Alco Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Net als dat ik niet kan verklaren dat er behoefte is aan zeer goede hifi-tuners met grote gevoeligheid (terwijl het aangeboden signaal van slechte kwaliteit is). Als je juist van het 'radio' geluid houdt, dan heb je daarvoor geen dure tuner nodig Daar ben ik 't wel met je eens! Op enkele zenders na is 't merendeel baggerkwaliteit. Dan is een peperdure tuner eigenlijk weggegooid geld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Dit terwijl een life FM uitzending toch absoluut perfect moet kunnen klinken. Ik heb ze zelfs via de kabel wel eens zo goed gehoord. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Als je een goede kamerantenne gebruikt, gaat er een wereld voor je open als je naar Radio2, Radio4, Klara of WDR luistert. Een behoorlijke kamerantenne kost misschien twee tientjes. Zelfs de commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Doe eens een voorstel van een antenne van twee tientjes cable. carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medrah Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Gewone simpele rondstraalantenne kostte mij eur. 16,- en werk perfect. ik heb hem bij een winkel vandaan waar ook zendamateurs hun spullen betrekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Gewone simpele rondstraalantenne kostte mij eur. 16,- en werk perfect. ik heb hem bij een winkel vandaan waar ook zendamateurs hun spullen betrekken. Heb jij een piratenzender? Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Doe eens een voorstel van een antenne van twee tientjes cable. carl Bij Conrad diverse modellen - wel een klein beetje duurder zag ik tot mijn grote schrik Diverse modellen voor EUR 25 - 30 en dan ben je al een heel eind, deze bijvoorbeeld: Uit de beschrijving: FM KAMERANTENNE Bestnr.: 940780 - 89 Kleur zwart Prijs slechts 29,95 EUR Klaar voor de toekomst met deze kamerantenne voor analoge en digitale radio-ontvangst (AM/FM). Regelbare breedbandversterker (25 dB) voor een optimale geluidskwaliteit in elke situatie. Afm. (bxdxh) 70 x 110 x 440 mm. Ca. 1,2 m aansluitkabel. Met Nederlandstaligegebruiksaanwijzing. KLIK voor de catalogus Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 [...]Ik heb eens een fabrikant gemaild met de vraag waarom hij geen SF op zijn voortrap had. Met literatuurverwijzing beweerde hij dat afkappen in het laag invloed had op het niet afgekapte deel. Hij is kennelijk niet de enige die dat beweert. [...] Beste Carl, Wat is SF en wat is de relatie tot "afkappen in het laag"? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Subsonisch filter. Oftewel een filter dat de laagste frequenties (onder de 25 Hz en liefst lekker steil werkend) er uit haalt, zodat al het gerommel dat inherent is aan draaitafels (o.a. rumble, arm/element resonanties) , effectief uit je luidsprekers gehouden wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Subsonisch filter. Oftewel een filter dat de laagste frequenties (onder de 25 Hz en liefst lekker steil werkend) er uit haalt, zodat al het gerommel dat inherent is aan draaitafels (o.a. rumble, arm/element resonanties) , effectief uit je luidsprekers gehouden wordt. Bedankt Joboton, Lijkt mij dat je die frequenties nog wilt behouden. Alles onder onder de 7 Hz mag wat mij betreft de kliko in. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Subsonisch filter. Oftewel een filter dat de laagste frequenties (onder de 25 Hz en liefst lekker steil werkend) er uit haalt, zodat al het gerommel dat inherent is aan draaitafels (o.a. rumble, arm/element resonanties) , effectief uit je luidsprekers gehouden wordt. Bedankt Joboton, Lijkt mij dat je die frequenties nog wilt behouden. Alles onder onder de 7 Hz mag wat mij betreft de kliko in. Groet, Jacco De resonantiefrequentie van je element ligt idealiter tussen 6 Hz en 12 Hz dus je kunt je grens voor phono beter wat omhoog richting 15 Hz trekken Jacco Zo'n SF wordt doorgaans ingebouwd om de luidsprekers te beschermen en niet om het audiosignaal te veranderen/verbeteren o.i.d. Een goed SF heeft geen hoorbare invloed op het geluid. Werkt bij een goede (voor)versterker trouwens alleen op de phonotrap, hoort bij de lijningangen niet in de signaalweg te zitten (ongeacht of het "aan" of "uit" staat) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Subsonisch filter. Oftewel een filter dat de laagste frequenties (onder de 25 Hz en liefst lekker steil werkend) er uit haalt, zodat al het gerommel dat inherent is aan draaitafels (o.a. rumble, arm/element resonanties) , effectief uit je luidsprekers gehouden wordt. Bedankt Joboton, Lijkt mij dat je die frequenties nog wilt behouden. Alles onder onder de 7 Hz mag wat mij betreft de kliko in. Groet, Jacco De resonantiefrequentie van je element ligt idealiter tussen 6 Hz en 12 Hz dus je kunt je grens voor phono beter wat omhoog richting 15 Hz trekken Jacco [...] Edwin, Daar zit wat in. Als je naar de RIAA-IEC kromme kijkt, is er een kantelpunt op 20 Hz. Nog meer filteren lijkt mij dan niet meer nodig, hoewel ik dit kantelpunt er bij mij niet in heb zitten. Sterker nog, ik heb helemaal geen kantelpunt in die orde van grootte. Ik zie mijn conussen wel heen en weer gaan, maar heb daar geen problemen mee. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Jacco, Dat heen-en-weer gaan van de conussen, zonder dat je wat hoort, zou het gevaar moeten zijn: die subsonische trillingen k Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Jacco, Dat heen-en-weer gaan van de conussen, zonder dat je wat hoort, zou het gevaar moeten zijn: die subsonische trillingen k Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Sterker nog, ik heb helemaal geen kantelpunt in die orde van grootte. Ik zie mijn conussen wel heen en weer gaan, maar heb daar geen problemen mee. Groet, Jacco Door die flapperende conus krijg je ook nog zoiets als doplervervorming.... Sommige mensen zijn daar erg gevoelig voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Sterker nog, ik heb helemaal geen kantelpunt in die orde van grootte. Ik zie mijn conussen wel heen en weer gaan, maar heb daar geen problemen mee. Groet, Jacco Door die flapperende conus krijg je ook nog zoiets als doplervervorming.... Sommige mensen zijn daar erg gevoelig voor. Als die Doplerverschuiving zeer gering is tov de grondfrequentie, geloof ik het wel. Ieder zijn heug. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Die inconsequentie is mij niet duidelijk. Bedoel je persoonlijke voorkeur die aan verandering onderhevig kan zijn? Ik doel meer op het feit dat men blijkbaar de vervorming van een plaat veel meer waardeert dan de vervorming van een cassettebandje bijvoorbeeld. Dat is natuurlijk smaak maar de massale afwijzing van de casseteband en de toch wel grote populariteit van de LP kan ik er niet uit verklaren. Net als dat ik niet kan verklaren dat er behoefte is aan zeer goede hifi-tuners met grote gevoeligheid (terwijl het aangeboden signaal van slechte kwaliteit is). Als je juist van het 'radio' geluid houdt, dan heb je daarvoor geen dure tuner nodig. Smaak valt niet over te twisten maar sommige beredeneringen kan zijn m.i. niet consequent. Hoi, Of men de vervorming van de plaat meer waardeerd dan de vervorming van de cassette weet ik niet. Er is ook een subcultuur die warm loopt voor de cassette en/of bandrecorder. Zij begeven zich alleen niet zoveel Hear, wel op andere fora. Voor wat mij betreft geef ik de voorkeur aan de vervorming van de platenspeler. Ook sta ik open voor de cassette en wellicht weet deze mij ook op de een of andere manier te verbazen, net zoals de platenspeler dit ook gedaan heeft, nog geen 2 jaar geleden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 wie quote er een zin van Jan Breem zijn site waarin hij onwaarheden verkondigd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Breem is zoooo 90's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 De lucht in de buis vormt een bewegende massa, die in de kast een veer. Samen vormen die een resonator op een zeer bepaalde frequentie. Als deze frequentie overeenkomt met de eigenresonatie van de luidspreker vormt het totaal een resonator die minder gepiekt (minder sterke uitslag) en breder (over een groter frequentie bereik) resoneert. Heb hier wat twijfels over Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 wie quote er een zin van Jan Breem zijn site waarin hij onwaarheden verkondigd? Bi-Amping Bi-Amping is het gebruik van afzonderlijke eindversterkers voor (de luidsprekers voor) lage en hoge tonen. Het heeft alleen zin als je v Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 wie quote er een zin van Jan Breem zijn site waarin hij onwaarheden verkondigd? Bi-Amping Bi-Amping is het gebruik van afzonderlijke eindversterkers voor (de luidsprekers voor) lage en hoge tonen. Het heeft alleen zin als je v Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 wie quote er een zin van Jan Breem zijn site waarin hij onwaarheden verkondigd? Bi-Amping Bi-Amping is het gebruik van afzonderlijke eindversterkers voor (de luidsprekers voor) lage en hoge tonen. Het heeft alleen zin als je v Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Hey Hans, Zit op die Array phono van jou ook geen uitschakelbaar SF. Hoor jij nu het verschil tussen aan en uit? Overigens heb ik een Whest phonotrap in huis gehad zonder enige vorm van filtering (hij gaat bij wijze van spreken tot het bittere einde). Hij klonk absoluut geweldig maar ik durf niet ... te bang voor mijn MA luidsprekers. PS 1 wat is dopplereffect? PS 2 Breem heeft natuurlijk toegevoegde waarde, hij zou wat minder extreem moeten schrijven Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Of een signaal door buizen of door transistoren versterkt wordt maakt niets uit in de kwaliteit of de klank van het geluid. Als de dempingsfactor van de buizenversterker te laag is, of als ie gewoon veel meer vervormt, dan klopt dit uiteraard. Anders geldt de heilige uitspraak eveneens gedaan door Breem: "Buizen klinken alleen anders dan transistoren als je ze stuk gooit". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts