appie2 Posted 14 maart 2006 Report Share Posted 14 maart 2006 Gisteren mijn onlangs gekochte Musical Fidelity X pre buizenvoorversterker aangesloten op een Linn set. (Majic voor-/eindversterker + LK 100. Klonk naar mijn idee erg goed. Wat zijn de voordelen/nadelen van een buizenvoorversterker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goffe Posted 14 maart 2006 Report Share Posted 14 maart 2006 er is maar een nadeel en dat is dat de buizen na verloop van tijd vervangen moeten worden maar zoals elk voordeel een nadeel heeft , heeft dit nadeel een voordeel je amp klinkt weer als nieuw Link to comment Share on other sites More sharing options...
rene59 Posted 14 maart 2006 Report Share Posted 14 maart 2006 Voor mij heeft een buizenvoorversterker alleen maar voordelen, maar dat is een kwestie van smaak. Dat vervangen van buizen valt wel mee, 5 jaar kunnen ze in ieder geval wel mee. Dacht niet dat MF er moeilijk verkrijgbare buizen instopt, nieuwe zullen dan ook niet moeilijk te vinden zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 14 maart 2006 Report Share Posted 14 maart 2006 In de meeste buizenversterkers zitten veel minder buizen dan transistoren in een transistorversterker. Daardoor kan je bij een buizenversterker minder tegenkoppeling toepassen en daardoor is de uitgangsimpedantie hoger: nadeel buizenversterker. En door de mindere tegenkoppeling is de vervorming hoger: nadeel buizenversterker. Dat was technisch. Nu de klank: IK geef de voorkeur aan transistoren! Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Dat de buizenversterkers hogere vervormingscijfers laten zien is inderdaad een feit, echter dat dit een nadeel is is niet meer dan een opinie, transistor versterkers - opgebouwd uit componenten die meer vervorming genereren dan een buis - vertonen inderdaad veel lagere vervormingscijfers, echter dit wordt bereikt door het toepassen van allerlei correctie netwerken, tegenkoppeling, die op zich een bijzonder nadelig effect hebben op de geluidskwaliteit. In dit geval is de kwaal minder erg dan de gevolgen van de kuur, vergeet niet dat het component dat uiteindelijk voor het gewenste resultaat zorg draagt de meeste vervorming genereert. Overigens is het best zinnig, ook gezien het voorgaande, deze voorversterker eens open te schroeven en een aantal componenten van twijfelachtige reputatie te vervangen door betere soortgenoten, levert beslist erg veel meer luisterplezier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Aanvulling op het verhaal van Jitze: De lage vervormingscijfers van transistoren zul je alleen zien wanneer deze op "full power" belast worden en dat is in een versterker (zeker een eindversterker) zelden het geval. M.a.w. hoe minder je een transistor belast, hoe meer deze vervormt. Bij buizen is het omgekeerde het geval: richting z'n maximale belasting gaat een buis vervormen. Los van de discussie of je dit hoort c.q. (niet) blij mee bent: een eindversterker wordt zelden volledig belast. Als je met 1 tot 2 Watt continu speelt dan heb je al een geluidsdruk van zo'n 84 tot 90 dB op 1 meter afstand, afhankelijk van je speakers. Je versterker speelt dan op misschien 20% - en vaak zelfs veel minder - van zijn maximale vermogen dus die buis is helemaal niet hard aan het werk op dat moment. De vervorming is dan helemaal niet zo groot als vaak beweerd wordt. Kortom: het is dus een misverstand dat buizen meer vervormen dan transistoren! Ik raad je aan de MF minstens 2 weken thuis neer te zetten en te beoordelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Aanvulling op het verhaal van Jitze:De lage vervormingscijfers van transistoren zul je alleen zien wanneer deze op "full power" belast worden en dat is in een versterker (zeker een eindversterker) zelden het geval. M.a.w. hoe minder je een transistor belast, hoe meer deze vervormt. [...] Oh ja? Leg dat maar eens uit dan. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 [...]het toepassen van allerlei correctie netwerken, tegenkoppeling, die op zich een bijzonder nadelig effect hebben op de geluidskwaliteit. [...] Oh ja? Hoe zit dat dan precies? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Voor mij heeft een buizenvoorversterker alleen maar voordelen, maar dat is een kwestie van smaak.Dat vervangen van buizen valt wel mee, 5 jaar kunnen ze in ieder geval wel mee. Dacht niet dat MF er moeilijk verkrijgbare buizen instopt, nieuwe zullen dan ook niet moeilijk te vinden zijn. De in versterkers meest gangbare buizen zijn doorgaans nog prima leverbaar, of een 100% adequate vervanger. Ook de wat meer exotische types zijn nog goed verkrijgbaar. Van mijn Croft buizenvoorversterker heb ik recent de buizen vervangen, de keus was overweldigend, niet alleen qua merk maar ook veel leveranciers. Aanbod was dus geen probleem, de keuze maken des te meer Nu is mijn versterker van 1989 en zijn bij productie NOS-buizen ("nieuwe oude") gebruikt dus na ruim 15 jaar..... @Jitze: het is de JJ ECC803S geworden, ik ben er zeer tevreden over! Had mijn neef een paar JJ ECC82's kado gedaan, die vindt ze ook erg goed. Als laatste wil ik opmerken dat de meeste buizenversterkers hard-wired (dus zonder printplaten) zijn opgebouwd. Hierdoor kun je niet alleen vrij makkelijk onderdelen vervangen, maar is het voor een beetje electrotechnicus ook heel makkelijk om storingen te verhelpen: circuits zijn zeer eenvoudig traceerbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Aanvulling op het verhaal van Jitze:De lage vervormingscijfers van transistoren zul je alleen zien wanneer deze op "full power" belast worden en dat is in een versterker (zeker een eindversterker) zelden het geval. M.a.w. hoe minder je een transistor belast, hoe meer deze vervormt. [...] Oh ja? Leg dat maar eens uit dan. Groet, Jacco Verschillende lieden hebben onderzoek hiernaar verricht en n.a.v. metingen de conclusie getrokken die ik hier heb verwoord. Als je zin en tijd hebt om dergelijke metingen te verrichten, dan ben ik oprecht benieuwd naar je conclusies. Overigens: vervorming is wat mij betreft niet slecht, als ik 't maar niet hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Aanvulling op het verhaal van Jitze:De lage vervormingscijfers van transistoren zul je alleen zien wanneer deze op "full power" belast worden en dat is in een versterker (zeker een eindversterker) zelden het geval. M.a.w. hoe minder je een transistor belast, hoe meer deze vervormt. [...] Oh ja? Leg dat maar eens uit dan. Groet, Jacco Verschillende lieden hebben onderzoek hiernaar verricht en n.a.v. metingen de conclusie getrokken die ik hier heb verwoord. Als je zin en tijd hebt om dergelijke metingen te verrichten, dan ben ik oprecht benieuwd naar je conclusies. Overigens: vervorming is wat mij betreft niet slecht, als ik 't maar niet hoor Nou, dan weet ik niet wat deze lieden allemaal uitgespookt hebben, maar een transistor zal het meest vervormen bij grote uitsturingen. Overigens gaan ze wel minder vervormen als er een grotere ruststroom vloeit. Dus het ideaalplaatje: veel ruststroom en zeer weinig uitsturing. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 In de meeste buizenversterkers zitten veel minder buizen dan transistoren in een transistorversterker. En dat is wmb dan weer een voordeel! Veel simpeler schakeling, minder overgangen tussen componenten enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Aanvulling op het verhaal van Jitze:De lage vervormingscijfers van transistoren zul je alleen zien wanneer deze op "full power" belast worden en dat is in een versterker (zeker een eindversterker) zelden het geval. M.a.w. hoe minder je een transistor belast, hoe meer deze vervormt. [...] Oh ja? Leg dat maar eens uit dan. Groet, Jacco Verschillende lieden hebben onderzoek hiernaar verricht en n.a.v. metingen de conclusie getrokken die ik hier heb verwoord. Als je zin en tijd hebt om dergelijke metingen te verrichten, dan ben ik oprecht benieuwd naar je conclusies. Overigens: vervorming is wat mij betreft niet slecht, als ik 't maar niet hoor Nou, dan weet ik niet wat deze lieden allemaal uitgespookt hebben, maar een transistor zal het meest vervormen bij grote uitsturingen. Overigens gaan ze wel minder vervormen als er een grotere ruststroom vloeit. Dus het ideaalplaatje: veel ruststroom en zeer weinig uitsturing. Groet, Jacco Inderdaad! En dat is precies hetzelfde voor zowel een buis als een transistor. Waarschijnlijk hebben die lieden een klasse-(A)B transistorversterker vergeleken met een klasse-A buizenversterker. Hun conclusie geld voor de vergelijking klasse-(A)B versus klasse-A. Absoluut niet voor transistor versus buis. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Dat de buizenversterkers hogere vervormingscijfers laten zien is inderdaad een feit, echter dat dit een nadeel is is niet meer dan een opinie, transistor versterkers - opgebouwd uit componenten die meer vervorming genereren dan een buis - vertonen inderdaad veel lagere vervormingscijfers, echter dit wordt bereikt door het toepassen van allerlei correctie netwerken, tegenkoppeling, die op zich een bijzonder nadelig effect hebben op de geluidskwaliteit. Waarom is tegenkoppeling in principe nadelig voor de geluidskwaliteit? Indien slecht geimplementeerd, dan inderdaad. Maar dat geld ook voor het toepassen van bijvoorbeeld een buis, als die slecht wordt ingesteld, dan klinkt het ook niet. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 In de meeste buizenversterkers zitten veel minder buizen dan transistoren in een transistorversterker. En dat is wmb dan weer een voordeel! Veel simpeler schakeling, minder overgangen tussen componenten enz. Even een beetje offtopic. Mijn versterker heeft maar 2 buizen per kanaal, de rest zit of in de voeding of als stroombron. (mu-stage) En slechts 1 condensator. Tussen CD en de box maar 3 buizen en nog steeds een condensator Klinkt geweldig , niks geen "warm buizengeluid" of ander dom geoh. Gewoon muziek met artiesten die als je je ogendicht doet, haast kunt pakken. Ook heel betaalbaar als je hetzelf maakt. Groet, Jack P.s. met meer dan >25 kilo niet geschikt voor mensen met een zwakke rug Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 En het ziet er ook nog eens geweldig uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 16 maart 2006 Report Share Posted 16 maart 2006 Ik vind buizenversterkers erg mooi en muzikaal maar het is absoluut niet de one and only voor mij. De laatste tijd heb ik ook hele mooie transistor en mosfet versterkers gehoord, denk dan vooral aan BAT en Mark levinson maar ook de Nuforce ref9 weet behoorlijk te overtuigen met klasse D techniek. Ieder ontwerp heeft zo zijn eigenschappen en wat je vooral hoort is de filosofie van de ontwerper, en soms helaas ook die van de marketing manager.... Jammer genoeg zijn er vele luidsprekers welke niet goed met buizen zijn aan te sturen en dan moet je al voor een goede transistor versterker kiezen, liefst een die tot 1 Ohm kan aansturen.... vind die maar. Wat de vervorming betreft klopt het gedeeltelijk dat deze bij lage uitsturing het hoogst is, dit komt vooral door de cross over vervorming. Zet de boel in klasse A en dan heb je een hele andere versterker, dan is de vervorming ineens erg laag bij lage vermogens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 maart 2006 Report Share Posted 16 maart 2006 Jammer genoeg zijn er vele luidsprekers welke niet goed met buizen zijn aan te sturen en dan moet je al voor een goede transistor versterker kiezen, liefst een die tot 1 Ohm kan aansturen.... vind die maar. Hallo MR Tube, Mee eens, bij buizen is het verschrikkelijk belangrijk om een goede match te hebben met je boxen. Ik heb zo'n combinatie min of meer toevallig gevonden in een groot 3 weg gesloten systeem met een redelijk hoog rendement van 90db. Mijn EM-labs 300BXLS kunnen ze goed aansturen, maar ook voor een setje JJ's 300B is heftige trancemuziek geen probleem. Bij een buizenversterker (en alle andere versterkers) is m.i. een gezonde voeding erug belangrijk. Mijn voedings trafo weeg 9,5kilo netto en kan met gemak 4... 5x de klasse A stroom leveren. Maar er staat toch niets in de weg om buizen in een voorversterker te gebruiken? Ik gebruik/misbruik een heel oud schema uit de Radio Buletin van 1985 (en div herdrukken) Met de buizen van 20jaar terug zoals de 7025 heb je al een S/N van 75db bij phono. en 95db line Met die moderne en subliem klinkende ruisarme JJ ECC83S en ECC803S is dat m.i. nog een stuk beter. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts