dekkersj Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 [...] PS 1 wat is dopplereffect? [...] Kort gezegd komt het erop neer dat de afstand tussen toehoorder en de bewegende geluidsbron bepalend is voor de toonhoogte. Komt het bewegend voorwerp naar je toe, dan stijgt de toonhoogte (de op je af komende ambulance neemt toe in toonhoogte naarmate ze dichterbij komt). Verwijdert de geluidsbron zich (de conus gaat naar achteren), dan verlaagt de toonhoogte (de ambulance rijdt je voorbij en verwijdert zich qua afstand). Als je in de trein zit en je luistert naar het geklingel van de overgang, dan ervaar je hetzelfde effect. Een niet constante toonhoogte van de klingeltjes. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Hey Hans, Zit op die Array phono van jou ook geen uitschakelbaar SF. Hoor jij nu het verschil tussen aan en uit? Overigens heb ik een Whest phonotrap in huis gehad zonder enige vorm van filtering (hij gaat bij wijze van spreken tot het bittere einde). Hij klonk absoluut geweldig maar ik durf niet ... te bang voor mijn MA luidsprekers. PS 1 wat is dopplereffect? PS 2 Breem heeft natuurlijk toegevoegde waarde, hij zou wat minder extreem moeten schrijven Groet, Carl Die heeft een sub filter en ik hoor geen verschil. Maar ook zonder subfilter gaan mijn basspekers niet ongecontroleerd heen en weer. Doplereffect is het effect krijg je wanneer een hogere frequentie door een heen en weer bewegend membraan wordt afgegegeven. Je krijgt dan een beetje het Amerikaanse politieauto geluid (maar dan op een hogere frequentie). Overigens hoop ik dat ik jouw Phonotrap toch een RIAA correctie in zit. Dit is ook een filter hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Nou nou, Ik heb die Array eindversterker weleens opengeschroefd (mocht geloof ik niet, maar ja) en de hoeveelheid elektronica die ik toen zag, deed mij duizelen. Echt veel. Goed om te zien dat het erg veel Philips was. Had waarschijnlijk te maken met het subsamplen met 10 kHz. Groet, Jacco Wanneer je de signaalweg gaat zoeken. Is de weg aanmerkelijk korter dan je zou verwachten. Al die eindtorren staan n.l. parallel. Het grootste deel van de elektromica is overigens beveiliging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Kort gezegd komt het erop neer dat de afstand tussen toehoorder en de bewegende geluidsbron bepalend is voor de toonhoogte. Komt het bewegend voorwerp naar je toe, dan stijgt de toonhoogte (de op je af komende ambulance neemt toe in toonhoogte naarmate ze dichterbij komt). Verwijdert de geluidsbron zich (de conus gaat naar achteren), dan verlaagt de toonhoogte (de ambulance rijdt je voorbij en verwijdert zich qua afstand). Als je in de trein zit en je luistert naar het geklingel van de overgang, dan ervaar je hetzelfde effect. Een niet constante toonhoogte van de klingeltjes. Nog korter gezegd: frequentie[waargenomen] = frequentie[uitgezonden]*(geluidssnelheid+snelheid tussen waarnemer en zender)/geluidssnelheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Hai Hans, ik heb al tegen S0000 gezegd dat ik niet technisch ben en natuurlijk is een RIAA een filter. Ik heb trouwens ook nauwelijks last van cone flap (alleen als ik in de buurt van mijn rekje loop). Maar ja, weet jij altijd wat je draait en ik zie mijn units normaal natuurlijk niet. Groet, Carl PS S00000, ik vind een draaitafel zo'n mooi apparaat bijna net zo mooi als een zeilboot. Ik vind trouwens die hele mechanica van na de oorlog schitterende staaltjes van techniek. Ik geef het toe veel nostalgie, maar mijn zeilboot gaat ook goed vooruit zonder motor en met het geluid van mijn draaitafel ben ik druk tevreden.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Nou nou, Ik heb die Array eindversterker weleens opengeschroefd (mocht geloof ik niet, maar ja) en de hoeveelheid elektronica die ik toen zag, deed mij duizelen. Echt veel. Goed om te zien dat het erg veel Philips was. Had waarschijnlijk te maken met het subsamplen met 10 kHz. Groet, Jacco Wanneer je de signaalweg gaat zoeken. Is de weg aanmerkelijk korter dan je zou verwachten. Al die eindtorren staan n.l. parallel. Het grootste deel van de elektromica is overigens beveiliging. Nee, ik heb het niet over die eindtorren. Ring-emitters in een cascode schakeling als ik mij niet vergis. Die zitten achter het frontpaneel als er in de tussentijd niets is verandert. Geeft ook niet, hoor. Ik was onder de indruk van die immense printplaten met vele, vele componenten erop gesoldeerd. Vaak nog met BCxyz transistoren op elkaar gesoldeerd, net of het een prototype was. Leuk om te zien dat het voornamelijk Philips was dat de klok sloeg. Dit is inmiddels 7 jaar geleden, toen ik bij Audio & Techniek afsudeerde. Ook mooie blauwe Philips (of Philips blauwe) voedingselco's er in gemonteerd. Doet mij goed. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Kort gezegd komt het erop neer dat de afstand tussen toehoorder en de bewegende geluidsbron bepalend is voor de toonhoogte. Komt het bewegend voorwerp naar je toe, dan stijgt de toonhoogte (de op je af komende ambulance neemt toe in toonhoogte naarmate ze dichterbij komt). Verwijdert de geluidsbron zich (de conus gaat naar achteren), dan verlaagt de toonhoogte (de ambulance rijdt je voorbij en verwijdert zich qua afstand). Als je in de trein zit en je luistert naar het geklingel van de overgang, dan ervaar je hetzelfde effect. Een niet constante toonhoogte van de klingeltjes. Nog korter gezegd: frequentie[waargenomen] = frequentie[uitgezonden]*(geluidssnelheid+snelheid tussen waarnemer en zender)/geluidssnelheid. Ja, okidoki, maar wie begrijpt dat hear? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Hai Hans, ik heb al tegen S0000 gezegd dat ik niet technisch ben en natuurlijk is een RIAA een filter. Ik heb trouwens ook nauwelijks last van cone flap (alleen als ik in de buurt van mijn rekje loop). Maar ja, weet jij altijd wat je draait en ik zie mijn units normaal natuurlijk niet. Groet, Carl Dat geflapper komt meestal van de draaitafel zelf (rumble) ik heb daar gelukkig geen last van. Ook is controle door de versterker erg belangrijk. Dat ding moet n.l. de speaker controleren niet anderom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Hai Hans, Die Oracle Delphi V met Graham 2.1 rumbelt niet althans niet meer dan een andere goede. Die kunnen ook een stuk goedkoper zijn. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Nou nou, Ik heb die Array eindversterker weleens opengeschroefd (mocht geloof ik niet, maar ja) en de hoeveelheid elektronica die ik toen zag, deed mij duizelen. Echt veel. Goed om te zien dat het erg veel Philips was. Had waarschijnlijk te maken met het subsamplen met 10 kHz. Groet, Jacco Wanneer je de signaalweg gaat zoeken. Is de weg aanmerkelijk korter dan je zou verwachten. Al die eindtorren staan n.l. parallel. Het grootste deel van de elektromica is overigens beveiliging. Nee, ik heb het niet over die eindtorren. Ring-emitters in een cascode schakeling als ik mij niet vergis. Die zitten achter het frontpaneel als er in de tussentijd niets is verandert. Geeft ook niet, hoor. Ik was onder de indruk van die immense printplaten met vele, vele componenten erop gesoldeerd. Vaak nog met BCxyz transistoren op elkaar gesoldeerd, net of het een prototype was. Leuk om te zien dat het voornamelijk Philips was dat de klok sloeg. Dit is inmiddels 7 jaar geleden, toen ik bij Audio & Techniek afsudeerde. Ook mooie blauwe Philips (of Philips blauwe) voedingselco's er in gemonteerd. Doet mij goed. Groet, Jacco De allereerste Array's hebben inderdaad van die opzetprintjes met een tor erop. Dit was om de onderliggende transistors te ontlasten. Later zijn die in op print verwerkt. En dat het Philips spullen zijn.... Dat is toch niet verwonderlijk met twee ontwikkelaars die er jaren bij Philips op hebben zitten.... Van die onderdelen waren de specs n.l. tot ver achter de komma bekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Hai Hans, Die Oracle Delphi V met Graham 2.1 rumbelt niet althans niet meer dan een andere goede. Die kunnen ook een stuk goedkoper zijn. Groet, Carl Dan heb je toch ook helemaal geen sub filter nodig (mits je versterker de boel goed controleerd tenminste). Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Nou nou, Ik heb die Array eindversterker weleens opengeschroefd (mocht geloof ik niet, maar ja) en de hoeveelheid elektronica die ik toen zag, deed mij duizelen. Echt veel. Goed om te zien dat het erg veel Philips was. Had waarschijnlijk te maken met het subsamplen met 10 kHz. Groet, Jacco Wanneer je de signaalweg gaat zoeken. Is de weg aanmerkelijk korter dan je zou verwachten. Al die eindtorren staan n.l. parallel. Het grootste deel van de elektromica is overigens beveiliging. Nee, ik heb het niet over die eindtorren. Ring-emitters in een cascode schakeling als ik mij niet vergis. Die zitten achter het frontpaneel als er in de tussentijd niets is verandert. Geeft ook niet, hoor. Ik was onder de indruk van die immense printplaten met vele, vele componenten erop gesoldeerd. Vaak nog met BCxyz transistoren op elkaar gesoldeerd, net of het een prototype was. Leuk om te zien dat het voornamelijk Philips was dat de klok sloeg. Dit is inmiddels 7 jaar geleden, toen ik bij Audio & Techniek afsudeerde. Ook mooie blauwe Philips (of Philips blauwe) voedingselco's er in gemonteerd. Doet mij goed. Groet, Jacco De allereerste Array's hebben inderdaad van die opzetprintjes met een tor erop. Dit was om de onderliggende transistors te ontlasten. Later zijn die in op print verwerkt. En dat het Philips spullen zijn.... Dat is toch niet verwonderlijk met twee ontwikkelaars die er jaren bij Philips op hebben zitten.... Van die onderdelen waren de specs n.l. tot ver achter de komma bekend. Oh, maar ik bedoel het zeker niet negatief hoor! Ik vond het toen een teleurstelling (ik zat in mijn audiofiele fase), maar later ben ik het als compliment gaan zien. Jouw broer is nog bij ons op de afdeling over de vloer geweest (Integrated Transceivers) en die ander van de twee heeft volgens mij ook een goede basis bij Medical. Typisch een geval van Philips mensen die technisch beter willen zijn dan dat de organisatie van ze verlangt. Niets dan complimenten. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Kort gezegd komt het erop neer dat de afstand tussen toehoorder en de bewegende geluidsbron bepalend is voor de toonhoogte. Komt het bewegend voorwerp naar je toe, dan stijgt de toonhoogte (de op je af komende ambulance neemt toe in toonhoogte naarmate ze dichterbij komt). Verwijdert de geluidsbron zich (de conus gaat naar achteren), dan verlaagt de toonhoogte (de ambulance rijdt je voorbij en verwijdert zich qua afstand). Als je in de trein zit en je luistert naar het geklingel van de overgang, dan ervaar je hetzelfde effect. Een niet constante toonhoogte van de klingeltjes. Nog korter gezegd: frequentie[waargenomen] = frequentie[uitgezonden]*(geluidssnelheid+snelheid tussen waarnemer en zender)/geluidssnelheid. Ja, okidoki, maar wie begrijpt dat hear? Groet, Jacco Mag ik het zo uitleggen: Het geluid dat een bepaalde bron voortbrengt, verandert in toonhoogte omdat de betreffende bron beweegt (voorbijgaat) terwijl de waarnemer stilstaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Kort gezegd komt het erop neer dat de afstand tussen toehoorder en de bewegende geluidsbron bepalend is voor de toonhoogte. Komt het bewegend voorwerp naar je toe, dan stijgt de toonhoogte (de op je af komende ambulance neemt toe in toonhoogte naarmate ze dichterbij komt). Verwijdert de geluidsbron zich (de conus gaat naar achteren), dan verlaagt de toonhoogte (de ambulance rijdt je voorbij en verwijdert zich qua afstand). Als je in de trein zit en je luistert naar het geklingel van de overgang, dan ervaar je hetzelfde effect. Een niet constante toonhoogte van de klingeltjes. Nog korter gezegd: frequentie[waargenomen] = frequentie[uitgezonden]*(geluidssnelheid+snelheid tussen waarnemer en zender)/geluidssnelheid. Ja, okidoki, maar wie begrijpt dat hear? Groet, Jacco Mag ik het zo uitleggen: Het geluid dat een bepaalde bron voortbrengt, verandert in toonhoogte omdat de betreffende bron beweegt (voorbijgaat) terwijl de waarnemer stilstaat. Nee, bijna goed, de bron blijft hetzelfde. Maar hetgeen de waarnemer hoort, verandert in toonhoogte. Dat is een miniem verschil. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Kort gezegd komt het erop neer dat de afstand tussen toehoorder en de bewegende geluidsbron bepalend is voor de toonhoogte. Komt het bewegend voorwerp naar je toe, dan stijgt de toonhoogte (de op je af komende ambulance neemt toe in toonhoogte naarmate ze dichterbij komt). Verwijdert de geluidsbron zich (de conus gaat naar achteren), dan verlaagt de toonhoogte (de ambulance rijdt je voorbij en verwijdert zich qua afstand). Als je in de trein zit en je luistert naar het geklingel van de overgang, dan ervaar je hetzelfde effect. Een niet constante toonhoogte van de klingeltjes. Nog korter gezegd: frequentie[waargenomen] = frequentie[uitgezonden]*(geluidssnelheid+snelheid tussen waarnemer en zender)/geluidssnelheid. Ja, okidoki, maar wie begrijpt dat hear? Groet, Jacco Mag ik het zo uitleggen: Het geluid dat een bepaalde bron voortbrengt, verandert in toonhoogte omdat de betreffende bron beweegt (voorbijgaat) terwijl de waarnemer stilstaa Nee, de bron blijft hetzelfde. Maar hetgeen de waarnemer hoort, verandert in toonhoogte. Dat is een miniem verschil. Groet, Jacco Snelheidsverschil is een relatief begrip. Als je bij de overweg staat en de voorbijkomende trein toetert hoor je hetzelfde effect als de persoon in de trein die het bellen van de overweg in toonhoogte hoort veranderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Nee, bijna goed, de bron blijft hetzelfde. Maar hetgeen de waarnemer hoort, verandert in toonhoogte. Dat is een miniem verschil. Groet, Jacco Hi Jacco, 't Is misschien heel goedkoop van mij, jij omschrijft exact wat ik eigenlijk bedoelde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Kort gezegd komt het erop neer dat de afstand tussen toehoorder en de bewegende geluidsbron bepalend is voor de toonhoogte. Komt het bewegend voorwerp naar je toe, dan stijgt de toonhoogte (de op je af komende ambulance neemt toe in toonhoogte naarmate ze dichterbij komt). Verwijdert de geluidsbron zich (de conus gaat naar achteren), dan verlaagt de toonhoogte (de ambulance rijdt je voorbij en verwijdert zich qua afstand). Als je in de trein zit en je luistert naar het geklingel van de overgang, dan ervaar je hetzelfde effect. Een niet constante toonhoogte van de klingeltjes. Nog korter gezegd: frequentie[waargenomen] = frequentie[uitgezonden]*(geluidssnelheid+snelheid tussen waarnemer en zender)/geluidssnelheid. Ja, okidoki, maar wie begrijpt dat hear? Groet, Jacco Mag ik het zo uitleggen: Het geluid dat een bepaalde bron voortbrengt, verandert in toonhoogte omdat de betreffende bron beweegt (voorbijgaat) terwijl de waarnemer stilstaat. Bijna... De bron moet inderdaad bewegen ten opzichte van de waarnemer, maar dat wil niet zeggen dat de waarnemer stil moet staan. En ook niet dat de bron moet bewegen trouwens Of zit ik nou te muggenziften Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Kort gezegd komt het erop neer dat de afstand tussen toehoorder en de bewegende geluidsbron bepalend is voor de toonhoogte. Komt het bewegend voorwerp naar je toe, dan stijgt de toonhoogte (de op je af komende ambulance neemt toe in toonhoogte naarmate ze dichterbij komt). Verwijdert de geluidsbron zich (de conus gaat naar achteren), dan verlaagt de toonhoogte (de ambulance rijdt je voorbij en verwijdert zich qua afstand). Als je in de trein zit en je luistert naar het geklingel van de overgang, dan ervaar je hetzelfde effect. Een niet constante toonhoogte van de klingeltjes. Nog korter gezegd: frequentie[waargenomen] = frequentie[uitgezonden]*(geluidssnelheid+snelheid tussen waarnemer en zender)/geluidssnelheid. Ja, okidoki, maar wie begrijpt dat hear? Groet, Jacco Mag ik het zo uitleggen: Het geluid dat een bepaalde bron voortbrengt, verandert in toonhoogte omdat de betreffende bron beweegt (voorbijgaat) terwijl de waarnemer stilstaa Nee, de bron blijft hetzelfde. Maar hetgeen de waarnemer hoort, verandert in toonhoogte. Dat is een miniem verschil. Groet, Jacco Snelheidsverschil is een relatief begrip. Als je bij de overweg staat en de voorbijkomende trein toetert hoor je hetzelfde effect als de persoon in de trein die het bellen van de overweg in toonhoogte hoort veranderen. Ja natuurlijk ravon, Daar heb je gelijk in. In de klassieke natuurkunde dan, Einstein dacht daar anders over indien de waarneemhoogten anders zijn, maar die verschillen zullen bij die snelheden weinig effect hebben. Maar het toeteren van de claxon van de trein verandert ook niet in toonhoogte en toch is de waargenomen toonhoogte bij de spoorwegovergang anders als functie van de afstand waarnemer-claxontoeter. Einstein heeft aangetoond dat alle coordinatenstelsels in elkaar overschrijfbaar moeten zijn en dus is er zonder relativistische correcties geen onderscheid tussen klingel en toeter. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Kort gezegd komt het erop neer dat de afstand tussen toehoorder en de bewegende geluidsbron bepalend is voor de toonhoogte. Komt het bewegend voorwerp naar je toe, dan stijgt de toonhoogte (de op je af komende ambulance neemt toe in toonhoogte naarmate ze dichterbij komt). Verwijdert de geluidsbron zich (de conus gaat naar achteren), dan verlaagt de toonhoogte (de ambulance rijdt je voorbij en verwijdert zich qua afstand). Als je in de trein zit en je luistert naar het geklingel van de overgang, dan ervaar je hetzelfde effect. Een niet constante toonhoogte van de klingeltjes. Nog korter gezegd: frequentie[waargenomen] = frequentie[uitgezonden]*(geluidssnelheid+snelheid tussen waarnemer en zender)/geluidssnelheid. Ja, okidoki, maar wie begrijpt dat hear? Groet, Jacco Mag ik het zo uitleggen: Het geluid dat een bepaalde bron voortbrengt, verandert in toonhoogte omdat de betreffende bron beweegt (voorbijgaat) terwijl de waarnemer stilstaat. Bijna... De bron moet inderdaad bewegen ten opzichte van de waarnemer, maar dat wil niet zeggen dat de waarnemer stil moet staan. En ook niet dat de bron moet bewegen trouwens Of zit ik nou te muggenziften Je maakt het onnodig moeilijk. Ik ga er van uit dat je je beperkt tot de klassieke natuurkunde. Dan maakt het geen bal uit of de waarnemer in rust verkeerd of dat ie een een eenparige snelheid heeft tov de toeter. Als ie een versnelling heeft, weet ik het eerlijk gezegd niet meer. Zie de emmer met water die roteert volgens Newton. Daar is nog steeds geen verklaring voor, bij mijn weten. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Je maakt het onnodig moeilijk. Dat klopt Ik ga er van uit dat je je beperkt tot de klassieke natuurkunde. Dan maakt het geen bal uit of de waarnemer in rust verkeerd of dat ie een een eenparige snelheid heeft tov de toeter. Dat zeg ik toch? Als ie een versnelling heeft, weet ik het eerlijk gezegd niet meer. Zie de emmer met water die roteert volgens Newton. Daar is nog steeds geen verklaring voor, bij mijn weten. Als ie een versnelling heeft, dan wordt de toonhoogte (voor de waarnemer) steeds hoger lijkt me... Die emmer met water van Newton ken ik niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Kort gezegd komt het erop neer dat de afstand tussen toehoorder en de bewegende geluidsbron bepalend is voor de toonhoogte. Komt het bewegend voorwerp naar je toe, dan stijgt de toonhoogte (de op je af komende ambulance neemt toe in toonhoogte naarmate ze dichterbij komt). Verwijdert de geluidsbron zich (de conus gaat naar achteren), dan verlaagt de toonhoogte (de ambulance rijdt je voorbij en verwijdert zich qua afstand). Als je in de trein zit en je luistert naar het geklingel van de overgang, dan ervaar je hetzelfde effect. Een niet constante toonhoogte van de klingeltjes. Nog korter gezegd: frequentie[waargenomen] = frequentie[uitgezonden]*(geluidssnelheid+snelheid tussen waarnemer en zender)/geluidssnelheid. Ja, okidoki, maar wie begrijpt dat hear? Groet, Jacco Mag ik het zo uitleggen: Het geluid dat een bepaalde bron voortbrengt, verandert in toonhoogte omdat de betreffende bron beweegt (voorbijgaat) terwijl de waarnemer stilstaa Nee, de bron blijft hetzelfde. Maar hetgeen de waarnemer hoort, verandert in toonhoogte. Dat is een miniem verschil. Groet, Jacco Snelheidsverschil is een relatief begrip. Als je bij de overweg staat en de voorbijkomende trein toetert hoor je hetzelfde effect als de persoon in de trein die het bellen van de overweg in toonhoogte hoort veranderen. Ja natuurlijk ravon, Daar heb je gelijk in. In de klassieke natuurkunde dan, Einstein dacht daar anders over indien de waarneemhoogten anders zijn, maar die verschillen zullen bij die snelheden weinig effect hebben. Maar het toeteren van de claxon van de trein verandert ook niet in toonhoogte en toch is de waargenomen toonhoogte bij de spoorwegovergang anders als functie van de afstand waarnemer-claxontoeter. Einstein heeft aangetoond dat alle coordinatenstelsels in elkaar overschrijfbaar moeten zijn en dus is er zonder relativistische correcties geen onderscheid tussen klingel en toeter. Groet, Jacco Het ging erom wat het doppler effect is. Daarvoor maakt het niet uit of de bron of de waarnemer beweegt. Ik herinner me de problemen die ik had met het meten van laagfrequente trillingen met een laserdopplersensor. Ongelooflijk gevoelige sensor met een ongekend lineair frequentiebereik, maar wel gevoelig voor statiefresonanties en trillende vloeren. Niet stampen svp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Dacht dat ie een appel op zijn hoofd had gekregen, geen emmer? http://nl.wikipedia.org/wiki/Van_der_Waalskracht Misschien http://nl.wikipedia.org/wiki/Coriolis_kracht Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Een emmer die roteert? Bij een bepaalde rotatiesnelheid zal het water uit de emmer lopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Volgens mij wordt met de emmer gedoeld op het volgende verschijnsel: Neem een met water gevulde emmer. Als je de emmer roteert, dan zal het water ook gaan roteren. Het water heeft echter niet dezelfde rotatiesnelheid als de emmer. Eerst beweegt het water langzamer, maar als je vervolgens de emmer afremt / stil zet, dan blijft het water (sneller) roteren Of heb ik nu de klok, klepel etc... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Zie de emmer met water die roteert volgens Newton. Daar is nog steeds geen verklaring voor, bij mijn weten. Groet, Jacco Zijn dat niet de van der Waalskrachten? Of je moet een andere emmer bedoelen. Daar is nog geen uitsluitsel over voor zover ik weet. Einstein probeerde het met zijn geodetische gravitatielijnen en gravitatitievelden waarbij hij bijzondere aandacht had voor die Van der Waals krachten. Echt verenigen kon hij ze niet, helaas. Die draaiende emmer gevuld met water is echt een klassieker voor theoretische natuurkundigen. Zoek hem maar eens op, met Google of zo. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now