Guest Kraus vonBentinck Posted 14 maart 2006 Report Share Posted 14 maart 2006 @ Jacco: het veronderstellen van het bestaan van waarheid is een filosofische uitspraak. Defini Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 14 maart 2006 Report Share Posted 14 maart 2006 Goed zo Ravon, Zette ook met opzet "ijzer" neer maar je reactie is wel erg snel. Je mag niet terug naar af en je krijgt ook geen 200 gulden Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 14 maart 2006 Report Share Posted 14 maart 2006 @ Jacco:het veronderstellen van het bestaan van waarheid is een filosofische uitspraak. Defini Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 14 maart 2006 Report Share Posted 14 maart 2006 Waarheid is slechts een subjectieve beleving van ervaringen van de werkelijkheid. Zou breem er ook zo over denken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 14 maart 2006 Report Share Posted 14 maart 2006 Waarheid is slechts een subjectieve beleving van ervaringen van de werkelijkheid. Ja, het staat er echt. En het is nog waar ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 14 maart 2006 Report Share Posted 14 maart 2006 Waarheid is slechts een subjectieve beleving van ervaringen van de werkelijkheid. Ja, het staat er echt. En het is nog waar ook Lekker bezig dames, Subjective beleving is volgens mij dubbelop. Sinds wanneer is er een groot verschil tussen waarheid en werkelijkheid. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 14 maart 2006 Report Share Posted 14 maart 2006 Waarheid is slechts een subjectieve beleving van ervaringen van de werkelijkheid. Ja, het staat er echt. En het is nog waar ook Lekker bezig dames, Subjective beleving is volgens mij dubbelop. Sinds wanneer is er een groot verschil tussen waarheid en werkelijkheid. Groet, Jacco Er had mogen staan subjectieve waarneming maar subjectieve beleving vind ik ook volstaan. Jouw waarneming cq. jouw waarheid hoeft niet hetzelfde te zijn als de werkelijkheid. Zo zijn we weer bij Breem aangekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 14 maart 2006 Report Share Posted 14 maart 2006 waar Breem verschijnt, de audiofiel verdwijnt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 maart 2006 Report Share Posted 14 maart 2006 (...)ik woon nog in mijn geboorteplaats namelijk. Nooit aan gedacht om je horizon te verbreden Oost best, thuis-nest. Ik kan niet warm lopen voor de rest van het land. Precies. Enschede is 'the place to be'... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 14 maart 2006 Report Share Posted 14 maart 2006 Men (meervoud) beleeft iets ("waarheid" bijv.) en die ervaring is subjectief (gebonden aan 1 persoon). Dan is het dus duidelijk dat het (de waarheid) wel degelijk bestaat. Of ben ik te naief voor dit soort discussies? Groet, jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 14 maart 2006 Report Share Posted 14 maart 2006 Precies. Enschede is 'the place to be'... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 14 maart 2006 Report Share Posted 14 maart 2006 waar Breem verschijnt,de audiofiel verdwijnt. Dat klopt helemaal, die twee hebben echt niets met elkaar gemeen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 maart 2006 Report Share Posted 14 maart 2006 Muziek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 maart 2006 Report Share Posted 14 maart 2006 (...) Dat is waar je bent als je een paar dagen met je knapzak in de richting loopt waar de zon ondergaat. Mocht je tegen onverhoopt een groot water aanlopen dan moet je links aanhouden. (...) Zo is dat! Links aanhouden, en je loopt vanzelf de ondergang tegemoet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 14 maart 2006 Report Share Posted 14 maart 2006 (...) Dat is waar je bent als je een paar dagen met je knapzak in de richting loopt waar de zon ondergaat. Mocht je tegen onverhoopt een groot water aanlopen dan moet je links aanhouden. (...) Zo is dat! Links aanhouden, en loopt vanzelf de ondergang tegemoet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 (...) Was je op een ander gebied ook maar zo ondogmatisch (...) Beste Dick, Het behoort, sinds Anselmus van Canterburry, tot de privileges van de religie om qualitate qua aan geconstelleerde (religieuze) bewustzijnsinhouden het attribuut van realiteit toe te kennen. Het the Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Het behoort, sinds Anselmus van Canterburry, tot de privileges van de religie om qualitate qua aan geconstelleerde (religieuze) bewustzijnsinhouden het attribuut van realiteit toe te kennen. Dat was een paar eeuwen v Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 [...]Realiteit is een aanduiding voor alles wat klaarblijkelijk en onweerlegbaar bestaat. Waarheid daarentegen is een waarde-oordeel over de realiteit, dat berust op een gemeenschappelijke opinie. [...] Okee, dan herroep ik mijn stelling en wijzig "waarheid" in "realiteit" of "werkelijkheid". Waarheden die berusten op consensus zijn wat mij betreft geconditioneerde waarheden. Een "religie" dus in mijn beleving. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 (...)Sinds wanneer is er een groot verschil tussen waarheid en werkelijkheid. (...) Beste Jacco, Sinds de mens hierover is gaan nadenken En sinds de oprichting van dit forum natuurlijk Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 beide begrippen zijn in de historie subjectief gebleken. wellicht is er een werkelijklheid, doch het valt de mensheid moeilijk die te vinden. het is een zoektocht met vele omzwervingen en dwalingen groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Beste waarheidszoekers, Realiteit is een aanduiding voor alles wat klaarblijkelijk en onweerlegbaar bestaat. Waarheid daarentegen is een waarde-oordeel over de realiteit, dat berust op een gemeenschappelijke opinie. Wat in de ene groep voor waarheid wordt gehouden, kan echter in een andere groep (en/of in dezelfde groep onder andere omstandigheden) voor leugen of onwaarheid gelden. Naast de religie hetwelk hier plotseling in de belangstelling staat, maakt ook de wetenschap op dezelfde wijze gebruik van realiteit en ook daar kan het verschijnsel optreden dat men op basis van dezelfde verschijnselen tot tegengestelde standpunten kan komen. Op basis van dit soort - soms twijfelachtige - waarheden gaan techneuten aan de slag en brengen diverse theorie Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaisZeta Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 De mens wordt sterk beinvloed , soms kan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 weet ik nog een mooi voorbeeld: We nemen een gelijkricht buis en gaan een vergelijkingstest aan door verschillende buizen te vergelijken op het gehoor. Er zal een bepaalde buis als winnaar tevoorschijn komen die het best klinkt. Ga het rondbrullen dat de AZ1 de beste gelijkrichtbuis is en dat de verschillen erg groot zijn en iedereen gaat op zoek naar de AZ1 en er valt goud te verdienen. De test klopt, daar heb ik alle vertrouwen in en silicium is natuurlijk uit den boze! Wat is de waarheid? De electrische eigenschappen van een gelijkrichtbuizen verschillen nogal en dat betekent dat voor elk type buis de achterliggende componenten van het CLC filter opnieuw berekend moeten worden omdat anders de voeding instabiel wordt. Vaak klopt daar al niet veel van maar met een slome (hoge Ri) gelijkrichtbuis is het leed nog wel te overzien. Bij een betere gelijkrichter wordt de voeding instabiel en gaat de geluidskwaliteit achteruit, met slicium is het helemaal verschrikkelijk. Als je dus een andere buis toepast of silicium plaats (wat ik beslist niet verkeerd vind) dan moet je wel de voeding opnieuw berkenen wat betreft de L en C componenten. Hierbij geef ik maar aan, tweaken is leuk maar je moet wel weten wat je doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 (...)Beste Dick, Het behoort, sinds Anselmus van Canterburry, tot de privileges van de religie om qualitate qua aan geconstelleerde (religieuze) bewustzijnsinhouden het attribuut van realiteit toe te kennen. Het the Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Om 't topic weer een beetje in de richting te krijgen, even een knuppel in het hoenderhok: Zouden diegenen die het hardst roepen dat Breem er naast zit, last hebben van cognitieve dissonantie? Tussen haakjes: congnitieve dissonantie is een begrip uit de psychologie. Een cognitie is een stukje kennis of mening die zich in iemands brein bevindt. Met communicatie kan men zo'n stukje kennis of mening overdragen. Volgens de theorie van de cognitieve dissonantie vinden mensen het onprettig als dergelijke cognities "dissoneren". Hiermee wordt bedoeld dat mensen het onprettig vinden als cognities niet met elkaar overeenstemmen. De persoon in kwestie zal dan proberen de cognities in overeenstemming te brengen. Het begrip wordt vooral veel gebruikt in de marketing, ter verklaring van het gedrag van consumenten. Een soort "ruis" in de rationaliteit. Mensen die goederen of diensten kopen worden geconfronteerd met de nadelen van die actie, maar ze "willen er niet aan", ze blijven vasthouden aan de gedachte dat hun keus de best denkbare is geweest. In het algemeen zal dit gedrag vooral voorkomen bij de aanschaf van kostbare zaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts