DaisZeta Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Nu weten we dat je een versterker kunt bouwen met mooie meetgegevens . Prachtig kunnen versterkers zo in elkaar worden getrapt van fabriek zonder luister test naar de klant want hij meet zo mooi. Komt geen luister panel meer aan te pas... Echt .. In mijn ogen niet. Meten zal als hulpmiddel dienen om een prachtig klinkende versterker te bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Dat een speaker met de beste componenten ook het best IS, staat voor mij als een paal boven water. Ik denk dan... was er iets mis met de filtersamenstelling. Verschil in weerstand bv dien je wel te compenseren. Ik bedoel, misschien was het uitontwikkelde B-keus filter wel gewoon beter. Het mooie is nu juist dat audiofielen: 1. Niet weten wat "componenten" de "beste componenten" maakt, dus ieder verkoopverhaal werkt. 2. Een goed bedacht speakerontwerp met prutonderdelen kan objectief minder vervormen dan een slecht ontwerp met toponderdelen. Ofwel je hebt niets aan deze stelling en geen enkele technicus kan hem beamen zonder goed criterium. Wanneer je alles had gekwoot ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 mijn ogen En daar zit nu de kern van het probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Zit jij hear goed? Groet, Jacco Steeds minder Wat scheelt er aan? Groet, Jacco Dan deze:Veronderstel dat iemand onomstotelijk bewijst waarom dat ene kabeltje beter is in technisch opzicht. Dan zijn we (althans voorlopig) uitgeluldDaar twijfel ik heel sterk aan. Laatst heb ik nog onomstotelijk bewezen dat er onder normale omstandigheden GEEN verschil is en toch blijft men "filosoferen". Groet, Jacco Mede door dit soort arrogante zelfingenomen uitspraken......... Wat is er mis aan die uitspraak van Jacco? Jacco heeft metingen uitgevoerd en die op dit forum uitgebreid toegelicht. Hij heeft zijn resultaten gepubliceerd zodat iedereen zijn resultaten en conclusies kan verifi Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Wanneer je alles had gekwoot ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Wanneer je alles had gekwoot ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Wat heb je aan de mening van die recensent? Als hij de versterker muzikaal vind, vind jij dat dan ook? Nee, maar daarvoor quote ik dat berichtje niet. (je richt je op 't verkeerde deel van 't stukje text) Het ging er dus om dat meetcijfers niet zoveel zeggen. Wil je uberhaupt een "muzikale" versterker Yep, als 't effe ken Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Zit jij hear goed? Groet, Jacco Steeds minder Wat scheelt er aan? Groet, Jacco Dan deze:Veronderstel dat iemand onomstotelijk bewijst waarom dat ene kabeltje beter is in technisch opzicht. Dan zijn we (althans voorlopig) uitgeluldDaar twijfel ik heel sterk aan. Laatst heb ik nog onomstotelijk bewezen dat er onder normale omstandigheden GEEN verschil is en toch blijft men "filosoferen". Groet, Jacco Mede door dit soort arrogante zelfingenomen uitspraken......... Wat is er mis aan die uitspraak van Jacco? Jacco heeft metingen uitgevoerd en die op dit forum uitgebreid toegelicht. Hij heeft zijn resultaten gepubliceerd zodat iedereen zijn resultaten en conclusies kan verifi Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Wanneer je alles had gekwoot ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Wil je uberhaupt een "muzikale" versterker Yep, als 't effe ken EN dat is probleem nummer 2 (naast de ogen); je eigen smaak projecteer je op de versterker (ik vind dit mooi klinken, DUS de vesterker is muzikaal). IPV de waarheid: blijkbaar vind ik de aard van de vervorming van deze versterker mooier dan die van een andere versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Wanneer je alles had gekwoot ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Waarop baseer je die uitspraak....??? Op bijvoorbeeld de tallozen die gesloten kasten bij subwoofers een veel mooier geluid vinden geven dan een PR / basreflexontwerp. Als je bij een passieve radiator alle grote uitslagen 'laat doen' door deze passieve wapperaar, die geen variabele force factor heeft omdat er geen magneet in zit, en de kleinere bewegingen doet de actieve speaker, dan vervormt de speaker per saldo veel minder bij dezelfde druk (minder THD). Toch wint, zeker bij de verkooppraatjes en als 'de ogen' de dichte kast zien, de gesloten kast heel vaak. Zo zijn er tig voorbeelden. EDIT: ik heb het dus niet over de zogenoemd betere stapresponsie van een gesloten kast. Ook al is dit hoorbaar, het mechanisme waar ik dus op doel is dat hierop wordt ingezoomd, om vervolgens een blijkbaar onbekend (moeilijker te begrijpen?) m.i. veel erger probleem volledig niet te zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Zit jij hear goed? Groet, Jacco Steeds minder Wat scheelt er aan? Groet, Jacco Dan deze:Veronderstel dat iemand onomstotelijk bewijst waarom dat ene kabeltje beter is in technisch opzicht. Dan zijn we (althans voorlopig) uitgeluldDaar twijfel ik heel sterk aan. Laatst heb ik nog onomstotelijk bewezen dat er onder normale omstandigheden GEEN verschil is en toch blijft men "filosoferen". Groet, Jacco Mede door dit soort arrogante zelfingenomen uitspraken......... Beste Ruud, Ik zal zelf even reageren, alhoewel ik midden in een meting aan coaxen zit. Van 45 MHz tot 500 MHz. Daar zal ik je laten zien dat ik onomstotelijk kan aantonen dat er wel degelijk verschillen zijn tussen interlinks. Op die frequenties. Ik begrijp je kritiek wel. Komt er zo'n meetjochie van net 30 die wel eens effe orde op zaken komt stellen. Toch is het zo dat de meetapparatuur mij dwingt de harde uitspraken te doen. Ik kan niet anders, al zou ik dat willen. Of elektronica moet door een nog niet bekend natuurverschijnsel beinvloed worden, ik ga er van uit dat het spanning en stroom is. Of, nog meer zwart-wit: een duidelijk verschil veronderstellen tussen de door mij getestte interlinks staat gelijk aan het ontkennen van de wetten van Kirchhof. Vat het vooral niet persoonlijk op, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Waarop baseer je die uitspraak....??? Op bijvoorbeeld de tallozen die gesloten kasten bij subwoofers een veel mooier geluid vinden geven dan een PR / basreflexontwerp. Als je bij een passieve radiator alle grote uitslagen 'laat doen' door deze passieve wapperaar, die geen variabele force factor heeft omdat er geen magneet in zit, en de kleinere bewegingen doet de actieve speaker, dan vervormt de speaker per saldo veel minder bij dezelfde druk (minder THD). Toch wint, zeker bij de verkooppraatjes en als 'de ogen' de dichte kast zien, de gesloten kast heel vaak. Zo zijn er tig voorbeelden. Audiofielen en subwoofers...??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 [...]Wel is die link van Pjotr erg leuk. 16 mensen kiezen de NIET audiofiele componenten.!! 11 de audiofiele. [...] Ik vind het niet zo bijzonder. Dat is dan 0.41/0.59 als score. Beide precies aan weerszijde van de bel van Gauss. Ze wijken net zoveel af. Het objectieve verschil zal wel klein geweest zijn. Dat zegt natuurlijk niets over het subjectieve verschil. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Audiofielen en subwoofers...??? Dit geldt natuurlijk ook voor alle laagafstemmingen in dynamische 2-weg-luidsprekers dan wel meerwegluidsprekers. Ook daar jubelt men over de gesloten kast. EDIT: op zich ook heel opvallend jouw genoemde associatie. Ook al kan het overlaten van lage frequenties aan een subwoofer (en je hoofdspeakers daar dus van ontlasten) een enorme verbetering geven in de vervormingscijfers van je totale systeem, blijkbaar is het een taboe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 [...]Wel is die link van Pjotr erg leuk. 16 mensen kiezen de NIET audiofiele componenten.!! 11 de audiofiele. [...] Ik vind het niet zo bijzonder. Dat is dan 0.41/0.59 als score. Beide precies aan weerszijde van de bel van Gauss. Ze wijken net zoveel af. Het objectieve verschil zal wel klein geweest zijn. Dat zegt natuurlijk niets over het subjectieve verschil. Groet, Jacco Wat bijzonder is, dat meer mensen de mindere speaker kiezen.... op papier althans beter.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Wat bijzonder is, dat meer mensen de mindere speaker kiezen.... op papier althans beter.... Daar valt geen enkel gewicht aan op te hangen. Herhaal de proef een maand later, of zet 20 andere mensen neer in die ruimte, en je krijgt totaal andere resultaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Audiofielen en subwoofers...??? Dit geldt natuurlijk ook voor alle laagafstemmingen in dynamische 2-weg-luidsprekers dan wel meerwegluidsprekers. Ook daar jubelt men over de gesloten kast. Mag gesloten met Watson woofers ook....??? Maar even zonder gekheid.... Een grote woofer in een goed afgestemde grote gesloten kast klinkt voor mij inderdaad beter, dan een klein speakertje in een te klein kastje m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 EN dat is probleem nummer 2 (naast de ogen); je eigen smaak projecteer je op de versterker (ik vind dit mooi klinken, DUS de vesterker is muzikaal). IPV de waarheid: blijkbaar vind ik de aard van de vervorming van deze versterker mooier dan die van een andere versterker. 'Vervorming' begint echt een stopwoordje van je te worden, s000084 Bij mij komt 't woordje vervorming niet voor als ik denk aan beter/slechter, of mooier/minder mooi. Ik hou zowieso niet zo van 't gebruik van 't woord 'muzikaal' , omdat 't door te veel mensen, te vaak wordt gebruikt met 'n al even vaak verschillende betekenis. (net als audiofiel eigenlijk) Een versterker is voor mij persoonlijk 'muzikaal' als ik tevreden ben over de klank, en me aan geen enkel klank-aspect stoor, waardoor ik de versterker vergeet en me vanzelf concentreer op de muziek. Daarom kan 't zijn dat een versterker die IK muzikaal (lees:goed) vind, een ander 3x nix vindt, of andersom... dat kan ook. Klank is meer een persoonlijk smaak-kwestie dan men vaak denkt/doorheeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Wil je uberhaupt een "muzikale" versterker Yep, als 't effe ken EN dat is probleem nummer 2 (naast de ogen); je eigen smaak projecteer je op de versterker (ik vind dit mooi klinken, DUS de vesterker is muzikaal). IPV de waarheid: blijkbaar vind ik de aard van de vervorming van deze versterker mooier dan die van een andere versterker. Het klopt wat je schrijft, het probleem ervan zie ik echter niet. Iedereen koopt en luistert naar een mate van vervorming (ultieme perfectie is een utopie), het is maar net wat goed bij de imperfectie van het gehoor past. En als het past, dan mag je wat mij betreft spreken over de beste/muzikaalste versterker van de wereld. Wat betreft techniek en meetresultaten behoort deze versterker, wellicht, bij lange na niet tot de 'beste' versterkers ter wereld, maar dat boeit dan toch niet! Als ik iets ruk vind klinken koop ik het echt niet (zeg dit ook tegen de verkoper), ook niet omdat wat techniek, meetresultaten en minimale vervorming betreft deze superieur is. Ik houd mijzelf anders toch voor de gek niet? Wat zou nu het probleem Hear zijn? De insteek in deze hobby wellicht en probeerd iedereen elkaar ervan te overtuigen dat de gekozen insteek de juiste is? Er is niemand Hear die mij ervan overtuigd, dat de wijze waarop ik deze hobby benader 'fout' is. Anders wellicht. Deze gedachtengang staat aan de basis van de hobby. Als meten bijvoorbeeld de enige insteek zou zijn was ik Hear niet te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 EN dat is probleem nummer 2 (naast de ogen); je eigen smaak projecteer je op de versterker (ik vind dit mooi klinken, DUS de vesterker is muzikaal). IPV de waarheid: blijkbaar vind ik de aard van de vervorming van deze versterker mooier dan die van een andere versterker. 'Vervorming' begint echt een stopwoordje van je te worden, s000084 Bij mij komt 't woordje vervorming niet voor als ik denk aan beter/slechter, of mooier/minder mooi. Ik hou zowieso niet zo van 't gebruik van 't woord 'muzikaal' , omdat 't door te veel mensen, te vaak wordt gebruikt met 'n al even vaak verschillende betekenis. (net als audiofiel eigenlijk) Een versterker is voor mij persoonlijk 'muzikaal' als ik tevreden ben over de klank, en me aan geen enkel klank-aspect stoor, waardoor ik de versterker vergeet en me vanzelf concentreer op de muziek. Daarom kan 't zijn dat een versterker die IK muzikaal (lees:goed) vind, een ander 3x nix vindt, of andersom... dat kan ook. Klank is meer een persoonlijk smaak-kwestie dan men vaak denkt/doorheeft. Jij hebt ook helemaal gelijk Alco, het is maar net hoe je het benaderd en benoemd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 grote woofer klein speakertje Tja, maar het vergelijk hoort natuurlijk te zijn: een grote woofer gesloten tegen een grote woofer in een basreflex. Een klein speakertje vervormt bij dezelfde druk per definitie meer dan een grotere speaker. Dat maakt een basreflexpijp niet goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Wat zou nu het probleem Hear zijn? Laat ik eerst zeggen dat ik me kan vinden in wat je hier zegt. Echter het probleem is dat fabrikanten hun spullen promoten met verhalen waarbij er telkens wordt gesteld: het IS beter want....... Er wordt niet gezegd: "deze versterker heeft dit soort klankverkleuringen die U mooi vind", maar "dankzij de goed overbemeten voeding klinkt alles veel gecontroleerder", (die voeding merk je pas als je op het randje van de belasting ervan zit, of als deze zo achtelijk is ontworpen dat allerlei brom doorpropageert in de audioband aan de uitgang, deze problemen hebben we al tientallen jaren onder de knie). Enzovoort. Dat doet breem op geniale wijze in zijn site (jawel we zij weer ontopic). Hij vertelt, en onderbouwt, wat je in ieder geval niet kunt horen en dus in ieder geval niet ten grondslag kan liggen aan wat jouw smaak jou wel/niet bevalt. Jouw smaak kan het niets schelen wat voor speakerkabel je gebruikt, of wat voor netkabel/spades je gebruikt. In dit geval worden onterecht maar vaak genoeg 2 totaal lostaande zaken met elkaar verbonden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Wat zou nu het probleem Hear zijn? Laat ik eerst zeggen dat ik me kan vinden in wat je hier zegt. Echter het probleem is dat fabrikanten hun spullen promoten met verhalen waarbij er telkens wordt gesteld: het IS beter want....... Er wordt niet gezegd: "deze versterker heeft dit soort klankverkleuringen die U mooi vind", maar "dankzij de goed overbemeten voeding klinkt alles veel gecontroleerder", (die voeding merk je pas als je op het randje van de belasting ervan zit, of als deze zo achtelijk is ontworpen dat allerlei brom doorpropageert in de audioband aan de uitgang, deze problemen hebben we al tientallen jaren onder de knie). Enzovoort. Dat doet breem op geniale wijze in zijn site (jawel we zij weer ontopic). Hij vertelt, en onderbouwt, wat je in ieder geval niet kunt horen en dus in ieder geval niet ten grondslag kan liggen aan wat jouw smaak jou wel/niet bevalt. Jouw smaak kan het niets schelen wat voor speakerkabel je gebruikt, of wat voor netkabel/spades je gebruikt. In dit geval worden onterecht maar vaak genoeg 2 totaal lostaande zaken met elkaar verbonden. Wat verkopers, importeurs en fabrikanten zeggen en schrijven veel, ze doen maar. Ik luister, dus ik bepaal! Mijn smaak kan het niets schelen wat voor speakerkabel ik gebruik? Hetzelfde geld voor Breem, ik laat me niet voorschrijven en/of voorzeggen wat ik wel en niet kan horen! Ik merk verschil met het gebruik van een andere netkabel, interlink of luidsprekerkabel, positief of negatief (wat vervorming betreft) in mijn geval doet er niet toe. Het zijn nuances en ik bepaal zelf of ik de prijs voor de verschillen waardig vind of niet. Als ik het hoor en het meet hetzelfde, zal er wel iets anders zijn dat het verschil maakt, vooral niet stoppen met onderzoeken zou ik zeggen! Wat connectoren en spades betreft is er ook nog zoiets als gebruiksgemak, dat gef**k met de blote draad in de schroefklemmen hoeft voor mij niet. Verschil in klank heeft het bij mij niet opgeleverd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts