Jump to content

Karakteristieke impedantie

dekkersj
 Share

Recommended Posts

Het heeft m.i. niet veel zin om ver buiten de audioband te testen.

Van groter belang lijkt 't mij om na te gaan of een kabel zich anders gaat gedragen naarmate er meer of minder vermogen wordt afgegeven. Heeft iemand van jullie dat al getest?

Van groter belang lijkt 't mij om na te gaan of een kabel zich anders gaat gedragen naarmate er meer of minder vermogen wordt afgegeven. Heeft iemand van jullie dat al getest?

Beste Spido,

Toch ben ik het daar niet helemaal mee eens. Morderne versterkers zijn tegenwoordig zeer breedbandig. Een LS. kabel is deel van de feedbackloop in een versterker. HF kan de misschien de weergevers niet beinvloeden maar wel de versterker waar ze aan hangen!

Groeten,

Bas

Morderne versterkers zijn tegenwoordig zeer breedbandig. Een LS. kabel is deel van de feedbackloop in een versterker.

Behalve van de fasemarge (dat nooit een probleem zou mogen opleveren ook al hang je er een kilometer kabel aan), wat is er niet goed / wel goed aan een uiterst geringe afname van de loopbandbreedte (als gevolg van de extra C die eraan hangt)? Hoe kun je uberhaupt hier een uitspraak over doen, als je weet dat de dempingsfactor (dus Rout) per type versterker in hoge frequenties sterk verschilt (en die pool dus waarschijnlijk veel sterker afhankelijk is van de versterker, dan van de kabel die je eraan hangt)?

Lijkt me niet moeilijk. Pas als de kabel van R verandert (gegeven dat C superlaag is) door I^2*R verhitting valt toch een verandering te verwachten? Bij een beetje luidsprekerkabel (orde 0.03 Ohm) moet je bijv. 31.6 A doorheen jossen wil je de kabel 30 W laten dissiperen (aanname 4 mm dikte 3 meter lengte). Dan wordt ie misschien een paar graden warmer....

Bij een beetje luidsprekerkabel (orde 0.03 Ohm) moet je bijv. 31.6 A doorheen jossen wil je de kabel 30 W laten dissiperen (aanname 4 mm dikte 3 meter lengte). Dan wordt ie misschien een paar graden warmer....

En dat continue dan. Denk dat je speakers dan allang in rook zijn opgegaan en het lijkt mij niet aannemelijk dat de hoorbare effecten daarvan dan door de kabel komen.

En dat continue dan. Denk dat je speakers dan allang in rook zijn opgegaan en het lijkt mij niet aannemelijk dat de hoorbare effecten daarvan dan door de kabel komen.

:D Bij popconcerten enz. waarbij de kabellengtes zeer groot zijn worden soms transformatoren toegepast vlak voor de speakerklemmen van de versterker. De speaker heeft dan diezelfde trafo maar dan andersom achter zijn aansluitterminal zitten. Een veel gebruikte term hiervoor is de zogenaamde 100-volt versterker en de 100-volt luidspreker. Dus hier wordt het probleem omzeild.

Gegroet,

Zoals jullie weten ben ik geen electronica goeroe, maar ik ben eigenlijk zeer benieuwd naar de Belden RG58g 75 ohm interlink, en de AircomPlus luidspreker kabel, in dubbele vorm uitgevoerd (alleen kern als geleider) en de mantel aan de aarde.

Ik kan evt. een stuk (ca. 1 - 3 meter) opsturen voor onderzoek, uiteraard kosteloos. :)

groeten, Fred

P.S. begrijp ik het goed dat HF ook invloed heeft op de dempingsfactor, ook van hoorbare frequenties of 1e 2e of 3e harmonischen?

P.S. begrijp ik het goed dat HF ook invloed heeft op de dempingsfactor, ook van hoorbare frequenties of 1e 2e of 3e harmonischen?

Hallo Fred,

Neem aan dat je hier de dempingsfactor van een versterker bedoelt. Die is alleen relevant rond de resonantiefrquentie van een speaker en dan eigenlijk alleen bij de woofers.

Maar als HF via de speakeraansluiting de versterker in kan gaan en uiteindelijk via het feedbacknetwerk de ingangsverschiltrap ervan kan bereiken dan heeft dat over het hele audiobereik invloed. Dat is dan een niet zo best ontworpen versterker.

;)