden aan. Echter dat het medium zoveel de hemel in geprezen wordt is zo ontzettend inconsequent. De casetteband is verketterd, audio opnames op videobanden doet men niet aan (en dat levert toch echt, meen ik, zeer goede geluidskwaliteit op). Maar de tuners worden soms de hemel ingeprezen ook al draait het radiostation de door dezelfde doelgroep verketterde MP3 bestanden, gooit die door een compressor/limiter en dat gaat door allerlei modulatoren om de prut op een carrier te krijgen. Hetzelfde kun je zeggen voor LP's met alle inherente vervormingsbronnen. Echter ik heb zelf ook talloze ervaringen dat ik meer genoot van een radiouitzending dan hetzelfde op CD. Dat is smaak.

Die inconsequentie is mij niet duidelijk. Bedoel je persoonlijke voorkeur die aan verandering onderhevig kan zijn?

(...)

Het is alweer een tijdje geleden dat kraamvrouwen hun handen niet wasten als ze van de ene patient naar de andere gingen.

(...)

Beste Carl,

Niet om het een of ander, maar hier haal je toch een paar hoofdrolspelers door elkaar :o:o:o

Kraamvrouwen staan toch op de markt :unsure:

Met opgewekte groet,

Ik heb tegenwoordig een oude versterker met een beetje ruis. Vooral de CD weergave knapt hier van op. LP niet, het is too much.

Die inconsequentie is mij niet duidelijk. Bedoel je persoonlijke voorkeur die aan verandering onderhevig kan zijn?

Ik doel meer op het feit dat men blijkbaar de vervorming van een plaat veel meer waardeert dan de vervorming van een cassettebandje bijvoorbeeld. Dat is natuurlijk smaak maar de massale afwijzing van de casseteband en de toch wel grote populariteit van de LP kan ik er niet uit verklaren. Net als dat ik niet kan verklaren dat er behoefte is aan zeer goede hifi-tuners met grote gevoeligheid (terwijl het aangeboden signaal van slechte kwaliteit is). Als je juist van het 'radio' geluid houdt, dan heb je daarvoor geen dure tuner nodig. Smaak valt niet over te twisten maar sommige beredeneringen kan zijn m.i. niet consequent.

Beste 008,

Ik doel meer op het feit dat men blijkbaar de vervorming van een plaat veel meer waardeert dan de vervorming van een cassettebandje bijvoorbeeld.

Indien een cassetterecorder niet goed is ingesteld , dan vervormd dit apparaat veel, nog erger als de kop een beetje scheef staat (azimuth) zijn de hoge tonen echt weg :lol:;)

Dit komt (kwam) erg veel voor bij cassettedecks zo uit de doos.

Muziek instrumenten zijn gemaakt om te resoneren, is dit dan ook vervorming ?

MvG,

Haudio