Jump to content

Impedantie en kabels

Ltrz Frnk
 Share

Recommended Posts

Beste,

Ben nieuw hier en ook in de Hifi wereld. En kom ik uit 2 dingen niet echt uit.

Ik wil dus de Denon AVR1906 en 2x Dali Concept 6 kopen. (andere speakers volgen nog)

Het is een AV Receiver met 7 kanalen volgens de ene site 85 en de ander 110

Op een website staat dat de receiver 6Ohm Impedantie continu levert.

Nou zijn de speakers 8 Ohm, en snapte ik er niks meer van. Of ik het verkeert lees weet ik niet, maar het klinkt mij alsof de speakers 8 Ohm nodig hebben om goed geluid te produceren. En de Receiver 6 Ohm levert. Kan dit met elkaar aangesloten worden?

Kabels:

Nu heb ik ooit over de schouder van iemand anders gehoort dat de kabel afhangt van hoeveel Watt over de kabels gaat. Is dit ook zo? En zo ja welke kabels heb ik dan nodig voor de 85/110W. En ik las dat de kwaliteit van de kabels weinig verschil maken hadden met geluid vervorming. Of zijn de High End Silver Copper kabels echt zo beter?

Bij voorbaad dank,

Frank Schilder

Hoi Frank!

Impendantie is niet zo 'constant' in de praktijk. Een '8 ohm' speaker zal dit gemiddelde inderdaad halen maar misschien een dip van 6ohm hebben ergens. Een redelijke versterker heeft echt geen problemen met iets 'meer of minder' impendantie, vooral als je speakers een *hogere* impendantie hebben dan waar de versterker 'om vraagt'. Speakers met een lage impendantie vragen meer van een versterker wat zich kan vertalen in hitte problemen bij luid luisteren. Maar het valt allemaal wel mee.

Kabels vallen ook wel mee. In principe is wat je over je schouder gehoord hebt 'waar', echter in Audioland zijn de vermogens en kabellengtes niet schokkend dus kom je met gewone koperdraadjes van 2.5mm^2 nooit in de problemen. Haal de kabel liever bij een bouwmarkt of electronica winkel: Bij ''hifi'' winkels betaal je vaak veel teveel voor hetzelfde.

Er is nog nooit aangetoond dat kabels grote verschillen in het geluid veroorzaken. Meningen zijn hier anders over maar het is een 'gevoelige' wereld. Er speelt zich veel meer tussen de oren af dan in de oren zelf! :)

Neem eens een uurtje en lees deze site: http://www.breem.nl/ daar kan je veel van leren en vooral relativeren. Geniet vooral van de muziek en film en vergeet niet dat de akoestiek van de kamer en de luidsprekers (en opstelling!!) 90% van het geluid bepalen.

Impendantie is niet zo 'constant' in de praktijk.

Tja, daarom heet het ook 'impedantie' en niet 'weerstand' ;) Een (ideale) weerstand verandert niet van waarde bij verschillende frequenties (of hij moet erg heet worden of zo). Een impedantie is ook een weerstand, maar dan wel een frequentie afhankelijke weerstand. Bij inductieve impedanties neemt de weerstand toe naarmate de frequentie stijgt. Bij capacitieve impedanties neemt de weerstand af naarmate de frequentie stijgt. Speakers zijn over het algemeen inductief en zullen dus bij hoge frequenties een hogere weerstand hebben (kort door de bocht gezegd) en dus ook niet veel stroom/vermogen vragen. Elektrostatische speakers zijn vaak capacitief (meen ik), dus daarbij neemt de weerstand af bij hoge frequenties. Bovendien 'ziet' een versterker liever een inductieve belasting dan een capacitieve belasting. Misschien een beetje technisch allemaal (voor Frank, de topicstarter)...

Ik ben het overigens voor het overige wel met je eens, Niels. Een niet al te lage impedantie (boven de 4 Ohm of zo) moet geen probleem zijn voor de meeste versterkers. En voor wat betreft die kabels: het is inderdaad wel waar dat een kabel een maximaal toelaatbare stroom (en dus vermogen) heeft, maar daar zul je in de audiowereld niet mee te maken krijgen...

Neem eens een uurtje en lees deze site: http://www.breem.nl/ daar kan je veel van leren en vooral relativeren. Geniet vooral van de muziek en film en vergeet niet dat de akoestiek van de kamer en de luidsprekers (en opstelling!!) 90% van het geluid bepalen.

Nee, ga hear eerst naar de rubriek 'audio', bekijk dat topic over breem.nl, en beslis dan of jij je ook zo gek wilt laten maken als een aantal anderen hear.

Als nieuweling zou ik eerst dit forum eens goed doorlezen, dat geeft een wat bredere kijk dan breem.nl <_<

Als nieuweling zou ik eerst dit forum eens goed doorlezen, dat geeft een wat bredere kijk dan breem.nl <_<

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel breed B)

Maar of je daar nu zoveel wijzer van wordt? :rolleyes:

Men moet gewaarschuwd worden voor de dubieuze praktijken, breem heeft meestal een aardig verweer klaar liggen terwijl de audiofielen het over ruimte en plaatsing hebben terwijl audio 100% 2 dimensonaal is met alleen een amplitude en tijd (WAV) .... Maar ik ben net als Breem: altijd gelijk.. misschien is dat niet altijd goed... :)

Bedankt voor de informatie, hier kan ik mee verder. En ik ga site breem.nl bekijken.

En op inet zijn de kabels overigens ook veel goedkoper te vinden dan in de hifi winkels. Daar schijnt er 200/300% winst te maken op kabels.

Ook een bouwmarkt maakt wel 200 a 300% winst op

De kabelvan de Gamma koste mij E1.25/m die van Bruinsma E3.50/m, maar die van die goedkope werd al na een paar maanden groen (zelfs onder de mantel) terweil de duurdere nu na 4 jaar nog steeds geen kopergroen laat zien.

Dan heb je teveel betaald. Ik betaalde een 1/2 jaar geleden 80 ct/m voor 2,5 mm2 speakersnoer. Is nog steeds niet aan het verkleuren.

De prijs zegt nix. Ook veel duurdere kabel kan groen gaan uitslaan, al dan niet onder de mantel. En zowat alle koper is tegenwoordig OFC, dat is niets bijzonders.

;)

De kabelvan de Gamma koste mij E1.25/m die van Bruinsma E3.50/m, maar die van die goedkope werd al na een paar maanden groen (zelfs onder de mantel) terweil de duurdere nu na 4 jaar nog steeds geen kopergroen laat zien.

Dan heb je teveel betaald. Ik betaalde een 1/2 jaar geleden 80 ct/m voor 2,5 mm2 speakersnoer. Is nog steeds niet aan het verkleuren.

De prijs zegt nix. Ook veel duurdere kabel kan groen gaan uitslaan, al dan niet onder de mantel. En zowat alle koper is tegenwoordig OFC, dat is niets bijzonders.

;)

Misschien hadden ze een paar jaar terug andere kabel bij de gamma, en het gaat ok niet om duur of goedkoop maar om het feit dat niet alles is wat het lijkt :rolleyes: Dat kan dus 2 kanten opwerken goedkope dingen die goed zijn en dure dingen die goed zijn, maar ook anders om goedkope troep en dure troep :D

Marcel

Mijn kabels waren volgens mij iets van 800 euro, omdat we voor de goedkopere versie hadden gekozen. Ze zijn in ieder geval niet groen.

Of je het waard vind blijft altijd een kwestie van luisteren... maar goed ik wil hier niet een discussie oproepen die al 1000 keer is gevoerd op hear.nl.

En ja ik koop goede wijn liever bij een slijter, en goedkope liever bij de supermarkt: voor die goedkope hoef ik geen advies maar voor de duurdere vind ik dat wel fijn...

matthew

Een impedantie is ook een weerstand, maar dan wel een frequentie afhankelijke weerstand.

Een frequentieafhankelijke R is niet helemaal hetzelfde als een complexe last (een R trekt geen blindstromen). Luidsprekers zijn reactieve belastingen. Offtopic: Breem.nl geeft de breedste en meest objectieve kijk op audio. :D

Een impedantie is ook een weerstand, maar dan wel een frequentie afhankelijke weerstand.

Een frequentieafhankelijke R is niet helemaal hetzelfde als een complexe last (een R trekt geen blindstromen). Luidsprekers zijn reactieve belastingen.

Een reactieve belasting is toch frequentie afhankelijk? Ik snap dat daarbij een cos(phi) van 1 hoort (is puur theoretisch natuurlijk) en dat een weerstand een cos(phi) van 0 heeft. Strikt gezien is een frequentie afhankelijke R dus inderdaad niet hetzelfde als een reactieve belasting, maar komen frequentie afhankelijke R's 'in de natuur' voor dan? En dan bedoel ik niet in het hoogfrequent-gebied (want daar gebeuren allerlei vreemde dingen, die ik niet begrijp ;) ), want we hebben het hier over audio...

Ik kom in de praktijk in ieder geval alleen reactanties en weerstanden tegen. Weerstanden zijn daarbij niet frequentie afhankelijk en reactanties wel. Maar ook dat laatste boeit me niet, want ik werk eigenlijk alleen maar met 50Hz, dus die reactanties zijn daarbij ook een soort van vaste weerstand. Maar dan met een fasedraaiing... :D

Strikt gezien is een frequentie afhankelijke R dus inderdaad niet hetzelfde als een reactieve belasting, maar komen frequentie afhankelijke R's 'in de natuur' voor dan?

Het was alleen een definitie-verschilletje waar ik over zeurde. :)

Oh ok... Beetje muggenziften dus... ;)

Maar ik probeerde het begrip 'impedantie' zo simpel mogelijk uit te leggen (geen idee of dat gelukt is :unsure:;) ), dus om dan met termen als 'reactanties' te gaan gooien... ;)

Als nieuweling zou ik eerst dit forum eens goed doorlezen, dat geeft een wat bredere kijk dan breem.nl

Even tussendoor een eerlijke niet-ironische vraag: zou je deze versterkers willen beluisteren als deze in audiobladen geprezen zouden worden?

Hoe bedoelt U?

Dat zegt me niks, maar goed, dat is ook geen blad. Als Lucas Film ze gebruikt zal het wel okee zijn :rolleyes:

Maar: Ik lees geen audiobladen :D Soms koop ik er eens een als ik op vakantie ga ofzo, als verwennerij, maar over het algemeen boeit het me voor geen meter, en ik vind ze veel te duur <_< Ik ben ge

Hoe bedoelt U?

Ik doelde op jouw interessante opmerking over een bredere kijk. Ik meen juist dat bijna iedere audio/muziekliefhebber (terecht) door persoonlijke voorkeur niet zo'n brede kijk heeft. Bijv. bladen als HVT zul je niet dit soort versterkers zien testen want PA is natuurlijk 'een ongedefinieerde muur van geluid' (letterlijk citaat). Jij hebt een voorkeur voor buizen (althans dat maak ik uit je post op). Daarom stelde ik die vraag; ik vind namelijk dat breem juist een hele brede blik heeft, die niet ingeperkt is door smaak.

ik vind namelijk dat breem juist een hele brede blik heeft, die niet ingeperkt is door smaak.

en vooroordelen ?

:blink:

ik vind namelijk dat breem juist een hele brede blik heeft, die niet ingeperkt is door smaak.

en vooroordelen ?

Nou, die Breem zit er ook wel eens naast. Ik kan mij nog herinneren dat hij stelt dat er geen verschil in geluid is tussen buizen en transistoren. Behalve als je ze laat vallen...

Groet,

Jacco

Nou, die Breem zit er ook wel eens naast. Ik kan mij nog herinneren dat hij stelt dat er geen verschil in geluid is tussen buizen en transistoren. Behalve als je ze laat vallen...

Alle achtelijke versterkerontwerpen daargelaten geldt dat buizen alleen anders klinken dan torren als je ze stuk gooit. EDIT: daaronder versta ik ontwerpen die expres veel vervormen om zo de 'buizenklank' ten gehore te brengen. Dat heeft niets met hifi te maken maar met persoonlijke smaak (waar niets mis mee is).

en vooroordelen ?

Die ben ik nog niet tegengekomen op zijn site. Er staan alleen standpunten die onderbouwd zijn met objectieve feiten, misschien dat ik iets over het hoofd zie.