ravon Posted 10 maart 2006 Report Share Posted 10 maart 2006 Ik zit te luisteren naar een elpee van Miles Davis. Het volume is niet hard. Bij harde uithalen van de trompet zijn af en toe krakende geluidjes te horen, verder klinkt het schoon. Hoe komt dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 10 maart 2006 Report Share Posted 10 maart 2006 element niet goed gemonteerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 10 maart 2006 Author Report Share Posted 10 maart 2006 element niet goed gemonteerd? Ik heb er zelf niet aangezeten. 100 mu was bij Haudio geen probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 10 maart 2006 Report Share Posted 10 maart 2006 100 mu wat bedoelen jullie daar nou weer mee ik wil veel leren,vandaar. gr piet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 10 maart 2006 Author Report Share Posted 10 maart 2006 100 mu wat bedoelen jullie daar nou weer mee ik wil veel leren,vandaar. gr piet. Het element kon een sinusvormige groef op de testplaat met een uitwijking van 100 mu (0,1 millimeter) goed weergeven. 110 mu ging ook nog wel, dacht ik me te herinneren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 10 maart 2006 Report Share Posted 10 maart 2006 Het kan ook aan de opname liggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 10 maart 2006 Report Share Posted 10 maart 2006 Of is de naald soms wat vies Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 10 maart 2006 Author Report Share Posted 10 maart 2006 Het kan ook aan de opname liggen Ja, ik heb een andere elpee teruggebracht omdat ie allerlei gekke kraakjes liet horen. Maar deze elpee doet het all Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 10 maart 2006 Author Report Share Posted 10 maart 2006 Of is de naald soms wat vies Dat vaststellen zal lastig zijn zonder microscoop. Hoe maak ik een element schoon? Aceton? Spiritus? Met een kwastje? Deppen? Of de naald in een druppel van het spul laten zakken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 10 maart 2006 Report Share Posted 10 maart 2006 als het maar bij 1 plaat gebeurt dan ligt het aan de die elpee; anders even een testplaat opleggen, kijken of alles nog klopt of desnoods vergelijkbare muziek het kan ook een slechte verbinding zijn, zitten de pinnetjes nog goed aan het element, verbinding pennetje armbekabeling etc etc, van alles kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 10 maart 2006 Report Share Posted 10 maart 2006 Als je last heb van kraakjes en het ligt aan een vieze naald, dan helpt Zerodust niet. Je zult dan een stylus cleaner moeten gebruiken. Die zijn er van verschillende merken. Meestal moet je die met een kwastje aanbrengen en dan met een naaldborsteltje schoon borstelen (van achteren naar voren). Aceton mag je zeker niet gebruiken en ook spiritus is niet echt aan te bevelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 10 maart 2006 Report Share Posted 10 maart 2006 de naald kan behoorlijk vies zijn voor je daar wat van hoort; komt het door stof aan de naald dan zie je dat zo wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 10 maart 2006 Report Share Posted 10 maart 2006 Stof zie je idd zo zitten en blaas je ook makkelijk van de naald. Erger is het met aangekoekt vuil en dat zie je vaak niet zomaar zitten. Een vergrootglas (10x) zal dan wel helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 maart 2006 Report Share Posted 10 maart 2006 100 mu wat bedoelen jullie daar nou weer mee ik wil veel leren,vandaar. gr piet. Dat is de maat van uitslingering van de groef. Niet elk element kan dat volgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 maart 2006 Report Share Posted 10 maart 2006 Stof zie je idd zo zitten en blaas je ook makkelijk van de naald. Erger is het met aangekoekt vuil en dat zie je vaak niet zomaar zitten. Een vergrootglas (10x) zal dan wel helpen. En met eeen beetje water met alcohol is het er zo weer vanaf... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 maart 2006 Report Share Posted 10 maart 2006 Ik zit te luisteren naar een elpee van Miles Davis. Het volume is niet hard. Bij harde uithalen van de trompet zijn af en toe krakende geluidjes te horen, verder klinkt het schoon. Hoe komt dat? Zomaar 'n vraag..... was 't erg warm, toen Henk jouw draaitafel afstelde...??? En is 't nu wat frisser....??? Dan zou daar best de oorzaak kunnen liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 10 maart 2006 Author Report Share Posted 10 maart 2006 Ik zit te luisteren naar een elpee van Miles Davis. Het volume is niet hard. Bij harde uithalen van de trompet zijn af en toe krakende geluidjes te horen, verder klinkt het schoon. Hoe komt dat? Zomaar 'n vraag..... was 't erg warm, toen Henk jouw draaitafel afstelde...??? En is 't nu wat frisser....??? Dan zou daar best de oorzaak kunnen liggen. In de ruimte waar Henk afstelt is het 's zomers ongeveer kamertemperatuur, net als nu bij mij. Ik heb de plaat maar eens schoongemaakt in het nog maagdelijke Knosti draaiding en de naald heb ik voorzichtig laten zakken op een tissue met wat knosti vloeistof. Die tissue heeft nu een donker vlekje. Het kraken is weg en het klinkt nu een stuk mooier. Die elpees worden wel een beetje glad van dat schoonmaken, ik heb er een uit m'n handen laten vallen. Het kraakt niet meer maar d'r zitten nu wel een stel krassen op de plaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 11 maart 2006 Report Share Posted 11 maart 2006 Als je last heb van kraakjes en het ligt aan een vieze naald, dan helpt Zerodust niet. Je zult dan een stylus cleaner moeten gebruiken. Die zijn er van verschillende merken. Meestal moet je die met een kwastje aanbrengen en dan met een naaldborsteltje schoon borstelen (van achteren naar voren). Aceton mag je zeker niet gebruiken en ook spiritus is niet echt aan te bevelen. Alcohol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 11 maart 2006 Report Share Posted 11 maart 2006 100 mu wat bedoelen jullie daar nou weer mee ik wil veel leren,vandaar. gr piet. Dat is de maat van uitslingering van de groef. Niet elk element kan dat volgen. Bij de meeste elementen echt een kwestie van goed inregelen en dat nu is niet eenieder gegeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 11 maart 2006 Author Report Share Posted 11 maart 2006 Het kraken bleek het gevolg te zijn van viezigheid op naald en plaat. Schoonmaken dus. Ik heb vanmorgen een stapeltje platen schoongemaakt in dat Knosti draaiding met afdruiprek wat ik al een tijdje geleden heb gekocht. Lang geleden dat ik met een afdruiprek in de weer geweest ben. Het schoonmaken werkt simpel maar o zo effectief. Mijn platen klinken zoals nooit tevoren. Daar kan Glassex niet tegenop. Wat me wel opvalt is dat de plaat er na het schoonmaken brandschoon uitziet maar dat de naald bij het afspelen van de schoongemaakte plaat nog heel wat rommel oppikt, meer dan ik gewend was. Dat spul moet dus uit de groef komen wat betekent dat het n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts