Jump to content

verschil tussen drivers

piet van soest
 Share

Recommended Posts

ik had de laatste mnd het gevoel(gehoor) dat een van mijn speakers in het mid/hoog minder presteerde dan de andere,heb een uni-q driver van kef.

ik werd dat toch wel een beetje zat en trok deze week de stoute schoenen aan en maakte hem open.mijn god niet wetend wat ik tegen zou komen maar toch. ik kwam idd niks tegen waar ik iets mee kon dus dat was snel einde verhaal,ik de driver weer gemonteerd en spelen. maar ik vond wel dat ik de verkeerde driver er makkelijk uit kon schroeven.na de eeste cd in de lade gedaan te hebben en bij het eerste nummer had ik zoiets van het lijkt wel of het weer recht getrokken is.en idd het is zo

mijn vraag is nu kan het zijn dat de driver minder presteert als hij niet star in de kast zit.misschien wel een domme vraag ,maar toch.

mvg piet.

ik had de laatste mnd het gevoel(gehoor) dat een van mijn speakers in het mid/hoog minder presteerde dan de andere,heb een uni-q driver van kef.

ik werd dat toch wel een beetje zat en trok deze week de stoute schoenen aan en maakte hem open.mijn god niet wetend wat ik tegen zou komen maar toch. ik kwam idd niks tegen waar ik iets mee kon dus dat was snel einde verhaal,ik de driver weer gemonteerd en spelen. maar ik vond wel dat ik de verkeerde driver er makkelijk uit kon schroeven.na de eeste cd in de lade gedaan te hebben en bij het eerste nummer had ik zoiets van het lijkt wel of het weer recht getrokken is.en idd het is zo

mijn vraag is nu kan het zijn dat de driver minder presteert als hij niet star in de kast zit.misschien wel een domme vraag ,maar toch.

mvg piet.

Dag Piet ,

Dat kan zeker .

Bij nieuwe speakers zou ik na een halfjaar of een jaar alle units even aantrekken.

Als je alle schroeven gaat aandraaien zal je merken dat de

Begrijp me niet verkeerd, als een schroef echt los zit kan de driver 'los van de kast' misschien gaan trillen. Vaak zit een driver met 5 of meer schroeven vast, en dan is 1 losse schroef vaak niet genoeg om dit te veroorzaken. Pas wanneer de driver echt los zit dan kan je nare bijgeluiden krijgen. Een missende schroef kan wel hoorbaar zijn, omdat er dan een basreflex poortje van 3mm diameter en een cm of wat lang ontstaat, wat meer een 'fluit / sputter' poortje wordt. :)

Vraag anders je wederhelft of een vriend een willekeurige schroef een slag los te draaien, dan mag jij gaan luisteren welke van de 2 speakers het betreft. :)

Maar het belangrijkste is dat het weer klinkt zoals je wilt dat het klinkt dus waar praten we over..

Begrijp me niet verkeerd, als een schroef echt los zit kan de driver 'los van de kast' misschien gaan trillen. Vaak zit een driver met 5 of meer schroeven vast, en dan is 1 losse schroef vaak niet genoeg om dit te veroorzaken. Pas wanneer de driver echt los zit dan kan je nare bijgeluiden krijgen. Een missende schroef kan wel hoorbaar zijn, omdat er dan een basreflex poortje van 3mm diameter en een cm of wat lang ontstaat, wat meer een 'fluit / sputter' poortje wordt. :)

Vraag anders je wederhelft of een vriend een willekeurige schroef een slag los te draaien, dan mag jij gaan luisteren welke van de 2 speakers het betreft. :)

Maar het belangrijkste is dat het weer klinkt zoals je wilt dat het klinkt dus waar praten we over..

beste niels.

ik merkte dat de schroeven minder vast zaten dan van de andere driver.ik weet ook niet hoe groot het verschil tegen over de andere driver was.

ik ben idd blij dat het verholpen is.maar ik wilde weten van de gerenomeerde hear of dit idd een oorzaak kon zijn.ik wil nog steeds veel leren

mvg piet.

Beste Niels ,

Mijn middentoner zit met drie schroeven vast.

Speaker-units vanuit de fabriek zijn natuurlijk goed vast gedraaid.

Alleen door het gebruik en onder andere temperatuur wisselingen zorgen ervoor dat er wat ruimte ontstaat. Het aandraaien van de schroeven kun je gewoon checken. In de meeste gevallen gaat het niet om alle schroeven maar sommigen kun je zelfs hele slagen draaien.

Hoor je dan een compleet andere piano ?

Een compleet ander drumstel op track 2 van de CD Alive van Juri Honing ?

Nee ...., maar dit drumstel staat dan nog beter op zijn plek vanuit de diepte en .....als Honing op zijn Saxofoon gaat spelen staat hij er meters voor.

Het lijkt of de mensen met hun instrumenten fysiek in je kamer staan.

Ik ben ervan overtuigd dat vele critici teveel naar de klankkleur luisteren in plaats van diepte ,versmering en het gestoken op haar plek komen van instrumenten zowel in hoogte als in diepte en hoe je dit zelf ervaart.

Ik draaide gisteren de LP Ella & Louis het nummer Cheek to Cheek heerlijk zoals het Oscar Peterson Trio ver achter Ella en Louis spelen . Niet alleen is de diepte heel mooi maar ook de plaats waar Ray Brown en Herb Ellis staan is goed te horen in de muziek, terwijl het ook nog eens zeer muzikaal klinkt waardoor je geboeid blijft luisteren.

Dit soort subtiele informatie moet je kunnen horen op een goede set.

Ik weet niet hoeveel ervaring mensen hiermee hebben maar plaatsing e.d is ook een onderdeel van Hifi luisteren en niet alleen de klank kleur en voorkeur hiervan.

Zelfs Interlinks en Speakerdraad hebben invloed op de plaatsing, nog los van de verschillen in klank.

Maar het is allemaal niet of slecht te meten en dit is allemaal sterk afhankelijk van wat je zelf mooi vind . Zelfs het aandraaien van schroeven kan dus invloed hebben zeker bij speakers van een halfjaar oud of iets ouder.

Je systeem is zo goed als je zwakste schakel en om subtiele info te kunnen waarnemen moet er heel veel kloppen, de speakers moeten de ruimte hebben inclusief de ruimte waar het instaat .

Klopt dit allemaal wordt het heel gaaf.

Mijn ervaring is dat niet veel mensen de speakers zo hebben staan dat er een compleet dieptebeeld kan worden neergezet.

Dit is zo,n beetje vloeken wat ik hier schrijf, gelukkig neem ik mezelf al jaren in de maling en hoor ik het.

Mijn ervaring is dat niet veel mensen de speakers zo hebben staan dat er een compleet dieptebeeld kan worden neergezet.

Dit is zo,n beetje vloeken wat ik hier schrijf, gelukkig neem ik mezelf al jaren in de maling en hoor ik het.

na mijn bezoek vorige week bij hans met name over de hot spot en luister plaats moet ik toegeven JE HEBT HELEMAAL GELIJK ;);)

mvg piet.

Piet ,

Er zijn maar weinig mensen die openstaan voor dit soort dingen als ik het hier soms lees..

Kamer akoustik , Speaker en de plaatsing hiervan , de Versterker , De Bron alles telt mee. OOK bekabeling e.d .

Als je het heel goed hebt staan kun je subtiele verschillen waarnemen los van het punt of elke verandering ook beter is. Mijn helden zijn Floyd Toole en Sean Olive mensen die het even anders benaderen. Beiden hebben baanbrekend werk gedaan in Canada bij National Research Council laboratories .

Gewoon lekker genieten als je wel diepte en hoogte info hoort.

Ik had net Glen Miller - live in royal festival hall opstaan.

Dat loopt rechts en links buiten de speakers en ook mooi naar achteren.

Iedereen krijgt een eigen plek, in dit muzikale verhaal is het soms ook leuk om een bigband in je kamer te horen. Het past natuurlijk niet maar het lijkt qua grote of ze er fysiek staan.

Ik hou van muziek en vind het oke als anderen het niet horen , me gek vinden omdat het schijnbaar niet kan. Toch hoor ik het , kan er niets aan doen , als ze mij ook maar laten gaan.

HOI DAISZETA.

het is idd een beetje vreemd als je 2 a 3 mtr van je speakers af zit(net hoever de speakers uit elkaar staan)maar wat je dan hoort is gewoonweg fantastisch.en ook ik hoor die miniscule verschillen :D en idd laat ieder het op zijn manier beleven.

mvg piet.