2manydjs Posted 17 maart 2006 Report Share Posted 17 maart 2006 Hallo, Ik ben nieuw op dit forum en ben een beginnend "audiofiel". Mijn componenten set is net compleet en ben nu op zoek naar bijpassende speakers. De set bestaat uit een rotel 980bx voor- en eindversterker die ik tweedehands heb kunnen verkrijgen. Naast dat ik als student een bescheiden ruimte (+- 15 m2) heb om naar muziek te luisteren is mijn budget ook bescheiden. Na vele adviezen en recensies heb ik besloten om me te concentreren op B&W speakers. Mijn eerste keus is eigenlijk de dm601 s3 of s2. Andere modellen die ik interessant vind zijn de dm600, dm602, dm303 en misschien de dm302. Voor de serie 3 speakers sta ik ook open voor tweedehands speakers (voor de s2 heb ik volgens mij geen keus..). Wat zou de meest logische keuze zijn voor mij en mijn set? Hoe groot is het verschil tussen de s2 en s3? En wat zouden re Link to comment Share on other sites More sharing options...
djohn Posted 17 maart 2006 Report Share Posted 17 maart 2006 Als je iets wil, waar je over 10 jaar ook nog met erg veel plezier naar luistert, zou ik ook eens kijken of de Matrixserie een optie is. De DM serie is zeker niet slecht, maar de Matrixserie is toch nog een tandje beter imho. Dan kan je voor de oer Matrix (1 2 of 3) gaan, veel voor weinig, dan ben je max E500,- (voor de vloerstaanders(=M3)) kwijt. Wil je nog beter, is de laatste Matrixserie een optie (matrix 800 serie) Ik weet verder niet wat je eisen en budget zijn, maar overweeg het eens. Een vriend van me heeft een Rotel/B&W combo en dat klinkt erg goed (pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 maart 2006 Report Share Posted 17 maart 2006 Als je een DM6xx wil hebben, zou ik voor de DM600 gaan in die ruimte. De DM602 "bonkt" te veel. De DM601 gaat nog net. Andere optie. Ik ken je budget niet, maar de oer CDM-1 kan wel prima en kost 2de hands rond de Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 17 maart 2006 Report Share Posted 17 maart 2006 heb zowel de cdm1 , de matrix 805 en de dm601 s2 gehad op zich allemaal geschikt voor de kleine ruimte zorg wel voor goede stands om er het maximale uit te halen heb zelf een setje Acoustic Energy Aegis 1 te koop staat, met een 13 cm alloy woofer en een mooie vifa tweeter ook prima voor de kleine ruimte en de kleinere beurs (140 eur) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 17 maart 2006 Report Share Posted 17 maart 2006 Hoi, heb zelf een rotel 960 serie voor en eind gehad. Had hier B&W matrix 2s2 op staan. Dit was een zeer goede match. Perssonlijk denk ik dat je voor een kleine ruimte idd de matrix 1 of 2 moet kiezen. Als je daar voor gaat dan wel de serie 2. Deze klinkt toch wat lekkerder dan de 1. Eerste cdm serie van B&W is ook een aanrader. Een M805.... tja ligt aan je budget. Succes. Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
2manydjs Posted 18 maart 2006 Author Report Share Posted 18 maart 2006 Iedereen bedankt voor jullie reacties! De tweedehands cdm1 en matrix series zal ik vanaf nu goed in de gaten houden. Al is het huidige aanbod (vooral matrix 800) nog een beetje boven mijn budget, maar wie weet kom ik wat tegen of zal ik mijn budget bij stellen . Goed om te weten dat de dm602 te heftig zijn voor mijn ruimte. Vraag me alleen af waarom de cdm1 en matrix serie dat dan niet zijn? Zijn die subtieler of produceren ze gewoon minder bas? Kreeg vandaag een aanbod van een set dm303's heeft iemand daar ervaring mee? Ze zijn erg scherp geprijsd namelijk (bijna de helft van de nieuwwaarde)! De recensies zijn niet verkeerd, maar er wordt niet aangegeven hoe ze zich tot de dm6xx verhouden. Denk dat ik ze maar even ga beluisteren vandaag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 maart 2006 Report Share Posted 18 maart 2006 Het laag van de CDM1 en Matrx 805 is gecontroleerder. De DM602 geeft zo'n VW Golf PIMP MY RIDE BOOM BOOM laag. Blijkbaar ontstaan er nogal wat staande golven in de behuizing of resoneert ie nogal heftig mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 18 maart 2006 Report Share Posted 18 maart 2006 Misschien wat off topic maar ik ben sinds kort van mening dat het helemaal niet nodig is om 'kleine speakers in een kleine ruimte' te gebruiken. Een studentenkamer staat vaak vol met kasten / hoogslapers / klein beetje rommel (ik kijk even om me heen).. wat nog niet zo gek is qua akoestiek. Mijn 'verschillende ruimtes' ervaring is wat beperkt maar het laag is in mijn 12m2 een stuk beter dan in een veel grotere maar ook hardere/kalere ruimte 2 trappen naar beneden. Er is vaak helemaal niet zo'n groot verschil tussen vloerstaanders en 'compacte' speakers. Misschien gaat een kleine speaker tot 50hz -3db en een niet al te grote zuilspeaker tot 40hz -3db. Gooit die 10hz roet in het eten? Valt allemaal wel mee hoor! En ook al zouden alle zuilspeakers tot 20hz -3db gaan, dan nog is er in de meeste muziek niet zo heel veel meer aanwezig onder de 40hz.. Het is meer de opstelling IN de kamer dan het SOORT speaker. Ik kan in mijn ruimte een klein luisterdriehoekje maken met de speakers 1 meter van de achterwand en ~50cm van de zijwanden, mooi symmetrisch en ik zit dan ver van de 'andere' achterwand. Ik durf te wedden dat dit betere resultaten geeft (het zijn vloerstaanders) dan welke monitor / compacte speaker dan ook tegen de muur! Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 19 maart 2006 Report Share Posted 19 maart 2006 2manydjs: ik heb zelf de 601 gehad (eerste serie ) en ook een rotel versterker; weliswaar niet tegelijkertijd, maar deze combi raad ik je eerlijkgezegd af. De 601 speaker(s) hebben een metalen tweeter en dat is soms fijn maar bij mij trad er vaak luistermoeheid op, en dat terwijl ik een zwaar gedempte ruimte heb. Daarnaast hebben rotel versterkers de naam een scherp randje in het hoog te hebben wat ik zelf ook heb kunnen constateren. Als ik jou was zou ik eens gaan luisteren naar bijvoorbeeld Dali speakers deze combineren naar mijn mening wat beter met Rotel. Let wel... dit is mijn mening en ervaring, dus zelf luisteren !! O ja , de B&w's vond ik ook wat boemerig terwijl de middentonen me wel erg konden bekoren. Succes ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 2manydjs, kijk eens op ebay.de > audio-hifi > B&W in tikken. Staat een setje Matrix 1s2, aanbieding loopt over 2 uur af. Tot nu toe 70 euri. Voor het dubbele is het nog een hele mooie prijs..... Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
music man Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Kijk bij hifi.nl ik zag daar recent een setje LM1 van B&W te koop staan. Erg fraai Musicman Link to comment Share on other sites More sharing options...
2manydjs Posted 26 maart 2006 Author Report Share Posted 26 maart 2006 Iedereen ontzettend bedankt voor jullie mening en echt te gek dat er zelfs mensen naar advertenties verwijzen!!!! De afgelopen tien dagen heb ik veel gezocht naar een set tweedehands CDM-1's, maar gisteren heb ik toch maar mijn budget omhoog gegooid en heb ik een nieuw paar 705's gekocht!! Het was geen demo set, maar een showroom set. Als gevolg een lichte verkleuring maar wel een flinke korting. Ik luister er op dit ogenblik naar (nog niet in mijn eigen huis) en ze klinken absoluut geweldig met mijn set. Ik denk dat ik hier de komende tijd absoluut geen spijt van zal krijgen. Nogmaals iedereen ontzettend bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Gefeliciteerd met je goede keuze. Veel plezier ermee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 felicitado !! Laat tezijnertijd eens weten hoe ze bevallen ? Gr max Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 28 maart 2006 Report Share Posted 28 maart 2006 Gefeliciteerd met je mooie aankoop. Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
2manydjs Posted 10 april 2006 Author Report Share Posted 10 april 2006 Bedankt voor de felicitaties! Sinds gisteren heb ik ze eindelijk bij mij thuis staan. En ze klinken nog beter dan ik had gehoopt. Zelfs nu mijn interlinks nog niet geleverd zijn en ik vrij standaard kabeltjes gebruik. [OT] Ik schrok me zonet alleen dood; Had al een aantal uur geluisterd, maar had mijn platenspeler nog niet aangesloten. Nadat ik dat had gedaan zette ik alles aan en controleerde of alles werkte met een cdtje. Dat werkt prima, toen ik mijn voorversterker op "Phono" zette kwam er direct keiharde "static" uit de speakers. Omdat ik de source knop nog in mijn hand had, draaide ik meteen terug naar cd maar het geluid bleef. Ook nadat ik de voorversterker uit deed. Pas nadat ik de eindversterker uit deed hield het op. Ik ben meteen alle kabels opnieuw gaan aansluiten. En daarna heb ik niet weer gehoord. Ook de phono ingang werkt perfect. Persoonlijk denk/hoop ik dat de interlink tussen de voor- en eindversterker niet goed zat en toevallig net dat kleine tikje extra kreeg toen ik de voorversterker aanraakte om op phono te zetten. Wat denken jullie? [/OT] Ik zal binnenkort even een paar foto's maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 10 april 2006 Report Share Posted 10 april 2006 Bedankt voor de felicitaties! Sinds gisteren heb ik ze eindelijk bij mij thuis staan. En ze klinken nog beter dan ik had gehoopt. Zelfs nu mijn interlinks nog niet geleverd zijn en ik vrij standaard kabeltjes gebruik. [OT] Ik schrok me zonet alleen dood; Had al een aantal uur geluisterd, maar had mijn platenspeler nog niet aangesloten. Nadat ik dat had gedaan zette ik alles aan en controleerde of alles werkte met een cdtje. Dat werkt prima, toen ik mijn voorversterker op "Phono" zette kwam er direct keiharde "static" uit de speakers. Omdat ik de source knop nog in mijn hand had, draaide ik meteen terug naar cd maar het geluid bleef. Ook nadat ik de voorversterker uit deed. Pas nadat ik de eindversterker uit deed hield het op. Ik ben meteen alle kabels opnieuw gaan aansluiten. En daarna heb ik niet weer gehoord. Ook de phono ingang werkt perfect. Persoonlijk denk/hoop ik dat de interlink tussen de voor- en eindversterker niet goed zat en toevallig net dat kleine tikje extra kreeg toen ik de voorversterker aanraakte om op phono te zetten. Wat denken jullie? [/OT] Ik zal binnenkort even een paar foto's maken. Of dat er een stofje tussen zat en dat geleide. Tenminste dat is wat mij te binnen schoot al lezende. Maak anders ALLE cinchbussen en stekkers eens schoon. Kan nooit kwaad !! met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
2manydjs Posted 10 april 2006 Author Report Share Posted 10 april 2006 Hi bedankt voor je reactie, toch een beetje gerustgesteld. Heb de aansluitingen wel een beetje schoon gemaakt, maar wacht nog even met complete schoonmaak tot ik mijn nieuwe cinch kabels heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 10 april 2006 Report Share Posted 10 april 2006 Je hebt nu 'gewone' interlinks. Waarom verwacht je een vooruitgang van een duurdere? Het klinkt alsof je aanneemt dat een goedkope kabel niet goed kan klinken. Nu mag natuurlijk alles in een vrij land als Nederland, maar er zit vrijwel geen verschil tussen kabels van 2 of 200 of 2000 euro. Kleine verschillen, misschien. Hoorbaar waarschijnlijk meestal niet. De meerprijs waard? Niet als je nadenkt! Ga vooral genieten van je speakers en laat je niet wijsmaken dat je er pas het beste uit haalt wanneer je alles op dure masterbase dempers zet, demagnetiseerd en voorziet van exotische kabels.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 10 april 2006 Report Share Posted 10 april 2006 Ik ben ongeveer 30 jaar met hifi (beurzen bezoeken in de seventies) en 25 jaar met discotheekgeluid (discobar/sound system) en echte instrumenten (amateur muzikant) bezig. Ik ben hifi tijdschriften beginnen lezen eind tachtiger jaren van vorige eeuw (oa Hifi World) en vandaar uit beginnen tweaken in mijn home-recording studio; oa met betere kabels (Monitor PC lineair Cristal pure ofc symmetry cable, VDH MC102MKIII, zelfgedraaid puur zilver, recent zelfs WireWorld Starlight Gold, en "dikke" speakerkabel...bi-amped en bi-wired ). De verschillen zijn niet zo dat het lijkt of je een andere set hebt, de verschillen zijn zo dat het geluid aangenamer wordt (zuiverder) waardoor minder luistermoeheid optreed, door de betere plaatsing en de diepere stage kan je (ik) beter afmixen, en de dynamiek wordt ook beter van de opnames. Het is een subtiel verschil maar het is voor mijn gevoel toch aangenamer luisteren, een beetje te vergelijken met het verschil tussen het display van je Cd speler afzetten of niet (maar misschien zijn er mensen die dat verschil ook niet horen...ik dus wel) maar meestal hear toch nog iets ingrijpenderder op het totaalbeeld van het geluid. En het hoeft allemaal niet duur te zijn, Masterbase (onderleggers) kan je mi imiteren met eeltschuurblokjes (Kruidvat ) of met een sandwich van aluminium plaatjes met Oasis "bloemenschikschuim" ertussen:blink: (ik ga binnenkort eens experrymenteren) Gefelixeteerd met je set, happy ear-time! mvg RastaPhil, Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 10 april 2006 Report Share Posted 10 april 2006 Ik ben ongeveer 30 jaar met hifi (beurzen bezoeken in de seventies) en 25 jaar met discotheekgeluid (discobar/sound system) en echte instrumenten (amateur muzikant) bezig. Ik ben hifi tijdschriften beginnen lezen eind tachtiger jaren van vorige eeuw (oa Hifi World) en vandaar uit beginnen tweaken in mijn home-recording studio; oa met betere kabels (Monitor PC lineair Cristal pure ofc symmetry cable, VDH MC102MKIII, zelfgedraaid puur zilver, recent zelfs WireWorld Starlight Gold, en "dikke" speakerkabel...bi-amped en bi-wired ). De verschillen zijn niet zo dat het lijkt of je een andere set hebt, de verschillen zijn zo dat het geluid aangenamer wordt (zuiverder) waardoor minder luistermoeheid optreed, door de betere plaatsing en de diepere stage kan je (ik) beter afmixen, en de dynamiek wordt ook beter van de opnames. Het is een subtiel verschil maar het is voor mijn gevoel toch aangenamer luisteren, een beetje te vergelijken met het verschil tussen het display van je Cd speler afzetten of niet (maar misschien zijn er mensen die dat verschil ook niet horen...ik dus wel) maar meestal hear toch nog iets ingrijpenderder op het totaalbeeld van het geluid. En het hoeft allemaal niet duur te zijn, Masterbase (onderleggers) kan je mi imiteren met eeltschuurblokjes (Kruidvat ) of met een sandwich van aluminium plaatjes met Oasis "bloemenschikschuim" ertussen:blink: (ik ga binnenkort eens experrymenteren) Gefelixeteerd met je set, happy ear-time! mvg RastaPhil, Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
2manydjs Posted 10 april 2006 Author Report Share Posted 10 april 2006 Je hebt nu 'gewone' interlinks. Waarom verwacht je een vooruitgang van een duurdere? Het klinkt alsof je aanneemt dat een goedkope kabel niet goed kan klinken. Hi Niels, "vrij standaard kabeltjes" is misschien een beetje een understatement. Mijn oude schoenveter ziet er nog beter uit dan het kabeltje dat nu tussen mijn cd-speler en voorversterker zit. Maar maak je geen zorgen, ik heb geen kabels van 2000 euro besteld! Link to comment Share on other sites More sharing options...
2manydjs Posted 10 april 2006 Author Report Share Posted 10 april 2006 Gefelixeteerd met je set, happy ear-time! mvg RastaPhil, Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 11 april 2006 Report Share Posted 11 april 2006 (ik ga binnenkort eens experrymenteren) At the grassroots of dub? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts