Jump to content

Opnames uit de jaren '60

Sodejuu
 Share

Recommended Posts

Ik ben net een aantal nummers van mijn externe HDD aan het beluisteren. Wat me opvalt is dat de opnames van popmuziek uit de jaren '60 toch wel heel erg armetierig zijn. Als ik dat vergelijk met de meeste jazzopnames uit dezelfde periode, is het toch wel erg dat zoiets verkocht mocht worden :(

Waarom werd er zo weinig aandacht besteed aan de opnames als de techniek en kunde toch aanwezig was :confused::blink:

Ik ben net een aantal nummers van mijn externe HDD aan het beluisteren. Wat me opvalt is dat de opnames van popmuziek uit de jaren '60 toch wel heel erg armetierig zijn. Als ik dat vergelijk met de meeste jazzopnames uit dezelfde periode, is het toch wel erg dat zoiets verkocht mocht worden :(

Waarom werd er zo weinig aandacht besteed aan de opnames als de techniek en kunde toch aanwezig was :confused::blink:

Gemakkelijke manier van geld verdienen. ;)

Jazz was voor een serieus publiek dat kwaliteit eiste, die 'mieterse beatmuziek' was voor de toenmalige mp3-generatie die het vooral door de jukebox en de koffergrammofoon beluisterde.

Ofzo?

Je vergeet dat de omzet in die tijd toch van de nieuwe pop muziek kwam. ;)

ergens is het wel 'mooi' als je mij vraagt.. The Beatles / Beach Boys klinkt nog wel acceptabel (zoveel meer uit de jare 60 heb ik niet..) en je hoort duidelijk dat je een 'paar' jaar terug gaat met vette (letterlijk :)) haircuts, keurige outfits en gedrag op het podium.. Het hoort wat mij betreft een beetje bij de 'sfeer'.

Veel popmuziek uit de jaren '60 klinkt zo plat als een toenmalig dubbeltje. Is gewoon in de studio snel in elkaar gemixed met een beetje links-rechts verdeling. Dat gebeurt nu net zo, alleen beschikken we nu over erg goede galmunits en meer trukendozen om het smeu

Waarom werd er zo weinig aandacht besteed aan de opnames als de techniek en kunde toch aanwezig was :confused:  :blink:

Zoals Buizenbart ook al zei, stelde popmuziek niets voor wat kwaliteit betreft. Het was immers populair voor het moment en zou al snel vergeten worden.

Dat dat anders uitpakte is inmiddels wel gebleken, maar door die instelling van de platenmaatschappijen zijn er in de beginjaren erg veel naar huidige maatstaven inferieure kwaliteit opnames gemaakt.

De eerste stereomixen voor bijvoorbeeld Beatles-platen werden gemaakt nadat de definitieve mono-mixen al klaar waren. Ze werden er simpelweg ook maar "eventjes bijgedaan" omdat er uiteindelijk steeds meer vraag naar kwam. De EMI-bonzen namen het toen voor pop absoluut niet serieus en ze vonden het eigenlijk zonde van de moeite en de kosten.

Gelukkig was George Martin iemand die uit de klassieke-opnamewereld kwam, waardoor er dankzij hem toch nog naar kwaliteit werd gestreefd. Maar dit was vrij uitzonderlijk in de popmuziekbusiness gedurende vele jaren en dit geldt voor alle platenmaatschappijen.

Gelukkig was George Martin iemand die uit de klassieke-opnamewereld kwam, waardoor er dankzij hem toch nog naar kwaliteit werd gestreefd.

Of dat nou zo gelukkig was. -_-

De beatles werden er iig `n stuk minder rock & roll door.

Om overigens aan de hand van 1 externe hdd te concluderen dat alle popmuziek in vergelijking met de toemalige jazz armetierig zou klinken, lijkt me wat overdreven.

De muziek klinkt anders, dat wel. ^_^

Je zou hetzelfde kunnen zeggen van films van tientallen jaren terug, als je die nu op moderne apparatuur afspeelt, is de beeldkwaliteit ook matig, naar huidige maatstaven.

Maar je moet alles zien in het licht van de tijd :rolleyes:

40 Jaar geleden interesseerde het "ons" geen moer of een opname audiofiel verantwoord was, je had eigenlijk toch geen idee hoe het ook kon klinken. Als het maar erg hard werd afgespeeld dan kwam je al een heel eind.

Jazz en klassiek waren voor de elite en daar werd dienovereenkomstig meer aandacht aan de kwaliteit geschonken. Pop was voor de jeugd, weinig geld, snel consumeren, vandaag dit, morgen dat. En dat vindt zijn weerslag in de kwaliteit, nu, maar toen ook al.

En toch, ik heb nog een doos vol Swinging Bluejeans, Dave Clark Five, Honeycombs, Searchers, Hermans Hermits en weet ik allemaal meer, en die gaan mooi de deur niet uit ;)

Met opgewekte groet,

Tja Dick,

Toen ging het nog om de muziek en vooral om het plezier wat je er van had. Maakte toen ook niets uit of Radio Veronica uit een simpel transistorradio'tje kwam.

En wat moest je ook met een Hifi installatie op het strand? Het vrouwelijk schoon was veel belangrijker :D (En is het wmb nog steeds ;) )

;)

Ik denk dat het wel veilig is om te stellen dat de afspeelapparatuur toen veel minder goed was, en de platenmaatschappijen brachten het ook best wel als een wegwerpprodukt....

En geen kwaad woord over George Martin :mad2: Heb een keer een programma gezien ("Classic albums"?) over Sgt. Pepper's, wat ze daar toen allemaal voor elkaar gekregen hebben op VIER sporen :blink::unsure:B):P

Of dat nou zo gelukkig was. -_-

De beatles werden er iig `n stuk minder rock & roll door.

Dat bedoel ik!

Dat is geen kwaad woord over George Martin, dat is simpelweg een verschil in smaak.

Blijkbaar houdt tito van wat ongepolijsterde producties.

Kan toch?

George Martin heeft fraai productiewerk geleverd voor o.a. The Beatles, tenminste, naar mijn smaak.

Overigens verwar je volgens mij de productiemethodes van Martin met de techniek van Geoff Emerick, de uitvoerder van het geheel.

En de techniek gebruikt bij Sgt. Pepper is weer een reactie op de kwaliteit van Pet Sounds door Brian Wilson.

Heb een keer een programma gezien ("Classic albums"?) over Sgt. Pepper's, wat ze daar toen allemaal voor elkaar gekregen hebben op VIER sporen :blink:  :unsure:  B)  :P

Heb dat ook gezien.

Wat was tie lekker aan `t bouncen & schuiven met de kanaaltjes vol cello`s en blaaswerk. :wacko:

Zelfs de Rolling Stones lieten zich verleiden tot `t maken van ook zo`n stukkie edelkitsch.

Gelukkig bleef `t bij hen tot 1 schijf beperkt en kozen ze daarna weer voor de eenvoud + de bijbehorende wat gruizige opnamekwaliteit van de rock & roll.

Nee, dan Andy Warhol.

Die liet z`n Velvet Underground met opzet zo`n kwaliteit afleveren.

Kwam de sfeer ten goede.

`n Beatband die en mooi speelt en mooi opgenomen is? Laat me niet lachen. B)

Toch heb ik wat Swinging Blue Jeans en Gerry and the Pacemakers die ik heel aardig vindt klinken. Ik had/heb een bandje van een interview met de SBJ (geweldige muziek) waarvan een van de leden vertelde dat een hele LP in een middag was opgenomen door iemand die totaal geen verstand had van pop. Hij dacht dat het daarom zo goed (en lifelike) was opgenomen. Geen gekloot ermee.

Daarbij vraag ik me af of de originele banden niet goed zijn of de LP's.

Noem eens een paar voorbeelden Sodeju.

Carl