dekkersj Posted 19 maart 2006 Report Share Posted 19 maart 2006 [...]Wat het nut van blokgolfmetingen betreft voor het vaststellen van fase(on)reinheid bij luidsprekersystemen ben ik het niet met hem eens - ik behoor nu eenmaal tot de Baekgaard-adepten - maar hij legt alles w Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 maart 2006 Report Share Posted 19 maart 2006 (...) Een gelukkig leven heb je niet door een ideaal na te jagen, maar meer door zelfbewust door het leven te gaan en je eigen keuzen te maken. (...)(...) Het Polderlandse Nihilistisch Consumentisme is dan ook gedoemd ten onder te gaan tegenover de uitdaging die de Islam nu stelt. (...) "Doe je eigen ding..." Okay.Maar doe 't dan maar vl Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 maart 2006 Report Share Posted 19 maart 2006 (...) Een gelukkig leven heb je niet door een ideaal na te jagen, maar meer door zelfbewust door het leven te gaan en je eigen keuzen te maken. (...)(...) Het Polderlandse Nihilistisch Consumentisme is dan ook gedoemd ten onder te gaan tegenover de uitdaging die de Islam nu stelt. (...) "Doe je eigen ding..." Okay.Maar doe 't dan maar vl Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 maart 2006 Report Share Posted 19 maart 2006 (...) De waarheid is een kwestie van smaak. En die verandert in de loop van de tijd. (...) High-Fidelity is g Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 maart 2006 Report Share Posted 19 maart 2006 (...) De waarheid is een kwestie van smaak. En die verandert in de loop van de tijd. (...) High-Fidelity is g Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Beste Jacco, Als ik me mag beperken tot luidsprekers - die rotdingen maken immers de grootste fouten van alle onderdelen in de audioketen en veroorzaken dus ook de grootste verschillen: vertraagde resonantie. Dat is zonder twijfel de grootste vervuiler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Beste Jacco, Als ik me mag beperken tot luidsprekers - die rotdingen maken immers de grootste fouten van alle onderdelen in de audioketen en veroorzaken dus ook de grootste verschillen: vertraagde resonantie. Dat is zonder twijfel de grootste vervuiler. Beste spido, Ik ben het met je eens dat de luidspreker de grootste vervuiler is. En welk aspect van die vervuiling vind jij het grootst? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Beste Jacco, Dat schr Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Beste Jacco, Dat schr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Beste Jacco, Vertraagde resonantie heeft natuurlijk invloed op de lineariteit: dat spreekt vanzelf. Energie die eigenlijk direct op de lucht had moeten worden overgedragen, wordt opgeslagen in panelen (verliesfactor) en daarna verkleurd en vertraagd (in de vorm van eigenresonanties en deeltrillingen) verklankt. Voor de precisie van het luidsprekersysteem is minimale na-ijling vooral van belang. Zoals Dick e.a. weten, refereer ik bij voorkeur naar studies uit de tijd toen er nog echt op high-fidelity werd gestudeerd. In dit geval verwijs ik daarom naar P.A. Fryer "Distortions, can we hear them?", HiFi News 22 no. 7 (1977). Het aspect wordt tegenwoordig meestal belicht in de vorm van "watervaldiagrammen", oftewel "(cumulative) decay spectrums". Een geheugen heb ik bij luidsprekers nog nooit kunnen vaststellen, overigens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 (...) Beste Dick, Denk je wellicht te weten over wie ik 't h Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Beste Jacco, Dat schr Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Beste Jacco, Dat schr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 (...) Spido bedoelt geen dode tijd maar gewoon resonantie. Beste Ravon, Vanzelfsprekend! Dode tijd kan men trouwens niet horen... Ik wil overigens "gewone resonantie" wel even uitsplitsen naar vervuilingsgraad! Een zeer stevig gebouwde, goed gedempte reflexkast met een onjuist afgestemde poort kan niet lineair zijn. Een slap gebouwde, onvoldoende gedempte reflexkast met een juist afgestemde poort zal (m.b.v. sinustoon gemeten) w Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Beste Jacco, Dat schr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Beste Ravon, Daar heb je ongetwijfeld gelijk in! Helaas spreekt echter alle betreffende literatuur over "delayed resonance"... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Beste Ravon, Daar heb je ongetwijfeld gelijk in! Helaas spreekt echter alle betreffende literatuur over "delayed resonance"... De puzzel ontvouwt zich langzaam maar zeker. De audioten zijn in goed gezelschap. In de fijnbesnaarde wereld van de wielrennerij spreekt men immers van "moraal" als men "moreel' bedoelt. Ik zal een vertaallijstje aanleggen. Als je het niet erg vindt hou ik het op "nagalm" of "vertraagde uitdemping" anders krijg ik problemen met mijn vakgenoten Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 (...) Spido bedoelt geen dode tijd maar gewoon resonantie. Beste Ravon, Vanzelfsprekend! Dode tijd kan men trouwens niet horen... Ik wil overigens "gewone resonantie" wel even uitsplitsen naar vervuilingsgraad! Een zeer stevig gebouwde, goed gedempte reflexkast met een onjuist afgestemde poort kan niet lineair zijn. Een slap gebouwde, onvoldoende gedempte reflexkast met een juist afgestemde poort zal (m.b.v. sinustoon gemeten) w Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 toch wel een aardige vent die ravon. bekakte machopatser je was ook de enige die reageerde toen ik weer eens vroeg om de relatie tussen meten en horen, iets van 4 bladzijden terug. en ik sprak je niet eens aan. ik begrijp dat die vraag geen antwoord gaat opleveren. waar meet je dan voor .... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 [...]waar meet je dan voor .... Snap je dat nog niet? Om na te gaan wat het werkelijk is. Om voorspellingen te kunnen doen, kortom om het beter te maken dan het al was. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Meten is weten, Gissen is missen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 In de Stereophile wordt geluisterd en gemeten. Op basis van de metingen wordt het karakter van het component voorspeld. Meter en luisteraar weten de resultaten niet van elkaar. Een goede methode. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 vertraagde resonantie. Dat is zonder twijfel de grootste vervuiler. Hoe kun je zonder kwantificeren deze uitspraak doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Als ik me mag beperken tot luidsprekers - die rotdingen maken immers de grootste fouten van alle onderdelen in de audioketen en veroorzaken dus ook de grootste verschillen: Nogmaals ook dit is zonder te kwantificeren niet te zeggen. Waarom is de akoestiek niet de grootste vervuiler? (Vernacheling van je fase, frequentie, impulsgedrag, ook al is je speaker oneindig goed)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 maart 2006 Report Share Posted 21 maart 2006 Beste s0000884, Naar mijn inzicht behoort de akoestiek niet tot de audioketen in strikte zin, maar wordt hiermee het milieu aangeduid waarin de audioketen (althans de luidsprekers daarvan) wordt/worden geplaatst en gebruikt. Ik gaf al aan dat goede luidsprekers in alle akoestische omstandigheden beter klinken dan slechte luidsprekers. Hier heb ik niet veel aan toe te voegen. Een iegelijk zorge voor optimale akoestische condities in zijn eigen huis. (Dat zal niet meevallen, wat het doorgesneden polderlandsche truthuis is veel te klein voor high-fidelity.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts